BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomi T
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    G05:ssäni on ollut "uudesta" saakka ajoittain kosteutta ajovaloumpioissa (ilmenee talvella jääkukkina). Katsastusvaatimukset tiukentuvat ja jatkossa kosteus umpioissa johtaa hylkyyn. Merkkihuolto ei vuosi sitten halunut tehdä ongelmalle mitään.. eli onko ensimmäiseen katsastukseen ostettava uudet umpiot? Laservalot eivät ole ihan ilmaiset...

    Onko muilla ollut kosteutta umpioissa?
    Aiheeseen löytyy yksityiskohtainen ohjeistus valmistajalta, pyydä tutustumaan, jos eivät tunne asiaa. Toki vähäinen kosteus on normaalia.

    Originally posted by zakspeed View Post
    8 kiloa taisi olla laser umpion hinta.
    Vajaa 5, mutta ei se edukkaalta tunnu sekään. Voi miettiä suht pienen keulakolarin hintoja esim..
    Last edited by Tomi T; 27-01-2023, 15:44.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Jos takuu ikäinen auto niin erikoista jos diileri ei ottaisi hyvää "keikkaa" tosta kuljeksimasta ja uusisi umpiota.

    Onhan noita uusittu vastaavan takia. 8 kiloa taisi olla laser umpion hinta.
    Huurretta ja jäätä oli umpioissa heti ensimmäisillä pakkasilla, ajokilometrejä siinä vaiheessa alle 5000. Ehkä oli viisasta ottaa jatkotakuu..

    Myös pimeänäön kanssa on ongelmia. Se toimii ajoittain hienosti, mutta joskus on täysin sokea (näytössä näkyy vain harmaata, vaikka kuinka säätäisi kontrastia ja kirkkautta). Tällekään eivät ole suostuneet tekemään muuta kuin päivittelemään softaa.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    8 kiloa taisi olla laser umpion hinta.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    G05:ssäni on ollut "uudesta" saakka ajoittain kosteutta ajovaloumpioissa (ilmenee talvella jääkukkina). Katsastusvaatimukset tiukentuvat ja jatkossa kosteus umpioissa johtaa hylkyyn. Merkkihuolto ei vuosi sitten halunut tehdä ongelmalle mitään.. eli onko ensimmäiseen katsastukseen ostettava uudet umpiot? Laservalot eivät ole ihan ilmaiset...

    Onko muilla ollut kosteutta umpioissa?
    Jos takuu ikäinen auto niin erikoista jos diileri ei ottaisi hyvää "keikkaa" tosta kuljeksimasta ja uusisi umpiota.

    Onhan noita uusittu vastaavan takia. 8 kiloa taisi olla laser umpion hinta.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    G05:ssäni on ollut "uudesta" saakka ajoittain kosteutta ajovaloumpioissa (ilmenee talvella jääkukkina). Katsastusvaatimukset tiukentuvat ja jatkossa kosteus umpioissa johtaa hylkyyn. Merkkihuolto ei vuosi sitten halunut tehdä ongelmalle mitään.. eli onko ensimmäiseen katsastukseen ostettava uudet umpiot? Laservalot eivät ole ihan ilmaiset...

    Onko muilla ollut kosteutta umpioissa?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Joo itsekään en ole vielä faceliftiin päätynyt mut tämä voisi kiinnostaa jos hinnanmuutos on maltillinen. X5 on kuitenkin hyvä ja hieno auto.
    Pienet päivitykset sisälle mm. iDrive 8 antavat uutta ilmettä. Samoiten todennäköisesti uusia ulkoväri vaihtoehtoja lisätään valikoimaan. Puskureihinkin voi tulla vähän uutta ilmettä. Ja lisäksi sähkörange (akun koko) sekä kokonaisteho kasvaa.
    Jokatapauksessa ehkä hieman erilaisen konfiguraation tekisin uuteen 50e versioon kuin nykyiseen 45e malliin.

    Ehkä siis facelift olisi mahdollinen tässä kohtaa kun iX ei miellytä sekä lähitulevaisuudessa (1-3v) ei myöskään X5 mallia ole täyssähköisenä tulossa.
    Totta, liekö koskaan sisätilojen ilme muuttunut niin paljon kuin nyt uuden käyttöjärjestelmän kanssa. Itse jouduin tekemään kompromissin aikoinaan sisätilojen värin kanssa, nyt voisi päivittää Ivory=> Tartufo :think Kyllähän tuo hyvinkin uudesta 'mallista' menisi. Otin itseasssa jo ko. sisustuksella 'kylmätyypit' X7:ssa. (ei yhtään siis a-kuumetta ) En tiedä mikä on, mutta kyllä oli jämäkämpi ja 'kotoisampi' fiilis kuin iX konttorissa. Toki iX ei missään nimessä huono ole, mutta esim ratti ei ole optimaalinen missään suhteessa - muoto on outo, hipaisukytkimet tunnottomat ja 'halvan' oloiset. Ja ei tuon kaksipuolasen ratin ulkonäkökään ihan kiitettävä ole. i7:ssa on vähän saman tyyllinen ja speksaamalla M-sportpaketin se muuttuu kolmipuolaseksi. Kuvissa ainakin iso ero. Toinen iso juttu on jo oven sulkeminen, ero on aika valtava. Pelkällä korvakuulolla ei uskoisi että saman luokan autosta on kyse.

    Uusi sukupolvi ja myös sähköinen malli tulee vuonna n. 2027. Huhujen mukaan X5:stä ei tule pelkästään sähkömallia vaan se olisi samalainen 'sekarotunen' kuin nykyinen 4- ja 7-sarja ja tuleva 5-sarja. Bensakone tuskin jää pois, sen verran kovaan tahtiin näitä myydään jenkeissä. X3:sta on tulossa puhdas sähkömalli, 2025 (?). Voi olla hyvinkin että tuo on tiloitaan nykyistä X5:tä vastaava. ainakin sähkötekniikka antaisi mahdollisuuden tuollaisen suunnitella. Korkeaa autoa vaan on vaikea tehdä pitkän matkan kulkijaksi ilman hyvin isoa akkua. Toki uusi 800V tekniikka mahdollistaa suuremmmankin akun täyttämisen nopeasti.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Kyllähän tuota 50e:tä odottelee toki, varmasti parempi kuin nykyinen, mutta onko sittenkään niin paljon, että ostohousut suhahtaa jalkaan. No, hinnastoa odotellessa

    Kertaakaan en ole päätynyt faceliftiin, mutta kertahan se on ensimmäinenkin. 50e:n saapuminen on saanut miettimään auton vaihtoa. En tiedä, jotenkin bemarin uusien mallien tarjonta on jotekin hyydyksissä tai positiivisesti voi sanoa tyven jakso. Bemarin sähköautot ei oikein säväytä, teknisesti hieman vanhaa kamaa kaikki. Onhan se aika merkillistä, että KIAn sähköauto on tässä mielessä etevämpi Malliston yläpäähän on toki tullut kaikenlaista, kuten 7-sarja ja XM, mutta en koe olevani kohderyhmää noillekaan.
    Joo itsekään en ole vielä faceliftiin päätynyt mut tämä voisi kiinnostaa jos hinnanmuutos on maltillinen. X5 on kuitenkin hyvä ja hieno auto.
    Pienet päivitykset sisälle mm. iDrive 8 antavat uutta ilmettä. Samoiten todennäköisesti uusia ulkoväri vaihtoehtoja lisätään valikoimaan. Puskureihinkin voi tulla vähän uutta ilmettä. Ja lisäksi sähkörange (akun koko) sekä kokonaisteho kasvaa.
    Jokatapauksessa ehkä hieman erilaisen konfiguraation tekisin uuteen 50e versioon kuin nykyiseen 45e malliin.

    Ehkä siis facelift olisi mahdollinen tässä kohtaa kun iX ei miellytä sekä lähitulevaisuudessa (1-3v) ei myöskään X5 mallia ole täyssähköisenä tulossa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Kyllähän tuota 50e:tä odottelee toki, varmasti parempi kuin nykyinen, mutta onko sittenkään niin paljon, että ostohousut suhahtaa jalkaan. No, hinnastoa odotellessa

    Kertaakaan en ole päätynyt faceliftiin, mutta kertahan se on ensimmäinenkin. 50e:n saapuminen on saanut miettimään auton vaihtoa. En tiedä, jotenkin bemarin uusien mallien tarjonta on jotekin hyydyksissä tai positiivisesti voi sanoa tyven jakso. Bemarin sähköautot ei oikein säväytä, teknisesti hieman vanhaa kamaa kaikki. Onhan se aika merkillistä, että KIAn sähköauto on tässä mielessä etevämpi Malliston yläpäähän on toki tullut kaikenlaista, kuten 7-sarja ja XM, mutta en koe olevani kohderyhmää noillekaan.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Joko täällä muutkin kuumana odottelee 50e julkistusta? Itseä kyllä vähän himoittaisi vaihtaa hyvin toiminut 45e tommoseen. Voimalinja olisi todellakin riittävä, päivittäiseen ajoon saisi lisää sähkörangea ja muutokset tulevaisuuden suuntaan olisi sopivan pieniä. Olen yrittänyt miettiä iX50 myös mutta ei se vaan iske vaikka kuinka hyvä auto muuten olisi. Jotenkin se ei vaan tunnu ja näytä bemulta. Hienohan se on ajaa mutta se ulkonäkö. Ei vaan iske niin ei sit millään.

    Mikä sit sen 50e ”sweet spot” tulee olemaan hinnan ja varusteiden suhteen se on vielä arvoitus. Toivottavasti saadaan täälläkin hyvää pöhinää aiheesta.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Milko75 View Post
    Tuo "tuplalatausnopeus" olisi kyllä tervetullut lisä ja hyvä jos ajoakkuunkin tulee lisää kapasiteettia, menisi kesäkelissä sen ~100 km sähköllä.

    Kanssasi myös samoilla linjoilla, että G05 on kyllä ollut kaikinpuolin onnistunut laite
    Törmäsin tämmöseen netissä, hinnoista, varusteista ja väreistä saa ennakkotietoa https://directlease.be/nl/leasing/bm...rive50e-230kw/

    Akku 29,5kWh on brutto, netto 25,7kWh. Koska sähkömoottori on myös uusi, rangesta on paha sanoa. Ehkä tuolla noin 100km pääsee yleisajoa. Laturi on 7,2kW (2-vaiheinen).

    Leave a comment:


  • Milko75
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Facelift saanee takaluukkuun mallin 50e. Huhut kertoo että laturi on 7,2kW, akku ~29kWh (brutto vai netto?). Sähkömoottorin teho nousee ja on 190hv ja yhteensä 490hv. Yhteisteho on liikaa, mutta sähkömoottorin tehon lisäys on hyvä. Tuolla voimalla meno on jo riittävä ripeää sähkölläkin.
    Tuo "tuplalatausnopeus" olisi kyllä tervetullut lisä ja hyvä jos ajoakkuunkin tulee lisää kapasiteettia, menisi kesäkelissä sen ~100 km sähköllä.

    Kanssasi myös samoilla linjoilla, että G05 on kyllä ollut kaikinpuolin onnistunut laite

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Facelift saanee takaluukkuun mallin 50e. Huhut kertoo että laturi on 7,2kW, akku ~29kWh (brutto vai netto?). Sähkömoottorin teho nousee ja on 190hv ja yhteensä 490hv. Yhteisteho on liikaa, mutta sähkömoottorin tehon lisäys on hyvä. Tuolla voimalla meno on jo riittävä ripeää sähkölläkin.

    Sisältä auto on aika varmasti 1:1 uuden X7 kanssa, joten sen osalta yllätyksiä juuri tule. Otinkin jo kylmätyypit liikkeenpihalla X7:sta, jossa oli vieläpä Tartufo-nahat, joka on oma suosikki Ratissa kunnon näppäimet, jossa on oikea vaste, penkit tukevat, mukavat ja säädettävät, ei kovaa muovia missää näkyillä /täysnahkaversio, katto alcantaraa . Toki lämmityslaiteen säätimet ovat karanneet kosketusnäytölle mutta istuimensäätimet on siellä missä ne ovat olleet aina ilman iX tyyppisiä kikkailuja. Mutta kokonaisuuten toimiva ja tyylikäs.

    Hinta nousee varmastikin, mutta paraneeko varustelu vastaavasti, sen näkee sitten, tilaamisen pitäisi olla mahdollisesti noin helmikuussa. Päivitetty X5 houkuttelee, kun sähkömallistoista ei oikein sopivaa löydy. Uudella sisustuksen värillä ja tyylillä muutos on riittävä, turha erinomaista on muuttaa/parantaa liikaa muutenkaan, siitä voi tulla huono
    Last edited by tiko4tiko; 19-12-2022, 20:41.

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Joo kyllä tuossa jonnin verran optimismia on, kolme sekuntia pois vakioajasta ei ole paljon, jos tehoa ja varsinkin vääntöä on rutkasti enemmän. :think

    M50 0-100 4,3 ja 100-200 11,86 Toki yleisesti väitetään että M50:ssä voimaa olisi paljonkin enemmän mitä tehdas kertoo virallisesti. X5.n haaste on ilmanvastus, sen huomaa kun katsoo täältä aikoja ja videoita 100-200 mittauksiin https://bit.ly/2PSakev
    Ilmanvastus ja paino todellakin näkyy ja tuntuu vaikka tehoa on lisää.

    Tuo dynokäppyrä on erikoinen, kun 4000 rpm jälkeen vääntö alkaa tippumaan jyrkästi alas ja 5000 rpm asti 8. vaihteella sai vain vedettyä. Viittaisi siihen että vieläkin on nopeusrajoitin käytössä 280kmh kohdalla. Vien keväällä auton uusiksi ja hierotaan lisää. Täytynee kokeilla ottaa veto manuaalivaihteilla ja vaihtaa reilusti ajoissa.

    Omat mittaukset on muuten tehtu Dragy:llä, oon huomannu että moni noista lukemista youtubessa on ihan mittariston mukaan tehty.
    Last edited by Coutsi; 21-10-2022, 09:18.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Coutsi View Post
    Aikas hyvin tuo lukema vertautuu M50i kiihtyvyyteen, joka painaa 200kg vähemmän. 100-200kmh meni 13.34s. 95 bensalle tehty säädöt, tuo teholukena voi olla hieman optimistinen.
    Joo kyllä tuossa jonnin verran optimismia on, kolme sekuntia pois vakioajasta ei ole paljon, jos tehoa ja varsinkin vääntöä on rutkasti enemmän. :think

    M50 0-100 4,3 ja 100-200 11,86 Toki yleisesti väitetään että M50:ssä voimaa olisi paljonkin enemmän mitä tehdas kertoo virallisesti. X5.n haaste on ilmanvastus, sen huomaa kun katsoo täältä aikoja ja videoita 100-200 mittauksiin https://bit.ly/2PSakev

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Saksalaisissa autolehdissä on ollut tuloksia 5.31...5.43. Kun testasit oliko tankissa 95E vai 98E. Pikku teksteissä bemarin sivuilla on maininta että suoristuskyky ja kulutus on mitattu 98E:llä. Mutta voihan se olla, että tulos heikkenee koska tehdas lupaa vain 5.6

    Olisko tuossa softassa joku rajoite paikaltaan lähtiessä, mikä suojelee voimansiirtoa? Parempi mittari voisi olla esim 100-200km/h jossa lisävoima tulee varmasti esiin. Eli jos vakio on luokassa 16 niin nyt pitäis olla lähempänä kymppiä.

    Aikas hyvin tuo lukema vertautuu M50i kiihtyvyyteen, joka painaa 200kg vähemmän. 100-200kmh meni 13.34s. 95 bensalle tehty säädöt, tuo teholukena voi olla hieman optimistinen.

    Leave a comment:

Working...
X