Originally posted by eemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i4
Collapse
X
-
Originally posted by eemi View Post
Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View Post
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
Latauspiuhan tökkäämistä pistokkeeseen en pysty kyllä kokemaan mitenkään vaivalloiseksi vaikka tekisin sen useamman kerran päivässä. Vaivalloisempaa on esimerkiksi aplikaatioiden käyttöpakko sellaisten asioiden tekemiseen mikä on onnistunut ennen ilman aplikaatioita. Eikä sekään ole kovin vaivalloista.
Comment
-
-
Originally posted by FlyingFinn View Post
Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, .
Comment
-
-
Merkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"
Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMerkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"
Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
Comment
-
-
Oma käsitys on että nykyvehkeet ei tarvitse 100% latausta kennojen balansointiin, ainakaan jos on NMC/NCM akku. Vaikka olisi LFP akku niin silloinkin suositus 100% latauksesta toisinaan taitaa olla lähinnä sitä varten että akun totaalikapasiteetti saadaan arvioitua paremmin eikä niinkään kennobalanssin takia.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
-
👍 1
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View Post
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
Jos saan akkua ”oikein” lataamalla pidettyä sen mahdollisimman hyvässä kunnossa niin siksi kiinnostaa muiden latauskäytännöt ja akkujen kunto.
Kuten edellisistä viesteistä on saanut lukea niin käytäntöjä ja näkemyksiä on erilaisia miten akkua tulisi ladata.
Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz
ex:
e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
e91 320d -11 Alpinweiss III
e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
e39 520i -97 touring Schwarz II
e34 525i -89 Luxorbeige metallic
e34 520i -89 Diamantschwarz
Comment
-
Comment