BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patriot
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 280

    #256
    Alkuperäinen kysymys huonosti kirjoitettuna oli, että mitä eroa noilla kaistavahdeilla on ja onko sillä käytännön merkitystä. Olen ostamassa käytettyä ja yritän hahmottaa onko tuo jotain mitä kannattaa havitella vai ei.
    E39 540iA M62TUB44

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2500
      • Vantaa

      #257
      Perus kaistavahti täristää vaan rattia, toinen ohjaa autoa tarvittaessa.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 588
        • Pohjois-Savo

        #258
        Oikeanpuoleisessa on ohjausavustin, joka ajaa autoa melko itsenäisesti, jos kaistamerkinnät ovat kunnossa ja näkyvissä. Mielestäni mukava varuste pitkillä matkoilla, en luopuisi kun olen makuun päässyt.
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • ekaBMW
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 471
          • Oulu

          #259
          Eli erilaiet napit liittynee näihin varusteisiin (jos ilman kuvia pelkän varustelistan perusteella joutuu valitseman)
          5AS Driving Assistant
          5AT Driving Assistant Plus (ei saatavilla i4?)
          5AU Driving Assistant Professional

          ”paremmat” sisältää myös aikaisempien tasojen varusteet.
          Last edited by ekaBMW; 19-10-2025, 21:18.
          F11 530d xDrive 09/16
          Ex E60 530d xDrive A 10/08
          Ex E60 520dA 09/08 liisari
          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
          Ex Opel Kadett 1.6 -89

          Comment

          • kobluna
            Bimmer Rookie
            • Oct 2018
            • 148
            • Espoo

            #260
            Originally posted by Patriot View Post
            Alkuperäinen kysymys huonosti kirjoitettuna oli, että mitä eroa noilla kaistavahdeilla on ja onko sillä käytännön merkitystä. Olen ostamassa käytettyä ja yritän hahmottaa onko tuo jotain mitä kannattaa havitella vai ei.
            Paremmassa on tosiaan aktiivinen ohjausavustin eli auto ei seilaa kaistaviivojen välissä, vaan auto ihan aktiivisesti ohjaa pitäen auton keskellä kaistaa. Todella mukavasti vieläpä eli ratti ei tee mitään ylimääräisiä liikkeitä, kuten jossain vastaavissa voi tapahtua. Isommilla teillä ja varsinkin moottoriteillä auto menee kuin itsekseen eli riittää, että kättä vähän lepuuttaa ratilla. Ratti on kapasitiivinen eli se tunnistaa pienenkin kosketuksen, toisin kuin jotkin muut järjestelmät, jotka tunnistavat ohjausvoiman. Nämä ohjausvoiman tunnistavat ovat mielestäni kelvottomia, kun rattia pitää sitten kuitenkin käännellä, vaikka auto muka ohjaa itse. Sellainen on vaikkapa Polestarissa ja Teslassa.

            Itsellä on siis tuo Pro versio ja sillä voi ajaa motarisiirtymät tosi rennosti. Suosittelen sen hankintaa vahvasti, jos yhtään tulee ajoa isommilla teillä. Tuo ohjausavustin on isoin käytännön ero, mutta kyllä se Pro versio tuo mukanaan myös paremman etututkan, joten vakkari toimii kovempaan nopeuteen asti. Olikohan 210 km/h asti. Lisäksi tulee sivutörmäyksen esto kaistaa vaihtaessa tai jos joku muu meinaa tulla päälle, kuin myös risteävän liikeenteen varoitus. Viimeinen siis aktivoituu tilanteessa, jossa joku meinaa tulla sivutieltä (kolmion takaa) eteen.

            Peruutuksen aikaisen eli takaa tulevan risteävän liikenteen varoitus taas sisältyy 360 asteen näkymän tarjoavaan Parking Assistant Plus pakettiin, jota kyllä suosittelen myös. Helpottaa pysäköintiä valtavasti, kun ei tarvitse arpoa, missä pitkä keula menee. Ja tuohan se mukanaan myös automaattisen pysäköinnin.

            Comment

            • Hobbes
              Newbiemmer
              • Oct 2024
              • 20
              • Helsinki

              #261
              Originally posted by VilleP View Post
              Ei mitään eroa, molemmissa on adaptiivinen vakkari. Toisessa on toki nappi ohjausavustimella, mutta se ei liity vakkariin mitenkään.
              Vasemman puoleisen kuvan ohjauspyörän kuva ei tarkoita automaattisesti adaptiivista vakkaria vaan ihan perusvakkaria ilman etäisyyden säätöä edellä ajavaan ja ilman kaistallapitoavustinta. Tämän koin itse kantapään kautta, kun myyjäliike lupasi adaptiivisen vakkarin ja kaistallapitoavustimen olevan autossa. Adap vakkarin sain sitten BMW sovelluksen kautta tilattua myyjäliikkeen piikkiin, mutta kaistallapitoa ei saanut rahallakaan jälkikäteen.
              i4 M50 -23

              Comment

              • Patriot
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 280

                #262
                Kiitos hyvistä vastauksista. Toimiiko tuo DAPP avustin jos vetokoukkuun on kytketty pyöräteline tai peräkärry vai karsiutuuko ominaisuuksia pois?
                E39 540iA M62TUB44

                Comment

                • nupaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 281
                  • Pohojanmaa

                  #263
                  Moro!
                  i40 M50 harkinnassa. Onkos näissä kaikissa jo lämmitys lämpöpumpulla eikä vastuksilla?
                  Makuasiota, mutta mitä varusteita kannattaa ehdottomasti olla muuten? Adaptiivinen vakkari nyt ainakin, vetokoukku olis hyvä, kun asuu okt:ssa, hifit astetta paremmat ja Apple Carplay. Normivarusteiden lisäksi. Muuta nyt en itte heti keksi.
                  Onko jotain varustetta erityisesti sähköautoiluun liittyvää, mikä
                  on ehdoton?
                  Ekaa täyssähkäriä harkitsen.
                  työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                  kauppakassina Audi A3 sedan
                  kesäkissana Jaguar XKR
                  tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

                  Comment

                  • bittivirhe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2012
                    • 588
                    • Pohjois-Savo

                    #264
                    Ei taida DAPP toimia kärryn kanssa, ellei ole päivittynyt fiksumpaan uusimmissa malleissa. X5:ssä (45e) ei ainakaan toimi, mutta iX:ssä (LCI) toimii, jos perässä on pyöräteline. Kärrystä en tiedä, toimiiko sen kanssa.
                    G05 45e
                    ex: F11 530d xDrive
                    ex: E84 X1 xDrive 25d

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1172
                      • Espoo

                      #265
                      Originally posted by nupaha View Post
                      Moro!
                      i40 M50 harkinnassa. Onkos näissä kaikissa jo lämmitys lämpöpumpulla eikä vastuksilla?
                      Makuasiota, mutta mitä varusteita kannattaa ehdottomasti olla muuten? Adaptiivinen vakkari nyt ainakin, vetokoukku olis hyvä, kun asuu okt:ssa, hifit astetta paremmat ja Apple Carplay. Normivarusteiden lisäksi. Muuta nyt en itte heti keksi.
                      Onko jotain varustetta erityisesti sähköautoiluun liittyvää, mikä
                      on ehdoton?
                      Ekaa täyssähkäriä harkitsen.
                      M50:t on pääsääntöisesti aika hyvin varustetuja joipa Suomessa eli karvalakkia ei kannata missään nimessä hankkia. Suomessa autoa on vissiin alusta asti myytty Fully charged ja Supercharged -paketeilla eli itse ottaisin vähintään Fully chargedin. Ainakin alussa vetokoukku oli kaikissa vakiona, kuten taitaa olla lämpöpumppu ja CarPlaykin. Penkkeihin kiinnittäisin huomiota, vakiona tulevat "sportpenkit" ovat täysin manuaaliset, mikä on hieman nälkäistä muuten hyvässä autossa. Comfort accessista en tinkisi itse. Jossain vaiheessa joitain varusteita puuttui komponenttipulan vuoksi eli jos takaluukun avaus potkaisemalla kiinnostaa, kannattaa se tsekata, vaikka varausteiden puolesta pitäisi löytyä.

                      Autoja myytiin aika hyvällä yksityisleasing-diilillä Black Fridayssa 2021 ja niiden toimitukset alkoivat suurinpiirtein kolme vuotta sitten eli tässä loppuvuonna ja ensi alkuvuonna palautuu hyvä määrä maltillisesti ajettuja ja kaikki huollot ja korjaukset läpikäyneitä autoja myyntiin. Kuten esim mun yksilö.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • Patriot
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 280

                        #266
                        Millanenkohan homma on retrofitata i4 M50 autoon ratti, jossa on ratinlämmitin? Käytettyjä näyttäisi saavan 500-600 euroon. Olisi muuten hyvä yksilö, mutta tuo on ainoa varuste kun puuttuu. Sähköautossa ei ihan niin kriittinen, mutta periaatteesta jo vastustaa.
                        E39 540iA M62TUB44

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1172
                          • Espoo

                          #267
                          Originally posted by Patriot View Post
                          Millanenkohan homma on retrofitata i4 M50 autoon ratti, jossa on ratinlämmitin? Käytettyjä näyttäisi saavan 500-600 euroon. Olisi muuten hyvä yksilö, mutta tuo on ainoa varuste kun puuttuu. Sähköautossa ei ihan niin kriittinen, mutta periaatteesta jo vastustaa.
                          Täytyy näin kohta kolmen vuoden kokemuksella sanoa, että ratinlämmitin on i4:n turhin ja huonoimmin toimiva varuste. Ratinlämmitystä ei voi säätää mitenkään eli aina esilämmittäessä ratti lämpenee ja se lämpenee aivan liian kuumaksi. Mulla aina ensimmäinen asia autoon istuessa on kytkeä ratinlämmitin pois päältä, koska esilämmitys itsessään toimii todella hyvin ja tehokkaasti eikä mulla ole auto ollut koskaan kylmä. Luulisi silti, että noitakin käytetyissä on runsaasti eli helpointa varmaan olisi vaan hankkia auto, jossa varuste jo on.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • Thetic
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 98
                            • Suomi

                            #268
                            Todella turha varuste. Sisätilat aina lämpimät joten tuolle ei mitään tarvetta lisäksi. Parissa autossa ollu ja ikinä en ole käyttänyt. Kokeillut vain joskus että toimii
                            G05 X5 45e

                            Comment

                            • Tomi T
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 3864
                              • Nokia

                              #269
                              Originally posted by PNM2 View Post

                              M50:t on pääsääntöisesti aika hyvin varustetuja joipa Suomessa eli karvalakkia ei kannata missään nimessä hankkia. Suomessa autoa on vissiin alusta asti myytty Fully charged ja Supercharged -paketeilla eli itse ottaisin vähintään Fully chargedin. Ainakin alussa vetokoukku oli kaikissa vakiona, kuten taitaa olla lämpöpumppu ja CarPlaykin. Penkkeihin kiinnittäisin huomiota, vakiona tulevat "sportpenkit" ovat täysin manuaaliset, mikä on hieman nälkäistä muuten hyvässä autossa. Comfort accessista en tinkisi itse. Jossain vaiheessa joitain varusteita puuttui komponenttipulan vuoksi eli jos takaluukun avaus potkaisemalla kiinnostaa, kannattaa se tsekata, vaikka varausteiden puolesta pitäisi löytyä.

                              Autoja myytiin aika hyvällä yksityisleasing-diilillä Black Fridayssa 2021 ja niiden toimitukset alkoivat suurinpiirtein kolme vuotta sitten eli tässä loppuvuonna ja ensi alkuvuonna palautuu hyvä määrä maltillisesti ajettuja ja kaikki huollot ja korjaukset läpikäyneitä autoja myyntiin. Kuten esim mun yksilö.
                              Vetokoukku on ollut charged-paketista alkaen. Ei siis kaikissa.

                              Kannattaa manuaalipenkeissä huomioida, että jos sensatec-verhoilu, niin etureunan kallistussäätöä ei ole. Ja se etureuna on melkoisen alhaalla niissä. Vakioverhoilussa ja nahassa on etureunan kallistussäätö.

                              Originally posted by Thetic View Post
                              Todella turha varuste. Sisätilat aina lämpimät joten tuolle ei mitään tarvetta lisäksi. Parissa autossa ollu ja ikinä en ole käyttänyt. Kokeillut vain joskus että toimii
                              No riippuu aika voimakkaasti käyttäjästä. Itse pidän pakollisena. Ei se ratti ihan hetkessä sisätilojen lämmityksellä lämpiä.
                              BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                              ½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
                              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                              ex. 54*BMW

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1172
                                • Espoo

                                #270
                                Originally posted by Tomi T View Post
                                No riippuu aika voimakkaasti käyttäjästä. Itse pidän pakollisena. Ei se ratti ihan hetkessä sisätilojen lämmityksellä lämpiä.
                                Rattihan nimenomaan on ensimmäinen, joka lämpenee ja todella kuumaksi nopeasti. Vaikea kuvitella, että yli viiden minuutin esilämmityksellä tuo olisi kenellekään enää mukava. Tämä on varsinkin nyt, kun käytän esilämmitystä lähinnä kuivattamaan laseja, jopa rasittava varuste, kun ratti on aina kuuma ilman mitään tarvetta edes lämmittää koko rattia. Ongelma ei varmasti ole ratinlämmityksen olemassaolo vaan se, että sitä ei voi säätää mitenkään. Esim edellisessä G30-hybridissä sen sai sentään valittua päällä tai pois esilämmityksen asetuksissa eli taaksepäin on tässä asiassa menty.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X