BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jobo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 151
    • Espoo

    #376
    Originally posted by repsa View Post
    Ainakin m50 mallissa suosin pitää isoa lataustasoa, kun vaatii akkuun energiaa että saa 400kw liippihetkessä irti.
    Sehän antaa jonneki tyyliin 10% tai alle maksimitehot, en muista tarkkaa lukua minkä jälkeen boost katoaa näytöstä mutta jotai 10% tai alle se on.
    Siitä kilpparimodeen asti antaa joku melkeen 500 heppaa.
    BMW i4 M50 -23

    BMW 330e M-sport -17
    BMW 120d M-sport -14
    MINI JCW -09

    Comment

    • jobo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 151
      • Espoo

      #377
      Originally posted by skt View Post

      VW ID:t ja varmaan sitten pääosa konsernituotteista sama homma. VW:lla tuli muutama OTA päivitys, joissa meni 5-6h. Osassa kaupungissa lyhyttä ajaneista 12v akku oli niin tyhjä, että hyytyi kesken päivityksen, jolloin hinauksella marmorille, akun lataus/vaihto ja softan päivitys ennen kuin ajot jatkuivat. Riittävän monta FB-hinauskuvaa myöhemmin, itse latasin Citec:lla akun täyteen ennen edellistä OTA-päivitystä.

      Olisi mahtava tieto, jos BMW:t pystyvät lataamaan 12v akkua myös paikallaan ollessa.
      Se lataa aina sitä 12v akkua kun auto on "hereillä" ja ilmeisesti ajoittain muutenkin. Oli jotain hommaa tehdessäni mielenkiinnosta autossa jännitemittari kiinni niin yli 14v latausta näytti kokoajan vaikka auto koskematta tuntikausia.
      BMW i4 M50 -23

      BMW 330e M-sport -17
      BMW 120d M-sport -14
      MINI JCW -09

      Comment

      • itl
        Newbiemmer
        • Dec 2025
        • 3
        • Espoo

        #378
        Tervehdys kaikille! Ensimmäinen postaukseni foorumille.

        Eilen kävin koeajamassa fully charged varustettua i4 M60 autoa. On siis ensimmäinen BMW jota olen koskaan harkinnut eikä merkistä ole siis käytännön kokemusta lainkaan. i4 M60 valikoitui ehdokkaaksi nätin ulkomuodon, tehokkaan moottorin ja nelivedon ansiosta. Ulkonäön puolesta tuo on yksi niistä harvoista tyylikkään näköisistä täyssähköautoista. Rumat sähkömöhköt kun eivät ole minun juttu. Auto oli perin vaikuttava laite ja isommin en moitittavaa siitä keksinyt. Noh, tietty se mittaristo joka on tökerön näköinen kojelaudan päälle liimattu irtonäyttö, kuten sähköautoissa valitettavasti on tapana. Myös nuo karmittomat ovet/sivuikkunat mietityttävät Suomen talvessa, mahtavatko jäätyä kiinni ja tehdä oven avaamisesta haasteellista. Muuten auto oli mainio niin ajettavuudeltaan, kuten myös tehojen sekä tilojen puolesta meidän porukalle. Kyllähän tuolla kolmen aikuisen porukka matkustaa mökki yms. hiihtoreissut, toki takapenkillä ei liikaa tilaa ole ja kolmessa osassa laskettava selkänojka tuo toki mainiosti tilaa tavaroille.

        Paris kysymystä liittyen autoon. Onko M60 lähinnä facelift edellisestä M50 mallista. Mitkä ovat olennaisimmat erot noiden kahden välillä pienen tehopäivityksen ohella? Vähän ajettu 2025 vuoden M50 irtoaisi kuitenkin selvästi edullisemmin, kuin pakasta vedetty M60. Toki uusi on aina uusi mutta se ei minulle ole niin merkitsevä tekijä.

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6836
          • PK-seutu

          #379
          Originally posted by itl View Post
          Tervehdys kaikille! Ensimmäinen postaukseni foorumille.

          Eilen kävin koeajamassa fully charged varustettua i4 M60 autoa. On siis ensimmäinen BMW jota olen koskaan harkinnut eikä merkistä ole siis käytännön kokemusta lainkaan. i4 M60 valikoitui ehdokkaaksi nätin ulkomuodon, tehokkaan moottorin ja nelivedon ansiosta. Ulkonäön puolesta tuo on yksi niistä harvoista tyylikkään näköisistä täyssähköautoista. Rumat sähkömöhköt kun eivät ole minun juttu. Auto oli perin vaikuttava laite ja isommin en moitittavaa siitä keksinyt. Noh, tietty se mittaristo joka on tökerön näköinen kojelaudan päälle liimattu irtonäyttö, kuten sähköautoissa valitettavasti on tapana. Myös nuo karmittomat ovet/sivuikkunat mietityttävät Suomen talvessa, mahtavatko jäätyä kiinni ja tehdä oven avaamisesta haasteellista. Muuten auto oli mainio niin ajettavuudeltaan, kuten myös tehojen sekä tilojen puolesta meidän porukalle. Kyllähän tuolla kolmen aikuisen porukka matkustaa mökki yms. hiihtoreissut, toki takapenkillä ei liikaa tilaa ole ja kolmessa osassa laskettava selkänojka tuo toki mainiosti tilaa tavaroille.

          Paris kysymystä liittyen autoon. Onko M60 lähinnä facelift edellisestä M50 mallista. Mitkä ovat olennaisimmat erot noiden kahden välillä pienen tehopäivityksen ohella? Vähän ajettu 2025 vuoden M50 irtoaisi kuitenkin selvästi edullisemmin, kuin pakasta vedetty M60. Toki uusi on aina uusi mutta se ei minulle ole niin merkitsevä tekijä.
          Nämä kun on monelle vahvasti tunnepuolen päätöksiä niin se sekoittaa pakkaa.

          Mutta millään muulla kuin hölmöläisen tunnepuolella uutta M60 mallia ei selitä. Uusi sellainen on riippuen varustetasosta noin 75k€. Vähän käytetty M50 jossa vielä takuut voimassa maksaa alle 50k€. Kyyti on aivan täysin sama. Auto on sama. Akku on sama. Siinä irrallisella näytöllä on vähän erilaisia kuvakkeita ja vakiovärit sisällä ja päällä hieman eri sävyissä. Ei sitten minkään valtakunnan järkeä. Itse keksin ainakin 25k€:lle melkoisesti muuta käyttöä

          Itseasiassa siitä 25kilosta voisi vaikka lohkaista puolitoista - kaksi (vai paljonko nyt maksaakaan) ja ostaa siihen vähän mentyyn M50:iin pari vuotta lisää takuuta ja ajaa aamunkoittoon tyytyväisenä.
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 616
            • Pohjois-Savo

            #380
            Originally posted by PNM2 View Post
            Vaikka siksi, ettei akku lopu turhiin lämmityksiin.. Onhan se nähty esim latauksen ajastuksissakin, että Bemari priorisoi liikkumismahdollisuutta.

            Vähänkään vanhemmissa akku on kolmen puolen tunnin lämmityksen jälkeen loppu.
            Käsittääkseni tuo sama rajoitus on voimassa silloinkin, kun auto on kiinni laturissa eli akun loppumisesta ei ole pelkoa. En ole testannut, kun monesti lähden lämpimähköstä tallista ja/tai on talvivaatteet kuitenkin päällä, niin tarkenen autossa muutenkin.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1380
              • Lempäälä

              #381
              Originally posted by jobo View Post

              Sehän antaa jonneki tyyliin 10% tai alle maksimitehot, en muista tarkkaa lukua minkä jälkeen boost katoaa näytöstä mutta jotai 10% tai alle se on.
              Siitä kilpparimodeen asti antaa joku melkeen 500 heppaa.
              Heti kun auto seisoo sen yön yli pihalla, ja kennot on alta 5C .. tms matalaa lämpöä - ei sieltä saa tehoa pihalle, jos varaustaso on matala. Pari kolme kertaa pitää työntää sukka syyläriin että saa kennon "heräteltyä" lämpöiseksi.

              Ei muuten mitään suurempaa käytännön kiusaa, mutta aamulla kotitietä ajaessa ei pääse roikottamaan siten kuin haluaisi.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • yarski
                BTCF Member
                • Sep 2013
                • 314
                • Rauma

                #382
                Originally posted by pyroz View Post

                Nämä kun on monelle vahvasti tunnepuolen päätöksiä niin se sekoittaa pakkaa.

                Mutta millään muulla kuin hölmöläisen tunnepuolella uutta M60 mallia ei selitä. Uusi sellainen on riippuen varustetasosta noin 75k€. Vähän käytetty M50 jossa vielä takuut voimassa maksaa alle 50k€. Kyyti on aivan täysin sama. Auto on sama. Akku on sama. Siinä irrallisella näytöllä on vähän erilaisia kuvakkeita ja vakiovärit sisällä ja päällä hieman eri sävyissä. Ei sitten minkään valtakunnan järkeä. Itse keksin ainakin 25k€:lle melkoisesti muuta käyttöä

                Itseasiassa siitä 25kilosta voisi vaikka lohkaista puolitoista - kaksi (vai paljonko nyt maksaakaan) ja ostaa siihen vähän mentyyn M50:iin pari vuotta lisää takuuta ja ajaa aamunkoittoon tyytyväisenä.
                Aika pitkälti samaa mieltä. JOS uudessa M60 olisi vaikka +200 km isompi range niin ymmärtäisi hintaeron mutta se että 0-100kmh menee muutaman kymmenyksen nopeammin ei kyllä houkuta päivittämään uuteen.
                G26 i4 M50 supercharged
                ex: F36 440i xdrive msport
                ex: E91 335 lci xdrive msport

                Comment

                • mcsegzmi
                  Newbiemmer
                  • Feb 2024
                  • 3
                  • Nurmijärvi

                  #383
                  Hei, meillä on i4 M50 ja on ajettu 31 kkm. Takuu on päättymässä helmikuussa. Onko järkeä laittaa jatkotakuu ”BMT Turva” ? Mitä kokemuksia löytyy kuskeilta?
                  Ja mikä on i4:en huoltoväli, tai mitä on ollut käytännössä?

                  Kiitos.

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3915
                    • Raisio

                    #384
                    Eikös auton näyttö kerro milloin seuraava huolto tulee.

                    Jatkotakuu suositeltava. Pienellä rahalla mielenrauhaa myöskin.

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1202
                      • Espoo

                      #385
                      Originally posted by itl View Post
                      Tervehdys kaikille! Ensimmäinen postaukseni foorumille.

                      Eilen kävin koeajamassa fully charged varustettua i4 M60 autoa. On siis ensimmäinen BMW jota olen koskaan harkinnut eikä merkistä ole siis käytännön kokemusta lainkaan. i4 M60 valikoitui ehdokkaaksi nätin ulkomuodon, tehokkaan moottorin ja nelivedon ansiosta. Ulkonäön puolesta tuo on yksi niistä harvoista tyylikkään näköisistä täyssähköautoista. Rumat sähkömöhköt kun eivät ole minun juttu. Auto oli perin vaikuttava laite ja isommin en moitittavaa siitä keksinyt. Noh, tietty se mittaristo joka on tökerön näköinen kojelaudan päälle liimattu irtonäyttö, kuten sähköautoissa valitettavasti on tapana. Myös nuo karmittomat ovet/sivuikkunat mietityttävät Suomen talvessa, mahtavatko jäätyä kiinni ja tehdä oven avaamisesta haasteellista. Muuten auto oli mainio niin ajettavuudeltaan, kuten myös tehojen sekä tilojen puolesta meidän porukalle. Kyllähän tuolla kolmen aikuisen porukka matkustaa mökki yms. hiihtoreissut, toki takapenkillä ei liikaa tilaa ole ja kolmessa osassa laskettava selkänojka tuo toki mainiosti tilaa tavaroille.

                      Paris kysymystä liittyen autoon. Onko M60 lähinnä facelift edellisestä M50 mallista. Mitkä ovat olennaisimmat erot noiden kahden välillä pienen tehopäivityksen ohella? Vähän ajettu 2025 vuoden M50 irtoaisi kuitenkin selvästi edullisemmin, kuin pakasta vedetty M60. Toki uusi on aina uusi mutta se ei minulle ole niin merkitsevä tekijä.
                      Sam kommentti kuin edellisilläkin. Ota Supercharged-varusteltu M50 harkintaan niin saat varusteita paremmin. Kolmen vuoden kokemuksella lisätehoa ei tarvitse yhtään mihinkään ja mulle Sport ajomoodina on jo rasittavan nykivä.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1202
                        • Espoo

                        #386
                        Originally posted by mcsegzmi View Post
                        Hei, meillä on i4 M50 ja on ajettu 31 kkm. Takuu on päättymässä helmikuussa. Onko järkeä laittaa jatkotakuu ”BMT Turva” ? Mitä kokemuksia löytyy kuskeilta?
                        Ja mikä on i4:en huoltoväli, tai mitä on ollut käytännössä?

                        Kiitos.
                        Kahden vuoden kohdalla tulee ensimmäinen huolto eli jarrunesteet ja vehicle check. Lisäksi tuohon samaan pyydät toki takuunpäättymistarkastuksen ja hankit jatkotakuun ainakin vuodeksi.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • mcsegzmi
                          Newbiemmer
                          • Feb 2024
                          • 3
                          • Nurmijärvi

                          #387
                          Originally posted by PNM2 View Post

                          Kahden vuoden kohdalla tulee ensimmäinen huolto eli jarrunesteet ja vehicle check. Lisäksi tuohon samaan pyydät toki takuunpäättymistarkastuksen ja hankit jatkotakuun ainakin vuodeksi.
                          Jep, kiitos. Kysyin myös mikä on huoltoväli. Mikä on se tavanomainen aika miten autolla tapahtuu ”vuosihuollot”. Sen tiedon saaminen on vaikeaa. Tottakai auto muistuttaa, mutta mitä on tapahtunut kuskeilla käytännössä.

                          Comment

                          • Aksuuu
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 311
                            • Rauma

                            #388
                            Originally posted by mcsegzmi View Post

                            Jep, kiitos. Kysyin myös mikä on huoltoväli. Mikä on se tavanomainen aika miten autolla tapahtuu ”vuosihuollot”. Sen tiedon saaminen on vaikeaa. Tottakai auto muistuttaa, mutta mitä on tapahtunut kuskeilla käytännössä.
                            Huoltoväli on 2 vuotta, ei poikkeuksia.
                            I4 e40 Msport
                            Kia Rio 1.2 -21
                            ex. 520d F11 LCI -16
                            ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                            ex. 320d E90 -06
                            ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                            ex. 320i E36 Coupe -95

                            Comment

                            • itl
                              Newbiemmer
                              • Dec 2025
                              • 3
                              • Espoo

                              #389
                              Kiitoksia hyvistä kommenteista. Käytetty M50 näyttää tosiaankin antavan selkeästi paremman vastineen rahalle. Mitenkä muuten BMW-maahantuoja suhtautuu Saksasta/Ruotsista tuotuihin autoihin, joissa täysi huoltohistoria ja kaikki ns. kunnossa. Onko esim. jatkotakuu ostettavissa näihin ja miten huolto-organisaatio suhtautuu maahantuojan ohi tuotuihin autoihin esim. takuutapauksissa?

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1202
                                • Espoo

                                #390
                                Originally posted by itl View Post
                                Kiitoksia hyvistä kommenteista. Käytetty M50 näyttää tosiaankin antavan selkeästi paremman vastineen rahalle. Mitenkä muuten BMW-maahantuoja suhtautuu Saksasta/Ruotsista tuotuihin autoihin, joissa täysi huoltohistoria ja kaikki ns. kunnossa. Onko esim. jatkotakuu ostettavissa näihin ja miten huolto-organisaatio suhtautuu maahantuojan ohi tuotuihin autoihin esim. takuutapauksissa?
                                Ammattilaiset voivat kommentoida mutta kuluineen ei välttämättä kannata tuoda, kun joudut usein hankkimaan talvirenkaat eikä hakeminen ole ilmaista. Nyt alkaa palautumaan 2021 Black Fridayssa myytyjä liisareita eli veikkaan normimarkkinaan ainakin sadan auton lisäystä. Laita hakuun hyvin varusteltu Suomiauto, saat vetokoukunkin mukana mutta jatkotakuusauma varmaan jää pois. Jos ei löydy varusteltua millään, sit toki katse rajojen ulkopuolelle.
                                Last edited by PNM2; 15-12-2025, 08:53.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X