Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 711
    • Lappeenranta

    Originally posted by Toppelius View Post
    Kyllä se menee siihen leveemmälle vanteelle mutta näyttää hieman kapeelta ja vanteen reuna ottaa aina osumaa herkästi kun kumi ei suojaa yhtään. Naastoina käytin F15 alla aina 275 leveitä. Kolme kertaa sai vanteet maalata kun oli naarmuja ja hiekkasuihkua tullut
    F15:n 20" vanteet on hieman leveämmät - edessä 10 ja takana 11 tuumaa. G05:ssa edessä on 9 ja takana 10,5. Mulla F70:ssa oli 19" sekavanteet/renkaat edessä vanne 9 ja takana 10 tuumaa, alkuperäinen rengas 255/285. Laitoin yhden setin 255/50 renkaita eteen ja taakse, ei jäänyt vanne mitenkään erikoisesti ulos. Uskoisin että 275 sopii 10,5 vanteelle aivan mainiosti, eihän tuossa ole kuin 0,5 tuuman ero F15 etuvanteeseen, jolla on tehdassuosituksena 275 leveä rengas.

    Kesärenkaiden hankinta on itselläkin edessä ensi vuonna ellei autoa innnostu vaihtamaan ennen sitä Pitää kyttäillä jos saisi renkaat sopivasti esim torista. Pirelleihin olen ollut tyytyväinen ja runflateistä on ollut hyötyäkin aiemmin, kun renkaalla on voinut kuitenkin ajaa reisuun päältä kotiin. Jos ei löydy, niin sitten 275 x4
    Mini, E24
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • torso1
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 309

      Originally posted by tiko4tiko View Post
      Kesärenkaiden hankinta on itselläkin edessä ensi vuonna ellei autoa innnostu vaihtamaan ennen sitä Pitää kyttäillä jos saisi renkaat sopivasti esim torista. Pirelleihin olen ollut tyytyväinen ja runflateistä on ollut hyötyäkin aiemmin, kun renkaalla on voinut kuitenkin ajaa reisuun päältä kotiin. Jos ei löydy, niin sitten 275 x4
      Mitäs muuten oot tehny jos olet päässyt runflat renkaalla kotiin. Uutta kumia alle? RFT-rengastahan ei saa paikata virallisesti.

      Joko seuraavana mielessä pyörii uusi iX..? mulle ois tuo iX50 ainut järkevä vaihtoehto ko. malleista mut on siinä hankintahinta kyllä liian suolanen. Ja on siinä kyllä muitakin ominaisuuksia mistä en vain pääse yli kuten esim. karmittomat ovien yläosat.

      Ehkä auton ulkonäköön on kuitenkin jo päässyt tottumaan ja ei se livenä ollenkaan pöhköltä näytä.

      Comment

      • volvostabemariin
        Bimmer Rookie
        • Sep 2019
        • 77
        • Kanta-Häme

        Originally posted by torso1 View Post
        Ehkä auton ulkonäköön on kuitenkin jo päässyt tottumaan ja ei se livenä ollenkaan pöhköltä näytä.
        Pahoittelen off topicia, mutta värillä tosi iso vaikutus. Tietyt värit "vaativat" msportin toiset ei ja toisissa majavan hampaat toimivat ja toisissa eivät

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 711
          • Lappeenranta

          Originally posted by torso1 View Post
          Mitäs muuten oot tehny jos olet päässyt runflat renkaalla kotiin. Uutta kumia alle? RFT-rengastahan ei saa paikata virallisesti.

          Joko seuraavana mielessä pyörii uusi iX..? mulle ois tuo iX50 ainut järkevä vaihtoehto ko. malleista mut on siinä hankintahinta kyllä liian suolanen. Ja on siinä kyllä muitakin ominaisuuksia mistä en vain pääse yli kuten esim. karmittomat ovien yläosat.

          Ehkä auton ulkonäköön on kuitenkin jo päässyt tottumaan ja ei se livenä ollenkaan pöhköltä näytä.
          Mulla on runflat-renkaissa ollu pari kertaa naula/ruuvi. Ja joo ensin sanoivat että ei saa paikata. Syynähän kieltoon on, että kun tyhjänä ajaa niin runflatin runko vaurioituu ennen pitkään. Omalla kohdalla kyse oli suht lyhyestä matkasta (<70km) ja rengaskaan ei ollut täysin tyhjä, joten painostin vain paikkaamaan renkaan ja ja kyllähän se sitten paikattiin

          iX on ainut 'oikea' sähköauto bemarilla, ja kyllähän tuota on tullut koeajettua moneen kertaa, sillä silmällä Ulkonäkö ja design on minusta tyylikäs ja moderni. Sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa Auto on kokonaisuutena vaan mun mielestä ylihintainen (vrt X5). Nykyisellä ja (mahdollisesti seuraavalla) hybridillä pystyy ainakin täällä syrjemmällä ajamaan nämä paikalliset ajot täysin sähköllä eli samalla tavalla kuin sähköautollakin ajelisi. Pidemmässä matkassa sitten sähköauto toimii selvästi huonommin. Toki ajaminen on edullisempaa, mutta aika kevyt peruste, kun auto hinta on pitkälti +100k€ . Kyllä sen muutan tonnin voi bensaa vuodessa ostaa, ei näy kokonaiskustannuksissa havaittavasti.

          Eli miksi maksaa extraa, tehdä elämästään matkan päällä vaikeampaa ja saada kaupan päälle mm. kehyksettömät lasit, outo ratti, 'perussohvat' ja muutenkin 'halpuutettu sisustus', pienempi vetokyky. Jos nuo kaikki olisi ok, niin sitten olis voinut ostaa Teslan jo vuosia sitten
          Mini, E24
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • volvostabemariin
            Bimmer Rookie
            • Sep 2019
            • 77
            • Kanta-Häme

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Toki ajaminen on edullisempaa, mutta aika kevyt peruste, kun auto hinta on pitkälti +100k€ . Kyllä sen muutan tonnin voi bensaa vuodessa ostaa, ei näy kokonaiskustannuksissa havaittavasti.
            Varsin loogista pohdintaa! Tosin on sanottava että ei tämän hinatyisen auton hankinnassa ole muutenkaan mitään järkeä - oli se sitten X5 tai iX. Itse olen sen jo aikaa sitten sisäistänyt ja hulluudelle alistunut. Faija ajaa 15v. vanhalla nelivetodieselvolvolla ja vetää isoa usiteluvenettä ja hänen mielstään meikäläisen X5 on absoluuttisen hullu turhake

            Itse ihaistuin iX:n uudenlaiseen tulokulmaan ja ihmeellisyksiin. Ja olen jo tottunut sisustan halvennuksiin. Mun aiemmin omistamissa F10:ssä ja F11:ssä oli laadukkaampi sisustus kun sittemmin pari vuotta olleessa F15:ssä ja nykyisessä G05:ssä. Ja sama halvennus jatkuu iX:ssä. Konsistentti trendi

            Yllättävää on se, että vaimo ei kritisoinut iX:n tilaamista, mutta kun syksyllä hankin 7,5 kEUR maksaneen polkupyörän niin sitä ei sulata edleenkään

            Runflat-keskusteluun sen verran että nykyisessä G05:ssäni jostain syystä runflatit tuntuvat enemmän ajotuntumaa huonontavilta kuin edellisessä F15:ssä. Ihmeellistä!

            Comment

            • torso1
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 309

              Itse en ole käynyt vielä iX:ää ajamassa. e-tronin 55 Quattron kävin huvikseen testaamassa. Oli kyllä todella hiljainen kyyti ja mukava ajaa kaupungissa. Tuossa autossa ongelmat ovat VW-groupin perusasiat. Infotainment järjestelmä ei niin hyvä kuin bemulla. Nelipyöräohjauksen puuttuminen, liikkeellelähtöviive kaasua painettaessa (edes sportilla ei tunnu tarpeeksi herkältä), volkkarimainen sisusta (laatu, miten asiat on sijoiteltu), jne.

              Maantiellä hiljainen kyyti edelleen jatkuu mutta suurimmat auton ongelmat alkavat tulla esille. Auto aliohjaa pahasti ja nelipyöräohjauksen puuttumisen huomaa. Ei ollenkaan yhtä hyvä ajaa kaarteissa sekä suoralla tielläkään ei mene yhtä ”junamaisesti” kuin oma auto. Vaikka e-tronissa oli myös perus 20” rengastus alla. Sitten kun auton kiihdytti n. 140km/h vauhtiin niin alkoi tapahtua outoja asioita. Ihmeellinen humina/paine tuli kabiiniin sisälle. Aivan samalla tavalla kuin joku lasi ei ole kiinni niin autossa ”humisee” sisällä mutta tässä tunne oli erilainen. Aivan kuin sisätiloissa olisi ilmanpaine vaihdellut ja myös ihmeellinen mekaaninen humina rupesi kuulumaan selvästi. En ole kyllä ennen tällaista kokenut. Paha olo siinä tuli. Vähän niinku laivalla mutta ei jurrissa.

              Pikaisen nettihaun jälkeen vastaavanlaisia tapauksia oli jenkeissäkin useita. Voi olla että kyseessä on auton ominaisuus/suunnitteluvirhe. Outo tunne se kyllä oli ja tulikin esille vasta n. reilussa +120km/h vauhdissa.

              Muutenhan siinä etronissakin on autoa mielestäni aika paljon hintaansa nähden. Hiljainen kuin mikä ja mukava ajaakin varsinkin kaupungissa/hiljaisemmissa nopeuksissa. Ja myyntireiskan mukaan ilmeisesti vuodenvaihteen jälkeen on siitäkin tulossa facelift joka sisältää myös isomman akun eli n. 600km rangen. Varmaan muitakin päivityksiä myös. Toki hintakin varmaan kasvaa.

              Mutta joo, iX50 on ylihinnoiteltu mielestäni.
              Last edited by torso1; 18-08-2022, 15:58.

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 711
                • Lappeenranta

                Originally posted by volvostabemariin View Post
                Varsin loogista pohdintaa! Tosin on sanottava että ei tämän hinatyisen auton hankinnassa ole muutenkaan mitään järkeä - oli se sitten X5 tai iX. Itse olen sen jo aikaa sitten sisäistänyt ja hulluudelle alistunut. Faija ajaa 15v. vanhalla nelivetodieselvolvolla ja vetää isoa usiteluvenettä ja hänen mielstään meikäläisen X5 on absoluuttisen hullu turhake

                Itse ihaistuin iX:n uudenlaiseen tulokulmaan ja ihmeellisyksiin. Ja olen jo tottunut sisustan halvennuksiin. Mun aiemmin omistamissa F10:ssä ja F11:ssä oli laadukkaampi sisustus kun sittemmin pari vuotta olleessa F15:ssä ja nykyisessä G05:ssä. Ja sama halvennus jatkuu iX:ssä. Konsistentti trendi

                Yllättävää on se, että vaimo ei kritisoinut iX:n tilaamista, mutta kun syksyllä hankin 7,5 kEUR maksaneen polkupyörän niin sitä ei sulata edleenkään

                Runflat-keskusteluun sen verran että nykyisessä G05:ssäni jostain syystä runflatit tuntuvat enemmän ajotuntumaa huonontavilta kuin edellisessä F15:ssä. Ihmeellistä!
                Hieno auto iX on joka tapauksessa, ja mun mielestä paras tällä hetkellä saatavilla olevista isooista sähkösuveista. Toki EQS SUV taitaa ottaa kärkipaikan, kunhan saavat sen myyntiin.
                Mini, E24
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • volvostabemariin
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2019
                  • 77
                  • Kanta-Häme

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Toki EQS SUV taitaa ottaa kärkipaikan, kunhan saavat sen myyntiin.
                  Oletan kyllä näin myös. Tuon koko-/malliluokan mersut ovat ns. tavallisten autojen mittapuu

                  Comment

                  • Coutsi
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2011
                    • 53
                    • Tampere

                    Tuli omaan laitettua Turbotecin ohjelma, 550hp/900nm ilman muita muokkauksia. Liikahtaa jo huomattavasti mukavammin. 0-100kmh 4,67s ilman launch controllia. Myöhemmin tulossa vielä lisää muutoksia.
                    G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                    Comment

                    • ruostekasa
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 34
                      • Suomi

                      Originally posted by Coutsi View Post
                      Tuli omaan laitettua Turbotecin ohjelma, 550hp/900nm ilman muita muokkauksia. Liikahtaa jo huomattavasti mukavammin. 0-100kmh 4,67s ilman launch controllia. Myöhemmin tulossa vielä lisää muutoksia.
                      Mittasitko samaa ennen softausta? Muutaman kerran oon kokeillut kuivalla asfaltilla ja paras aika vakiona on 3 vedon keskiarvona 5.47.

                      Jos miettii, että tehoeroa on 160hv/300nm niin ainakin tuohon 0-100 aikaan vaikutus on kohtuu maltillinen? Onkohan kukaan dynonnut vakio 45e:tä?

                      Comment

                      • tiko4tiko
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2020
                        • 711
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by ruostekasa View Post
                        Mittasitko samaa ennen softausta? Muutaman kerran oon kokeillut kuivalla asfaltilla ja paras aika vakiona on 3 vedon keskiarvona 5.47.

                        Jos miettii, että tehoeroa on 160hv/300nm niin ainakin tuohon 0-100 aikaan vaikutus on kohtuu maltillinen? Onkohan kukaan dynonnut vakio 45e:tä?
                        Saksalaisissa autolehdissä on ollut tuloksia 5.31...5.43. Kun testasit oliko tankissa 95E vai 98E. Pikku teksteissä bemarin sivuilla on maininta että suoristuskyky ja kulutus on mitattu 98E:llä. Mutta voihan se olla, että tulos heikkenee koska tehdas lupaa vain 5.6

                        Olisko tuossa softassa joku rajoite paikaltaan lähtiessä, mikä suojelee voimansiirtoa? Parempi mittari voisi olla esim 100-200km/h jossa lisävoima tulee varmasti esiin. Eli jos vakio on luokassa 16 niin nyt pitäis olla lähempänä kymppiä.
                        Mini, E24
                        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                        Comment

                        • Coutsi
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 53
                          • Tampere

                          Originally posted by tiko4tiko View Post
                          Saksalaisissa autolehdissä on ollut tuloksia 5.31...5.43. Kun testasit oliko tankissa 95E vai 98E. Pikku teksteissä bemarin sivuilla on maininta että suoristuskyky ja kulutus on mitattu 98E:llä. Mutta voihan se olla, että tulos heikkenee koska tehdas lupaa vain 5.6

                          Olisko tuossa softassa joku rajoite paikaltaan lähtiessä, mikä suojelee voimansiirtoa? Parempi mittari voisi olla esim 100-200km/h jossa lisävoima tulee varmasti esiin. Eli jos vakio on luokassa 16 niin nyt pitäis olla lähempänä kymppiä.

                          Aikas hyvin tuo lukema vertautuu M50i kiihtyvyyteen, joka painaa 200kg vähemmän. 100-200kmh meni 13.34s. 95 bensalle tehty säädöt, tuo teholukena voi olla hieman optimistinen.
                          G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 711
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by Coutsi View Post
                            Aikas hyvin tuo lukema vertautuu M50i kiihtyvyyteen, joka painaa 200kg vähemmän. 100-200kmh meni 13.34s. 95 bensalle tehty säädöt, tuo teholukena voi olla hieman optimistinen.
                            Joo kyllä tuossa jonnin verran optimismia on, kolme sekuntia pois vakioajasta ei ole paljon, jos tehoa ja varsinkin vääntöä on rutkasti enemmän. :think

                            M50 0-100 4,3 ja 100-200 11,86 Toki yleisesti väitetään että M50:ssä voimaa olisi paljonkin enemmän mitä tehdas kertoo virallisesti. X5.n haaste on ilmanvastus, sen huomaa kun katsoo täältä aikoja ja videoita 100-200 mittauksiin https://bit.ly/2PSakev
                            Mini, E24
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • Coutsi
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2011
                              • 53
                              • Tampere

                              Originally posted by tiko4tiko View Post
                              Joo kyllä tuossa jonnin verran optimismia on, kolme sekuntia pois vakioajasta ei ole paljon, jos tehoa ja varsinkin vääntöä on rutkasti enemmän. :think

                              M50 0-100 4,3 ja 100-200 11,86 Toki yleisesti väitetään että M50:ssä voimaa olisi paljonkin enemmän mitä tehdas kertoo virallisesti. X5.n haaste on ilmanvastus, sen huomaa kun katsoo täältä aikoja ja videoita 100-200 mittauksiin https://bit.ly/2PSakev
                              Ilmanvastus ja paino todellakin näkyy ja tuntuu vaikka tehoa on lisää.

                              Tuo dynokäppyrä on erikoinen, kun 4000 rpm jälkeen vääntö alkaa tippumaan jyrkästi alas ja 5000 rpm asti 8. vaihteella sai vain vedettyä. Viittaisi siihen että vieläkin on nopeusrajoitin käytössä 280kmh kohdalla. Vien keväällä auton uusiksi ja hierotaan lisää. Täytynee kokeilla ottaa veto manuaalivaihteilla ja vaihtaa reilusti ajoissa.

                              Omat mittaukset on muuten tehtu Dragy:llä, oon huomannu että moni noista lukemista youtubessa on ihan mittariston mukaan tehty.
                              Last edited by Coutsi; 21-10-2022, 09:18.
                              G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 711
                                • Lappeenranta

                                Facelift saanee takaluukkuun mallin 50e. Huhut kertoo että laturi on 7,2kW, akku ~29kWh (brutto vai netto?). Sähkömoottorin teho nousee ja on 190hv ja yhteensä 490hv. Yhteisteho on liikaa, mutta sähkömoottorin tehon lisäys on hyvä. Tuolla voimalla meno on jo riittävä ripeää sähkölläkin.

                                Sisältä auto on aika varmasti 1:1 uuden X7 kanssa, joten sen osalta yllätyksiä juuri tule. Otinkin jo kylmätyypit liikkeenpihalla X7:sta, jossa oli vieläpä Tartufo-nahat, joka on oma suosikki Ratissa kunnon näppäimet, jossa on oikea vaste, penkit tukevat, mukavat ja säädettävät, ei kovaa muovia missää näkyillä /täysnahkaversio, katto alcantaraa . Toki lämmityslaiteen säätimet ovat karanneet kosketusnäytölle mutta istuimensäätimet on siellä missä ne ovat olleet aina ilman iX tyyppisiä kikkailuja. Mutta kokonaisuuten toimiva ja tyylikäs.

                                Hinta nousee varmastikin, mutta paraneeko varustelu vastaavasti, sen näkee sitten, tilaamisen pitäisi olla mahdollisesti noin helmikuussa. Päivitetty X5 houkuttelee, kun sähkömallistoista ei oikein sopivaa löydy. Uudella sisustuksen värillä ja tyylillä muutos on riittävä, turha erinomaista on muuttaa/parantaa liikaa muutenkaan, siitä voi tulla huono
                                Last edited by tiko4tiko; 19-12-2022, 20:41.
                                Mini, E24
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎