Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 463
    • Pohjois-Savo

    Eilisellä 253 km:n reissulla pääsin 118.5 km sähköllä (45e). (Jäi vielä 3 km rangea jäljelle eli olisin päässyt sähköllä yli 120 km.) Saattaa olla oma ennätys tai ainakin lähelle sitä. Osittain tuo johtui tietysti maastosta...
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d

    Comment

    • Veeksi
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2175
      • Kuopio

      Noin 60km menee nyt aika järjestään olipa +3 tai +13 astetta - esilämmitti tai ei. Erikoista on kyl ettei tuon yhden yli 100km:n leiskautuksen jälkeen olla päästy likimainkaan samaan. Edelleen on alla 21" OEM vanteet nastoilla. Auto näyttää aika kohtuullisia kulutuslukemia (24-25kwh/100km) auton massa ja tekniikka huomioiden, mutta näköjään se ei näytäkään siinä kaikkea kulutusta. Ajoon yleensä menee tällöin se 16-18kwh ja BMWn appi (ja laturi) näyttää, että lataa sen jälkeen 22-25kwh.

      Marmorilla pyytävät 2 päivän akkutestistä 450€, mutta epävirallisessa BMW huollossa katsovat alta satasella solujen jännite-erot. Jälkimmäisen voisi vielä teettää jossain välissä.
      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
      BMW E63 630iA '05

      Comment

      • Veeksi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2175
        • Kuopio

        Mitenkäs on porukalla pysynyt nahkat kojelaudassa? Tänään huomasin, että on HUDin etupuolelta nimenomaan HUDin saumasta irronnut nahka ja vaahtomuovi paistelee siitä nätisti. Pikainen googletus kertoi, että tyypillinen ongelma, että ei kestä lämpöä. Onhan tuo aikamoista, että ei Suomen oloissa kestä lämpöä. Osalla ilmeisesti irronnut koko kojetaulun leveydeltäkin. On kyllä ennenkin ollut laajennettuja nahkoja, mutta ei niistä ole ollut mitään harmia. Toisaalta ei ole koskaan ennen ollut näin uutta BMW:tä.

        Ja miten on maahantuoja suhtautunut? Tuo on marmorilla aina huollettu tähän asti ja viimeksi maksoi öljyt ja pyyhkijän sulat reilun 500€, niin odottelisin, että ei tarvii kukkaroa raotella.
        BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
        BMW E63 630iA '05

        Comment

        • paavju
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 77
          • Etelä-Savo

          Nyt olis lähellä kauppa sopivasta X5:stä. Renkaat siinä alkais olla uusimiskunnossa, takana 315/35/21 ja edessä 275/40/21. Katellut Hankookia (jotka olleet hyviä 5/G30 ja X3/G01) sekä Pirellejä, suosituksia? Ja siis hybridi vm. 2022, Msport.
          Last edited by paavju; 20-06-2024, 22:21.

          Comment

          • torso1
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 342

            Originally posted by paavju View Post
            Nyt olis lähellä kauppa sopivasta X5:stä. Renkaat siinä alkais olla uusimiskunnossa, takana 315/35/21 ja edessä 275/40/21. Katellut Hankookia (jotka olleet hyviä 5/G30 ja X3/G01) sekä Pirellejä, suosituksia? Ja siis hybridi vm. 2022, Msport.
            Ei kannata laittaa muita kuin BMW tähtimerkinnällä varustettuja kesärenkaita X5:een. Pirelliltä ja Hankookilta löytyy uudet optimoidut tuotteet X5:een ja ei ole Runflatit.

            Tuossa Hankookin uusi tuote eikä ole edes suolasen hintainen:

            Comment

            • paavju
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 77
              • Etelä-Savo

              Juu, samoja katsellut myös! Tähtimerkintä on tuttu mutta ei aina takaa sitä että olisi hyvä; aikoinaan edelliseen X3een ostin kalliit Pirellit jotka oli ihan hanurista.... Tää X5 olis 13:sta BMW -auto....

              Comment

              • Veeksi
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 2175
                • Kuopio

                Originally posted by Veeksi View Post
                Mitenkäs on porukalla pysynyt nahkat kojelaudassa? Tänään huomasin, että on HUDin etupuolelta nimenomaan HUDin saumasta irronnut nahka ja vaahtomuovi paistelee siitä nätisti. Pikainen googletus kertoi, että tyypillinen ongelma, että ei kestä lämpöä. Onhan tuo aikamoista, että ei Suomen oloissa kestä lämpöä. Osalla ilmeisesti irronnut koko kojetaulun leveydeltäkin. On kyllä ennenkin ollut laajennettuja nahkoja, mutta ei niistä ole ollut mitään harmia. Toisaalta ei ole koskaan ennen ollut näin uutta BMW:tä.

                Ja miten on maahantuoja suhtautunut? Tuo on marmorilla aina huollettu tähän asti ja viimeksi maksoi öljyt ja pyyhkijän sulat reilun 500€, niin odottelisin, että ei tarvii kukkaroa raotella.
                Vastataan nyt itse itselleni vastaten, että foorumi pysyisi edes jotenkin elossa. Toisaalta löysin pitkällä etsinnällä hyvää nahkateippiä. Tai en tiedä onko hyvää, mutta tekstuuriltaan niin samanlaista kuin kojelaudan nahka, että sillä saisi tuon varmasti aika siististi korjattua. Mutta toisaalta BMW korvaa kokonaan uuden kojelaudan. Saattaa vaan mennä pitkälle, koska kojelaudat ovat loppu ja pitkällä miinuksella. Hienosti on kyllä BMW hoitanut ne laatuongelmat mitä on joskus tullut vastaan, vaikka takuuta ei ole voimassa enää ollutkaan (tai koritakuun osalta takuun viime metreillä).

                Jollain tasolla tuo koko kojelaudan vaihtaminen noin pienen asian takia vähän mietityttää. Toivottavasti siitä ei seuraa mitään ylimääräisiä nitinöitä tai helinöitä, koska silloin mentäisi ojasta allikkoon. Sitten taasen, vaikka teipillä korjattu kelpaisi itselle (kun ei se näkyisi minnekään), niin voisihan se olla auton arvon osalta ongelma autoa aikanaan myytäessä/vaihdettaessa. En tiedä olisiko molemmille parempi ratkaisu ollut, että BMW olisi hyvittänyt tuon rahassa? Mutta vaikeapa tuollaista on takuu-/goodwill-asiaa hoidettaessa asiakkaana vaatia. En tiedä mitä tuo sitten BMW:lle maksaa, mutta asiakas taitaisi maksaa aika monta tuhatta euroa, jos lähtisi merkkiliikkeessä omalla kustannuksella vaihdattamaan kojelaudan uuteen. Jenkkifoorumeilla taidettiin puhua 5000 dollarista.

                Sitten edellisten viestien rengasasiaan. Juuri kevääksi laitoin uunituoreet tähti-Pirellit (PZ4) 22" koossa. Vaikka nuo ei kovin matalaprofiiliset olekaan, niin onhan ne todella kovat renkaat. Vaikka rengasluokitusten perusteella rengasmelu pitäisi olla pienin mitä oli tarjolla, niin kyllähän noista kevätkarheilla teillä tuli selvästi enemmän melua kuin 21":sta nastarenkaista. Ehkä se on helpottanut nyt, kun teiden pinnat ovat vähän tasoittuneet. Auto oli hyvä ajettava ja meni suoraan niin tähdittömillä nastoilla kuin tähdellisillä Pirelleillä. Itse taidan seuraavalla kerralla skipata tähtimerkilliset. Ainakin jos ovat runflatit.
                BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                BMW E63 630iA '05

                Comment

                • paavju
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 77
                  • Etelä-Savo

                  Mulla on nuo parin edellisen postauksen Humpuukit tulossa, ei RF. Nyt alla on aika lopussa olevat alkuperäiset RF Pirellit (jos oikein muistan), muuten ihan ok mutta kyllä esim. lyhyet urapaikat yms. tujauttaa ihan kunnolla. 21" koossa.... Aika samaan tahtiin tuntuu kuluttavan renkaita kuin edellinen X3 30e....

                  Comment

                  • paavju
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 77
                    • Etelä-Savo

                    ^^ei sulla kuvaa ole tuosta kojelaudan irvistelystä? Jos saa muuten siedettävään kuntoon kuin vaihtamalla niin itse menisin siihen suuntaan. Hyvä kuulla että GW:ä on.

                    Comment

                    • torso1
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 342

                      Originally posted by paavju View Post
                      Mulla on nuo parin edellisen postauksen Humpuukit tulossa, ei RF. Nyt alla on aika lopussa olevat alkuperäiset RF Pirellit (jos oikein muistan), muuten ihan ok mutta kyllä esim. lyhyet urapaikat yms. tujauttaa ihan kunnolla. 21" koossa.... Aika samaan tahtiin tuntuu kuluttavan renkaita kuin edellinen X3 30e....
                      Laitahan tänne viestiä ja kommenttia kun saat nuo uudet Hankookit alle et minkälaiset on ajossa.

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 463
                        • Pohjois-Savo

                        Tuli uusi henkilökohtainen ennätys sähköisten kilometrien määrässä ilman välilatauksia. Autona X5 45e.
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • Veeksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2175
                          • Kuopio

                          Originally posted by paavju View Post
                          ^^ei sulla kuvaa ole tuosta kojelaudan irvistelystä? Jos saa muuten siedettävään kuntoon kuin vaihtamalla niin itse menisin siihen suuntaan. Hyvä kuulla että GW:ä on.
                          Liitteessä kuva nahkan vetäytymästä ja nahkateipistä.

                          Täällä on toisaalta parempi kuva vastaavasta tilanteesta:
                          BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                          BMW E63 630iA '05

                          Comment

                          • Veeksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2175
                            • Kuopio

                            Originally posted by bittivirhe View Post
                            Tuli uusi henkilökohtainen ennätys sähköisten kilometrien määrässä ilman välilatauksia. Autona X5 45e.
                            Tätä on kyl vaikea ymmärtää miten on näin isoja eroja. Helsingistä kun ajoin Kuopioon, niin oli kyllä keskinopeuskin vähän päälle 100kmh, mutta sähköllä meni noin 40km (tosin akku ei ollut lähtiessä ihan täynnä vaan n. 75%). Puhtaasti sähköllä en ole vieläkään yli 70km päässyt, mutta en ole kyllä 70 kilometriä malttanut ajellakaan alta satasta. Ilmeisesti se adaptive hybrid ei toimi Android Auton navien kautta vaan pitäisi mennä bemarin omalla. Ei kyl oikein maistuisi sen takia päivittää bemarin navia satasella kun Waze ja Google Maps on muutoin kuitenkin parempia.
                            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                            BMW E63 630iA '05

                            Comment

                            • paavju
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2003
                              • 77
                              • Etelä-Savo

                              Originally posted by torso1 View Post

                              Laitahan tänne viestiä ja kommenttia kun saat nuo uudet Hankookit alle et minkälaiset on ajossa.
                              Renkaat tuli, laitan alle hiukan myöhemmin kun ajan vielä entisiä pois. Huomiota kiinnitti, että kulutuspintaa on vain joku 6 mm, liekkö sitten yleistä näin isoissa kun ei aiemmin moisia "rekan" renkaita ollut...

                              Comment

                              • bittivirhe
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2012
                                • 463
                                • Pohjois-Savo

                                Originally posted by Veeksi View Post
                                Tätä on kyl vaikea ymmärtää miten on näin isoja eroja. Helsingistä kun ajoin Kuopioon, niin oli kyllä keskinopeuskin vähän päälle 100kmh, mutta sähköllä meni noin 40km (tosin akku ei ollut lähtiessä ihan täynnä vaan n. 75%). Puhtaasti sähköllä en ole vieläkään yli 70km päässyt, mutta en ole kyllä 70 kilometriä malttanut ajellakaan alta satasta. Ilmeisesti se adaptive hybrid ei toimi Android Auton navien kautta vaan pitäisi mennä bemarin omalla. Ei kyl oikein maistuisi sen takia päivittää bemarin navia satasella kun Waze ja Google Maps on muutoin kuitenkin parempia.
                                Olen 80 km:n luokkaa päässyt pelkällä sähköllä, kun ajelen 80 km/h (ja hitaampia) teitä. Tuosta 152 kilometristä osa selittyy sillä, että reitti kävi yli puolen kilometrin korkeudessa ja päättyi merenrannan tuntumaan. Luultavasti osan matkaa oli myös myötätuuli. Ajoin koko matkan hybrid eco pro -tilassa. En ole samalla reitillä aikaisemmin päässyt noin pitkälti sähköllä, mutta bensan kulutus on ollut joskus alempikin.
                                G05 45e
                                ex: F11 530d xDrive
                                ex: E84 X1 xDrive 25d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎