Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1125
    • Espoo

    #91
    Originally posted by Exvag View Post
    Pitkän harkinnan ja monen hybridin jälkeen tuli hypättyä täyssähkömaailmaan. Viikon verran nyt ajossa i4 edrive40 m sport, pari vuotta ikää ja 77 tkm Saksasta tuotuna. Todella tykkään varsinkin adaptiivisesta-alustasta, jämäkkä olematta kuitenkaan pintakova.
    Viikon ajoilla on kenties vaikea päätellä kulutuksia ja rangea. Kuinka pitkään auton edellinen elämä vaikuttaa tuohon ennusteeseen? Nyt näissä etelän viileissä kevätkeleissä 80% range on näyttänyt vähän yli 300 km ja oma kulutus sekalaisessa ajossa 19-20 kWh/100 km. Auton ajo- ja lataushistoriasta Saksassa ei tietenkään ole tietoa. Alla on Pirellinen 19" kesärenkaat.
    Parin vuoden kokemuksella aika lyhyt on muisti eli pari edellistä ajoa vaikuttaa aika paljon. Toki tähän voi olla joku kaavakin olemassa mutta missään nimessä ei kannata tuota Guess-O-Metrin lukemaa tuijottaa vaan oikea kulutus ratkaisee. Onko sulla akun kapasiteettia tsekattu, vaikka tuskin tuossakaan mitään isoa angel sharea vielä on tapahtunut.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • Exvag
      Newbiemmer
      • Sep 2019
      • 23
      • Varsinainen Suomi

      #92
      Kiitoksia tiedosta! Pistin myös tuon car datan tilaukseen.

      Myyjältä sain Aviloo flash test raportin. Siinä olevat arvot: Aviloo score 92/100, käyttö ja historia 65/70, suorituskyky 27/30, ohjausyksikkö ja viestintäliitäntä ok. Lopussa mainittu vielä SoH-arvo (luettu autonvalmistajalta) 90,7%.

      Eli vähän näyttää hiipuneen parin vuoden ja 77 tkm aikana. Onkohan ollut kovassa käytössä Saksan ajat?
      Toivottavasti hiipuminen jää tasaantuu tuohon.
      Omassa käytössä latailen enimmäkseen hitaasti kotona maks 80% ja satunnaisesti pidempiä reissuja, jolloin tarvitaan 100% sekä pikalaturia.

      Comment

      • FlyingFinn
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 656

        #93
        Originally posted by Exvag View Post
        Kiitoksia tiedosta! Pistin myös tuon car datan tilaukseen.

        Myyjältä sain Aviloo flash test raportin. Siinä olevat arvot: Aviloo score 92/100, käyttö ja historia 65/70, suorituskyky 27/30, ohjausyksikkö ja viestintäliitäntä ok. Lopussa mainittu vielä SoH-arvo (luettu autonvalmistajalta) 90,7%.

        Eli vähän näyttää hiipuneen parin vuoden ja 77 tkm aikana. Onkohan ollut kovassa käytössä Saksan ajat?
        Toivottavasti hiipuminen jää tasaantuu tuohon.
        Omassa käytössä latailen enimmäkseen hitaasti kotona maks 80% ja satunnaisesti pidempiä reissuja, jolloin tarvitaan 100% sekä pikalaturia.
        Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka car datan ilmoittama akun kunto vertautuu tuohon Aviloo testin tulokseen eli onko lukemat jollain kohtuullisella tarkkuudella samalla hehtaarilla. Vai tarkoittaako tuo sulkeissa oleva SoH arvon kommentti että tieto tulee molempiin raportteihin samasta lähteestä eli arvo on tasan sama.
        Last edited by FlyingFinn; 07-05-2025, 15:54.

        Comment

        • Exvag
          Newbiemmer
          • Sep 2019
          • 23
          • Varsinainen Suomi

          #94
          Car datan raportti tuli, mutta siitä puuttui paljon kohtia. Korkeajänniteakun energiasisältö oli 73 kWh, mutta kunnosta ei ollut mitään mainintaa. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Myöskään lataushistoriaa ei ollut saatavilla.
          Voiko tuon raportin ajaa uudestaan milloin vain? Antaisiko lisätietoja jos auto olisi latauksessa pyyntöhetkellä?

          Comment

          • FlyingFinn
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 656

            #95
            Originally posted by Exvag View Post
            Car datan raportti tuli, mutta siitä puuttui paljon kohtia. Korkeajänniteakun energiasisältö oli 73 kWh, mutta kunnosta ei ollut mitään mainintaa. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Myöskään lataushistoriaa ei ollut saatavilla.
            Voiko tuon raportin ajaa uudestaan milloin vain? Antaisiko lisätietoja jos auto olisi latauksessa pyyntöhetkellä?
            Voihan sen ajaa niin monta kertaa kuin haluaa. Vanhemmat raportit poistuu kun uusia tulee tilalle mutta saahan ne vanhat tallennettua jos haluaa. Olisiko kyse jostain auton softapäivityksestä? Vanhemmissa raporteissa ei ollut kunnosta mainintaa mutta muistaakseni joskus 2024 vuoden puolella se sinne ilmestyi. Kannattaa kysyä sähköpostilla tuesta/asiakaspalvelusta, yleensä ovat vastanneet nopeasti.

            Comment

            • Exvag
              Newbiemmer
              • Sep 2019
              • 23
              • Varsinainen Suomi

              #96
              Laitoin kyselyä tukeen ja vastasivat nopeasti. Piti varmistaa asetuksista, että kaikki luvat sallittu. Pyysin raporttia nyt uudelleen ja katsotaan muuttuuko mikään.
              Tuossa datassa oli rivi maksimaalinen latausvirran voimakkuus 32 A. Tarkoittaako tuo, että AC-latauksella saa kolmesta vaiheesta 22 kWh, jos infra sekä kaapeli sen sallivat?

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1125
                • Espoo

                #97
                Originally posted by Exvag View Post
                Laitoin kyselyä tukeen ja vastasivat nopeasti. Piti varmistaa asetuksista, että kaikki luvat sallittu. Pyysin raporttia nyt uudelleen ja katsotaan muuttuuko mikään.
                Tuossa datassa oli rivi maksimaalinen latausvirran voimakkuus 32 A. Tarkoittaako tuo, että AC-latauksella saa kolmesta vaiheesta 22 kWh, jos infra sekä kaapeli sen sallivat?
                Taitaa olla niin, että yhdellä vaiheella lataa reilun 7 kW mutta tosiaan kolmivaiheena maksimi on 11 kW. Näin ainakin https://www.autotaloampeeri.fi/sahko...etoa/bmwi4_M50

                En ole koskaan törmännyt lisävarusteena 22 kW -vaihtovirtalaturiin i4:ssa. Vakiona on 11 kW.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • Exvag
                  Newbiemmer
                  • Sep 2019
                  • 23
                  • Varsinainen Suomi

                  #98
                  No tämä oli huomioni myös kauppakeskuslaturilla. 11 kW näytti lataavan. Koskeekohan tuo 32 A jotain voimavirtapistoketta, josta saisi noin suuret virrat?

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1125
                    • Espoo

                    #99
                    Originally posted by Exvag View Post
                    No tämä oli huomioni myös kauppakeskuslaturilla. 11 kW näytti lataavan. Koskeekohan tuo 32 A jotain voimavirtapistoketta, josta saisi noin suuret virrat?
                    Meillä esim on taloyhtiössä pari latausasemaa, joissa on 32A yksivaihelataus jostain syystä. Kyllä sillä jo yön aikana lataisi akun täyteen.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1287
                      • Kainuu

                      i4 maksilataus 11 kWh vaikka laturi mahdollistaisi 22 kWh.
                      Last edited by makebm5; 10-05-2025, 05:45.
                      BMW i5 M60, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3870
                        • Nokia

                        Tosiaan i4 maksimitehot 11kW (eli 3x16A), ei saa 22kW ostamallakaan. 1x32A on mahdollinen myös, jos sellaisia erikoisuuksia jostain löytyy.
                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 54*BMW

                        Comment

                        • ekaBMW
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 456
                          • Oulu

                          Originally posted by Exvag View Post
                          Koskeekohan tuo 32 A jotain voimavirtapistoketta, josta saisi noin suuret virrat?
                          Noita punaisia voimavirtapistokkeitahan on ainakin kahdenlaisia. Pienemmässä max 3x16A ja hieman isommassa 3x32A.
                          Mutta tuolla ei ole väliä jos auto tukee max vain 11kW. Molemmista saa riittävästi.

                          Itselle aika hyvin saa 3x6A virralla akun ladattua yöllä 6 tunnin aikana. Siis jonkun 50-80% välin (ei i4 malli). 0-100 väli veisi varmaan 20 tuntia. Auto tukisi 22kW mutta laturi ja talo ei Pääsulakkeetkin kestäisi 22kW auton latauksen mutta kun sähköä tarvitaan muuhunkin niin sitten loppuu kesken. Eli 11kW laturi on ollut riittävä.

                          Pidemmällä matkalla tilanne voi olla toinen mutta sitten pyritään DC laturille.
                          Toistaiseksi kerran olen käyttänyt DC:tä koemielessä. Pidemmältä reissulta kotia lähestyessa auto ehdotti latausta ja kun piti käydä pikaisesti kaupassa muutenkin niin samalla latasin jonkun 10min. Tosin kotiin olisi päässyt ilman lataustakin.
                          Last edited by ekaBMW; 09-05-2025, 22:58.
                          F11 530d xDrive 09/16
                          Ex E60 530d xDrive A 10/08
                          Ex E60 520dA 09/08 liisari
                          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                          Ex Opel Kadett 1.6 -89

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17563
                            • Turku

                            Onhan noita vaikka 63A:n voimavirtapistorasioita.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • ekaBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 456
                              • Oulu

                              Fyi
                              iec 60309
                              Edit: Ai niin. Tänne ei voinut lisätä kuvia?
                              edit2. Höh, kuva ilmeistyi

                              Click image for larger version  Name:	IMG_0888.jpg Views:	0 Size:	48.9 KB ID:	5528054
                              Last edited by ekaBMW; 11-05-2025, 00:18.
                              F11 530d xDrive 09/16
                              Ex E60 530d xDrive A 10/08
                              Ex E60 520dA 09/08 liisari
                              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                              Ex Opel Kadett 1.6 -89

                              Comment

                              • JPM50
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2022
                                • 209
                                • Helsinki

                                Originally posted by JPM50 View Post

                                Ok, kiitos vastauksestasi.

                                Kävin äsken vielä kerran tarkastamassa kaikki anturit, mutta pintapuolisin kaikki näyttävät aivan ehjiltä, eikä antureiden vieressäkään ollut kiveniskemiä tms. Noh, katsotaan, mitä huollossa sitten sanovat.
                                Hedinin huolto löysi pienen kiveniskemän anturin reunasta. Pieni se tosiaan oli, mutta silti riitti rikkomaan anturin. Anturin vaihdolla ongelma korjaantui. Noin 440 € maksoi osineen ja töineen.
                                i4 M50 Black Sapphire

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎