BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 614
    • Pohjois-Savo

    #346
    Jos jollain olisi kännykkälaturi, jossa on jännitenäyttö, olisi helppo tarkistaa akkujännite esim. auton ollessa latauksessa (ainakin niin kauan, kuin 12 voltin pistorasioissa on virta). Olen sitä mieltä, että ainakin auton ollessa latauksessa 12 voltin akkua ladataan, koska auto on silloin ainakin osittain hereillä ja korkeajänniteakuston kontaktorit ovat päällä eli 12 voltin kulutus on jonkinmoinen. Lisäksi voi olla tarpeen jäähdyttää (tai lämmittää?) akkua, mikä lisää edelleen virrankulutusta pumppujen ja puhaltimien takia. Veikkaan, että 12 voltin akku olisi hyvin äkkiä tyhjä, jos kotilataus kestää esim. toista vuorokautta putkeen (kuten iX:ssä tällä viikolla kesti).

    Siitä en tiedä, osaako auto ladata 12 voltin akkua pitkän seisonnan aikana jos ja kun korkeajänniteakkua ei ole tarpeen ladata. Ainakaan tähän mennessä ei ole ollut mitään ongelmia 12 voltin akkujen kanssa X5-hybridissä (yli 5 v), i4:ssä (3.5 v) eikä iX:ssä (0.5 v). Pisimmillään X5 on seisonut ajamatta muutamia viikkoja kerrallaan, täyssähköt eivät niin kauaa.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d

    Comment

    • Mikey?
      Newbiemmer
      • Nov 2025
      • 8
      • Lappeenranta

      #347
      Kertokaapa i4 -kuumeiselle erot Park Assistentin ja PA Plussan välillä. Ilmeisesti keskikonsolissa on luistoneston alapuolella namikka, joka paljastaa onko autossa PA vaiko PA Plus?

      Lisäksi: kuinka toimiva on Driving Ass Pro?

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1193
        • Espoo

        #348
        Originally posted by Mikey? View Post
        Kertokaapa i4 -kuumeiselle erot Park Assistentin ja PA Plussan välillä. Ilmeisesti keskikonsolissa on luistoneston alapuolella namikka, joka paljastaa onko autossa PA vaiko PA Plus?

        Lisäksi: kuinka toimiva on Driving Ass Pro?
        Plussassa on enemmän kameranäkymää ainakin. Vin-koodilla näet varusteluettelosta, mitä varusteita autossa on.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • Patriot
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 283

          #349
          Originally posted by Mikey? View Post
          Lisäksi: kuinka toimiva on Driving Ass Pro?
          Vaikuttaa, että se toimii parhaimmillaan sateettomassa kelissä moottoritiellä, jossa on hyvät reunaviivamaalaukset. Taajamassa käytös on vähän sellaista hienoista reunaviivoihin biljaripallomaisesti törmäilyä ajoittain (olen miettinyt, että miltähän se näyttää takana ajavalta), mutta ei sellaista mitä joissain vanhemmissa Volvoissa esimerkiksi. Referenssinä Teslan EU-tason autopilot tuntuu jotenkin luonnollisemmalta, mutta mitään monen tuhannen kokemusta ei ole.. Sateessa ja sumussa etututka tuntuu putoavan pois päältä, mutta ihan täydellistä logiikkaa en tuohon ole noin 3000km matkalta keksinyt. Joskus stuntuu Pidin omassa hankinnassa kriittisenä varusteena, mutta odotukseni oli vähän enemmän mitä se on nyt toimittanut.

          1-2h koeajolla saa varmaan vakkarin logiikan tai lähinnä napit opeteltua ja pystyy testaamaan miten se käyttäytyy ja pääteltyä, että minkä painoarvon sille antaa.
          E39 540iA M62TUB44

          Comment

          • Mikey?
            Newbiemmer
            • Nov 2025
            • 8
            • Lappeenranta

            #350
            ^Kiitokset tästä - pudotan DAPron pois omalta must-have -listaltani.

            Comment

            • Tapiiri
              Newbiemmer
              • Nov 2025
              • 6
              • Oulu

              #351
              Originally posted by Mikey? View Post
              ^Kiitokset tästä - pudotan DAPron pois omalta must-have -listaltani.
              Minä olen tykännyt, varsinkin kaupungissa ajellessa on kyllä rento. Sehän seuraa edellä ajavaa jos ei viivoja näy, toimii siinä mielessä paremmin kuin edellisen auton vastaava joka ei ilman viivoja toiminut ollenkaan. Tämä toimii lumisellakin tiellä jos joku ajaa edessä. Pitäis käydä koodauttamassa nuo maarajat pois niin saisi myös liikennevalotunnistuksen käyttöön ja automaattisesti nopeusrajoitukseen mukautuvan vakkarin. Heikoiten toimii pimeällä märällä kun viivoja ei erota itsekään, silloin tulee napsautettua pois päältä. Kesäkelillä kyllä kiva.

              Comment

              • Mikey?
                Newbiemmer
                • Nov 2025
                • 8
                • Lappeenranta

                #352
                ^Otan tuonkin huomioon. Kiitos.

                Comment

                • Mikey?
                  Newbiemmer
                  • Nov 2025
                  • 8
                  • Lappeenranta

                  #353
                  Taasen peruskysymyksiä:

                  - onko i4:ssa joitain selkeitä ajomelun lähteitä?
                  - löytääkö iät ajat volkkareita ja fordeja luotsanneen parkkiintuneet kannikat eroa peruspenkin ja M-sport -penkin välillä?
                  - käyttäjäkokemuksia HUD:sta?

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1193
                    • Espoo

                    #354
                    Originally posted by Mikey? View Post
                    Taasen peruskysymyksiä:

                    - onko i4:ssa joitain selkeitä ajomelun lähteitä?
                    - löytääkö iät ajat volkkareita ja fordeja luotsanneen parkkiintuneet kannikat eroa peruspenkin ja M-sport -penkin välillä?
                    - käyttäjäkokemuksia HUD:sta?
                    Peruspenkki on sähkötön eli aika nälkäinen versio vaikka kyllä siinäkin siis istuu. Osta Supercharged-varusteltu auto, niin on suurinpiirtein hyvät varusteet noita M-urheiluistuimia lukuunottamatta. HUD:ssa ei mulle mitään vikaa mutta esim kameratolppainfon siirsin mieluummin mittarinäytölle.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • yarski
                      BTCF Member
                      • Sep 2013
                      • 313
                      • Rauma

                      #355
                      M-sport penkki on kyllä todella hyvä. Säätöjä sen verran että sopinee keholle kuin keholle, ainoa miinus on että rajoittaa tilaa takapenkillä - mutta sehän ei kuskia haittaa
                      G26 i4 M50 supercharged
                      ex: F36 440i xdrive msport
                      ex: E91 335 lci xdrive msport

                      Comment

                      • Jarppa63
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 766
                        • Kerava

                        #356
                        Originally posted by Mikey? View Post
                        Taasen peruskysymyksiä:

                        - onko i4:ssa joitain selkeitä ajomelun lähteitä?
                        - löytääkö iät ajat volkkareita ja fordeja luotsanneen parkkiintuneet kannikat eroa peruspenkin ja M-sport -penkin välillä?
                        - käyttäjäkokemuksia HUD:sta?
                        Suht hiljainenhan tuo on -renkaat on varmasti suurin lähde.
                        HUD- en enää hanki autoa jossa sitä ei ole. Ennen kun oli HUD ajattelin, että turhake, mutta aivan loistava varuste.
                        Penkeistä en muista enää -mulla oli Individuaalit sähkösäädöllä... (Nykyään ajan IXM60 )

                        Jarppa

                        BMW iX M60-23
                        exiä:
                        BMW i4M50 individual -23
                        BMW 545e -21
                        M550xd-12
                        Dodge Stealth RT/TT -91
                        Ford Thunderbird SC -91
                        Olds Supreme avo -71
                        Chevy Chevelle 2d HT -72

                        Comment

                        • melperri
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2011
                          • 273
                          • espoo

                          #357
                          Originally posted by Mikey? View Post
                          Taasen peruskysymyksiä:

                          - onko i4:ssa joitain selkeitä ajomelun lähteitä?
                          - löytääkö iät ajat volkkareita ja fordeja luotsanneen parkkiintuneet kannikat eroa peruspenkin ja M-sport -penkin välillä?
                          - käyttäjäkokemuksia HUD:sta?

                          Pojan M50:llä lyhyt kokeilu 19"" kesärengas ja 18"" keskieuroopan kitkoilla kehä III asfaltilla. Moelmmilla rengasmelu siedettävä , kitkoilla hilaisenpuoleinen. Ei kylläkään IX luokkaa , mutta rengasmeluallergikkonakin tuolla pärjäilee Melun taajuus omaan korvaan miellyttävä , ei jyrise , vaan ennemmin korkeataajuisempi. .HUD:iin pidemmällä ajalla tottuneena lähes must varuste omalla kohdallani.
                          Peruspenkeistä ei kokemusta , mutta M Sport kyllä varsin hyvin tukee.

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 614
                            • Pohjois-Savo

                            #358
                            Vaimon M50:ssä oli peruspenkit ja minun selkäni protestoi niistä melko lyhyilläkin matkoilla. Ehkä ne joillekin sopivat.

                            DAP on itselle ehdoton varuste pitkillä matkoilla. Huomattavasti rennompaa ajoa, kun auto ajelee tiemerkintöjen ollessa kunnossa käytännössä itsekseen. X5:ssä en ole juuri huomannut ongelmia tutkan kanssa huonossakaan kelissä muuten kuin vastaantulijan heittäessä saavillisen loskaa keulaan, jolloin vakkarin joutuu aktivoimaan uudelleen. X5:n tutka on lämmitetty, en tiedä onko i4:n.
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • kobluna
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2018
                              • 149
                              • Espoo

                              #359
                              Originally posted by bittivirhe View Post
                              Vaimon M50:ssä oli peruspenkit ja minun selkäni protestoi niistä melko lyhyilläkin matkoilla. Ehkä ne joillekin sopivat.

                              DAP on itselle ehdoton varuste pitkillä matkoilla. Huomattavasti rennompaa ajoa, kun auto ajelee tiemerkintöjen ollessa kunnossa käytännössä itsekseen. X5:ssä en ole juuri huomannut ongelmia tutkan kanssa huonossakaan kelissä muuten kuin vastaantulijan heittäessä saavillisen loskaa keulaan, jolloin vakkarin joutuu aktivoimaan uudelleen. X5:n tutka on lämmitetty, en tiedä onko i4:n.
                              Minulla on sportpenkit ristiseläntuella ja leveydensäädöllä ja itselle ne on sopineet. Ei tosin ole kokemusta M-sport penkeistä, kun ne olisi olleet vähän turhan kalliit ja tilaavievät omaan makuun.

                              Samaa mieltä DAP.sta, se on mukava varuste pitkillä siirtymillä. Jotkut sitä kai käyttää kaupungissakin, mutta itse ajelen siellä mieluummin B-modella. Ruuhkissa tuo on kätevä, kun lähtee itsekseen liikkeelle, eikä edes rattiin tarvitse koskea, jos nopeus pysyy alhaisena. Ajellut joskus kilometrin matkan koskematta mihinkään, kun ruuhka mateli hiljakseen.

                              Minulla on ollut tutka loskassa pari kertaa 3 vuoden aikana eli ei se yleistä ole. Tutka on lämmitetty, mutta ei niin tehokkasti, että olisi 100% ajasta sulana. Valtaosan ajasta kyllä. Tuossa X5:ssä ja i4:ssä on sama tekniikka DAP:n osalta eli samalla lailla niiden pitäisi toimia, kunhan on sama softaversio sisässä. Tuota on nimittäin päivitetty viimeksi viime vuonna toimimaan sulavammin, minkä siis huomasi ihan ajaessa eikä vaan julkaisutiedotteesta.

                              Comment

                              • Mikey?
                                Newbiemmer
                                • Nov 2025
                                • 8
                                • Lappeenranta

                                #360
                                Onko auton kotilataamisen 'tiheydestä' löytynyt konsensusta?

                                Siis jos auto on päivittäin 'kevyessä' käytössä ja kotiin tullessa akun varaustila vaikkapa 70...75%, niin kannattaako se laittaa saman tien lataukseen vai onko järkevämpää ajella muutama pv kunnes varausta on 20% ja sitten vasta ladata?

                                Comment

                                Working...
                                X