Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kobluna
    Bimmer Rookie
    • Oct 2018
    • 135
    • Espoo

    Originally posted by ekaBMW View Post

    En sano puolesta enkä vastaan että onko huonompia kuin perinteiset. Ei ole vielä tullut montaa km kokemuksia tuosta katoksessa olevasta i5:stä (eli voi käyttäytyä eri tavalla kuin i4). Mutkiin tulee ajettua varovaisemmin kun on hieman tunne että lähteekö puskemaan.
    Muutama asia joka tulee mieleen.

    Auto on painavampi. Toisaalta voisi kuvitella että pitoa olisi eneemmän mutta kyllähän se inertia ”jarruttaa” muutoksia eli nopeuden muutoksissa (ja ylämäessä) tarvitaan enemmän voimaa (ja pitoa jotta voima tulee hyödynnettyä).

    Miten aktiivisesti lie etumoottori osallistuu. Onko ennakoivasti mukana.

    Onko sähkömoottorin vääntö heti ’täysillä” kun pikkaisen kaasuun koskee. (Varsinkin jos sport mode päällä)

    Leveät renkaat.
    Ainakin minun mielestä i4 M50 taittuu mutkiin paremmin sekä pitävällä että liukkaalla kelillä kuin aiempi F30 korinen 320i. Tuo F30 tuntui puskevan herkemmin, vaikka olikin kevyempi ja pelkkä takaveto. En ole ajanut G20 bensana, niin en voi verrata miten paljon se on kehittynyt edellisestä sukupolvesta, mutta ainakin i4 on jousitukseltaankin paljon parempi. Yhtä aikaa sekä urheilullisempi että mukavampi. Tuo aiempi tuntui olevan hyvinkin pintalöysä eli autoa ulkoa töniessä sitä oli helppo keinuttaa verrattuna tähän uudempaan. Sama tuntemus oli ajaessakin, siinä oli semmoista pientä huojumista. Silti tien epätasaisuudet tuntui siinä tulevan enemmän läpi.

    Se on silti totta, että nelivetoiseksi i4 tarjoaa herkästi perää liukkaalla. Ei kuitenkaan mitenkään ongelmaksi asti, vaan menohaluja kyllä riittää etuakselin auttaessa. Ja luistoneston pudottamalla "pito" tilaan, autoa on melko helppo viedä pienessä luistossa ja jarruttamisen sijaan oikaisu tehdään etumoottorilla. Eli vauhtia riittää, eikä meno ole tökkivää. Tämäkin toimii paljon paremmin kuin edellisessä sukupolvessa, joka taas sekin oli huima parannus E90:stä, joka suorastaan kipsasi ohjauksen aina ajonvakautuksen puuttuessa peliin. Oikeaan suuntaan siis menty sukupolvi sukupolvelta ja tietyllä tapaa G20 on taas pykälän enemmän ajajan auto kuin F30 oli. Siinä mielessä lähempänä E90:stä minusta.

    Sanoisin, että i4 M50 on tarkoituksella säädetty hyvin takavetomaiseksi vakauden kustannuksella. Voi olla, että i4 40 xDrive on erilainen, mutta sitä en ole ajanut, niin en tiedä. Voisin myös kuvitella, että isommat on ehkä suunniteltu vakaammiksi eli tavallaan vähemmän urheilullisiksi. Samoin maasturit. Mutta menee arvailun puolelle, kun ajamaan en ole päässyt, eikä nämä ostomielessä kiinnostakaan. Jännä nähdä millaiseksi Neue Klasse i3 muotoutuu, kun ainakin ovat kovasti hehkuttaneet ajonvakautuksen, jarrujen ja moottorien ohjauksen yhdistettyä ohjainlaitetta. Ei ole siis enää erillisiä järjestelmiä, vaan yksi laitos hoitaa kaiken. Sen pitäisi vähentää viiveitä eli ehkä myös se pieni sutaisu on entistä pienempi, ennenkuin etuakseli tulee mukaan.

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 651

      Originally posted by kobluna View Post

      Ainakin minun mielestä i4 M50 taittuu mutkiin paremmin sekä pitävällä että liukkaalla kelillä kuin aiempi F30 korinen 320i. Tuo F30 tuntui puskevan herkemmin, vaikka olikin kevyempi ja pelkkä takaveto. En ole ajanut G20 bensana, niin en voi verrata miten paljon se on kehittynyt edellisestä sukupolvesta, mutta ainakin i4 on jousitukseltaankin paljon parempi. Yhtä aikaa sekä urheilullisempi että mukavampi. Tuo aiempi tuntui olevan hyvinkin pintalöysä eli autoa ulkoa töniessä sitä oli helppo keinuttaa verrattuna tähän uudempaan. Sama tuntemus oli ajaessakin, siinä oli semmoista pientä huojumista. Silti tien epätasaisuudet tuntui siinä tulevan enemmän läpi.

      Se on silti totta, että nelivetoiseksi i4 tarjoaa herkästi perää liukkaalla. Ei kuitenkaan mitenkään ongelmaksi asti, vaan menohaluja kyllä riittää etuakselin auttaessa. Ja luistoneston pudottamalla "pito" tilaan, autoa on melko helppo viedä pienessä luistossa ja jarruttamisen sijaan oikaisu tehdään etumoottorilla. Eli vauhtia riittää, eikä meno ole tökkivää. Tämäkin toimii paljon paremmin kuin edellisessä sukupolvessa, joka taas sekin oli huima parannus E90:stä, joka suorastaan kipsasi ohjauksen aina ajonvakautuksen puuttuessa peliin. Oikeaan suuntaan siis menty sukupolvi sukupolvelta ja tietyllä tapaa G20 on taas pykälän enemmän ajajan auto kuin F30 oli. Siinä mielessä lähempänä E90:stä minusta.

      Sanoisin, että i4 M50 on tarkoituksella säädetty hyvin takavetomaiseksi vakauden kustannuksella. Voi olla, että i4 40 xDrive on erilainen, mutta sitä en ole ajanut, niin en tiedä. Voisin myös kuvitella, että isommat on ehkä suunniteltu vakaammiksi eli tavallaan vähemmän urheilullisiksi. Samoin maasturit. Mutta menee arvailun puolelle, kun ajamaan en ole päässyt, eikä nämä ostomielessä kiinnostakaan. Jännä nähdä millaiseksi Neue Klasse i3 muotoutuu, kun ainakin ovat kovasti hehkuttaneet ajonvakautuksen, jarrujen ja moottorien ohjauksen yhdistettyä ohjainlaitetta. Ei ole siis enää erillisiä järjestelmiä, vaan yksi laitos hoitaa kaiken. Sen pitäisi vähentää viiveitä eli ehkä myös se pieni sutaisu on entistä pienempi, ennenkuin etuakseli tulee mukaan.
      Komppaan tätä, samat havainnot itsellä. Olen tyytyväinen siihen, että tässä ei ole masentavaa etuvetomaista aliohjaamista kuten oli takavetoisissa E46:n jälkeisten sukupolvien Bemareissa.

      Vakauden puutteesta en kyllä vieläkään tätä pysty moittimaan. Käytös on takavetomainen mutta omasta mielestä erittäinkin vakaa.​
      Last edited by FlyingFinn; 02-01-2025, 19:33.

      Comment

      • Futis
        Newbiemmer
        • Feb 2005
        • 25
        • TRE

        Originally posted by eemi View Post
        Onko kukaan laittanut kattotelineitä ja suksiboksia i4:seen? Hiihtolomaviikolla olisi suunnitteilla ajella Lappiin perheen ja koirien kanssa niin ilman suksiboksia on mahdotonta saada tavaroita mahtumaan kyytiin.

        Tämän avulla on saa ilmeisesti asennettua kattotelineet vaikkei autossa ole kattokaiteita? https://www.virtasenkauppa.fi/automa...BoC_2QQAvD_BwE

        Kulutus varmaan kasvaa jonkin verran boksin kanssa, mutta tuskin se ihan mahdottomia kasvaa?
        Oikea osa tuossa kuvassa, mutta tuon koriin tulevan lisäksi tarvitaan jalkaosa. Ja tietenkin poikkiputket.

        Kulutus kyllä nousee aika reippaasti. Etenkin jos on kohtuullinen marssivauhti ja sattuu vielä vilpoisempi keli.

        Itse en ole ajanut noin pitkää siivua koska Tamperelaisena on auto aika helppo laittaa junan kyytiin ja laiska kuski. Mutta lyhyempää pätkää esim Himokseen ja muistaakseni n. 25kWh/100km rauhallisesti ajellen. Tankillisella siis n. 300km. Jos joka stopilla ottaa kahviosta viinerit niin alkaa posket jo näkymään takaapäin kotiin saapuessa . Rauhallinen marssivauhti auttaa merkittävästi.

        Comment

        • eemi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 303
          • Heinola

          Originally posted by Futis View Post

          Oikea osa tuossa kuvassa, mutta tuon koriin tulevan lisäksi tarvitaan jalkaosa. Ja tietenkin poikkiputket.

          Kulutus kyllä nousee aika reippaasti. Etenkin jos on kohtuullinen marssivauhti ja sattuu vielä vilpoisempi keli.

          Itse en ole ajanut noin pitkää siivua koska Tamperelaisena on auto aika helppo laittaa junan kyytiin ja laiska kuski. Mutta lyhyempää pätkää esim Himokseen ja muistaakseni n. 25kWh/100km rauhallisesti ajellen. Tankillisella siis n. 300km. Jos joka stopilla ottaa kahviosta viinerit niin alkaa posket jo näkymään takaapäin kotiin saapuessa . Rauhallinen marssivauhti auttaa merkittävästi.
          Joo mulla on mahdollisuus lainata Thulen kattotelineet, täytyy vaan tarkistaa että näiden kattotelineiden jalkaosa sopii tuohon mun linkkaamaan osaan ennen kun tilaan.

          Matkaa on kotoa mökin pihaan sellanen 890km eli tuolla 25kWh/100km kulutuksella menis parilla kolmella latauksella matka. Lasten kanssa kun on liikenteessä ni saa aikaa myös huoltoasemilla kulumaan niin joutaa auto latautuakin.
          Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

          ex:
          e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
          e91 320d -11 Alpinweiss III
          e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
          e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
          e39 520i -97 touring Schwarz II
          e34 525i -89 Luxorbeige metallic
          e34 520i -89 Diamantschwarz

          Comment

          • torso1
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 372

            Originally posted by eemi View Post

            Joo mulla on mahdollisuus lainata Thulen kattotelineet, täytyy vaan tarkistaa että näiden kattotelineiden jalkaosa sopii tuohon mun linkkaamaan osaan ennen kun tilaan.

            Matkaa on kotoa mökin pihaan sellanen 890km eli tuolla 25kWh/100km kulutuksella menis parilla kolmella latauksella matka. Lasten kanssa kun on liikenteessä ni saa aikaa myös huoltoasemilla kulumaan niin joutaa auto latautuakin.
            Otahan vielä kärri mukaan niin saattaa hymy hyytyä tuon sähkärin kanssa. Minä ajoin viime talvena iX50:llä muutaman sata kilometriä Respon kärri perässä ja kelkka kyydissä siellä. Kulutus oli -15’C pakkasella yli 40kWh sataselle. Siinä saattas hymy hyytyä jos ois pitänyt tuon kanssa Ylläksen reissulle lähteä. Hyvähän sähkäreillä on vetää mutta oikeesti talvella siihen hommaan on paremmatkin kamppeet keksitty. Mut joo, onnea ja hyviä hermoja tulevaan matkaan

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 515
              • Pohjois-Savo

              Vaimo ajelee kyllä ilmeisen tuskattomasti 1000 kilometrin pätkää i4:llä, mutta latailee kyllä useamman kerran ja jää X5:lle tuolla matkalla vähintään kolme tuntia :-) Kerran oli mennyt jännäksi, kun talvella oli kaksi peräkkäistä latauspaikkaa (100 km:n välein) rikki ja alkoi range olla vähissä..
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • eemi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 303
                • Heinola

                Joo kyllä tuo pidempi reissu vaatii vähän totuttelua tuolla sähkärillä, se on ollut mulla nyt 1,5kk ja ajot on ollut pääsääntöisesti nurkissa pyörimistä ja meno-paluuna 130km työmatkaa kun toimistolla on käynyt jokusen kerran. Pidempää reissua ei ole tullut vielä tehtyä. Ennen lapsia tuli välillä ajettua mökille yhdelläkin pysähdyksellä dieselillä, mutta lasten tulon jälkeen on tottunut siihen että pysähdyksiä tulee enemmän ja ne kestää kauemmin niin uskoisin, että aika kivuttomasti menee matka sähkärilläkin sen puolesta. Tosin tuolla Itä-Lapin puolella latausmahdollisuuksia on loppumatkasta aika rajallisesti.
                Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

                ex:
                e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
                e91 320d -11 Alpinweiss III
                e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
                e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
                e39 520i -97 touring Schwarz II
                e34 525i -89 Luxorbeige metallic
                e34 520i -89 Diamantschwarz

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6750
                  • PK-seutu

                  Originally posted by bittivirhe View Post
                  Vaimo ajelee kyllä ilmeisen tuskattomasti 1000 kilometrin pätkää i4:llä, mutta latailee kyllä useamman kerran ja jää X5:lle tuolla matkalla vähintään kolme tuntia :-) Kerran oli mennyt jännäksi, kun talvella oli kaksi peräkkäistä latauspaikkaa (100 km:n välein) rikki ja alkoi range olla vähissä..
                  Nyt on kyllä pakko huudella isolla Bullshit vaikka miten yrittäisi ymmärtää. i4:sta ei tarvitse 1000km matkalla edes ladata kolmea tuntia niin tuo ei ole mahdollista. Sen faktan lisäksi, että ihminenkin tarvitsee vähintään yhden ruokapaussin ja toisen kusipaussin tuollaisella siivulla. Eli sillä X5:lla ollaan paikallaan myös noin 1h. Ei siinä i4 tarvitse latausta kuin noin toisen tunnin ( 3 pysähdyksen taktiikalla esim.).

                  Eli kuka valehtelee? Onko vaimo ollut jossain muualla pikku visiitillä ja laittoi sähköauton piikkiin?
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1113
                    • Espoo

                    Päivitetääs oman romun tilannetta eli i4 M50 on ollut nyt 23.12. alkaen Hedinin pihassa. Etumoottorin hiiliharjat pitää putsata. Toimenpide tehdään muiden töiden yhteydessä eli tarkkaa aikaa ei tiedetä.

                    Kirjoittelen maanantaina reklamaation tammikuun leasing-laskusta NF Fleetille. Ensin alla oli 23.12.-31.12. Toyota Corolla Liikkuvuusturvasta ja sen jälkeen 230e xDrive leasing-firman sijaisautona. 230e:n sain, kun ilmoitin, ettei Skoda Scala käy enää eli haluan auton, jonka ominaisuudet ovat edes jotenkin maksamani auton tasolla. Nyt saan sentään auton esilämmitettyä ja ajettua sähköllä. Kyllä ns first world problemina vitutti raapia Tojotan laseja.

                    Rahaa en leasing-maksusta tarvitse takaisin mutta esim kilsoja tai aikaa samaan rahaan pummaan lisää. Eniten tässä vituttaa se, että itse pitää hoitaa kaikki ja huolto eli merkkiliike ei osaa olla leasing-firmaan yhteydessä. Lisäksi leasing-firman ratkaisuehdoitukset esim maahantuojalta vastaavanlaisen tuotteen tilallesaamiseksi eivät merkkiliikkeen mukaan ole mitenkään mahdollisia. Tämänhetkinen sijaisauto eli 230e on mulla viikon päähän perjantaihin ja silloin ”toivotaan, että oma auto olisi jo kunnossa”. En pidätä hengitystä.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • bittivirhe
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 515
                      • Pohjois-Savo

                      Originally posted by pyroz View Post

                      Nyt on kyllä pakko huudella isolla Bullshit vaikka miten yrittäisi ymmärtää. i4:sta ei tarvitse 1000km matkalla edes ladata kolmea tuntia niin tuo ei ole mahdollista. Sen faktan lisäksi, että ihminenkin tarvitsee vähintään yhden ruokapaussin ja toisen kusipaussin tuollaisella siivulla. Eli sillä X5:lla ollaan paikallaan myös noin 1h. Ei siinä i4 tarvitse latausta kuin noin toisen tunnin ( 3 pysähdyksen taktiikalla esim.).

                      Eli kuka valehtelee? Onko vaimo ollut jossain muualla pikku visiitillä ja laittoi sähköauton piikkiin?
                      Kukaan ei valehtele, mutta varmaan vaimo pitää joskus jonkun kahvitauon. Minä en kahvia osaa juoda, niin en sellaisia taukojakaan pidä. Viimeksi vaimo lähti matkaan kaksi tuntia ennen minua ja sain hänet kiinni lataustauolla 600 kilometrin kohdalla. Loppumatkalla hän jäi vielä puolitoista tuntia minusta, mutta poikkesi kaupassa matkalla. Lataustaukoja hän pitää tuolla matkalla käsittääkseni viitisen kappaletta (nytkin oli matkalla melkein -30 astetta pakkasta ja i4:n kulutus kuulemma nousi aika hurjasti). Eikä varmasti halua jäädä jumiin, vaikka olisi taas pari peräkkäistä laturia rikki eli ei uskalla ajaa akkua kovin tyhjäksi. Lisäksi pohjoisessa voi tulla yllättäviä pysähdyksiä - tälläkin matkalla alkoivat nostaa rekkaa ojasta ja pistivät tien poikki, mutta päästiin livahtamaan ohi ennen sitä.
                      G05 45e
                      ex: F11 530d xDrive
                      ex: E84 X1 xDrive 25d

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1367
                        • Lempäälä

                        Originally posted by PNM2 View Post
                        Päivitetääs oman romun tilannetta eli i4 M50 on ollut nyt 23.12. alkaen Hedinin pihassa. Etumoottorin hiiliharjat pitää putsata. Toimenpide tehdään muiden töiden yhteydessä eli tarkkaa aikaa ei tiedetä.

                        Kirjoittelen maanantaina reklamaation tammikuun leasing-laskusta NF Fleetille. Ensin alla oli 23.12.-31.12. Toyota Corolla Liikkuvuusturvasta ja sen jälkeen 230e xDrive leasing-firman sijaisautona. 230e:n sain, kun ilmoitin, ettei Skoda Scala käy enää eli haluan auton, jonka ominaisuudet ovat edes jotenkin maksamani auton tasolla. Nyt saan sentään auton esilämmitettyä ja ajettua sähköllä. Kyllä ns first world problemina vitutti raapia Tojotan laseja.

                        Rahaa en leasing-maksusta tarvitse takaisin mutta esim kilsoja tai aikaa samaan rahaan pummaan lisää. Eniten tässä vituttaa se, että itse pitää hoitaa kaikki ja huolto eli merkkiliike ei osaa olla leasing-firmaan yhteydessä. Lisäksi leasing-firman ratkaisuehdoitukset esim maahantuojalta vastaavanlaisen tuotteen tilallesaamiseksi eivät merkkiliikkeen mukaan ole mitenkään mahdollisia. Tämänhetkinen sijaisauto eli 230e on mulla viikon päähän perjantaihin ja silloin ”toivotaan, että oma auto olisi jo kunnossa”. En pidätä hengitystä.
                        Olin ensiksi että w0t hiiliharjat?



                        Tuolla aika hyvin asiaa puituna. On siellä siis oikeasti hiiliharjat - vähän menty tarkoituksella takapakkia.
                        Takapakkia = hiiliharjaa käyttäminen magnetointiin on vaan ol'skool
                        Tarkoituksella = saadaan mm luotua riippumattomuutta harvinaisista maametalleista. Moottorin mukana pyöriminen ei kuluta energiaa - tästä syystä audillakin on oikosulkukoneita käytössä siellä missä välillä moottori vaan "pyörii mukana".

                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6750
                          • PK-seutu

                          Originally posted by bittivirhe View Post

                          Kukaan ei valehtele, mutta varmaan vaimo pitää joskus jonkun kahvitauon. Minä en kahvia osaa juoda, niin en sellaisia taukojakaan pidä. Viimeksi vaimo lähti matkaan kaksi tuntia ennen minua ja sain hänet kiinni lataustauolla 600 kilometrin kohdalla. Loppumatkalla hän jäi vielä puolitoista tuntia minusta, mutta poikkesi kaupassa matkalla. Lataustaukoja hän pitää tuolla matkalla käsittääkseni viitisen kappaletta (nytkin oli matkalla melkein -30 astetta pakkasta ja i4:n kulutus kuulemma nousi aika hurjasti). Eikä varmasti halua jäädä jumiin, vaikka olisi taas pari peräkkäistä laturia rikki eli ei uskalla ajaa akkua kovin tyhjäksi. Lisäksi pohjoisessa voi tulla yllättäviä pysähdyksiä - tälläkin matkalla alkoivat nostaa rekkaa ojasta ja pistivät tien poikki, mutta päästiin livahtamaan ohi ennen sitä.
                          No huhhuh. Valehtelu on toki vahva sana, mutta aika räikeästi nyt on kyllä sitten kuskista kiinni. i4 ei viittä latausta tuolla välillä tarvitse. Kuski voi ihan katsoa peiliin tuolla suoritteella. Ei tuota todellakaan "tuskattomaksi" voi sanoa.

                          Eikä siinä ymmärrän jos pelottaa, mutta se ei ole silloin todellakaan autosta kiinni.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 515
                            • Pohjois-Savo

                            No on se sikäli autostakin kiinni, että varman päälle pelatessa käytettävissä oleva range jää pieneksi. Polttomoottoriautolla tilanne on toinen, koska tankkauspaikkoja on enemmän, range tankillisella on pitkä eikä se kärsi pakkasesta ja on hyvin hyvin epätodennäköistä, että tankkausasema olisi epäkunnossa.

                            Esim. Torniosta Kilpisjärvelle ajaessa latauspisteiden väli on (kartalta äkkiä katsoen) 60...110 km ja jos käy niin kuin kerran kävi, että kaksi peräkkäistä latauspistettä on rikki, on ladattava aika usein pahimman varalta.

                            (En käsitä, miten laturit ovat niin vikaherkkiä ja miksei niitä korjata välittömästi etenkin tuolla seudulla, missä latureita on hyvin harvassa.)
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • ekaBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 445
                              • Oulu

                              Veikkaan että säästösyistä korjauksia ei harrasteta viikonloppuisin.

                              Jos on latauspisteitä harvassa niin vielä harvemmassa on korjaajia. Toivottavasti ei ole niin hullusti että korjaaja pitää lennättää Helsingistä asti.

                              itsellä ei ole vielä kokemuksia että jos joku latauspaikka on rikki niin meneekö samalla kaikki muutkin ”pistoolit” pimeäksi? Eli ainoa ratkaisu on toinen latauskenttä?
                              F11 530d xDrive 09/16
                              Ex E60 530d xDrive A 10/08
                              Ex E60 520dA 09/08 liisari
                              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                              Ex Opel Kadett 1.6 -89

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6750
                                • PK-seutu

                                Originally posted by bittivirhe View Post
                                No on se sikäli autostakin kiinni, että varman päälle pelatessa käytettävissä oleva range jää pieneksi. Polttomoottoriautolla tilanne on toinen, koska tankkauspaikkoja on enemmän, range tankillisella on pitkä eikä se kärsi pakkasesta ja on hyvin hyvin epätodennäköistä, että tankkausasema olisi epäkunnossa.

                                Esim. Torniosta Kilpisjärvelle ajaessa latauspisteiden väli on (kartalta äkkiä katsoen) 60...110 km ja jos käy niin kuin kerran kävi, että kaksi peräkkäistä latauspistettä on rikki, on ladattava aika usein pahimman varalta.

                                (En käsitä, miten laturit ovat niin vikaherkkiä ja miksei niitä korjata välittömästi etenkin tuolla seudulla, missä latureita on hyvin harvassa.)
                                Tornion ja Kilpisjärven välillä on 29kpl laturia CCS töpselillä.

                                - Ylitornio 6kpl
                                - Pello 8kpl
                                - Kolari 3kpl
                                - Muonio 6kpl
                                - Karesuvanto 6kpl

                                Ja Torniossa itsessään 21kpl

                                On toki melko huonoa tuuria jos kaksi peräkkäistä on rikki, mutta vaikea kuvitella, että silti on koko ko. pitäjän laturit rikki. Ja jos vaikka siellä Torniossa vetäisee 90% pintaan akun niin ei siinä enää tarvitse kuin yhden hyvin lyhyen stopin ennen Kilpisjärveä. Mutta toki jos on vaikeaa niin on vaikeaa.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎