Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 417
    • Pohjois-Savo

    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Mulla on myös sillöin tällöin NW:n erottelukyky heikko, mutta olen yhdistänyt sen säähän tähän mennessä. Kamerahan infrapuna-alueella ja ilmankosteus, partikkelit jne ilmassa vaimetavat infrapunasäteilyä. NW herkkyys heikkenee merkittävästi sumu, kova sade, lumisade. Toki onhan se 'ärsyttävää' että huonossa kelissä laitteesta ei ole apua, mutta mikäs luonnonlaeille voi. Muuten laitteesta ei ole kuin hyvää sanottavaa, oiva apu syyspimeillä jopa kaupungissa, kun ihmiseet pyrkii liikumaan stealth-moodissa ilman heijastimia. Harmi, että uusiin bemareihin härpäkettä ei enää saa.
    Minulla ongelmia on "hyvälläkin" säällä ja esim. niin, että kaupalle ajaessa näyttö on täysin tai 99% pimeä, mutta paluumatkalla (säätila ym. samat) toimii jotakuinkin normaalisti.  Tai sitten saattaa ajaessa pikkuhiljaa hiipua ja myöhemmin taas toipua.

    Toivottavasti kiinalaiset alkavat varustaa sähköautonsa NV:llä..
     
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 711
      • Lappeenranta

      Originally posted by torso1 View Post

      No näimpä. Hieman harhaanjohtavaa sanoisin. Mutta tämähän on ihan normaalia että hinnastossa näkyvät mutta vasta kun myyjä yrittää lyödä tilausta sisään, niin tulee ilmoitusta että ei-saatavilla. Nämä varusteet tällä hetkellä pannassa tuotannossa.

      4MN ambient air
      407 panorama lasikatto SkyLounge
      453 aktiivituuletus istuimiin
      2VH 4pyörä ohjaus (tämä koko kevättalven ainakin)​
      Kävin 4-pyöräsuuntauksessa perjantaina, kun kesärekaissa huomasin renkaanvaihdin yhteydessä erikoista kulumista. Kyselin 2VH option saatavuudesta. Myyjällä oli tuore info, että tulee saaville jo tammikuussa 2024 eli periaateesa kaikiin uusiin tilauksiin ja niinhän 2VH on kofiguraattorissakin jo valittavissa.

      No pyörien suuntaus ei mennyt maalin juurikin 4-pyöräohjauksen vuoksi. Oikealla takana on raidetangossa väljään sen verran, että rengasta ei saa säätöihin. Aika milenkiintoista, autolla on ajettu nyt 76tkm ja raidetangossa välystä. Kyllähän takarenkaat ohjaa merkittävästikin hitaissa vauhdeissa, mutta kuitenkin en sanois että normaalia kulumaa...toivottovasti osat ja korjaus menee jatkotakuun piiriin.
      Mini, E24
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • torso1
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 309

        Originally posted by tiko4tiko View Post

        Kävin 4-pyöräsuuntauksessa perjantaina, kun kesärekaissa huomasin renkaanvaihdin yhteydessä erikoista kulumista. Kyselin 2VH option saatavuudesta. Myyjällä oli tuore info, että tulee saaville jo tammikuussa 2024 eli periaateesa kaikiin uusiin tilauksiin ja niinhän 2VH on kofiguraattorissakin jo valittavissa.

        No pyörien suuntaus ei mennyt maalin juurikin 4-pyöräohjauksen vuoksi. Oikealla takana on raidetangossa väljään sen verran, että rengasta ei saa säätöihin. Aika milenkiintoista, autolla on ajettu nyt 76tkm ja raidetangossa välystä. Kyllähän takarenkaat ohjaa merkittävästikin hitaissa vauhdeissa, mutta kuitenkin en sanois että normaalia kulumaa...toivottovasti osat ja korjaus menee jatkotakuun piiriin.
        2VH saatavuushan on positiivinen yllätys. Toki ei enää mua koske kun autoni valmistui jo 11.12.2023. Autot valmistuu nyt todella hyvällä aikataululla tehtaalta jos vaan tuotantopaikka slotti sattuu olemaan varattuna ja mächsää omaan tilaukseen. Hedin on kyllä tähän Suomessa nyt panostanut kovasti ja ainakin X5:n saa onneksi todella rivakkaan. Suurin aikahan sitä kotteroa menee toimittaessa Jenkeistä tänne pohjolan perukoille. Mulla alustava arvio oli vk8 2024 vaikka auto on jo tehty ja varmaan kohta tehtaaltakin lähtenyt matkaan. Toki itse toivon et tulisi nopeammin mut will see. Itse muuten kävin koeajamassa tämän uuden 50e:n nimenomaan ilman 4p-ohjausta ja yllätyin kuinka hyvä autolla oli ajaa siitä huolimatta. Ehkä kaupungissa oli hieman kankeampi kuin vanha oma jossa tämä lisävaruste oli mut maantiellä auto meni toisaalta todella suoraan ja eleettömästi. Jopa kaistanvaihdotkin menivät tosi ketterästi. Jäi siis hieman ristiriitainen fiilis itselle onko auto parempi ajaa maantiellä ilman 4p-ohjausta vai sen kanssa. No samapa tuo, kyllä auton pitää suoraan mennä jos on vaan kaikki ohjauskulmat kunnossa. Oli takarenkaat sitten kääntyvät sorttia tahi ei.

        Mut joo. Kyllä pitäisi sulla takuuseen mennä kaikki tommoset korjailut. Ainakin mun mielestä. Ei mitään epäselvää pitäisi olla. X5 on toki aina ollut kova syömään tukivarsia jne. takapäästä mut 76tkm ja raidetangot väljänä, niin taas siellä on halpuutettu osia. Ei kait siinä muuta. Mulla oli aikanaan uusi B8 korimallin A4 Quattro ja 176tkm kovaa ajoa eikä yhtään väljää osaa ollut vielä alustassa. Toki on kevyempi autokin mut kyllähän näissä uusissa kun omamassat nousee ja alustakomponentteja halpuutetaan niin hyvä on jos 100tkm kestää ilman että mitään tarvitsee tehdä. Toki ongelma on sama ihan merkistä riippumatta. Sillä valitsin uuteen X5:kin 20” kesä- ja talvirenkaat non-runflat renkailla. Mielenkiintoista on nähdä mitkä on tehtaantoimittamat kesänagit.

        Odottavan aika on pitkä ja mitä enemmän asiaa mietin niin olen entistä vakuuttuneempi siitä et X5 on meille juuri se oikea ja paras jokapaikan auto. Voi lähteä huonokuntoiselle hiekkatielle (mökkitielle) surutta, vetää raskasta kärriä, taittaa pitkiä siirtymiä mukavasti kesällä ja talvella jne. jne. syitähän löytyy kun keksii …What can i say. Taidan olla vaan kusenpolttama SUV mies!

        Comment

        • torso1
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 309

          Joulu tuli etuajassa. Sain tänään oman auton huollosta jätin hyvin palvelleen ID4:n avaimet tiskille.

          Saksan foorumilta lueskelin et sielläkin konfiguraattorissa on 2VH näkyvissä ja tilattavissa mutta jos tilauksen lyö sisään niin tehdas kuulemma palauttaa sen. Joten ilmeisesti yhtään onnistunutta tilausta 4p-ohjauksella ei ole vielä olemassa

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 711
            • Lappeenranta

            Originally posted by torso1 View Post
            Joulu tuli etuajassa. Sain tänään oman auton huollosta jätin hyvin palvelleen ID4:n avaimet tiskille.

            Saksan foorumilta lueskelin et sielläkin konfiguraattorissa on 2VH näkyvissä ja tilattavissa mutta jos tilauksen lyö sisään niin tehdas kuulemma palauttaa sen. Joten ilmeisesti yhtään onnistunutta tilausta 4p-ohjauksella ei ole vielä olemassa
            Jees jotain alkukankeutta tuossa ainakin Saksassa on ollut, mutta nyt näkyy jo viestejä 'kuitin' kanssa, että 2VH optiolla on auto tulossa.

            Mutta eihän ne takarenkaat nyt kovin huimasti äksässä käänny. Pikku pyörittelyssä 2VH pienentää autoa mukavasti, kuitenkin parkkihallissa ketteryys kirkkoveneeseen verrattavaa . Maantiellä pitkässä ajossa varusteella ei tee mitään, ja väitävät että kovassa (?) vauhdissa baanalla aiheuttaa levottomuutta mutkissa.

            Mutta vaikea on X5:tä parempaa autoa löytää, Vaikka se ei ole varmaan kaikkein erinomaisin oikeen missään, erittäin hyviä ominaisuuuksia on paljon ja huonoja on vaikea nimetä. Kyllä tässä taas kun on liikkunut satoja kilometreja säkkipimellä huonosti auratulla tiellä, niin on tullut mieleen, että onkohan suunnitelmassa uuteen seiskaan siirtymisessä mitään järkeä. Uuden seiskan ajovalot on eräänlaisesa kuopassa keulalla. Lumi-/räntäsateessa ne muuraútuu hetkessä umpeen ja kun ledeistä ei lähde lämpöä, Varmaan saa pysähdellä jatkuvasti niitä puhdistamaan ja silti näkyvyys on mitä on Ja valot on huonommat vaikka eivät olisikaan lumen peitossa + pimeänäköä ei ole.
            Mini, E24
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 417
              • Pohjois-Savo

              Toimiiko nelipyöräohjaus jo paikallaan ollessa? Luin jostain, että se toimisi vasta tietystä (mielestäni huomattavan suuresta) nopeudesta alkaen, jolloin siitä ei ahtaissa parkkihallioloissa olisi mitään apua.

              Pitäisi olla lämmitetyt ajovalot.. X5:n valotkin muurautuivat umpeen, kun mittari näytti -7 ja taivaalta tuli vettä. Tuulilasin sai pysymään auki laittamalla lämpötilapyynnin tappiin ja puhalluksen tuulilasille, mutta valot piti pysähtyä sulattamaan kämmenellä..
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • torso1
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 309

                Originally posted by bittivirhe View Post
                Toimiiko nelipyöräohjaus jo paikallaan ollessa? Luin jostain, että se toimisi vasta tietystä (mielestäni huomattavan suuresta) nopeudesta alkaen, jolloin siitä ei ahtaissa parkkihallioloissa olisi mitään apua.

                Pitäisi olla lämmitetyt ajovalot.. X5:n valotkin muurautuivat umpeen, kun mittari näytti -7 ja taivaalta tuli vettä. Tuulilasin sai pysymään auki laittamalla lämpötilapyynnin tappiin ja puhalluksen tuulilasille, mutta valot piti pysähtyä sulattamaan kämmenellä..
                X5:ssa nelipyöräohjaus (IAS) ei toimi paikallaan ollessa. Kävelyvauhdissa alkaa toimimaan. iX:ssä tuo on säädetty paljon herkemmäksi. Voi olla kääntökulmaakin enemmän. En muista kyllä ulkoa. Mutta kuitenkin iX:ssä toimii jo melkein paikallaan ollessaan ja tuon huomaa muutenkin siinä erittäin hyvin ajossa. Auto on ketterä ja perä myötäilee mutkia veikeästi. Joskus se vähän tuntuu liiankin hassulta koska on niin herkäksi säädetty. X5:ssa tuota ei tosiaan huomaa yhtä selvästi. Pitkässä juoksussa takapäähään tosiaan saa varmaan osia vaihtaa useammin koska onhan siellä enemmän mekaaniikkaa (raidetangot, moottori, yms). Jos tuo olisi tehty kuten Mersussa eli max. 10 asteen kääntökulmalla, niin sittenhän se vasta veikeä olisi ajella. Enkä usko että pidemmän päälle tuo ainakaan vähentää auton huoltoa.

                Ehdottomasti hyvä lisävaruste mutta ei kuitenkaan pakollinen. Auton nelivedon painotus ja jakosuhde myös ratkaisee paljon miten auto käyttäytyy esim. kun lähdetään mutkasta rivakasti.

                Comment

                • Veeksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2170
                  • Kuopio

                  Palaisin sähköisen kantaman juttuihin. Ostettiin juuri 45e -tekniikalla oleva G05 ja muuten ollaan oltu erittäin tyytyväisiä autoon, mutta sähköinen kantama hämmästyttää. En ole vielä oikein kunnon tilastoa saanut osaltaan sen ansiosta, että My BMW appi ja useamman henkilön profiilit autossa ei oikein toimi yhteen. Mutta näyttäisi, että auto purkaa aika paljonkin ajoakkua parkissa. Kuuluuko se asiaan tai onko jollekin tullut tällaista vastaan.

                  Esim. tänä aamuna auto oli ladannut 100%:iin (8A shukolla). Laitoin 15 minuuttia ennen töihin lähtöä auton lämpenemään (edelleen kiinni virroissa). Menin autoon ja sähkömittarin mukaan auto oli about täysi (ehkä joku prosentti oli kulunut). Ajoin töihin 1,7km ja jätin auton parkkihalliin parkkiin. Nyt 3 tuntia myöhemmin tuli mieleen, että vilkaisenpa varaustason. 79% enää jäljellä. En nyt muistanut katsoa, että mitä mittari näytti kun jätin parkkiin, mutta My BMWn mukaan matkalla kului 1,5kwh. Joten minne niitä kilowattitunteja sitten on mennyt, kun 1,5 on aika kaukana 21%:sta 22kwh:sta? Lämmittääkö tämä akkua ja sisätiloja 24/7 vai mikä juttu?
                  BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                  BMW E63 630iA '05

                  Comment

                  • melperri
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2011
                    • 225
                    • espoo

                    Originally posted by Veeksi View Post
                    Palaisin sähköisen kantaman juttuihin. Ostettiin juuri 45e -tekniikalla oleva G05 ja muuten ollaan oltu erittäin tyytyväisiä autoon, mutta sähköinen kantama hämmästyttää. En ole vielä oikein kunnon tilastoa saanut osaltaan sen ansiosta, että My BMW appi ja useamman henkilön profiilit autossa ei oikein toimi yhteen. Mutta näyttäisi, että auto purkaa aika paljonkin ajoakkua parkissa. Kuuluuko se asiaan tai onko jollekin tullut tällaista vastaan.

                    Esim. tänä aamuna auto oli ladannut 100%:iin (8A shukolla). Laitoin 15 minuuttia ennen töihin lähtöä auton lämpenemään (edelleen kiinni virroissa). Menin autoon ja sähkömittarin mukaan auto oli about täysi (ehkä joku prosentti oli kulunut). Ajoin töihin 1,7km ja jätin auton parkkihalliin parkkiin. Nyt 3 tuntia myöhemmin tuli mieleen, että vilkaisenpa varaustason. 79% enää jäljellä. En nyt muistanut katsoa, että mitä mittari näytti kun jätin parkkiin, mutta My BMWn mukaan matkalla kului 1,5kwh. Joten minne niitä kilowattitunteja sitten on mennyt, kun 1,5 on aika kaukana 21%:sta 22kwh:sta? Lämmittääkö tämä akkua ja sisätiloja 24/7 vai mikä juttu?

                    Itselläni on joskus käynyt niin , että lyhyen esilämmityksen jälkeen jos on ajanut vain pikkupätkän , auto jatkaa lämmittämistä tuohon 30min rajaan , ellei autosta poistumisen jälkeen kytke lämmitystä pois apista. Samaa tekee Skoda Enyaq.

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2170
                      • Kuopio

                      Originally posted by melperri View Post


                      Itselläni on joskus käynyt niin , että lyhyen esilämmityksen jälkeen jos on ajanut vain pikkupätkän , auto jatkaa lämmittämistä tuohon 30min rajaan , ellei autosta poistumisen jälkeen kytke lämmitystä pois apista. Samaa tekee Skoda Enyaq.
                      Tuo olisi sinänsä ymmärrettävää, mutta jos 30min alkaisi auton lämmityksen käynnistämisestä, ei sen olisi pitänyt lämmittää parkissa enää kuin 5-10min ja ylipäätään irti virroista 10-15min. Siihen nähden n. 4kwh:n kulutus kuulostaa aika kovalta. Vai miten hurjat vastukset näissä on?
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • tiko4tiko
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2020
                        • 711
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by Veeksi View Post
                        Tuo olisi sinänsä ymmärrettävää, mutta jos 30min alkaisi auton lämmityksen käynnistämisestä, ei sen olisi pitänyt lämmittää parkissa enää kuin 5-10min ja ylipäätään irti virroista 10-15min. Siihen nähden n. 4kwh:n kulutus kuulostaa aika kovalta. Vai miten hurjat vastukset näissä on?
                        Lämmitysvastus on 5,5kW joten runsas kilowatti lähti jo esilämmityksen aikana (plus puhaltimen sähköt asetuksesta riippuen), ei 8A riitä siis alkuunkaan paikkaamaan tätä. Lisäksi kun lähdet kylmällä akulla (hybridissähän akkua ei lämmitettä) aika paljon sähkö kuluu jo akun sisäiseen resistanssiin. Tämä ei todeäköisesti näy tuossa apin kilowattia/km luvussa.
                        Mini, E24
                        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                        Comment

                        • melperri
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2011
                          • 225
                          • espoo

                          Originally posted by Veeksi View Post
                          Tuo olisi sinänsä ymmärrettävää, mutta jos 30min alkaisi auton lämmityksen käynnistämisestä, ei sen olisi pitänyt lämmittää parkissa enää kuin 5-10min ja ylipäätään irti virroista 10-15min. Siihen nähden n. 4kwh:n kulutus kuulostaa aika kovalta. Vai miten hurjat vastukset näissä on?

                          Tuossa voisi olla sekin , että jatkaisikohan auto pysäyksen jälkeen lämmittämistä taas ikäänkuin alusta uudestaan tuon 30min , jos toimintoa ei pysäytä kun poistuu autosta ? Tuo täsmäisi jotenkuten tuohon 4kw hävikkiin. Itse en ole jäänyt seuraamaan miten kauan jää puhisemaan , vaan olen aina tietysti pannut heti apista poikki , jos huomaan , etä lämmitys jää päälle.

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 711
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by tiko4tiko View Post

                            Lämmitysvastus on 5,5kW joten runsas kilowatti lähti jo esilämmityksen aikana (plus puhaltimen sähköt asetuksesta riippuen), ei 8A riitä siis alkuunkaan paikkaamaan tätä. Lisäksi kun lähdet kylmällä akulla (hybridissähän akkua ei lämmitettä) aika paljon sähkö kuluu jo akun sisäiseen resistanssiin. Tämä ei todeäköisesti näy tuossa apin kilowattia/km luvussa.
                            Pyrähdin itse tuossa kylillä 5,7km. Auto oli esilämmityksessä runsaat 10 min (-13C) ja laturissa samalla, mutta kymään akuun tuskin hurjasti laturi edes työntää uutta tavaraa (10A raja), Mittari näytti 100% akkua, mitä se ei varmasti ollut. Liikkeelle varovasti kylmällä akulla hiipien, että kone ei lähde käyntiin. Noi kilometrin jälkeen antoi laittaa sähköisen ajotilan päälle. Sähköä meni apin mukaan vaatimattomat 3,7kWh (70kWh/100km) ja varaustaso 77%. Täydesta akusta (21,6) laskien aika tarkaan 5kWh kulutus, 1,3kWh enemmän kuin appi näyttää, osa on esilämmitykseen ja osa kylmänakun sisäiseen resistanssiin.
                            Mini, E24
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • torso1
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 309

                              Talvella varmaan oikeasti kannattaisi käyttää ajastettua latausta. Joko asettaa lähtöajan (esim. lähtöaika töihin aamulla) auton äpin kautta tai sitten jonkun pörssisähkösovelluksen esim. Synergin kautta kuten itsellä. Synergissä on yksi huono puoli ja se tulee näkyväksi nimenomaan hybridissä. Äppi osaa kyllä nätisti ladata akun tavoitetasoon pörssisähkön halvimmassa aikaikkunassa mutta yleensähän se on yöllä n. välillä klo. 01:00 - 06:00. Hybridissä akku kerkiää kylmettyä jo ennen töihin lähtöä joka itsellä monesti viivästyy sinne puoli ysin tietämille varsinkin talvella. Paras olisi jos sovellus ”lataisi” akkua niin että suurin osa ladataan halvimmassa aikaikkunassa ja loput (akun esilämmitystoiminto) vasta sitten kun lähtöaika häämöttää esim. 1h tunnin pätkä. Tämä toki olisi käyttäjän valittavissa ja toiminto olisi päällä vain talvella tai silloin kun ulkolämpö on alle esim. +10’C astetta. Eihän tuo nyt olisi vaikeaa koodarin toteuttaa.

                              Täyssähkössä tai ainakin iX:ssä tilanne sit vähän eri kun on jo ne lämpöpumput yms. vakiona autossa.

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 711
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by torso1 View Post
                                Talvella varmaan oikeasti kannattaisi käyttää ajastettua latausta. Joko asettaa lähtöajan (esim. lähtöaika töihin aamulla) auton äpin kautta tai sitten jonkun pörssisähkösovelluksen esim. Synergin kautta kuten itsellä. Synergissä on yksi huono puoli ja se tulee näkyväksi nimenomaan hybridissä. Äppi osaa kyllä nätisti ladata akun tavoitetasoon pörssisähkön halvimmassa aikaikkunassa mutta yleensähän se on yöllä n. välillä klo. 01:00 - 06:00. Hybridissä akku kerkiää kylmettyä jo ennen töihin lähtöä joka itsellä monesti viivästyy sinne puoli ysin tietämille varsinkin talvella. Paras olisi jos sovellus ”lataisi” akkua niin että suurin osa ladataan halvimmassa aikaikkunassa ja loput (akun esilämmitystoiminto) vasta sitten kun lähtöaika häämöttää esim. 1h tunnin pätkä. Tämä toki olisi käyttäjän valittavissa ja toiminto olisi päällä vain talvella tai silloin kun ulkolämpö on alle esim. +10’C astetta. Eihän tuo nyt olisi vaikeaa koodarin toteuttaa.

                                Täyssähkössä tai ainakin iX:ssä tilanne sit vähän eri kun on jo ne lämpöpumput yms. vakiona autossa.
                                Juuri näin, kun kikkailee että lataus päättyy samoin aikoihin kun on lähdön hetki => akku on lämmin latauksesta. Itse ole päässyt sähköllä liikkeelle vielä -15C:ssa tuolla tavalla toimien ja ei ole tarvinnut lirutella ekaa kilometriä. Tänään auto oli 'syvä jäässä' eli edellisesstä latauksesta runsas vrk aikaa, mutta ei huonosti tuokaan.
                                Mini, E24
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎