Ei se isompi kapasiteetti pelkästään tuolla selittyisi, 45e:n akusto on niin pieni bruttokapasiteetiltaankin.
Juu ei kokonaan mutta osittain näin aikoinaan jostain luin. Toki kennotkin on uudet. Jenkeissä ovat 45e akusta ulos vielä vähenmmän ulos eli ns. turvavaraa on sielä enemmän. Noissa vanhemmissa esim edellisessä äks viitosessa oli pieni akku ja mitätön turvaraja. Mun sillosessa autossa akku oli entinen 65tkm jälkeen 45e oli ajettu noin 80tkm kun myin sen pois, kulki silloin vielä sähköllä ihan normaali matkan ~uutena. No sähköajoa koko matkasta oli ehkä runsas kolmannes.
Juu ei kokonaan mutta osittain näin aikoinaan jostain luin. Toki kennotkin on uudet. Jenkeissä ovat 45e akusta ulos vielä vähenmmän ulos eli ns. turvavaraa on sielä enemmän. Noissa vanhemmissa esim edellisessä äks viitosessa oli pieni akku ja mitätön turvaraja. Mun sillosessa autossa akku oli entinen 65tkm jälkeen 45e oli ajettu noin 80tkm kun myin sen pois, kulki silloin vielä sähköllä ihan normaali matkan ~uutena. No sähköajoa koko matkasta oli ehkä runsas kolmannes.
Näistähän ei taida selkeää dataa julkisesti ainakaan että onko 50e akusto erilainen kuin 45e:ssä. Eli onko siellä kokonaan uudet tyyppiset akustot ja eri akkukemia.
Itse olen päivittäisessä käytössä nyt ladannut auton joka yö 80% asti, kuten ohjekirja suosittelee ja tarvittaessa 100% asti. Esim. ennen pidempää reissua.
Akuston kuntoa voi varmaan tarkkailla itsekin. Omassa uudessa autossa CarData näytti akustolle 25kWh kapasiteettia.
Kun saisi 50e:n akuston ja sähkömoottorin 45e:hen.. :-)
No eikös tuon saa korjattua autokaupassa
Tehokkaampi sähkömottori on selkeä, akun kasvaminen ei ole mielestäni mikään merkittävä parannus, 45e akku on hyvkin riittävän kokoinen hybridiin. Jos akku on liian iso, polttomoottorijää helposti 'apumoottorin' rooliin ja vähäine käyttö johtaa kalliisiinkin onglemiin ajan oloon sitten sen osalta. Kuulin tuossa yhdesä 45e:stäkin kesällä, kuin motti oli hajonnut, koska öljyn seassa oli reilusti vettä. Jos haluaa ajaa sähköllä osataa sähköauton, hybridi on hyvä kompromissi, mutta vaatii käyttäjältään hieman älliä, jotta se pysyy kunnossa. Pahita on tosiaana yrittää ajaa hybridillä sähköllä mahdollisiman paljon => polttomoottori ei tuosta tykkää pidemmän päälle ja toistaalta akkuun tulee valtava määrä syklejä, jotka tuhovat akun.
Jos ajat jo 45e:llä niin minusta 50e ei kyllä tarjoa vaadittavan lisäsumman mukaista vastinetta - kova lisähinta tehokkaammasta sähkömoottorista. Omasta mielstä esim mittaristo ja käyttöliittymä on 45e:ssä paljon ergonomisempi. Kyllähän tähän digitauluunkin tottuu, mutta ei se silti hyvä ole. Kaipaan niin ihan normaalia lämmityslaitetta, vakkarin etäisyyssäädintä ohjauspyörässä. 50e:ssä taitaa olla kuitenkin penkin säädöt vielä loogiset ja perinteiset, toisin kuin seiskassa, jossa penkin säätäminen on melkoinen suoritus. BMW:llä softukot päästetty Teslan tavoin tai Teslan kannustamana sellaisiin hommiin, joita tämä ryhmä ei osaa. Hienoja näyttöjä yms epäolennaista, tulos
Lataushybridin moottorille myrkkyä se viimeisen kilometrin kahden pätkäkäynti. Pidemmältä ajosykliltä lämmin kone ja vesihöyryt haihtuneet öljyistä pois, sitten ei mitään ongelmaa kesällä vaikka kone kuukauden starttaamatta, eli hiukan älliä käyttäjältä ja pelaavat.
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Tehokkaampi sähkömottori on selkeä, akun kasvaminen ei ole mielestäni mikään merkittävä parannus, 45e akku on hyvkin riittävän kokoinen hybridiin. Jos akku on liian iso, polttomoottorijää helposti 'apumoottorin' rooliin ja vähäine käyttö johtaa kalliisiinkin onglemiin ajan oloon sitten sen osalta. Kuulin tuossa yhdesä 45e:stäkin kesällä, kuin motti oli hajonnut, koska öljyn seassa oli reilusti vettä. Jos haluaa ajaa sähköllä osataa sähköauton, hybridi on hyvä kompromissi, mutta vaatii käyttäjältään hieman älliä, jotta se pysyy kunnossa. Pahita on tosiaana yrittää ajaa hybridillä sähköllä mahdollisiman paljon => polttomoottori ei tuosta tykkää pidemmän päälle ja toistaalta akkuun tulee valtava määrä syklejä, jotka tuhovat akun.
Jos ajat jo 45e:llä niin minusta 50e ei kyllä tarjoa vaadittavan lisäsumman mukaista vastinetta - kovalisähinta tehokkaamsta sähkömoottorista. Omasta mielstä esim mittaristo ja käyttöliittymä on 45e:ssä paljon ergonomisempi. Kyllähän tähän digitauluunkin tottuu, mutta ei se silti hyvä ole. Kaipaan niin ihan normaalia lämmityslaitetta, vakkarin etäisyyssäädintä ohjauspyörässä. 50e:ssä taitaa olla kuitenkin penkin säädöt vielä loogiset ja perinteiset, toisin kuin seiskassa, jossa penkin säätäminen on melkoinen suoritus. BMW:llä softukot päästetty Teslan tavoin tai Teslan kannustamana sellaisiin hommiin, joita tämä ryhmä ei osaa. Hienoja näyttöjä yms epäolennaista, tulos
Minulla on yksi usein ajettava matka 80 km suuntaansa ja 50e menisi sen luultavasti kesät talvet sähköllä, 45e:n kanssa suoritus vaatii optimiolosuhteet ja hyyvin kevyen kaasujalan. 50e:hen en vaihda, mutta jos saisi 45e:hen sen isomman sähkömoottorin ja akuston, auto olisi hyvin lähellä täydellistä - kunnes sähköautojen range kasvaa riittävästi. 50e:ssä joutuisin luopumaan mainitsemiesi lisäksi mm. pimeänäöstä, takaovien comfort accessista, paremmista ajovaloista, battery control -modesta, paremmasta äänieristyksestä (korvakuulolta ja foorumien perusteella), mahdollisesti soft closesta (?) jne. Lisäksi jenkkifoorumin juttujen perusteella 50e:ssä on todella paljon vikoja ja takaisinkutsuja, nytkin on isot takaisinkutsut ja stop sale päällä..
Mutta eikös ne mullistavat uudet sähköautojen akustot tule jo ensi viikolla.. kuten on tulleet jo muutaman vuoden ajan.
Varmasti hiukan tyhmä kysymys, mutta miten 45e:n kanssa yhteiselämä sujuu talviaikaan ilman autotallia? Eli kun asuu alueella jossa pakkasiakin riittää, niin miten auton esilämmitys tapahtuu ennen liikkeelle lähtöä? Polttiksissahan moottoria lämmitetään lohko-/letkulämmittimellä + sisätiloja puhaltimella. Hoitaako latauspiuhan päässä oleva X5 moottorin ja sisätilan lämmityksen sähköllä jos ajastaa/laittaa lämmityksen päälle esim. 30 min ennen liikkeelle lähtöä? Ja onko näin toimiessa akusto vielä 100 % latautuneena? Kokemuksia tästä olisi kiinnostava kuulla.
Varmasti hiukan tyhmä kysymys, mutta miten 45e:n kanssa yhteiselämä sujuu talviaikaan ilman autotallia? Eli kun asuu alueella jossa pakkasiakin riittää, niin miten auton esilämmitys tapahtuu ennen liikkeelle lähtöä? Polttiksissahan moottoria lämmitetään lohko-/letkulämmittimellä + sisätiloja puhaltimella. Hoitaako latauspiuhan päässä oleva X5 moottorin ja sisätilan lämmityksen sähköllä jos ajastaa/laittaa lämmityksen päälle esim. 30 min ennen liikkeelle lähtöä? Ja onko näin toimiessa akusto vielä 100 % latautuneena? Kokemuksia tästä olisi kiinnostava kuulla.
45e osaa lämmittää vain matkustamon, ei moottoria tai akkua. Lämmitys käynnistyy ajastetusti tai puhelinsovelluksella (tai autosta sisältä). Lämmittimen teho on niin suuri, ettei edes 16 A latausvirta riitä sen syöttöön, joten joka tapauksessa osa lämmittimen vaatimasta energiasta otetaan akusta. Eli käytännössä ajoon lähtiessä akku ei ole aivan täysi. Tietysti voi käydä niin, että matkustamo lämpenee nopeasti, lämmittimen ottama teho pienenee ja akku ehditään ladata taas täyteen, mutta kylmällä kelillä tuosta ei ole takeita.
Lisäksi on huomattava, että alle -15 asteen (luulen) lämpötiloissa auto lähtee aina liikkeelle polttomoottorilla ja sähköajo tulee saataville vasta akun lämmettyä jonkin verran. Sitä, mikä akkua tässä tilanteessa lämmittää, en tiedä. Luultavasti vain akun kuormitus ajon aikana. -30 asteen pakkasessa saa ajaa kymmeniä kilometrejä ennen kuin pystyy valitsemaan sähköajon. Sähköä kuitenkin käytetään polttomoottorin rinnalla koko ajan, koska akun varaustaso laskee ja polttoaineen kulutus on kohtalaisen pientä.
Yksi talviajoon liittyvä kiistanalainen asia on polttomoottorin hukkalämmön hyödyntäminen matkustamon lämmitykseen. Jenkkifoorumilla ollaan kovasti sitä mieltä, ettei tuo ole mahdollista, vaan matkustamo lämmitetään aina ajoakusta otettavalla sähköllä (joka tietysti lisää polttoaineen kulutusta, koska akkua joudutaan pitemmällä matkalla lataamaan lämmityksen takia). Laakkosen mukaan taas 45e:ssä on samanlainen lämmityslaite kuin bensamalleissa ja sähkövastus lämmittää samaa jäähdytysnestettä kuin moottori ja varsinainen lämmitys tapahtuu jäähdytysnesteen avulla. BMW:ltäkin tuota kysyin, mutta sieltä vaivalla saamani vastauksen voi tulkita aivan miten päin tahansa. Omien kokemusten mukaan polttoaineen kulutus ei kovillakaan pakkasilla tunnu nousevan merkittävästi, mistä päättelen, että moottorin hukkalämpöä käytetään lämmitykseen. Kuvittelen, että kilowattien ylimääräinen sähkökuorma näkyisi kulutuksessa.
Talvella lämpimästä tallista lähtö auttaa kyllä toimintamatkaan huomattavasti - parhaimmillaan pakkaskelissäkin pääsee sähköllä likimain saman matkan kuin kesällä, jos auto ja akku ovat lähtiessä lämpimät.
Omasta mielestäni pahimmalta tuntuu kylmän bensamoottorin käynnistys pakkasessa, mutta kaipa se aikansa sitä kestää. Olen kuullut, että joku oli asennuttanut tavallisen moottorilämmittimen 45e:hen eli talvikelissä kytkee auton kahdella erillisellä kaapelilla sähköihin..
Onko mitään keinoa saada auton korkeutta vakiota yksi pykälä alemmaksi siten että se olisi oletuksena päällä aina? Noilla 21" renkailla tuppaa jalat hinkkaamaan ainakin M-Sportissa oleviin levitettyihin helmoihin (tai mitä ne nyt virallisesti ovatkaan)...
Onko mitään keinoa saada auton korkeutta vakiota yksi pykälä alemmaksi siten että se olisi oletuksena päällä aina? Noilla 21" renkailla tuppaa jalat hinkkaamaan ainakin M-Sportissa oleviin levitettyihin helmoihin (tai mitä ne nyt virallisesti ovatkaan)...
Kiitos bittivirhe perusteellisesta vastauksesta. Tämä vahvisti omaa "pelkoa" siitä, että ilman tallia pakkasissa tuo ei ehkä ole aivan optimaalinen ratkaisu, ainakaan moottorin kannalta. Useampi piuha esilämmitykseenkin kuulostaa aika kankealta ajatukselta.
Onko mitään keinoa saada auton korkeutta vakiota yksi pykälä alemmaksi siten että se olisi oletuksena päällä aina? Noilla 21" renkailla tuppaa jalat hinkkaamaan ainakin M-Sportissa oleviin levitettyihin helmoihin (tai mitä ne nyt virallisesti ovatkaan)...
Comment