Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thmas
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 531
    • HEL

    Originally posted by BFI18 View Post
    Minkä verran tuosta 370 km matkasta oli moottoritietä (120 kmh) aluetta?
    Yhdensuuntainen kokonaismatka n. 280 km, josta moottoritietä n. 135 km. Perille päästessä auto näytti, että 90 km rangea jäljellä eli siitä tuo 370 km kokonaisrange
    Last edited by Thmas; 27-05-2023, 15:41. Reason: Tarkennus
    Audi e-tron 55

    Exiä:
    1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 717
      • Lappeenranta

      Originally posted by Thmas View Post
      Nyt meinaa mennä siihen perinteiseen kusematta Lappiin -ähinään niin taustoitan hieman.

      Yrityksessä x on menossa myyntitiimin autopolitiikan päivittäminen vihreät arvot -hengessä, eli kerralla kaikki sähköiseksi. Koska autopolitiikka menee luonnollisesti samalla uusiksi, pitää miettiä myös asialliset hankintarajat.

      Aiemmassa politiikassa pohjana on ollut perusvarusteinen BMW 520dA xDrive tai vastaava täysautoedulla, premium sedan nelivetoisena. Ajosuoritteet on vaihtelee tiimin kesken, 30-70 tkm vuosi. Tietyistä syistä johtuen aluejakoa ei ole, joten tarvittaessa Oulusta käsin joudutaan käymään PK-seudulla ja PK-seudulta Kuopiossa.

      Pk-seudulla asuvilla tulee paljon päiväreissuja Turkuun, Lappeenrantaan ja Tampereelle.

      Nyrkkisääntönä olisi hyvä, että Hki-Tre reissun pystyisi tekemään ilman latauksia, sillä pysähdyspaikoissa ei latausmahdollisuuksia ole. Tämä tarkoittaisi min 380 km rangea ympäri vuoden. Loppupeleissä tämän ehdon täyttäviä nelivetovaihtoehtoja hintaluokassa alle 75 teur ei hirveästi ole.

      Esim tuon i4 M50:sen kanssa kävi niin, että aamulla 100 % akulla liikenteeseen. Kohteeseen saavuttaessa kaikki latauspaikat täynnä, joten piti ajaa läheisen hotellin laturille. Auto oli koko Jyväskylässä asioinnin ajan (n. 4 h) hotellin 11 kw laturissa. Takaisin lähtiessä huomasin että range tulee olemaan pitkästä latauksesta huolimatta tiukilla, joten Vaajakosken ABC:lta 10 min sähköä lisää. Tällöin auto kertoi, että kotiin saapuessa rangea olisi n. 50 km. Kuinkas ollakaan, kotimatkalla alkoi sataa vettä reilusti, lopputulemana kotipihassa oli rangea 15 km jäljellä - hetkellisesti harkitsin jo kolmatta latausta samalle reissulle.

      Tällä kokemuksella pikkusen saisi olla bufferia lisää.

      Tähän menessä on kokemuksia haettu Teslan Model Y:stä (omista SuperChargereista plussaa mutta autona voisi olla parempi), Audi Q8 50 etron (hyvä matkapeli mutta todellinen range huono 340 km) ja i4 M50 (hauska mutta pieni, todellinen range 370 km).

      Luonnollisesti täysautoetuautoilijaa ei juurikaan muu kiinnosta kuin että auto on hyvä ja pääsee helposti paikasta toiseen suunnittelematta sen enempää. Senkin vuoksi olisi hyvä valtaosa ajoista menisi ilman välistoppeja tai yllä kuvattua säätöä. Se 5-10 min pysähdys ei ole ongelma, mutta jos latausvuoroa joutuu odottamaan tai laturit ei toimi niin tiukahkot reissupäivät meinaa mennä pieleen.
      Erittäin hyvä näkökulma tähän 'kusematta Lappiin'-aiheeseen. Auton lataaminen 'kääntöpisteellä' ei ole lainkaan itsestään selvää, toki latausmahdollisuuksia tulee lisää koko ajan. Tuollanen päivän Lpr-Hki-Lpr olisi mukava päästä lataamatta (toki 90% kerroista liikun junalla). Samaten viikonloppuna reissuilla 'kääntöpisteellä' on harvemmin virtaa tarjolla. Esim viikonloppureissu Turkuun (800km) tarkoitaa matkalla, joka ajetaan pysähtymättä per suunta, noin tunnin hengailua latureilla (ellei ole liikkeella EQS:llä, joka vaatisi latausta vain 30min, tai Tesla S LR, eTronGT ~40min) Jokaisella on varmasti oma mielipide, onko tunti paljon vain vähän - matkassa se tarkoittaa sitä, että kun sähköautolla lähestytään Kotkaan, niin perinteisellä automobiililla kaarretaan kotipihaan.
      Mini, E24
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6712
        • PK-seutu

        Originally posted by tiko4tiko View Post
        Erittäin hyvä näkökulma tähän 'kusematta Lappiin'-aiheeseen. Auton lataaminen 'kääntöpisteellä' ei ole lainkaan itsestään selvää, toki latausmahdollisuuksia tulee lisää koko ajan. Tuollanen päivän Lpr-Hki-Lpr olisi mukava päästä lataamatta (toki 90% kerroista liikun junalla). Samaten viikonloppuna reissuilla 'kääntöpisteellä' on harvemmin virtaa tarjolla. Esim viikonloppureissu Turkuun (800km) tarkoitaa matkalla, joka ajetaan pysähtymättä per suunta, noin tunnin hengailua latureilla (ellei ole liikkeella EQS:llä, joka vaatisi latausta vain 30min, tai Tesla S LR, eTronGT ~40min) Jokaisella on varmasti oma mielipide, onko tunti paljon vain vähän - matkassa se tarkoittaa sitä, että kun sähköautolla lähestytään Kotkaan, niin perinteisellä automobiililla kaarretaan kotipihaan.
        800km reissu eli 400 + 400? Kuinka kamalaa se on molempiin suuntiin ottaa se kusitauko ja kahvin haku ja ladata sen hetken niin homma hoidettu? En tiedä mistä tunnin latauksen repäisit. Lataus on muutenkin syytä ajoittaa oikein, eli silloin kun on akussa vähän varausta niin saa kunnon vauhdilla sitä virtaa.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 717
          • Lappeenranta

          Originally posted by pyroz View Post
          800km reissu eli 400 + 400? Kuinka kamalaa se on molempiin suuntiin ottaa se kusitauko ja kahvin haku ja ladata sen hetken niin homma hoidettu? En tiedä mistä tunnin latauksen repäisit. Lataus on muutenkin syytä ajoittaa oikein, eli silloin kun on akussa vähän varausta niin saa kunnon vauhdilla sitä virtaa.
          ABRP-sovelluskella olen erimerkkejä simuloinut omille vakioreiteille, lähdössä akku 100% ja lopussa akku on tyhjä, ajonopeus reipas (110%=antaa suurin piirtein ajan joka nyt menee). Lataustarve on siis 800km:lle ja lataukset on ko. sovellusken ehdottamia, niitä onkin tyypillisesti 2 -4 kpl mallista riippuen ja akku ei siis ladata lähellekään täyteen. Tälläisessä ajossa Taycan on todella etevä, ja vaikka auto onkin perso sähkölle, niin laturilla CrossTurismo tarvitsee pitää vain 50min sovelluksen mukaan. Esim iX50:lla alkuun matka joutuu ja sähköä tuokin vie runsaasti maatieajossa. Laturilla tilanne 'kostautuu' koska ison akun lataaminen vie aikaa. Esim i4M50 on muutaman minuutin IX nopeampi, vaikka akku onkin pienempi, koska auto on niin paljon taloudellisempi. Latausnopeushan noissa on melko samaa luokkaa.

          Mihin se kusi- ja kahvitauko tarvitaan, kun lähdetään liikkeelle yleensä kahvin jälkeen ja tyhjennyksen voi hoitaa ennen lähtöä? Eihän matkaan kulu kuin 3½tuntia. Sähköautolla tauot on pidettävä ja niiden määrä ja paikka riippuu paljon siitä, millainen auto on. Ja tulevaisuudessa toki, jos/kun sähköä saa kääntöpisteeltä, mitä suurempi akku sen vähemmän ongelmaa esim EQS tuon pistelee helposti pysähtymättä yhteen suuntaan, todennäköisesti i7 myös.
          Last edited by tiko4tiko; 27-05-2023, 19:45.
          Mini, E24
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6712
            • PK-seutu

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Mihin se kusi- ja kahvitauko tarvitaan, kun lähdetään liikkeelle yleensä kahvin jälkeen ja tyhjennyksen voi hoitaa ennen lähtöä? Eihän matkaan kulu kuin 3½tuntia.
            Meitä on toki moneen junaan. Itse en koskaan aja 400km pysähtymättä vaikka olisi mikä laite alla.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17440
              • Turku

              Originally posted by pyroz View Post
              Meitä on toki moneen junaan. Itse en koskaan aja 400km pysähtymättä vaikka olisi mikä laite alla.
              Thmaselta hyvä kirjoitus ja näkökulma asiaan. Itsehän en tällä hetkellä juuri tarvitse isoa rangea, mutta tottumus tai kutsumanne "rangeahdistus" painaa asiassa, koska:

              Sanoisin, että oma raja on n. 500km, sen alle olevilla taipaleilla en kahvittele enkä tankkaa. Esim. Espoo - Seinäjoki ja Espoo - Vaasa välejä on tullut paljon ajettua tankaamatta ja ilman taukoja edestakaisin. Lounas ja kahvit määräpäässä tottakai.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • BFI18
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1456
                • Turku

                Originally posted by Thmas View Post
                Yhdensuuntainen kokonaismatka n. 280 km, josta moottoritietä n. 135 km. Perille päästessä auto näytti, että 90 km rangea jäljellä eli siitä tuo 370 km kokonaisrange
                Juuri tuota luokkaa se menee. Moottoritienopeus on se tuttu rangesyöppö.
                Oma kokemukseni (talvirajoituksien aikaan) i4:lla on Tku - Hki-Vantaa -Tku 170 km/suunta, että saattaisi mennä nippanappa täydellä akulla edestakaisin.
                Muistaakseni 55 % oli akussa jäljellä muutama km ennen lentoasemaa, jossa latasin varoiksi sen 10 min. MyBmw ’laskeskelee’, että 49% menisi nyt suunta.
                Riittää mulle.
                Last edited by BFI18; 28-05-2023, 15:43.
                G26 i4 M50 Black Sapphire

                Comment

                • 315i
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2014
                  • 238
                  • Arctopolis

                  Olen huomannut, että esim tänpäivänen esim noin 20-30 solmua(10-15m/s) puhaltavat tuulet, vaikuttaa enemmän kuin vaikka pakkanen.

                  Varsinkin kesänopeuksilla, jos kova vastatuuli, sähköä kuluu. Kun esim motaria ajaa vaikka 10 yli rajoituksen mittarin mukaan. Vastushan on sama kun ajais yli 150kmh.
                  Pakkaseen auttaa lämpöpumppu. Tosin kun Turkuun ajoin Hesa Vantaalta oli akkua reilusti yli puolen ja olis päässy heittämällä takas, kun olis ollu hieman myötäistä.

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 628

                    Originally posted by 315i View Post
                    Olen huomannut, että esim tänpäivänen esim noin 20-30 solmua(10-15m/s) puhaltavat tuulet, vaikuttaa enemmän kuin vaikka pakkanen.

                    Varsinkin kesänopeuksilla, jos kova vastatuuli, sähköä kuluu. Kun esim motaria ajaa vaikka 10 yli rajoituksen mittarin mukaan. Vastushan on sama kun ajais yli 150kmh.
                    Pakkaseen auttaa lämpöpumppu. Tosin kun Turkuun ajoin Hesa Vantaalta oli akkua reilusti yli puolen ja olis päässy heittämällä takas, kun olis ollu hieman myötäistä.
                    Se ylinopeus on myös rangesyöppö. Sen lisäksi, että se on laitonta eikä siitä ole käytännössä mitään hyötyä. Sotkee vain liikennettä.

                    Comment

                    • 315i
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2014
                      • 238
                      • Arctopolis

                      Niin on, ja omassa kun ajaa 10 yli niin on tosinopeutta noin 5-6. Melko joustavasti on pysynyt liikennevirrassa, tosin eilen oli monella kova kiire ohi ja kääntyivät kohta puoliin tauolle ja he eivät voittaneet sekuntiakaan kun ohitin heidät kun kääntyivät liitymistä.
                      Jos haluaa ajaa paikasta A paikkaan B, ja etäisyys on vaikka 200 km, ei kannata pysähtyä kertaakaan. Jos haet kahvin apsilta ja vessassa, niin se esim 15 km ylinopeus, meni jo siinä.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6712
                        • PK-seutu

                        Originally posted by FlyingFinn View Post
                        Se ylinopeus on myös rangesyöppö. Sen lisäksi, että se on laitonta eikä siitä ole käytännössä mitään hyötyä. Sotkee vain liikennettä.
                        Puhe oli mittarinopeus 10 yli elikkä edelleen hieman liian hidas, mutta menettelee. Jos tuon ali ajat niin olet tien tukkona. Älä tee niin kiitos
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 717
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by 315i View Post
                          Niin on, ja omassa kun ajaa 10 yli niin on tosinopeutta noin 5-6. Melko joustavasti on pysynyt liikennevirrassa, tosin eilen oli monella kova kiire ohi ja kääntyivät kohta puoliin tauolle ja he eivät voittaneet sekuntiakaan kun ohitin heidät kun kääntyivät liitymistä.
                          Jos haluaa ajaa paikasta A paikkaan B, ja etäisyys on vaikka 200 km, ei kannata pysähtyä kertaakaan. Jos haet kahvin apsilta ja vessassa, niin se esim 15 km ylinopeus, meni jo siinä.
                          Olet oikeassa että tauot 'tuhoaa' keskinopeuden. Viime kesänä oltiin lomalla Münchenissä. Paluumatka ajaettiin kolmessa erässä, ensin Tanskaan Nyborgiin (Odensen itärannalla) ja siitä sitten Tukholmaan, ja lopuksi Turusta Lappeenrantaan. Eka väli tultiin kahdella tauolla (toisella syötiin ja tankattiin, toisella käytiin vessassa ja tankattiin), matkaa 1200km (ajettiin itäreittiä Berliinin ohi, jotta vältettiin ruuhkat ja tietyöt), aikaa meni 10,5h taukoineen. Taukoihin meni yhteensä noin tunti, ja Tanskan rajalla oli ainoa isompi ruuhka jossa oltiin paikoillaan ~ ½h. Keskinopeus ei siis kovin häävi ollut, 114km/h, vaikka merkittävä osa matkasta ajettiin 180km/h nopeudella. Su-aamuna viiimeinen legi Turusta Lappeenrantaan käytännössä tyhjää tietä keskinopeus 116km/h, ilman pysähdyksiä nopeutena +20km/h todellista päälle rajoistusten
                          Mini, E24
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • FlyingFinn
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 628

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Puhe oli mittarinopeus 10 yli elikkä edelleen hieman liian hidas, mutta menettelee. Jos tuon ali ajat niin olet tien tukkona. Älä tee niin kiitos
                            Aivan varmasti ajan ja jos jollain sääntöjä rikkovalla on joku ongelma sen suhteen niin hän on se väärässä oleva osapuoli. Sehän on suorastaan hauskaa kun joku apina tulee puskuriin kiinni roikkumaan, ei siis noudata turvaväliäkään, ja kuvittelee että alan ajamaan siksi ylinopeutta. En ala. Saatan hidastaa vähän lisää. Pitäisi lähteä aiemmin liikkeelle niin ei tarvitsisi koheltaa.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6712
                              • PK-seutu

                              Originally posted by FlyingFinn View Post
                              Aivan varmasti ajan ja jos jollain sääntöjä rikkovalla on joku ongelma sen suhteen niin hän on se väärässä oleva osapuoli. Sehän on suorastaan hauskaa kun joku apina tulee puskuriin kiinni roikkumaan, ei siis noudata turvaväliäkään, ja kuvittelee että alan ajamaan siksi ylinopeutta. En ala. Saatan hidastaa vähän lisää. Pitäisi lähteä aiemmin liikkeelle niin ei tarvitsisi koheltaa.
                              Jos ei pysty ajamaan tien ja olosuhteiden sallimaa nopeutta niin on parempi jäädä kotiin. Sähköautoilu ei ole tekosyy olla tien tukkeena.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0

                              Comment

                              • FlyingFinn
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 628

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Jos ei pysty ajamaan tien ja olosuhteiden sallimaa nopeutta niin on parempi jäädä kotiin. Sähköautoilu ei ole tekosyy olla tien tukkeena.
                                En olekaan tien tukkeena, ajan rajoitusten mukaan. Vieläpä rajoitusten sallimaa enimmäisnopeutta. Säännöt on samat kaikille ja koskevat kaikkia. Mikäli jostain ylinopeuden ajajasta tuntuu, että olen tien tukkeena niin edelleen vika on hänessä. Tie ja olosuhteet ei mene lain edelle. Olisihan se toki hienoa jos näin olisi. Olisin valmis maksamaan siitä että saisin ajaa vapaata nopeutta olosuhteiden mukaan laillisesti. Ei kotiin voi jäädä jos on tarve mennä jonnekin muualle. Eikä tällä ole auton käyttövoiman kanssa mitään tekemistä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎