Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kobluna
    Bimmer Rookie
    • Oct 2018
    • 131
    • Espoo

    Originally posted by torso1 View Post
    Bemari on laittanut kestomagneettimoottorit vain lippulaivamalleihin kuten esim. iX M60 malliin.
    Onko näin? Tuossa yläpuolen linkissä nimenomaan kehutaan, että näistä uusista (artikkelin tekohetkellä) hiiliharjamoottoreista saa hyvin tehoa jopa iX M60:n tarpeisiin. En ole törmännyt muuallakaan tietoon, että missään mallissa olisi kestomagneetteja.

    Ei siinä, itsekin olin skeptinen kestosta, mutta tosiaan toteutus on aika eri kuin vaikka polttomoottoristen 12V laturissa tai pölynimurissa. Tokihan vasta käytäntö osoittaa onko tuossa toteutuksessa kumminkin ongelmia keston kanssa vai onko hyödyt kumminkin isommat kuin haitat.

    Comment

    • torso1
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 342

      Originally posted by kobluna View Post

      Onko näin? Tuossa yläpuolen linkissä nimenomaan kehutaan, että näistä uusista (artikkelin tekohetkellä) hiiliharjamoottoreista saa hyvin tehoa jopa iX M60:n tarpeisiin. En ole törmännyt muuallakaan tietoon, että missään mallissa olisi kestomagneetteja.

      Ei siinä, itsekin olin skeptinen kestosta, mutta tosiaan toteutus on aika eri kuin vaikka polttomoottoristen 12V laturissa tai pölynimurissa. Tokihan vasta käytäntö osoittaa onko tuossa toteutuksessa kumminkin ongelmia keston kanssa vai onko hyödyt kumminkin isommat kuin haitat.
      Joo on vähän ristiriitaista tietoa. Tuo kestomagneetti jäi vaan mieleen kun muistan miten toimittajat kilpaa kehuivat iX M60 julkistuksen jälkeen et siinä on erilaiset moottorit vs. iX50 malliin ja puhuivat juuri ”permanent magnet motors”. Samapa tuo mulle on mitkä siellä pyörii..

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1234
        • Kainuu

        Sellaisen huomasin että molemmat etuovet kolahtaa kun ne laittaa kiinni. Takaovet menee selvästi pehmeämmin kiinni. Onko huomiota muilla tälläisesta?
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • Hampsu
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 253
          • Lappeenranta/Helsinki

          Muutama kysymys jo tähän autoon perehtyneille:
          Onko järkeä tilata ilman xdriveä?
          Lähinnä kiinnostaa painaako tämä jo niin paljon, että talvella sujuva ajo on ”mahdottomuus” takavedolla? Lähinnä tarkoitan ajomukavuutta jos liikkeelle lähtö on sen takia hidasta?
          Myös range kasvaa vähän ilman vetäviä etupyöriä (paljon matka-ajoa duunissa, välillä), mutta onko siinä ihan konkreettista eroa vai ”pelkkiä” numeroita?
          Mitkä näkisitte ns. pakollisiksi lisävarusteiksi ja mitkä varusteet ovat lähinnä mielestänne turhia/rahastusta?

          Ensimäinen sähkövatkain pitäisi ensi vuonna tilata ja kyllähän se pelottaa.
          G21 320xd lci m-sport

          Comment

          • JH.
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 781
            • PKS

            On kyllä 2-vetoiseksi mielestäni aivan erinomainen pito. Johtuu siitä, että sähkövoimalinjan kanssa tää vetää oikeasti aina kahdella pyörällä. Aiheeseen saa tuntumaa esim. jos ottaa ajonvakautuksen pois niin auto pyörähtää kaasulla lähes paikallaan. Aiemmista autoista tuo on onnistunut ainoastaan lukkoperäisillä autoilla, kaikki muut on vain sutanneet sisäpyörää.

            Mutta toisaalta riippuu omasta tarpeesta paljon, osa haluaa aina kuitenkin nelivedon vaivattomuuden.

            Maavara on pieni. Ei ole ollut itselleni ongelma, mutta auraamattomilla teillä tai Helsingin keskustan parkkeeraamisessa voi olla.

            Varusteista jätän kommentit muille kun oon vähän spartalainen siinä suhteessa .
            MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
            Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
            BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

            Käyttis i4 eDrive40
            Kesällä E36 M3
            Radalla E36 325i track day tool

            Comment

            • Tomi T
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 3828
              • Nokia

              Originally posted by Hampsu View Post
              Muutama kysymys jo tähän autoon perehtyneille:
              Onko järkeä tilata ilman xdriveä?
              Lähinnä kiinnostaa painaako tämä jo niin paljon, että talvella sujuva ajo on ”mahdottomuus” takavedolla? Lähinnä tarkoitan ajomukavuutta jos liikkeelle lähtö on sen takia hidasta?
              Myös range kasvaa vähän ilman vetäviä etupyöriä (paljon matka-ajoa duunissa, välillä), mutta onko siinä ihan konkreettista eroa vai ”pelkkiä” numeroita?
              Mitkä näkisitte ns. pakollisiksi lisävarusteiksi ja mitkä varusteet ovat lähinnä mielestänne turhia/rahastusta?

              Ensimäinen sähkövatkain pitäisi ensi vuonna tilata ja kyllähän se pelottaa.
              No, ei siinä erityisesti järkeä ole hinnoittelun puolesta (M50 niin edullinen), ellei sitten aio ottaa 35- tai 40-mallia ilman juuri mitään varusteita. M50 on vakiona kuitenkin M-paketti, sähköpenkit, hifikaiuttimet.

              Kyllä se takaveto vähempi kuluttaa, on konkreettista eroa. Onko se ratkaisevaa, niin tuskinpa.

              Pakollisia lisävarusteita, jos M-pakettia (ilman sitä vaalea kattoverhoilu ja 2-puolainen ratti) et arvosta, niin mieltymyksien mukaan ne sähköpenkit (sensatec-verhoilun kanssa penkin etureunan korkeutta ei saa säädetty ellei ole sähköpenkit), adaptiiviset valot, harman/kardonit (selvästi paremmat kuin hifi, vaikkei nyt mitkään maailmanparhaan nekään). Jos ajoavustimia arvostaa, niin aktiivicruisea tai driving assistant prota. Ratinlämmitin kannattaa ilman muuta ruksia.
              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
              BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

              ex. 53*BMW

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1071
                • Espoo

                Originally posted by Tomi T View Post
                Ratinlämmitin kannattaa ilman muuta ruksia.
                Saako ratinlämmittimen valittua jäämään pois päältä esilämmityksen yhteydessä? Jokainen kerta esilämmityksen jälkeen tämän joutuu painamaan välittömästi pois päältä, koska ratti on kuuma. Toistaiseksi tää on ollut mulle täysin turha varuste, koska esilämmitys toimii niin hyvin. Eri asia, jos ratinlämmityksen voimakkuutta saisi säädettyä jostain tai sen saisi hybridien tapaan jätettyä kokonaan pois päältä.

                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3828
                  • Nokia

                  Originally posted by PNM2 View Post

                  Saako ratinlämmittimen valittua jäämään pois päältä esilämmityksen yhteydessä? Jokainen kerta esilämmityksen jälkeen tämän joutuu painamaan välittömästi pois päältä, koska ratti on kuuma. Toistaiseksi tää on ollut mulle täysin turha varuste, koska esilämmitys toimii niin hyvin. Eri asia, jos ratinlämmityksen voimakkuutta saisi säädettyä jostain tai sen saisi hybridien tapaan jätettyä kokonaan pois päältä.
                  Rattihan olisi jääkylmä esilämmityksen jälkeen kunnon pakkasilla jos siinä ei olisi lämmitystä. Ei se kabiinin ilma sitä kovin nopeasti lämmitä.

                  Ei saa pois ei.
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 53*BMW

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1071
                    • Espoo

                    Originally posted by Tomi T View Post

                    Rattihan olisi jääkylmä esilämmityksen jälkeen kunnon pakkasilla jos siinä ei olisi lämmitystä. Ei se kabiinin ilma sitä kovin nopeasti lämmitä.

                    Ei saa pois ei.
                    Makuasioita toki mutta nyt se ratti on mun käteen tulikuuma lämmityksen jälkeen ja tosiaan ensimmäisenä autoon istuttua ratinlämmitin tökätään pois päältä. Mulla ei ollut 530e:ssa ratti koskaan kylmä esilämmityksen jälkeen eli ratinlämmitys oli aina kytketty pois päältä. Tämä on selkeä puute sähköauton softassa hybridin softaan verrattuna.

                    Ratinlämmityksen toiminta on mulle esilämmitettäessä peräluuukun päälle kertyvän jääpatjan lisäksi ainoa autossa ärsyttävä ominaisuus.
                    Last edited by PNM2; 12-09-2024, 10:13.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • FlyingFinn
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 643

                      Originally posted by PNM2 View Post

                      Saako ratinlämmittimen valittua jäämään pois päältä esilämmityksen yhteydessä? Jokainen kerta esilämmityksen jälkeen tämän joutuu painamaan välittömästi pois päältä, koska ratti on kuuma. Toistaiseksi tää on ollut mulle täysin turha varuste, koska esilämmitys toimii niin hyvin. Eri asia, jos ratinlämmityksen voimakkuutta saisi säädettyä jostain tai sen saisi hybridien tapaan jätettyä kokonaan pois päältä.
                      Ei saa ja toteutus on todella idioottimainen. Ulkona voi olla 35 astetta ja jos laittaa auton viilenemään niin se saattaa viilentyä alle pyyntilämpötilan jolloin käynnistyy lämmitys ja silloin lämpenee myös ratti kesäkuumalla. Penkit taas ei lämpene millään jos ei laita lämmitystä täysille. Tai siis jos viileänä syysaamuna haluaisi että penkki lämpenee vähän vaikka alimmalla teholla niin se ei onnistu koska auto ei lämmitä penkkejä jos ei ole sen mielestä riittävän kylmä. Vaikka olisikin riittävän kylmä niin se penkin lämmitys pitää olla manuaalisesti kytkettynä ennen auton parkkeeraamista mikä taas syö etäkäytön ideaa kun sitä ei pysty etänä käyttämään tai tekemään oletusasetusta kuinka haluaisi sitä lämmittää. Ajossakaan sitä penkin lämmitystä ei pysty käyttämään edes manuaalisesti alemmilla tehoilla jos ulkoilma ei ole tarpeeksi kylmä vaan se on pakko laittaa täysille ja sitten pois kun kuumenee liikaa. Ratti lämpenee aina kun etälämmitys käynnistyy, halusit tai et. Lämpenee myös aivan liian kuumaksi. Ainakin itselleni olisi tärkeämpää lämmittää penkit. Ratti voisi hyvin olla vaikka jääkylmä, se lämpenee hetkessä kun painaa napista lämmön päälle. Olin lukevinani että nämä älyttömyydet olisi poistunut 8.5 versiosta eli ovat huomanneet virheensä mutta päivitystä ei tule niille asiakkaille joilta on kertaalleen saatu raha pois. Melko lyhytnäköistä touhua. Luottavat aivan liikaa merkkiuskollisuuteen. Eikä tällä firmalla ole siihen varaa huomioiden viimeaikaiset tapahtumat yrityksen taloudessa. Nykyisin on tapana myydä keskeneräistä skeidaa mitä sitten päivitetään ajan mittaan ja tulee jopa kuntoon mutta kun ei edes päivitetä niin tuskin olen ainut asiakas joka äänestää jaloillaan.
                      Last edited by FlyingFinn; 12-09-2024, 13:42.

                      Comment

                      • FlyingFinn
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 643

                        Originally posted by JH. View Post
                        On kyllä 2-vetoiseksi mielestäni aivan erinomainen pito. Johtuu siitä, että sähkövoimalinjan kanssa tää vetää oikeasti aina kahdella pyörällä.
                        Eikö tuossa ole normaali avoin tasauspyörästö? Kysyin joskus aikoja sitten jotain saman tyylistä ja joku linkkasi kuvan tuosta.

                        Omat lukottomatkin Bemarit ovat kyllä piirtäneet viivaa kahdella pyörällä kunhan perä on säädöissä. Eihän se tietenkään sama asia ole kuin lukollinen.

                        Comment

                        • FlyingFinn
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 643

                          Originally posted by makebm5 View Post
                          Sellaisen huomasin että molemmat etuovet kolahtaa kun ne laittaa kiinni. Takaovet menee selvästi pehmeämmin kiinni. Onko huomiota muilla tälläisesta?
                          Kyllä on, kuulostaa Ladalta mutta tämä sentään ei ole itseäni häirinnyt. Eikä kannata paiskoa niitä ovia, menevät herkästi kiinni.

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1234
                            • Kainuu

                            Originally posted by FlyingFinn View Post

                            Kyllä on, kuulostaa Ladalta mutta tämä sentään ei ole itseäni häirinnyt. Eikä kannata paiskoa niitä ovia, menevät herkästi kiinni.
                            Eipä noita tule paiskottua tietenkään mutta ero esimerkiksi G30:een verrattuna on iso tai jopa vanhaan E89:iin.
                            ​​Edi: Menee korjaukseen kun ei Ladan ovet kuuluneetkaan tähän kun ei oltu ruksittu osto vaiheessa varustelistaan.
                            Last edited by makebm5; 12-09-2024, 17:47.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • JH.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 781
                              • PKS

                              Originally posted by FlyingFinn View Post

                              Eikö tuossa ole normaali avoin tasauspyörästö? Kysyin joskus aikoja sitten jotain saman tyylistä ja joku linkkasi kuvan tuosta.

                              Omat lukottomatkin Bemarit ovat kyllä piirtäneet viivaa kahdella pyörällä kunhan perä on säädöissä. Eihän se tietenkään sama asia ole kuin lukollinen.
                              Kyllä se käsittääkseni ihan avoin on. Mutuiluna sanoisin, että sähkövoimalinjan kanssa jarrujen käyttö on saumattomampaa ja siitä syntyy parempi tuntuma. Mitään sellaista pätkimisefektiä ei huomaa.
                              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                              Käyttis i4 eDrive40
                              Kesällä E36 M3
                              Radalla E36 325i track day tool

                              Comment

                              • FlyingFinn
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 643

                                Originally posted by JH. View Post

                                Kyllä se käsittääkseni ihan avoin on. Mutuiluna sanoisin, että sähkövoimalinjan kanssa jarrujen käyttö on saumattomampaa ja siitä syntyy parempi tuntuma. Mitään sellaista pätkimisefektiä ei huomaa.
                                Niin ja kyllähän se sähkömoottorin reagointi ja ohjaaminen on fossiilia tarkempaa kun pito irtoaa ja järjestelmä puuttuu peliin. Lukko olisi silti hyvä olla taka-akselilla vaikka tuo oma i4M50 jonkinlainen neliveto onkin. Etenkin niissä tilanteissa kun kytkee avustimet pois. Mikäli saisi jälkiasennusvarusteena kuten joskus muihin on saanut niin ostaisin kyllä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎