Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaholopa
    Newbiemmer
    • Feb 2025
    • 4
    • Kirkkonummi

    #61
    Mites, onko muut huomanneet että noi karmittomat lasit pitää vähän meteliä. Huomasin kesärenkaisiin siirryttäessä tuon, kun ajetaan 80 km/h ja yli. Melu ei ole suuri, aika pieni "suhina" itseasiassa kuskin lasin kohdalla. Kuitenkin vähän ärsyttävä kun auto on hiljainen muuten. Mietin että onko tämä karmittomien lasien ominaisuus joka pitää hyväksyä. Autossa takuuta jäljellä niin voin toki huollossa valittaa asiasta.
    Last edited by jaholopa; 16-04-2025, 10:11.

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 654

      #62
      Originally posted by jaholopa View Post
      Mites, onko muut huomanneet että noi karmittomat lasit pitää vähän meteliä. Huomasin kesärenkaisiin siirryttäessä tuon, kun ajetaan 80 km/h ja yli. Melu ei ole suuri, aika pieni "suhina" itseasiassa kuskin lasin kohdalla. Kuitenkin vähän ärsyttävä kun auto on hiljainen muuten. Mietin että onko tämä karmittomien lasien ominaisuus joka pitää hyväksyä. Autossa takuuta jäljellä niin voin toki huollossa valittaa asiasta.
      Saman havainnon olen tehnyt. Ei ole aiemmissa karmittomissa suhissut tai suhina kuulunut. On kyllä väitetty että sähköautoissa kuuluisi siksi että auto on muuten niin hiljainen. Ei tämä nyt mitenkään merkittävästi hiljaisempi ole 80 km/h nopeudessa kuin esim. edellinen F22. Hiljainen sekin oli. Kävi huollossakin missä asiasta sanoin mutta olivat sitä mieltä ettei tiivisteet vuoda. Sehän ei tietenkään tarkoita että ne ei todellisuudessa vuoda kun huollon taso nyt on mitä on. Olivat "selvittäneet" asiaa pelkästään koeajolla. Täytyy tutkia itse kunnolla merkkiaineilla kunhan saan raivattua harrastelaitteita pois tallista.
      Last edited by FlyingFinn; 16-04-2025, 10:36.

      Comment

      • IKa
        BTCF Member
        • Apr 2007
        • 878
        • Klaukkala

        #63
        Originally posted by JPM50 View Post
        Höh, autoni (i4 M50) parkkitutkat alkoivat herjata, että tutkat ovat likaiset ja auto "käski" puhdistaa ne. Noh, tutkat olivat ihan puhtaat, mutta pyyhkäisin ne kaikki joka tapauksessa pariin kertaan. Ei auttanut, jja herja on edelleen päällä, eikä pysäköintiavustin tietenkään toimi.

        Onneksi on tuo Turva voimassa, niin eikun auto vaan pajalle, aika varattu parin viikon päähän (30.4.).

        Onko muilla ollut vastaavaa vikaa..?
        Mulla oli sama G22:ssa. Huollossa löysivät kiveniskeymän yhdestä etupuskurin anturista. Anturi vaihdetiin, jolla vika korjautui. Mutta kiveniskeymän takia anturin vaihtoa ei kelpuutettu takuun piiriin. Autoa huollosta noutaessani ihmettelin työn vastaanottajalle, että miksi ihmeessä koko parkkitutkasysteemi halvaantuu yhden anturin vikaantumisen vuoksi. Vastaus oli, että asia nyt on vain niin.
        G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

        Comment

        • JPM50
          Bimmer Fanatic
          • May 2022
          • 206
          • Helsinki

          #64
          Originally posted by IKa View Post

          Mulla oli sama G22:ssa. Huollossa löysivät kiveniskeymän yhdestä etupuskurin anturista. Anturi vaihdetiin, jolla vika korjautui. Mutta kiveniskeymän takia anturin vaihtoa ei kelpuutettu takuun piiriin. Autoa huollosta noutaessani ihmettelin työn vastaanottajalle, että miksi ihmeessä koko parkkitutkasysteemi halvaantuu yhden anturin vikaantumisen vuoksi. Vastaus oli, että asia nyt on vain niin.
          Ok, kiitos vastauksestasi.

          Kävin äsken vielä kerran tarkastamassa kaikki anturit, mutta pintapuolisin kaikki näyttävät aivan ehjiltä, eikä antureiden vieressäkään ollut kiveniskemiä tms. Noh, katsotaan, mitä huollossa sitten sanovat.
          i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3864
            • Nokia

            #65
            Originally posted by IKa View Post

            Mulla oli sama G22:ssa. Huollossa löysivät kiveniskeymän yhdestä etupuskurin anturista. Anturi vaihdetiin, jolla vika korjautui. Mutta kiveniskeymän takia anturin vaihtoa ei kelpuutettu takuun piiriin. Autoa huollosta noutaessani ihmettelin työn vastaanottajalle, että miksi ihmeessä koko parkkitutkasysteemi halvaantuu yhden anturin vikaantumisen vuoksi. Vastaus oli, että asia nyt on vain niin.
            Siksi se halvaantuu, että järjestelmä ei ole luotettava, jos viallisia antureita. Käy järkeen, eikö?

            Aika herkkiä kiveniskuille nämä nykyiset anturit.
            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 54*BMW

            Comment

            • Hobbes
              Newbiemmer
              • Oct 2024
              • 16
              • Helsinki

              #66
              Mikäs karttaversio muilla on käytössä? Auto näyttää, että olisi Europe Joy 2022-4. Connected Drive tarjoaa Europe Joy 2025-2 ja huoltoliikkeen mukaan uusin olisi Europe Joy 2025-1.

              Ja miksi kartat ei päivity automaattisesti kun sellainen ominaisuus on käytössä? Pitääkö muka oikeasti ladata USB-tikulle?
              i4 M50 -23

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2781
                • Tampere

                #67
                Originally posted by Hobbes View Post
                Mikäs karttaversio muilla on käytössä?
                Kartastoversio Joy 2025-2 on julkaistu ja saatavilla Connected Drive -palvelun kautta. Jos tilauksesi on aktiivinen ja et saa päivitettyä OTAna, niin sitten toteutus muistitikun avulla. Ei sen vaikeampaa nykyään.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 541
                  • Pohjois-Savo

                  #68
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Jos tilauksesi on aktiivinen ja et saa päivitettyä OTAna, niin sitten toteutus muistitikun avulla. Ei sen vaikeampaa nykyään.
                  Eihän se vaikeaa ole. Ensin käyt ostamassa jostain muistitikun ja windows-tietokoneen ja opettelet käyttämään sitä. Lataat bmw:n sivuilta karttapäivitystyökalun ja opettelet käyttämään sitä. Lataat karttapäivityksen ja opettelet laittamaan sen tikulle. Sitten tikku autoon ja kädet ristiin, että päivitys toimii. Helppoa kuin heinänteko - siitäkään en tiedä mitään.
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • Hobbes
                    Newbiemmer
                    • Oct 2024
                    • 16
                    • Helsinki

                    #69
                    Originally posted by JaniLap View Post

                    Kartastoversio Joy 2025-2 on julkaistu ja saatavilla Connected Drive -palvelun kautta. Jos tilauksesi on aktiivinen ja et saa päivitettyä OTAna, niin sitten toteutus muistitikun avulla. Ei sen vaikeampaa nykyään.
                    Sitäpä ihmettelenkin miksei ole pilvestä tipahtanut automaattisesti autoon. Ei se tikun kautta ihan noin vaikeaa ole kuin tuossa edellä maalaillaan, mutta toki toivoisi automaation toimivan.
                    i4 M50 -23

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2781
                      • Tampere

                      #70
                      Kartastopäivitysten totetuttaminen OTA-palveluna on järjestelmäautomaation kannalta vaativaa kymmenien gigatavujen kokoisista tiedostopaketeista johtuen, mutta loppukäyttäjän kannalta lähtökohtaisesti vaivattomampaa kuin esim. erillisten siirtomuistien avulla. Itsekin toivoisin päivitysten toimivan kuten suunniteltu, mutta tikkupäivityksin on toistaiseksi saanut tehtyä onnistuneesti. Tilanne todennäköisesti paranee nykyisestä nopeampien tietoliikenneyhteyksien yleistyessä. Edellä jätin huomioimatta, että jotkut tosiaan haluavat käyttää Windows-käyttöjärjestelmää, vaikka Macceja on ollut jo vuosien ajan saatavilla.
                      IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                      Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • kobluna
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2018
                        • 141
                        • Espoo

                        #71
                        Originally posted by Hobbes View Post
                        Mikäs karttaversio muilla on käytössä? Auto näyttää, että olisi Europe Joy 2022-4. Connected Drive tarjoaa Europe Joy 2025-2 ja huoltoliikkeen mukaan uusin olisi Europe Joy 2025-1.

                        Ja miksi kartat ei päivity automaattisesti kun sellainen ominaisuus on käytössä? Pitääkö muka oikeasti ladata USB-tikulle?
                        Pitäisi sen päivittyä OTAna ja omassani päivittyykin. Onko sinulla (tietosuoja)asetuksista valittu automaattiset päivitykset päälle ja karttatilaus on voimassa?

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1122
                          • Espoo

                          #72
                          Mulla just päivittyi kartta ja vaikka perusversio näyttääkin jotain 2023-versiota, on päivitys sitten joku 2025-mukainen. Todennäköisesti mitään eroa ei ole eli en jaksa säätää tikun kanssa yhtään enempää vaan menen otana tulevalla.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • Juize
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 238
                            • Joensuu

                            #73
                            Eihän tuohon karttapäivitykseen Windows tietokonetta tarvitse ostaa, onhan connected drivessä linkki myös Macille (vähintään MacOS 10.14) karttojen BMW Download Manager:iin.
                            i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
                            ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

                            ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                            ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                            ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 541
                              • Pohjois-Savo

                              #74
                              Originally posted by Juize View Post
                              Eihän tuohon karttapäivitykseen Windows tietokonetta tarvitse ostaa, onhan connected drivessä linkki myös Macille (vähintään MacOS 10.14) karttojen BMW Download Manager:iin.
                              Linux/BSD-linkkiä odotellessa. Miksei sitä tiedostoa voi ladata ilman erillistä alustarajoitteista softaa? Älytöntä.
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              • OrgE60
                                Newbiemmer
                                • Nov 2018
                                • 7
                                • Uusimaa

                                #75
                                Tervehdys kaikille sähköautoilijoille. itsellenikin vaihtui pari kuukautta sitten i4M50 vm. 2024 (valmistettu 2023, VIN-koodattu 2024 malliseksi) ajettu 48 000km. Aikaisempi kulkine oli F11 535i xDrive vm. 2012. Tässä muutamia havaintoja ja vertailua tuohon edelliseen kulkineeseen, jolla oli vaihtohetkellä ajettu n. 120 000km.

                                Varmaan kaikille polttomoottorista sähköön vaihtaneille tulee ensimmäisenä havaintona mieleen teho ja vääntö. G26 on todellinen peto oli sitten kyseessä paikaltaan kiihdytys, ohitustilanne tai vain ihan normaali liikennevirrassa ajaminen. Toisena ainakin itselleni nousee auton käytös niin uraisella kuin mutkaisellakin tiellä, painon toki huomaa, mutta se on onnistuttu peittämään varsin hyvin. Auto kääntyy mutkaan ketterästi ja lähtee juurikin kuljettajan toivomaan suuntaan käskettäessä. Urat eivät ihmeemmin auton suuntaa muuta, vaan se kulkee vakaasti kuin se kuuluisa juna kiskoilla. Plussan puolelle menee myös auton "tankkaus". F11 hörppi bensaa keskimäärin 10l/100km ja se oli lähdettävä aina täällä syrjäkylillä erikseen tankkaamaan, tuon sähköauton lyö piuhan päähän kotona ja rahaa kuluu 100km:iin 2,5€, se saa hymyn huulille joka kerta.

                                Mutta sitten niitä outouksia ja kummallisuuksia. Sähköautosta sanotaan, että se on hiljainen, mutta ei kyllä tämä versio. Ikkunat vuotavat äänellisesti jopa enemmän kuin Z4 E85:n vaikka se on kangaskattoinen. Toistakymmentä vuotta vanha F11 peittoaa hiljaisuudessa tuon sähkärin mennen tullen. Autoissa on vielä itselläni sama rengastuskin, joten sekään ei voi siihen vaikuttaa. Toki kun tutkii G26:n tiivistyksiä tarkemmin, niin esim. vanhassa F11 oli kolminkertaiset ovitiivisteet karmillisilla laseilla, joten se jo varmasti merkkaa jotain. Sitten tieäänet, nastojen jäljiltä kevätkarkean asfaltin jyrinä kantautuu kabiiniin hyvin selvästi ja jopa tuntuu ohjauspyörässä, mitä ei huomannut F11 mitenkään. Ääni saattoi F-läisessä tunkea vaimeana jyrinänä läpi, mutta muuten autossa ei huomannut mitään verrattuna tähän uuteen.

                                Kummallinen on myös käytös liukkaalla tiepinnalla. Molemmissa autoissa minulla on ollut Continental Vikingcontact 8 renkaat. Tämän sähkärin olen saanut normaalissa tasaisessa 110km/h tuntinopeudessa moottoritiellä kahdesti sivuluisuun, jonka kyllä pystyin ajovakautuksen avulla hallitsemaan, mutta mitään vastaavaa en kokenut 6 vuoden omistusaikana F-läisellä, se kulki kuin juna sohjossa, jäällä tai ihan vain kuivalla. Lieneekö syynä sitten tuo roima "ylipaino" sähköautossa vai johtuisiko se F11:n pidemmästä akselivälistä, joka kyllä rauhoittaa menoa?

                                Yksi asia jonka luulin olevan hankalaa omaksua oli G26:n mittaristo, mutta sen kanssa tulin yllättävän nopeasti sinuiksi. Lisäksi järjestelmän kyky liittää puhelin osaksi auton tietojärjestelmää on kohtuu nopeaa ja käyttö erittäin sulavaa. Autossa on käyttöjärjestelmänä 8.0 ja en kaipaa kokeiltuani uudempaa 8,5 siinä olevia ominaisuuksia mihinkään. Lienee makuasia enemmänkin. Samoin 5 kameran järjestelmä auton ympärillä on oiva apu monessa tilanteessa.

                                Tässäpä näitä. Hyvää kevään jatkoa kaikille.
                                BMW i4M50 G26 2024 perhekulkine
                                BMW Z4 3.0Si E85 2007 aurinkoisiin kesäpäiviin
                                Volvo C70 T5 2002 jäi jäljelle poikamiespäivistä 10v sitten
                                ex BMW F11 535i xDrive 2012
                                ex BMW E60 530i 2007
                                ex BMW E30 320i 1986
                                ex BMW E30 316 1987

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎