BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 621
    • Pohjois-Savo

    #421
    Luulen, että ajotilasta ja regeneraatioasetuksista riippumatta auto jarruttaa aina regeneroimalla, kun se on mahdollista ja käyttää jarruja vain, kun on pakko. Ainakin hybrideissä oikeita jarruja käytetään hyvin pienissä nopeuksissa (olisiko alle 15 km/h) ja silloin, kun regeneraation jarrutusteho ei riitä.

    Eihän sähköautossa ole mitään järkeä poltella rajallista energiavarantoa lämmöksi mekaanisissa jarruissa.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d

    Comment

    • jobo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 155
      • Espoo

      #422
      Originally posted by E39-530A View Post
      Tästä olikin juttua täällä tai jossain aiemmin, mutta miten näissä pääsee polkemaan parhaiten oikeaa jarrua? Siis, niin ettei moottorijattuteta vaan vedetään pelkällä jarrulla. Kuitenkin niin, ettei tarvitse vetää satasen vauhdista liinat täysín kiinni ja sanoa renkaille heippa. Asia kiinnostaa jarrujen kunnossapidon kannalta. Jostain säädetään moottorijarrutus kokonaan pois?
      Tää taitaa itekseen käyttää jarruja ajottain halusi tai ei regenin määrästä riippumatta. Tai ainakin jarrulevyt on aina kirkkaana vaikka ajelisi pelkällä B asennolla.
      BMW i4 M50 -23

      BMW 330e M-sport -17
      BMW 120d M-sport -14
      MINI JCW -09

      Comment

      • Patriot
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 286

        #423
        Originally posted by Tapiiri View Post
        Pitäis käydä koodauttamassa nuo maarajat pois niin saisi myös liikennevalotunnistuksen käyttöön ja automaattisesti nopeusrajoitukseen mukautuvan vakkarin. Heikoiten toimii pimeällä märällä kun viivoja ei erota itsekään, silloin tulee napsautettua pois päältä. Kesäkelillä kyllä kiva.
        Pystyykö tätä tekemään itse jollain noilla puhelimen softilla?
        E39 540iA M62TUB44

        Comment

        • Mikey?
          Newbiemmer
          • Nov 2025
          • 12
          • Lappeenranta

          #424
          Onko nämä sähköautot sellaisia, että jarrupolkimesta ei ole suoraa ja välitöntä yhteyttä jarrujen hydraulipiiriin?

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 621
            • Pohjois-Savo

            #425
            Originally posted by Mikey? View Post
            Onko nämä sähköautot sellaisia, että jarrupolkimesta ei ole suoraa ja välitöntä yhteyttä jarrujen hydraulipiiriin?
            On ja ei - normaalitilanteessa tietokone ohjaa regeneraatiota ja jarruja, mutta hätätilanteessa on joku suorempi mekanismikin olemassa varuilta.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • ekaBMW
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 480
              • Oulu

              #426
              Originally posted by jobo View Post

              Tää taitaa itekseen käyttää jarruja ajottain halusi tai ei regenin määrästä riippumatta. Tai ainakin jarrulevyt on aina kirkkaana vaikka ajelisi pelkällä B asennolla.
              Perinteisesti pyyhkijät on ohjannut tuota jarrujen kuivattelua. Sähköautossa voi tietenkin olla muutakin.
              F11 530d xDrive 09/16
              Ex E60 530d xDrive A 10/08
              Ex E60 520dA 09/08 liisari
              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
              Ex Opel Kadett 1.6 -89

              Comment

              • Nettipepe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1349
                • Kajaani

                #427
                Originally posted by jobo View Post

                Itselle vaihdettiin vuotavat takaiskarit niin en tiedä luulenko vaan vai onko faktaa että ei enää painu perä maahan läheskään kuten ennen täyskiihdytyksissä. Ehkä ne softattiin jotenkin erilaiseksi myös, tiedä näistä.
                Comfortilla toki edelleen niiaa mutta sport asennossa tuntuu ettei juuri ollenkaan.
                Harkinnassa i4 M50, niin onko jollakin tietoa missä vaiheessa takojousitukseen on tullut päivitystä vai pelkällä softallako tuo mahdollinen ajotuntuman parantuminen on toteutettu?
                tietäisi seurata sopivan aikakauden vaihdokkeja...ihan 60een ei budjetti yllä.
                Tesla M3 performance
                ExF30 320xia
                Ex E90 325da
                Ex E90 320da
                Ex E46 330D

                Comment

                • kobluna
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2018
                  • 152
                  • Espoo

                  #428
                  Originally posted by E39-530A View Post
                  Tästä olikin juttua täällä tai jossain aiemmin, mutta miten näissä pääsee polkemaan parhaiten oikeaa jarrua? Siis, niin ettei moottorijattuteta vaan vedetään pelkällä jarrulla. Kuitenkin niin, ettei tarvitse vetää satasen vauhdista liinat täysín kiinni ja sanoa renkaille heippa. Asia kiinnostaa jarrujen kunnossapidon kannalta. Jostain säädetään moottorijarrutus kokonaan pois?
                  Kuten jo todettua, regen on aina ensin päällä ja vasta sitten mekaaniset jarrut, jos ei moottorijarrutus riitä. Itse loppupysäytys tehdään aina mekaanisilla jarruilla, mutta nopeus on luokkaa alle 10 km/h. Jarrut nimittäin kuulee, jos levyt on päässeet vähän ruostumaan ja rohisevat.

                  Ainoa tapa saada mekaaniset jarrut mukaan heti taitaa olla laittaa vaihde vapaalle ja sitten jarruttaa jarrupolkimella. Tällöin ei ole moottorijarrutusta lainkaan, koska moottorit vaan rullaa. Itse teen välillä noin, kun hidastan motarin rampilta pysähdyksiin valoihin. Saa kerralla levyt kunnostettua ilman renkaiden tuhoamista. Ei tuota tosiaan montaa kertaa talvessa tarvitse tehdä ja kesällä ei lainkaan, eli kyllä niitä jarruja jonkin verran käytellään joka tapauksessa.

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 975
                    • Espoo

                    #429
                    Originally posted by kobluna View Post

                    Kuten jo todettua, regen on aina ensin päällä ja vasta sitten mekaaniset jarrut, jos ei moottorijarrutus riitä. Itse loppupysäytys tehdään aina mekaanisilla jarruilla, mutta nopeus on luokkaa alle 10 km/h. Jarrut nimittäin kuulee, jos levyt on päässeet vähän ruostumaan ja rohisevat.

                    Ainoa tapa saada mekaaniset jarrut mukaan heti taitaa olla laittaa vaihde vapaalle ja sitten jarruttaa jarrupolkimella. Tällöin ei ole moottorijarrutusta lainkaan, koska moottorit vaan rullaa. Itse teen välillä noin, kun hidastan motarin rampilta pysähdyksiin valoihin. Saa kerralla levyt kunnostettua ilman renkaiden tuhoamista. Ei tuota tosiaan montaa kertaa talvessa tarvitse tehdä ja kesällä ei lainkaan, eli kyllä niitä jarruja jonkin verran käytellään joka tapauksessa.
                    Ok, aivan. Ei tullut tuo vapaa mieleen, kun olen ajatellut ettei näissä mitään varsinaista vaihteistoa ole.

                    Toinen juttu. Miten herkkä auton pohja eli käytännössä akku on? Jos ajelee hiljaisella vauhdilla liian korkea kanttikiven yli esim. jalkakäytävälle tai sieltä pois tullessa, hidastetöyssystä jne.? Onko akku ja auto saman tien entinen, jjos ottaa vähän kiinni tai raapaisee?
                    i4

                    ---
                    ex E92 335iA -08
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • kobluna
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2018
                      • 152
                      • Espoo

                      #430
                      Originally posted by E39-530A View Post
                      Toinen juttu. Miten herkkä auton pohja eli käytännössä akku on? Jos ajelee hiljaisella vauhdilla liian korkea kanttikiven yli esim. jalkakäytävälle tai sieltä pois tullessa, hidastetöyssystä jne.? Onko akku ja auto saman tien entinen, jjos ottaa vähän kiinni tai raapaisee?
                      Akku on matalalla ja kotelo ei ole kovin paksu, joten riski kyllä on. Ei se mistään lumikokkareesta hajoa, mutta kivestä tai kanttikivestä kyllä. Yleensä kanttikivi ei sentään niin korkea ole, että yltäisi pohjaan, mutta vauhdilla ajamalla lienee mahdollista. Sitten tosin on jo vannekin kovilla, jos niin kovaa ajaa. Video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=dvKJeiLVKOo

                      Comment

                      • E39-530A
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 975
                        • Espoo

                        #431
                        Originally posted by kobluna View Post

                        Akku on matalalla ja kotelo ei ole kovin paksu, joten riski kyllä on. Ei se mistään lumikokkareesta hajoa, mutta kivestä tai kanttikivestä kyllä. Yleensä kanttikivi ei sentään niin korkea ole, että yltäisi pohjaan, mutta vauhdilla ajamalla lienee mahdollista. Sitten tosin on jo vannekin kovilla, jos niin kovaa ajaa. Video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=dvKJeiLVKOo
                        Okei. Eli sitä pohjapanssaria odotellessa. Aika höttöisen oloinen oli tuo akkukotelo videossa.

                        Nimittäin kun kävi niin, että muutaman viikon minulla ollut i4 otti ja raapaisi reunakivestä, kun ajoin viistosti pois jalkakäytävältä alas ajotielle. Vauhti oli hiljainen liikkeellelähtövauhti ja kiven reuna pyöristetty. Mutta silti kuului sellainen vaimea raapaisu. Auto ei siitä ole parin päivän sisällä mitään ilmoittanut ja en itse pääse missään nostamaan autoa. Noh, rahaa sitten sukanvarteen remppaa odottamaan...
                        i4

                        ---
                        ex E92 335iA -08
                        ex E34 540iA -93
                        ex E90 325iA -05
                        ex E39 530iA -00
                        ex Toyota Avensis
                        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                        Comment

                        • FlyingFinn
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 673

                          #432
                          Alimpana pohjassa taitaa olla tunkin nostopisteet. Omassa yhdessä harrasteautossa on maavara lain sallima minimi 80mm, ei ole koskaan ollut ongelmana pohjakosketukset ja i4:ssa taitaa olla tuohon verrattuna suunnilleen tupla maavara ennen kuin akkuun osuu.

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3924
                            • Raisio

                            #433
                            Eikös trafi kiellä nyt kaikki viritelmät, mukaanlukien akkujen lisäsuojat. Joku maahantuoja huhun mukaan hermostui Kokkolaisen vesipurkki/letkuviritelmistä ja soitti kaverille Trafiin.

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 673

                              #434
                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Eikös trafi kiellä nyt kaikki viritelmät, mukaanlukien akkujen lisäsuojat. Joku maahantuoja huhun mukaan hermostui Kokkolaisen vesipurkki/letkuviritelmistä ja soitti kaverille Trafiin.
                              Nythän tuo ei kuitenkaan ole kiellettyä kun voimassa olevissa määräyksissä ei asiasta sanota mitään. Nyt sitten vaan nopeasti asentamaan pohjapanssareita ja kuitit talteen missä näkyy päivämäärät milloin on ostettu. Ei pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista kun on voimassa olevien määräysten mukainen. Eikä vaadi muutoskatsastusta. On vieläpä määräyksissä erikseen sallittua: "Pohjalevyrakennetta saa vahvistaa hitsaamalla tai ruuviliitoksin kiinnitettävillä vahvikkeilla".
                              Last edited by FlyingFinn; 22-12-2025, 13:36.

                              Comment

                              • kobluna
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2018
                                • 152
                                • Espoo

                                #435
                                Originally posted by E39-530A View Post

                                Nimittäin kun kävi niin, että muutaman viikon minulla ollut i4 otti ja raapaisi reunakivestä, kun ajoin viistosti pois jalkakäytävältä alas ajotielle. Vauhti oli hiljainen liikkeellelähtövauhti ja kiven reuna pyöristetty. Mutta silti kuului sellainen vaimea raapaisu. Auto ei siitä ole parin päivän sisällä mitään ilmoittanut ja en itse pääse missään nostamaan autoa. Noh, rahaa sitten sukanvarteen remppaa odottamaan...
                                Pidä tapahtumapaikka ja -aika mielessä, koska vakuutusyhtiö vaatii nämä tiedot, jos aiot sieltä hakea korvausta. Tarkalleen pitää pystyä sanomaan milloin, miten ja missä asia on tapahtunut. Voi toki olla, että kiveen on ottanut muu kuin akku tai että akku on saanut vain pintanaarmun. On se kuitenkin peltiä paksumpaa alumiinia eli ei niin helposti mene rikki kuin perinteisen auton pohja. Muovituksista puhumattakaan, mitkä ei mitään kestä.

                                Itse olen aina renkaita vaihtaessa kurkkinut akkua eikä siellä mitään näy, vaikka ajetaan säännöllisesti pientä mökkitietäkin. Maavara on siis "riittävä", mutta ei mitään maasturiluokkaa tietenkään.

                                Comment

                                Working...
                                X