Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 711
    • Lappeenranta

    Auto kävi tänään tutkittavana kun etupää kolisee (normaali enemmän). Ihän näänetönhän äksän alusta ryömitänopeuksilla ei ole ollut uutenakaan. Klopinan lähteeksi paljastui oikea yläpallonivel. Lisäksi etujarruista tulee jyrkästi käänettäessä tikittävä ääni, pienessä nopeudessa aivan tappiin kännettäessä melkoinen vikinä toisinaan. Jarrujen tikitykseen on korjaussarja olemassa, pienet shimmilevyt, jotka estävät jarrulevyjen liikkeen. Ongelma vaivaa M-sportpaketin mukana tulevia jarruja, jos vaivaa ylipäätään.

    Juhannuksen jälkeen auto osien vaihtoon. Remotti pitäisi mennä jatkotakuuseen, näin oli alustava arvio
    Mini, E24
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 711
      • Lappeenranta

      Originally posted by Coutsi View Post
      LCI malli meni tilaukseen, saa vaan odotella saapumista melkein vuoden. Nelipyöräohjausta kun ei ole juuri nyt tuotantolistoilla. Aikas lailla full spec tuli otettua, M-penkit toivottavasti tuovat lisää sivuttaistukea, nykyiset Comfortit eivät ihan sovi omaan makuun.
      Onneksi olkoon! Jos itse olisin uutta hankkimassa varmaan samaan päätyisin. Varustellulla saa räätälöityä itselleen sopivaksi ja hinnassa ei ole 'sähkautolisää'. Ja varmaan kokeilisin myös M-penkkejä. Hienosta nimestään huolimatta sopivat arkikäyttöön ja ovat melko paljon säyseämmät äksässä kuin esim M3:ssa. Korkeaan autoon istuminen ei ole ylivaikeaa, mitä noita olen kokeillut.
      Mini, E24
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • Coutsi
        Bimmer Rookie
        • Oct 2011
        • 53
        • Tampere

        Originally posted by tiko4tiko View Post
        Onneksi olkoon! Jos itse olisin uutta hankkimassa varmaan samaan päätyisin. Varustellulla saa räätälöityä itselleen sopivaksi ja hinnassa ei ole 'sähkautolisää'. Ja varmaan kokeilisin myös M-penkkejä. Hienosta nimestään huolimatta sopivat arkikäyttöön ja ovat melko paljon säyseämmät äksässä kuin esim M3:ssa. Korkeaan autoon istuminen ei ole ylivaikeaa, mitä noita olen kokeillut.
        Kiitos
        Hyvä kuulla, kaveri kehui juurikin G05 M-penkkejä, siksi tuli niihin vaihdettua.
        Tehoa nyt tulee vakioon nähden lisää, suorituskyky varmaan vastaava kuin nykyinen ohjelmalla. Sitten lisäksi suunnitteilla hiukan isompia päivityksiä, jos moottorinohjauksen suojaukset saa auki
        G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 711
          • Lappeenranta

          Originally posted by Coutsi View Post
          Kiitos
          Hyvä kuulla, kaveri kehui juurikin G05 M-penkkejä, siksi tuli niihin vaihdettua.
          Tehoa nyt tulee vakioon nähden lisää, suorituskyky varmaan vastaava kuin nykyinen ohjelmalla. Sitten lisäksi suunnitteilla hiukan isompia päivityksiä, jos moottorinohjauksen suojaukset saa auki
          Joo katoin sigusta että aika rohkea ohjelma sulla . Ei niinkään polttomoottorin kannalta, sehän jopa downgradattu tähän hybridiin. Polttomoottorin voima (vääntö) menee sähkömoottorista läpi, niin itse en uskailtaisi tuollaista laittaa. Edellisessä X5 40e muutama osa porsi sähkömoottorista ilman softauksiakin. Mulla on jatkotakuukin joten en senkään vuoksi lisävoimasta haaveille. Ja eipä siinä, näilläkin voimilla tukisi valtiota helposti jos ei malta mieltään. Facelitin sähkömoottorin lienee sama kuin XM:ssä, joten siinä on sitten varaa reilummin vaikka yli 1000Nm
          Mini, E24
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • torso1
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 309

            Originally posted by Coutsi View Post
            LCI malli meni tilaukseen, saa vaan odotella saapumista melkein vuoden. Nelipyöräohjausta kun ei ole juuri nyt tuotantolistoilla. Aikas lailla full spec tuli otettua, M-penkit toivottavasti tuovat lisää sivuttaistukea, nykyiset Comfortit eivät ihan sovi omaan makuun.
            Kysyin myös itse tätä joku aika sitten. 4p-ohjaus on pannassa vuoden loppuun saakka. Toki jos alkusyksystä tilaa, niin sen voi ruksia listalle jos haluaa. Eli ei mene LCI tilaukseen, ainakaan vielä.
            Mersukauppiaalle soittelin tänään ja kysyin et milloinka pääsee uudella EQE suvilla ottaa tyypit. Niillä on jo auto liikkeen pihassa mutta ei kilpiä. Lupasi soitella kun saavat kilvet ja pari tuntia koeajoaikaa. Mielenkiinnolla odotan minkälainen kottero tuo on ajella. Toki varmaan joudun pettymään jo heti alkumetreillä. Ottaneet kuitenkin pappamallin karvalakkina ilman ilmajousia, 4p-ohjausta jne. itselle ehdottoman tärkeitä lisävarusteita.

            Comment

            • melperri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2011
              • 225
              • espoo

              Nyt valmistui auto pajalta , kompuran lisäksi uusitttiin takuuna kuljettajan oven sofclose ja yksi ambient valolista.

              Tuo softcloese on kyllä maailman turhin varuste. Porukkaa läimii ovia siitä huolimatta aivan tavalliseen tapaan ja kuljettajan oven moottoria saa olla koko ajan uusimassa.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7486
                • Jyväshyvä

                Originally posted by melperri View Post

                Tuo softcloese on kyllä maailman turhin varuste. Porukkaa läimii ovia siitä huolimatta aivan tavalliseen tapaan ja kuljettajan oven moottoria saa olla koko ajan uusimassa.
                Liekkö äksässä painavemmat ovet kun ei noita moottoreita ole tarvinnut 500 sarjalaisiin vaihtaa vaikka niissä on samat osat :think
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • melperri
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2011
                  • 225
                  • espoo

                  Liekö tosiaan näin , minulla on mennyt uusiksi kolmessa X5:ssä kuljettajan softclose alle 2 vuoden.

                  Comment

                  • Coutsi
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2011
                    • 53
                    • Tampere

                    Otin nyt ensimmäistä kertaa softclose ovet, saa nähdä kuinka kestää.
                    G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 711
                      • Lappeenranta

                      Tuli koeajettua uusi X5 i5 esittelytilaisuuden yhteydessä. Tuttultahan tuo tuintui heti ensi metreiltä Suurin uudistus varmaan käytännön kannalta on voimakkaampi sähkömoottori, ero ei tunnu suurelta mutta kuitenkin elävöittää sähköajoa sopivasti. Kun kaasun polkee pohjaa niin meno Suomen teille enemmän kuin riittävää, mutta persusdynolla en kyllä osaa arvoida miten paljon nopeampi on verrattuna vanhaan, hieman mutta ei mitenkään merkettävästi. Tälläiseen autoon molemissa on yläpääntehoa yllin kyllin Suomen teille. Ehkä kasvaneen tehon tuntisin paremmin +200kmh ja yli, mutta eipä tullut kokeiltua Mikkeliin teillä tuollaista.

                      Toinen arkiajoa koskeva havainto oli tietty kankeus hitaammissa nopeuksissa, nelipyöräohjauskesta on isossa autossa hyötyä. Tarkistin kotona 50e;hen ko. varustetta ei näytä edes olevan saavilla enää... outoa aikanaan kun konfiguraattori avattiin muistan varusteen nähneeni

                      Sisällä mittaristo on laittettu uusiksi ja monet ennen napeista tehdyt toiminnot on viety näytölle. Sama linja kuin muissakin bemuissa ja kovin suuri fani en ole, ergonomiassa on selkeä askel taaksepäin. No onneksi istuinta voi sääteää edelleen perinteisesti eikä kuten esim iX/it7 että osa säädöistä tehdään kuten ennen ja osaan säädöistä pitää hipailla sitten näyttöä, kömpelötä tuntuu ja on myös.

                      Koeajoautossa oli myös M-sportistuimet, joista nyt tuli saatua ensimmäisen kerran muutakin kokemusta kuin vain paikallaan olevassa autossa istumista näytelyhallissa/parkkipaikalla. kuten noissa lyhyisssä testeissäkin, istuin tuntui heti hyvältä ja otti matksutajansa mukavaan syleilyyn. Pehmeys vs napakkuus on juuri sopiva. Mutta hetken ajon jälkeen tulee itselle iso mutta. Kun autolla pääsi isolle tielle ja laittoi vakkarin päälle, niin hakiessa ns. pitkänmatkan ajoasentoa niin päähän kolahti penkin päätukeen, joka on yllättävän kova. Toisekseen se pakottaa ajaamaan hieman eteenpäin kyyryssä (ei nyt misään Elfyn Evans tyyppisessä syöksyasennossa mutta sinnepän ), vaikka säädin istuinta moneen asentoon sopivaa en löytänyt. Eli ei ole meikäläisen istuin tai sitten en vain älynnyt mihin asentoon penkki pitäisi laittaa.
                      Mini, E24
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • torso1
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 309

                        G05 LCI:ssä ja iX:ssä myös uusissa tehdastilauksissa 4p-ohjaus pannassa vuoden loppuun saakka tuotantorajoitteen takia. Poislukien iXM60 malli, josta tuo löytyy vakiovarusteena.

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 711
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by torso1 View Post
                          G05 LCI:ssä ja iX:ssä myös uusissa tehdastilauksissa 4p-ohjaus pannassa vuoden loppuun saakka tuotantorajoitteen takia. Poislukien iXM60 malli, josta tuo löytyy vakiovarusteena.
                          Ok. Näytti muuten olevan X5m60i:ssäkin vakiona ja X6;en ja X7 on saatavilla ainakin kofiguraattorissa. Osapula on siis syynä ja malliston kalleimpia malleja priorisoidaan, ja voluumiallista kuten X5 ja iX varuste blokataan kokonaan pois.
                          Mini, E24
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • melperri
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2011
                            • 225
                            • espoo

                            "Tarkistin kotona 50e;hen ko. varustetta ei näytä edes olevan saavilla enää... outoa aikanaan kun konfiguraattori avattiin muistan varusteen nähneeni"


                            Aina vaan pahemmaksi menee. Eihän tuon hintaisen auton ostamisessa ole mitään järkeä , jos siihen ei saa haluamiaan varusteita.

                            Taitaa tulla nykyisestä pre LCI X5 hyvinkin pitkäaikainen ajokki. Seuraavaan malliin ei varmaankaan saa navigaattoria , ikkunoita veivataan kammesta ja ainoa saatavilla oleva varuste on ylimääräinen USB pistoke. Fully gharged mallliin tulee ehkä lanseerausvaiheessa rajoitetun ajan loundness nappi radioon.

                            VMP.

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 417
                              • Pohjois-Savo

                              Minulla on koeajossa 50e ja pidän sähkömoottorin tehoeroa 45e:hen verrattuna todella huomattavana. 45e:n kanssa saa esim. moottoritielle liittyessä huolehtia kiihdytyksestä ajoissa, mutta 50e kiihtyy pelkällä sähköllä oikein mukavasti. Myös isomman akkukapasiteetin huomaa selvästi ja olisin päässyt illalla pelkällä sähköllä toista sataa kilometriä, vaikka akku ei ollut lähtiessä aivan täynnä. Tosin pääosa ajosta tapahtui pienemmillä teillä, koska halusin tutkia ajovalojen toimintaa pimeässä.

                              Ajovalot ovat pettymys, koska ne eivät käänny lainkaan ja laser-valojahan ei enää saa. Tosin kaukovalokeilan leveys vaikutti aika hyvältä, pusikot tien molemmin puolin saivat valoa ehkä jopa paremmin kuin ennen faceliftiä. Valojen kantamasta en ole varma, ei se nyt aivan surkea ainakaan ollut. Vastaantulijoiden kohdalle valot luovat pimeän kohdan samaan tapaan kuin ennen faceliftiä.

                              Fyysisiä kytkimiä kaipaan enkä ole edelleenkään (satunnaisesta i4:llä ajelusta huolimatta) oppinut löytämään haluamiani toimintoja iDrive 8:n kuvakesekamelskasta. Eilen onnistuin esim. kertaalleen löytämään moottorin lämpötilan jostain, mutta toista kertaa en sitä enää löytänyt. Toivottavasti iDrive 8.5 tulee olemaan parempi ja selkeämpi.

                              Takaovien kahvoista on jätetty comfort access pois. Ratissa on paikat adaptiivisen vakionopeussäätimen etäisyyssäädölle, mutta toiminto on jätetty pois (löytyy valikoiden syövereistä). Tavaratilasta on jätetty pois kahvat, joilla takapenkkien selkänojat saa kaadettua. Kaikenlaista pientä hyödyllistä on karsittu sieltä sun täältä.

                              Mittaristoon saa etukameran näkymän, mikä on ihan hauska toiminto, mutta vielä ei ole avautunut, onko tuolla muutakin arvoa kuin erikoisuus. Ennemmin ottaisin pimeänäön, mutta sitäkään ei enää ole saatavilla.

                              Ajoavustin on kehittynyt, mutta monet toiminnot (kuten liikennevalojen tunnistus ja reitin mukaan säätyvä nopeusavustin) eivät edelleenkään ole käytettävissä Suomessa. Paikoissa, joissa vasemmalle kääntyvien ohittamiseksi kaista levenee yllättäen, avustin haparoi edelleen samaan tapaan kuin aikaisempi versio. Joissakin tilanteissa uusi versio toimii kuitenkin selvästi paremmin kuin edellinen.

                              45e:ssä olen tottunut siihen, että jalan nostaminen kaasulta aloittaa "moottorijarrutuksen" ja sopivasti ennakoimalla jarrupolkimeen ei tarvitse koskea kuin pysähtyessä. 50e taas rullaa vapaasti (samoin kuin 45e hybrid eco pro -tilassa). Tämä on energiatehokkaampaa, mutta pakottaa käyttämään jarrupoljinta. En tiedä, saako tuon vanhan toiminnan jotenkin käyttöön 50e:ssä.
                              EDIT: Koeajoautossa oli tietysti hybrid eco pro -tila päällä, mikä ainakin osittain selittää eron. Tosin mielestäni sama ilmiö oli myös electric-tilassa..

                              45e:n battery control -tilassa on mahdollista ladata ajoakkua polttomoottorin avulla halutessaan vaikka tyhjästä täyteen (tämä tietysti näkyy polttoaineen kulutuksessa). 50e:ssä tämä ei enää onnistu, vaan tilalla on battery hold -tila, jossa auto ei enää pura ajoakkua, mutta ei myöskään nosta varaustasoa. Jos sattuu ajamaan akun tyhjäksi ja joutuu pysäköimään paikkaan, missä ei ole latausmahdollisuutta, 50e:n akku saattaa kärsiä. 45e:ssä olisi sentään voinut ladata akkua polttomoottorin avulla ennen pysäköintiä. Mikä lienee tämänkin muutoksen taustalla - käsittääkseni mitään teknistä estettä akun lataamiselle entiseen tapaan ei ole.

                              WIFI-hotspot näyttäisi nyt olevan saatavilla (piti olla jo kolme vuotta sitten, mutta eipä ole kuulunut). Keinonahkapenkit ovat myönteinen yllätys, laadukkaan näköiset ja tuntuiset. Ehkä silti pysyisin aidossa nahassa periaatteen vuoksi.

                              22-tuumaisilla renkailla auto ei ole isommissa nopeuksissa erityisen hiljainen täkäläisellä asfaltilla. Jossain videossa puhuttiin lisävarusteena saatavasta äänieristepaketista - en tiedä, mikä se on ja auttaisiko se asiaa. Muuten ei ole valittamista, jousitus toimii omaan makuuni hyvin eikä autosta kuulu mitään ylimääräisiä natinoita tai kolinoita.

                              Jenkeissä 50e:ssä on ollut paljon vikoja ja stop sale -tilanteita. Akuston jäähdytykseen liittyvä venttiili on pettänyt monilla alle 1000 km:n ajon jälkeen ja ainakin parilla jo toiseenkin kertaan. Polviturvatyynyistä oli takaisinkutsukampanja (koski myös muita malleja), polttoainetankin vuotoja tarkkaileva järjestelmä on viallinen (takaisinkutsu), drive train -ongelmia, ajoavustimeen liittyvä stop sale ym. Yllättävän paljon ongelmia, vaikka G05 on jo vanha auto.

                              Kasvanut akkukapasiteetti ja sähkömoottorin teho (ja kokonaisteho) ovat merkittäviä parannuksia. iDrive 8:sta en pidä. Karsitut ominaisuudet ja varusteet harmittavat, ajovaloissa on tavallaan palattu osittain 15 v taaksepäin. Kun voisi risteyttää parhaat asiat näistä kahdesta versiosta, saisi aikaan lähes täydellisen auton...
                              Last edited by bittivirhe; 15-08-2023, 15:12.
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 711
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by bittivirhe View Post

                                Ajovalot ovat pettymys, koska ne eivät käänny lainkaan ja laser-valojahan ei enää saa. Tosin kaukovalokeilan leveys vaikutti aika hyvältä, pusikot tien molemmin puolin saivat valoa ehkä jopa paremmin kuin ennen faceliftiä. Valojen kantamasta en ole varma, ei se nyt aivan surkea ainakaan ollut. Vastaantulijoiden kohdalle valot luovat pimeän kohdan samaan tapaan kuin ennen faceliftiä.
                                Uusien mallien ajovalojen kehitys on huolestuttava. Uuden seiskankin ajovalot olivat vain keskinkertaiset (lähivalot ok, kaukovalo ei ollut kummoinen) . Lisävalojen asennus ei ole helppoa adaptiivisuuden vuoksi tai ainakaan en tiedä miten se onnistuu, kun auton omat kaukovalot on päällä osin koko ajan. Lisäksi keula on täynnä tutkaa, anturia ja kameraa ja muutenkin muotoilu on sellaista, että lisävaloille on hyvin vähän tilaa.
                                Last edited by tiko4tiko; 16-08-2023, 12:45.
                                Mini, E24
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎