Alkuperäinen kysymys huonosti kirjoitettuna oli, että mitä eroa noilla kaistavahdeilla on ja onko sillä käytännön merkitystä. Olen ostamassa käytettyä ja yritän hahmottaa onko tuo jotain mitä kannattaa havitella vai ei.
BMW i4
Collapse
X
-
Oikeanpuoleisessa on ohjausavustin, joka ajaa autoa melko itsenäisesti, jos kaistamerkinnät ovat kunnossa ja näkyvissä. Mielestäni mukava varuste pitkillä matkoilla, en luopuisi kun olen makuun päässyt.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
👍 1Comment
-
Eli erilaiet napit liittynee näihin varusteisiin (jos ilman kuvia pelkän varustelistan perusteella joutuu valitseman)
5AS Driving Assistant
5AT Driving Assistant Plus (ei saatavilla i4?)
5AU Driving Assistant Professional
”paremmat” sisältää myös aikaisempien tasojen varusteet.Last edited by ekaBMW; 19-10-2025, 21:18.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
👍 1Comment
-
Paremmassa on tosiaan aktiivinen ohjausavustin eli auto ei seilaa kaistaviivojen välissä, vaan auto ihan aktiivisesti ohjaa pitäen auton keskellä kaistaa. Todella mukavasti vieläpä eli ratti ei tee mitään ylimääräisiä liikkeitä, kuten jossain vastaavissa voi tapahtua. Isommilla teillä ja varsinkin moottoriteillä auto menee kuin itsekseen eli riittää, että kättä vähän lepuuttaa ratilla. Ratti on kapasitiivinen eli se tunnistaa pienenkin kosketuksen, toisin kuin jotkin muut järjestelmät, jotka tunnistavat ohjausvoiman. Nämä ohjausvoiman tunnistavat ovat mielestäni kelvottomia, kun rattia pitää sitten kuitenkin käännellä, vaikka auto muka ohjaa itse. Sellainen on vaikkapa Polestarissa ja Teslassa.Originally posted by Patriot View PostAlkuperäinen kysymys huonosti kirjoitettuna oli, että mitä eroa noilla kaistavahdeilla on ja onko sillä käytännön merkitystä. Olen ostamassa käytettyä ja yritän hahmottaa onko tuo jotain mitä kannattaa havitella vai ei.
Itsellä on siis tuo Pro versio ja sillä voi ajaa motarisiirtymät tosi rennosti. Suosittelen sen hankintaa vahvasti, jos yhtään tulee ajoa isommilla teillä. Tuo ohjausavustin on isoin käytännön ero, mutta kyllä se Pro versio tuo mukanaan myös paremman etututkan, joten vakkari toimii kovempaan nopeuteen asti. Olikohan 210 km/h asti. Lisäksi tulee sivutörmäyksen esto kaistaa vaihtaessa tai jos joku muu meinaa tulla päälle, kuin myös risteävän liikeenteen varoitus. Viimeinen siis aktivoituu tilanteessa, jossa joku meinaa tulla sivutieltä (kolmion takaa) eteen.
Peruutuksen aikaisen eli takaa tulevan risteävän liikenteen varoitus taas sisältyy 360 asteen näkymän tarjoavaan Parking Assistant Plus pakettiin, jota kyllä suosittelen myös. Helpottaa pysäköintiä valtavasti, kun ei tarvitse arpoa, missä pitkä keula menee. Ja tuohan se mukanaan myös automaattisen pysäköinnin.
👍 1Comment
-
Vasemman puoleisen kuvan ohjauspyörän kuva ei tarkoita automaattisesti adaptiivista vakkaria vaan ihan perusvakkaria ilman etäisyyden säätöä edellä ajavaan ja ilman kaistallapitoavustinta. Tämän koin itse kantapään kautta, kun myyjäliike lupasi adaptiivisen vakkarin ja kaistallapitoavustimen olevan autossa. Adap vakkarin sain sitten BMW sovelluksen kautta tilattua myyjäliikkeen piikkiin, mutta kaistallapitoa ei saanut rahallakaan jälkikäteen.Originally posted by VilleP View PostEi mitään eroa, molemmissa on adaptiivinen vakkari. Toisessa on toki nappi ohjausavustimella, mutta se ei liity vakkariin mitenkään.i4 M50 -23
👍 1Comment
-
Moro!
i40 M50 harkinnassa. Onkos näissä kaikissa jo lämmitys lämpöpumpulla eikä vastuksilla?
Makuasiota, mutta mitä varusteita kannattaa ehdottomasti olla muuten? Adaptiivinen vakkari nyt ainakin, vetokoukku olis hyvä, kun asuu okt:ssa, hifit astetta paremmat ja Apple Carplay. Normivarusteiden lisäksi. Muuta nyt en itte heti keksi.
Onko jotain varustetta erityisesti sähköautoiluun liittyvää, mikä
on ehdoton?
Ekaa täyssähkäriä harkitsen.työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
kauppakassina Audi A3 sedan
kesäkissana Jaguar XKR
tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl
Comment
-
Ei taida DAPP toimia kärryn kanssa, ellei ole päivittynyt fiksumpaan uusimmissa malleissa. X5:ssä (45e) ei ainakaan toimi, mutta iX:ssä (LCI) toimii, jos perässä on pyöräteline. Kärrystä en tiedä, toimiiko sen kanssa.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
M50:t on pääsääntöisesti aika hyvin varustetuja joipa Suomessa eli karvalakkia ei kannata missään nimessä hankkia. Suomessa autoa on vissiin alusta asti myytty Fully charged ja Supercharged -paketeilla eli itse ottaisin vähintään Fully chargedin. Ainakin alussa vetokoukku oli kaikissa vakiona, kuten taitaa olla lämpöpumppu ja CarPlaykin. Penkkeihin kiinnittäisin huomiota, vakiona tulevat "sportpenkit" ovat täysin manuaaliset, mikä on hieman nälkäistä muuten hyvässä autossa. Comfort accessista en tinkisi itse. Jossain vaiheessa joitain varusteita puuttui komponenttipulan vuoksi eli jos takaluukun avaus potkaisemalla kiinnostaa, kannattaa se tsekata, vaikka varausteiden puolesta pitäisi löytyä.Originally posted by nupaha View PostMoro!
i40 M50 harkinnassa. Onkos näissä kaikissa jo lämmitys lämpöpumpulla eikä vastuksilla?
Makuasiota, mutta mitä varusteita kannattaa ehdottomasti olla muuten? Adaptiivinen vakkari nyt ainakin, vetokoukku olis hyvä, kun asuu okt:ssa, hifit astetta paremmat ja Apple Carplay. Normivarusteiden lisäksi. Muuta nyt en itte heti keksi.
Onko jotain varustetta erityisesti sähköautoiluun liittyvää, mikä
on ehdoton?
Ekaa täyssähkäriä harkitsen.
Autoja myytiin aika hyvällä yksityisleasing-diilillä Black Fridayssa 2021 ja niiden toimitukset alkoivat suurinpiirtein kolme vuotta sitten eli tässä loppuvuonna ja ensi alkuvuonna palautuu hyvä määrä maltillisesti ajettuja ja kaikki huollot ja korjaukset läpikäyneitä autoja myyntiin. Kuten esim mun yksilö.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
👍 1Comment
-
Millanenkohan homma on retrofitata i4 M50 autoon ratti, jossa on ratinlämmitin? Käytettyjä näyttäisi saavan 500-600 euroon. Olisi muuten hyvä yksilö, mutta tuo on ainoa varuste kun puuttuu. Sähköautossa ei ihan niin kriittinen, mutta periaatteesta jo vastustaa.E39 540iA M62TUB44
Comment
-
Täytyy näin kohta kolmen vuoden kokemuksella sanoa, että ratinlämmitin on i4:n turhin ja huonoimmin toimiva varuste. Ratinlämmitystä ei voi säätää mitenkään eli aina esilämmittäessä ratti lämpenee ja se lämpenee aivan liian kuumaksi. Mulla aina ensimmäinen asia autoon istuessa on kytkeä ratinlämmitin pois päältä, koska esilämmitys itsessään toimii todella hyvin ja tehokkaasti eikä mulla ole auto ollut koskaan kylmä. Luulisi silti, että noitakin käytetyissä on runsaasti eli helpointa varmaan olisi vaan hankkia auto, jossa varuste jo on.Originally posted by Patriot View PostMillanenkohan homma on retrofitata i4 M50 autoon ratti, jossa on ratinlämmitin? Käytettyjä näyttäisi saavan 500-600 euroon. Olisi muuten hyvä yksilö, mutta tuo on ainoa varuste kun puuttuu. Sähköautossa ei ihan niin kriittinen, mutta periaatteesta jo vastustaa.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
👍 1Comment
-
Vetokoukku on ollut charged-paketista alkaen. Ei siis kaikissa.Originally posted by PNM2 View Post
M50:t on pääsääntöisesti aika hyvin varustetuja joipa Suomessa eli karvalakkia ei kannata missään nimessä hankkia. Suomessa autoa on vissiin alusta asti myytty Fully charged ja Supercharged -paketeilla eli itse ottaisin vähintään Fully chargedin. Ainakin alussa vetokoukku oli kaikissa vakiona, kuten taitaa olla lämpöpumppu ja CarPlaykin. Penkkeihin kiinnittäisin huomiota, vakiona tulevat "sportpenkit" ovat täysin manuaaliset, mikä on hieman nälkäistä muuten hyvässä autossa. Comfort accessista en tinkisi itse. Jossain vaiheessa joitain varusteita puuttui komponenttipulan vuoksi eli jos takaluukun avaus potkaisemalla kiinnostaa, kannattaa se tsekata, vaikka varausteiden puolesta pitäisi löytyä.
Autoja myytiin aika hyvällä yksityisleasing-diilillä Black Fridayssa 2021 ja niiden toimitukset alkoivat suurinpiirtein kolme vuotta sitten eli tässä loppuvuonna ja ensi alkuvuonna palautuu hyvä määrä maltillisesti ajettuja ja kaikki huollot ja korjaukset läpikäyneitä autoja myyntiin. Kuten esim mun yksilö.
Kannattaa manuaalipenkeissä huomioida, että jos sensatec-verhoilu, niin etureunan kallistussäätöä ei ole. Ja se etureuna on melkoisen alhaalla niissä. Vakioverhoilussa ja nahassa on etureunan kallistussäätö.
No riippuu aika voimakkaasti käyttäjästä. Itse pidän pakollisena. Ei se ratti ihan hetkessä sisätilojen lämmityksellä lämpiä.Originally posted by Thetic View PostTodella turha varuste. Sisätilat aina lämpimät joten tuolle ei mitään tarvetta lisäksi. Parissa autossa ollu ja ikinä en ole käyttänyt. Kokeillut vain joskus että toimiiBMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 54*BMW
Comment
-
Rattihan nimenomaan on ensimmäinen, joka lämpenee ja todella kuumaksi nopeasti. Vaikea kuvitella, että yli viiden minuutin esilämmityksellä tuo olisi kenellekään enää mukava. Tämä on varsinkin nyt, kun käytän esilämmitystä lähinnä kuivattamaan laseja, jopa rasittava varuste, kun ratti on aina kuuma ilman mitään tarvetta edes lämmittää koko rattia. Ongelma ei varmasti ole ratinlämmityksen olemassaolo vaan se, että sitä ei voi säätää mitenkään. Esim edellisessä G30-hybridissä sen sai sentään valittua päällä tai pois esilämmityksen asetuksissa eli taaksepäin on tässä asiassa menty.Originally posted by Tomi T View PostNo riippuu aika voimakkaasti käyttäjästä. Itse pidän pakollisena. Ei se ratti ihan hetkessä sisätilojen lämmityksellä lämpiä.
i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
Comment