X5 F15 yleismallin porinoita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TuusBim
    replied
    Kuten varmaan kuulit tai siis et kuullut niin tuollainen ujellus ei ole normi "ominaisuus", F15 on oikeastaan aika hiljainen kaikissa tilanteissa.

    Mun mielestä ACC kuului driving assistant plus pakettiin joka taisi tulla innovation tms pakettin mukana eli luulis löytyvän aika monesta. Sen mitä olen itse seurannut niin ainakin noi nettiauton ilmoituksen on monesti ihan huuhaata varusteiden osalta eli kuvista pitää katsoa onko ACC:ta vai ei.

    ACC:n lisäksi MUST varuste matka-ajoon on adaptiiviset LED:t. Itse ajan syksyisin käytännössä joka perjantai Itä-Suomeen pitkää matkaa pimeällä ja noi valaisee tilanteessa kuin tilanteessa oikein hyvin ja niiden avulla havainnut tähänastiset hirvitilanteet ennalta hyvin eikä night vision ole ehtinyt edes pärähtää. Monesti jopa huvittaa jonossa ajaessa, kun omat valot valaisee sivut 2-3 autoa eteenpäin. Ne kanssa löytyy aika monesta, mutta sama juttu että pitää katsoa kuvista onko niitä vai ei.

    Omassa on about 135tkm mittarissa ja en koe valkoisen Nappanahka sisustan juuri muuttuneen. Ainoastaan jalkamattojen kiinnitykset hieman irtoilee ja parin ekan vuoden aikana joku Germaani saanut pari jälkeä aikaan.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Taas on käyty hieman autoja koeponnistamassa ja tällä kertaa dieseleitä.

    Ensin oli M50d 150tkm ajettu ja todella kattavasti varusteltu. Tämä oli teknisesti ja ajoltaa hyvä paketti. Ainut miinus meluisat 20" RF renkaat, taka renkaat oli jo melkein sakoilla. Vaikka renkaat oli kuluneet oli todella tasaisesti kuluneet joka oli pienoinen yllätys. Ostohaluja tässä yksilössä vähensi merkittävästi sisustan huomattava kuluneisuus (näytti enemmänkin +300tkm ajetulta). Mutta isoin tekijä oli erikoinen sivuääni joka kuului pakittaessa todella voimakkaasti jostain auton etuosasta. Ääni muuttui nopeuden mukaan ja oli todella selkeä ujellus joka kuului ulos sekä sisälle. Onko muilla tällaista "ominaisuutta"?

    Seuraava oli 30d myös 150tkm ajettu hieman maltillisemmilla varusteilla. Tämä yksilö oli taas erittäin siisti ja hyvin pidetty niin sisältä kuin päältä. Tässä oli sama rengaskoko kuin M50d:ssä mutta lähes uudet Michelinin OE renkaat. Ajoltaan auto oli erikoisen äkkinäinen liikkeissään. Mutta hiljaisempi ja pehmeämpi kyyti kuin M50d (johtunee pitkälti renkaista). Tarkemmin renkaita tutkittua huomasin että eturenkaat oli kulunut todella voimakkaasti ulkokantilta joka viittaisi pyöränkulmiin. Kuitenkin suuntaus oli tehty merkkarilla samalla kun uudet renkaat oli laitettu. Tämä yksilö varmaan olisi muuten lähtenyt matkaan jos olisi ollut adaptiivinen vakkari ja webasto.

    Yleisenä huomiona ihmettelen ääneen miten monesta F15:sta puuttuu adaptiivinen vakkari. Vaikka autoon olisi muuten ruksittu vaikka minkälaista tingeltangeleia, mutta acc puuttuu.

    Leave a comment:


  • Fremen
    replied
    Vielä sellainen lisäys, että auto on jo paikoillaan ja kun jarrun nostaa, niin kuuluu pienempi vinkaisu myös.

    Leave a comment:


  • Fremen
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Kyllä se sitten vähän viittais johonkin niveleen. Tosin jos ääni ei kuulu montuissa niin mikähän on sellainen paikka mikä liikahtaa vain navan kiertoliikkeessä :think

    Voisikohan olla tämä, osa nro 6

    Ton nyt vaihtais helposti itsekin. Pallonivelen vaihto näytti videoissa niin hankalalta että parempi ulkoistaa se homma. Täytyy koittaa vielä nostella autoa pukille ja väännellä.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by Fremen View Post
    Vinkuu samalla lailla jos pysäyttää käsijarrunapista.
    Kyllä se sitten vähän viittais johonkin niveleen. Tosin jos ääni ei kuulu montuissa niin mikähän on sellainen paikka mikä liikahtaa vain navan kiertoliikkeessä :think

    Voisikohan olla tämä, osa nro 6
    Last edited by atcc; 30-08-2020, 18:22.

    Leave a comment:


  • Fremen
    replied
    Vinkuu samalla lailla jos pysäyttää käsijarrunapista.

    Leave a comment:


  • Fremen
    replied
    Pitää sitä käsijarruakin koittaa sitten. Levyt oli tosi tiukasti kiinni käsijarrukengissä kun jarruja purin silloin. Olisiko niihin voinut jotain vikaa tulla? :think Kuitenkin reilun kuukauden oli välissä ihan hyvät.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by Fremen View Post
    Ei vinkumista jos roikkuu kattokaiteissa ja ravistaa sivusuunnassa.
    Käsijarru on nappulasta. Ei anna laittaa vauhdissa päälle.
    Jarruttaessa en huomannut ääntä. Paitsi kun koko kori pysähtyy.
    Narinahelat yleensä kitisee jo ihan tuosta korin heiluttelusta.

    Käsijarru pitäisi pystyä laittamaan päälle alle 5km/h vauhdista. Ainakin F11 on näin.

    Leave a comment:


  • Fremen
    replied
    Ei vinkumista jos roikkuu kattokaiteissa ja ravistaa sivusuunnassa.
    Käsijarru on nappulasta. Ei anna laittaa vauhdissa päälle.
    Jarruttaessa en huomannut ääntä. Paitsi kun koko kori pysähtyy.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Nariseeko jos heiluttaa kattokaiteista autoa sivuttain?
    Entäs jos käsijarrulla pysäyttää samalla tavalla kuin videossa?

    Leave a comment:


  • Fremen
    replied
    Vinkuminen jatkuu. Ei kuulu mielestäni kuoppiin ajamalla mitään. Jarrutuksessa kun vauhti pysähtyy, niin vinkaisee.






    Tuntuisi tulevan molemmilta puolilta takarenkaiden kohdalta. Takajarrut vaihdettu 2kk sitten ja etujarrut reilu viikko sitten. Etujarrujen vaihdon jälkeen tuli tämä vinkuminen. Auto oli nokka ylhäällä useamman tunnin, jos sillä on mitään vaikutusta.


    Narinahela vai jotain muuta?

    Leave a comment:


  • m28_30
    replied
    Jokin vinkuu (turbo?)

    Tein kesän mökkimatkailussa seuraavan huomion F15-korisesta X5 30d MY15 laitteesta (kilsoja 110tkm):

    Sekä kylmällä, että lämpimällä koneella (esim kierrosluvulla ~2000rpm) moottorista (turbosta?) kuuluu vaimeaa vihellystä, kun laittaa kick-downia ts. kaasun pohjaan. Vihellyksen taajuus kasvaa niin kauan, kun kaasua pitää pohjassa, ja kaasua höllätessä se jatkuu hetken vaimentuen lopulta.

    Normaaliajossa, kun köristelee taajamassa ei mitään poikkeuksellista kuulu normaaleissa kiihdytyksissä, ainoastaan kunnon kick-downia annettaessa.

    Onko joku törmännyt samaan tai onko aihetta jo pohdittu foorumilla? Pitäisikö huolestua ja kuinka pikaisesti?

    Edellinen turbo-diiseli inisi myös (Toyota 3.0 D4D), mutta sanoivat sen olevan normaalia. Mutta se olikin nelisylinterinen laiskuri ja eihän Toyotat mene edes rikki.. :think

    Leave a comment:


  • m28_30
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Ilmeisesti F15 ei ole tullut LCI mallia ollenkaan, vaan vaihtui 2018 suoraan G05:seen.

    Onko F15 vuosimalleissa jotakin käännekohtaa missä olisi tullut jotain isompia päivityksiä, esim. toimansiirtoon tai alustaan. Mitä varaosia selailin niin vaihteisto on vaihtunut 2015 joissakin malleissa GA8HP70 -> GA8HP75 :think

    Lähinnä sillä kyselen että jos on hankkimassa F15 30d, 40d tai M50d mallia, niin kannattaako suosia jostain syystä aikaisempia malleja vai myöhäisempiä. Toki uudempi on aina uudempi

    Nuo moottorithan taitaa olla ihan samoja kuin F10/F11 koreissa ja niissä nämä N57 ominaisuudet/viat.
    Käsittääkseni ainakin entertainment puolella tapahtunut muutos 2017-vuosimallissa (07/2016- valmistetut), jolloin siirryttiin NBT Evo headunittiin, jossa 'uudempi' käyttöjärjestelmä, ja mahdollisuus Apple Carplay -tukeen. Aiheesta lisää täällä https://www.bimmer-tech.net/blog/ite...cic-nbt-nbtevo . Eli Apple-miesten ja -naisten kannattaa ainakin suosia tuota 2017-mallia alkaen

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Ilmeisesti F15 ei ole tullut LCI mallia ollenkaan, vaan vaihtui 2018 suoraan G05:seen.

    Onko F15 vuosimalleissa jotakin käännekohtaa missä olisi tullut jotain isompia päivityksiä, esim. toimansiirtoon tai alustaan. Mitä varaosia selailin niin vaihteisto on vaihtunut 2015 joissakin malleissa GA8HP70 -> GA8HP75 :think

    Lähinnä sillä kyselen että jos on hankkimassa F15 30d, 40d tai M50d mallia, niin kannattaako suosia jostain syystä aikaisempia malleja vai myöhäisempiä. Toki uudempi on aina uudempi

    Nuo moottorithan taitaa olla ihan samoja kuin F10/F11 koreissa ja niissä nämä N57 ominaisuudet/viat.

    Leave a comment:


  • Fremen
    replied
    Nyt taisi jarrutärinät loppua viimein. Takajarrut ja levyt vaihdoin kuukausi takaperin. Pari viikkoa sitten edestä reaktiotangot ja tänään edestä jarrut.

    Nyt kun testasin jarruja pihassa tekemällä pieniä nopeita jarrutuksia hiljaisessa vauhdissa, niin takaa kuuluu kova lyhyt vinkaisu kun auto pysähtyy...
    Onko se nyt tämä osa nro2?



    2kk sitten Laakkosella vehicle chechkissä ei löytynyt mitään välyksiä :(

    Leave a comment:

Working...
X