Originally posted by ekaBMW
View Post
Se on silti totta, että nelivetoiseksi i4 tarjoaa herkästi perää liukkaalla. Ei kuitenkaan mitenkään ongelmaksi asti, vaan menohaluja kyllä riittää etuakselin auttaessa. Ja luistoneston pudottamalla "pito" tilaan, autoa on melko helppo viedä pienessä luistossa ja jarruttamisen sijaan oikaisu tehdään etumoottorilla. Eli vauhtia riittää, eikä meno ole tökkivää. Tämäkin toimii paljon paremmin kuin edellisessä sukupolvessa, joka taas sekin oli huima parannus E90:stä, joka suorastaan kipsasi ohjauksen aina ajonvakautuksen puuttuessa peliin. Oikeaan suuntaan siis menty sukupolvi sukupolvelta ja tietyllä tapaa G20 on taas pykälän enemmän ajajan auto kuin F30 oli. Siinä mielessä lähempänä E90:stä minusta.
Sanoisin, että i4 M50 on tarkoituksella säädetty hyvin takavetomaiseksi vakauden kustannuksella. Voi olla, että i4 40 xDrive on erilainen, mutta sitä en ole ajanut, niin en tiedä. Voisin myös kuvitella, että isommat on ehkä suunniteltu vakaammiksi eli tavallaan vähemmän urheilullisiksi. Samoin maasturit. Mutta menee arvailun puolelle, kun ajamaan en ole päässyt, eikä nämä ostomielessä kiinnostakaan. Jännä nähdä millaiseksi Neue Klasse i3 muotoutuu, kun ainakin ovat kovasti hehkuttaneet ajonvakautuksen, jarrujen ja moottorien ohjauksen yhdistettyä ohjainlaitetta. Ei ole siis enää erillisiä järjestelmiä, vaan yksi laitos hoitaa kaiken. Sen pitäisi vähentää viiveitä eli ehkä myös se pieni sutaisu on entistä pienempi, ennenkuin etuakseli tulee mukaan.
Comment