BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • melperri
    replied
    Tänään sain lopulta auton. Hieno peli , ainoa vaan , että ilmastointi ei toimi. Foorumeilla näyttää hajonneen paljon X5 e45 kompuroita ja joillakin auto on seissyt 3kk pajalla korjattavana.

    Onneksi tehdastakuuta vielä jäljellä. Paha vaan , että voi jäädä ajot uudella autolla tänä kesänä vähiin , jos korjaus kestää , kuten monille tuntuu käyneen.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Hienoa , kiitos tiedosta! Alla olevat 21" lähtee sitten välittömästi myyntiin ja nuo 19" keskieuroopan kitkat saa palvella tämän kauden kesärenkaina. Talveksi vaihtuu pohjoismaisiin kitkoihin ja ensi kesäksi sitten 19" kesä tai allseason kumit alle.

    Mielenkiintoista nyt pian nähdä minkälainen tasohyppy on F15 verrattuna. Eipä ole ennen ollutkaan ilmajousitettua pirsssiä.
    Tasohyppy F15:stä on melkoinen, varsinkin jos olet aiemmin ajanut huteralla 40e mallilla. Mutta mosa se kruunu on, erittäin hieno laite.

    Itsellä on G05:ssa 20" renkaat, ei ole huono näilläkään. Huomaa että F15 20" renkailla on 275/40 kun G05:ssa se on 275/45. Muistaakseni F15 oli 19" renkaat 255/50, joten erot on näiden välillä pieniä. Taitaa reumnassa olla kumia yhtä paljon.

    G05:n 21" renkaissa profiilisuhde on sama kuin F15 20" renkaissa eli molemmissa 275/40 renkaat edessä ja 315/35 takana.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Hienoa , kiitos tiedosta! Alla olevat 21" lähtee sitten välittömästi myyntiin ja nuo 19" keskieuroopan kitkat saa palvella tämän kauden kesärenkaina. Talveksi vaihtuu pohjoismaisiin kitkoihin ja ensi kesäksi sitten 19" kesä tai allseason kumit alle.

    Mielenkiintoista nyt pian nähdä minkälainen tasohyppy on F15 verrattuna. Eipä ole ennen ollutkaan ilmajousitettua pirsssiä.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    No nyt löytyi vm 2021 21tkm ajettu täysvarusteltu yksilö Saksasta samalla 92t€ hinnalla kuin sivusuun mennyt Hollannin auto. On ollut leasing auto. Ilmeisesti leasingin ottaja on kupattu sopimuksella puhtaaksi rahasta ja auto haluttiin vaan nopeasti pois kaupan nurkista.

    Autoon sai mukaan 19 tuuman talvirenkaat vanteineen vaikka on msport jarrut. Kai ne sitten mahtuu alle , onko porukalla ollut 19 vannetta msport jarrujen kanssa alla ?
    Kyllä 19" menee M-sport jarrujen kanssa. Muistelen nähneeni mm. maahantuojan X5 M50d:n talviajokoulussa muutama vuosi sitten 19" talvirenkailla.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    No nyt löytyi vm 2021 21tkm ajettu täysvarusteltu yksilö Saksasta samalla 92t€ hinnalla kuin sivusuun mennyt Hollannin auto. On ollut leasing auto. Ilmeisesti leasingin ottaja on kupattu sopimuksella puhtaaksi rahasta ja auto haluttiin vaan nopeasti pois kaupan nurkista.

    Autoon sai mukaan 19 tuuman talvirenkaat vanteineen vaikka on msport jarrut. Kai ne sitten mahtuu alle , onko porukalla ollut 19 vannetta msport jarrujen kanssa alla ?

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Prkele , puoli vuotta on kytätty täysin varusteltua G05. Keskiviikkona löytyi Hollannista 21tkm ajettu 92t€ hintaan. Ei vaan ehtinyt kaupoille , vaikka laitoin välittäjän heti asialle. Liikkeeseen oli kuulemma tullut heti aamusta porukkaa suunilleen saranapuolelta sisään ja auto revittiin käsistä , melkein piti kutsua mellakkapoliisi paikalle.

    Olisin voinut maksaa 10t€ enemmän , mutta eipä auta. Vastaavan F15 etsimisessäkin meni aikanaan runsas vuosi , josko tämäkin joskus menisi maaliin.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Hyviä uutisia niille joiden tarvii hommata G05:een uudet kesägummit sekarengastuksella. Tähtimerkittyjen valikoimiin on lisätty 2 kpl (Hankook ja Pirelli) 20” normaali renkaita. Eli nyt saa muutakin halutessaan kuin runflättejä. Huh! Oli jo aikakin.

    https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/c...6362930556.pdf
    Hyvä kun muistutit, kevät tulee kovaa vauhtia. Taitaa olla kesärenkaat kevään karhean kauden jälkeen vaihtorajalla, montaa milliä ei taida olla enää. . Pitää seurailla jos löytyis jostain vaikka käytetetty hyvä sarja (yhdessä vaiheessa oli myynnissä uuden karheita runflatteja edullisesti/pilkkahintaan) tai sitten jos ostas vanteetkin ja piristäis/muuttais ulkonäköä. Musta talvivanne miellyttää kyllä enemmän kuin tämä auton mukana tulleet vanteet. 20" on kyllä kuluneet hyvin tasaisesti , että isompien 21" tai 22" renkaiden kanssa en viitti kyllä alkaa telmuamaan. Aiemmissa äksissä 315 leveä takarengas kului aina ennenaikojaan sisäreunasta, noita aikoja ei kaipaa kyllä yhtään.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Hyviä uutisia niille joiden tarvii hommata G05:een uudet kesägummit sekarengastuksella. Tähtimerkittyjen valikoimiin on lisätty 2 kpl (Hankook ja Pirelli) 20” normaali renkaita. Eli nyt saa muutakin halutessaan kuin runflättejä. Huh! Oli jo aikakin.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Onkos muilla ongelmaa että kun ajaa adaptive moodilla ja auto liikkuu sähkömoottorilla niin kova kaasun painallus ei saa polttomoottoria jouhevasti mukaan. Viimeksi tuntui että oikein jarrutti mielummin kuin olisi ottanut koneen käyntiin. Tämä on toistunut nyt muutaman kerran hieman loivempana mutta ei ole sujuvaa:think ei jaksaisi huvikseen tuonne huoltoon soitella jos on vaan ominaisuus. Takuut ja muut on voimassa

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    Bemarin adaptiiviset valotovat olleet kyllä toimivia, kokemusta f11 / g31.

    Joku jo Ipacen matriisivaloja hieman kritisoikin ja komppaan, bemarin toteutus paljon parempi.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Kyllähän tämä bemarin sekoilu näissä infotainment/sisusta asioissa on melkoista..
    Esim. uudessa M3 touringissa on myös iDrive8 mutta ratista löytyy edelleen ne TÄRKEÄT acc:n painikkeet sekä ratinlämmityksen painike. Jotenkin vaan tuntuu että komponenttipulan vuoksi asiakkaita pannaan halvalla.

    Taidan odotella sen pari vuotta lisää ja ajaa nykyisellä vaan. Kattoo mikä on suunta sitten näillä laitoksilla.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tuossa on kyllä paljon totta, vikasuuntaan käytettävyys menee huimaa vauhtia. Luin hesarista uuden Teslan koeajoa.Tuntuu että hallitalaitteista tehdään tarkoituksella sontaa Ehkä tarkoituksena on päästä paskomalla kaikki vanha ja toimiva tilanteeseen, jossa itse ajava auto on armahdus ja helpotus No synkästä tulvaisuudesta nykyisyyteen. Ajelin illalla kotiin vajaan 300km matkan; hetken ajettuani otin ratinlämmityksen pois (klik). Moottoritiellä säädin etäisyyttä ensimmäisen 40km aikana viitisen kertaa (klik, klik, klik, klik, klik) - väljässä liikenteessä lisää etäisyyttä (tuulilasiin ei lennä rapaa) ja hitaassa jonossa lyhyemmäksi (jotta touhot ei sukella oikealta vakkarin pitämään väliin) 1,5h ajon jälkeen laitoin hieronnan päälle (klilk) ja muutaman 10 km jälkeen pois (klik). Ja taitaa muuten olla, että yhdellä klikkauksella näitä ei hoidella bemarin uudessa järjestelmässä, vaan tarvitaa jokaista em klikkausta kohti 2-3kpl näytön hipailuja.

    Haminasta Luumäelle oli todella pimeä pätkä, laserit päällä lähes koko ajan (liikennettä vähän) ja NV tottakai (näyttää myös hyvin myös nopeuspöntöt joissa kamera sisällä lämpöä tekemässä). Mitähän facelift äksän matriisivalot tarkoittaa, onko paremmat kaukovalot? Adaptivinen toiminta on varmaan hienostunempi ja tarkempi, kun LED:jä on enemmän. Uuden seikan valojahan on kehuttu ja nehän on kanssa matriisiledit.
    Samaa mieltä toimintojen piilottamisesta valikoiden taakse. Odotan, mikä merkki luopuu ensimmäisenä jarru- ja kaasupolkimista ja laittaa valikoihin esim. toiminnot

    car -> driving -> Sunday driving -> acceleration -> light
    car -> driving -> racing -> acceleration -> full
    car -> stopping -> regular situation -> braking -> light
    car -> stopping -> emergency -> braking -> abs -> full

    Jos pitäisi valita G05:n adaptiivisten laservalojen ja Jaguar I-Pacen matriisivalojen väliltä, ottaisin miettimättä G05:n valot. I-Pacessa ledejä ei ilmeisesti ole kovin paljoa ja valokeilasta tuntuu pimenevän aika isoja alueita kerralla. Pidän myös enemmän siitä, että esim. jonossa ajessa valoja ei sammuteta vaan ne suunnataan pientareelle, jolloin niistä on oikeasti hyötyä. i7:n valoista ei ole kokemusta. Toivottavasti ovat hyvät.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Suunnilleen 100-110t€ saa tuotua vm 21-22 täysvarustellun yksilön nightvisioneen ja BWilkinseineen kunnon ergonomialla , joten ei todellakaan tarvitse miettiä ryhtyykö sen sijaan ruksimaan jotakin hengen vaarallisella klikkailukäyttiksellä varustettua karvalakkipainajaista kalliimmalla hinnalla.

    Kehitys menee näissä niin vikasuuntaan , että nyt on aika ryhtyä toimeen , jos vielä ylipäätään haluaa kunnollisen ja uudenveroisen auton. Siispä katse mobiledeehen.
    Tämän '20 vaihtamisessa ei '21-22 vuosimalliin ole mitään järkeä. Joten jos uudessa ei ole mitään järkeä vm'21-22 verattuna, niin se hän tarkoittaa, että paras on....

    Tuossa on kyllä paljon totta, vikasuuntaan käytettävyys menee huimaa vauhtia. Luin hesarista uuden Teslan koeajoa.Tuntuu että hallitalaitteista tehdään tarkoituksella sontaa Ehkä tarkoituksena on päästä paskomalla kaikki vanha ja toimiva tilanteeseen, jossa itse ajava auto on armahdus ja helpotus No synkästä tulvaisuudesta nykyisyyteen. Ajelin illalla kotiin vajaan 300km matkan; hetken ajettuani otin ratinlämmityksen pois (klik). Moottoritiellä säädin etäisyyttä ensimmäisen 40km aikana viitisen kertaa (klik, klik, klik, klik, klik) - väljässä liikenteessä lisää etäisyyttä (tuulilasiin ei lennä rapaa) ja hitaassa jonossa lyhyemmäksi (jotta touhot ei sukella oikealta vakkarin pitämään väliin) 1,5h ajon jälkeen laitoin hieronnan päälle (klilk) ja muutaman 10 km jälkeen pois (klik). Ja taitaa muuten olla, että yhdellä klikkauksella näitä ei hoidella bemarin uudessa järjestelmässä, vaan tarvitaa jokaista em klikkausta kohti 2-3kpl näytön hipailuja.

    Haminasta Luumäelle oli todella pimeä pätkä, laserit päällä lähes koko ajan (liikennettä vähän) ja NV tottakai (näyttää myös hyvin myös nopeuspöntöt joissa kamera sisällä lämpöä tekemässä). Mitähän facelift äksän matriisivalot tarkoittaa, onko paremmat kaukovalot? Adaptivinen toiminta on varmaan hienostunempi ja tarkempi, kun LED:jä on enemmän. Uuden seikan valojahan on kehuttu ja nehän on kanssa matriisiledit.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Suunnilleen 100-110t€ saa tuotua vm 21-22 täysvarustellun yksilön nightvisioneen ja BWilkinseineen kunnon ergonomialla , joten ei todellakaan tarvitse miettiä ryhtyykö sen sijaan ruksimaan jotakin hengen vaarallisella klikkailukäyttiksellä varustettua karvalakkipainajaista kalliimmalla hinnalla.

    Kehitys menee näissä niin vikasuuntaan , että nyt on aika ryhtyä toimeen , jos vielä ylipäätään haluaa kunnollisen ja uudenveroisen auton. Siispä katse mobiledeehen.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Kyllähän tuo tehon lisäys olisi kiva mutta onko kuitenkaan tarpeellinen. ACC:n etäisyyden säätö, ratinlämmitys yms. vienti valikoiden taakse on kyllä harmi. Niitä tulee kuitenkin käytettyä, varsinkin näin talviaikana yllättävän paljon. Ulkonäkömuutokset M-sport paketissa ei haittaa. Pienen tottumisen jälkeen voi LCI näyttääkin jo ihan hyvälle. Kyllähän se hintapuoli vähän järkyttää. Väkisellä karkaa sinne n. 120k€ paikkeille kun vähänkin ruksii varusteita. Eikä tällöinkään uudessa olisi edes kaikkia niitä varusteita mitä nykyisessä kuten B&W -kajareita.

    Talvirenkaita/vanteita ei tarvitsisi uuteen ostaa jos pitäisi ne nykyisestä itsellä.

    Leave a comment:

Working...
X