Originally posted by bittivirhe
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW X5 G05 keskustelua – vol. I
Collapse
X
-
Originally posted by Milko75 View Post
Noin 34 tkm on menty sähköllä. Meillä kanssa ladataan aina akku täyteen ajon jälkeen ja kyllä se aika usein myös tyhjäksi menee, kun pidempää siivua vedetään. Ulkona myös auto viettää suurimman osan ajastaan nykyään.
Enää 9,5 % akkutakuun rajaan
Työmatkoja ajelen electric only modella (eli toi noin 50km/pv)
Tuohon rangekysymykseen Kyllä fiilispohjalta sanon, että vähän on kadonnut...kesällä 60 ja nyt tahtoo jäädä 50km jölkeen vaan muutama km akkuun. Tässä siiis kaksi starttia - toinen lämpimästä ja toinen kylmästä.________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View PostEi mulla ainakaan mulle ole uusi 50e yhtään tuuliherkkä. Menee kuin juna Nokian R5 EV talvirenkailla. Edellinen 45e oli hieman tuuliherkkä mut siinä oli 4p-ohjaus, joten se voi vaikuttaa asiaan hieman. Tässä uudessa myös akustiikkalasit eikä kyllä myrskyn äänet kuulu sisälle yhtään myös tässäkään.
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by Milko75 View PostKyllähän se on hiukan heikentynyt. Tosin elokuussa mentiin ~70-75 km lämpimien kelien aikaan, joten aika normaalia lukemia. Oma ennätys taisi olla 85 km luokkaa aivan uutena.
Litium-akku kärsii, jos sitä seisottaa tyhjänä ja myös täydessä varauksessa pito on haitallista. 45e:n akun 24 kWh:n bruttokapasiteetista on käytettävissä noin 21 kWh, mutta minulla ei ole tietoa, miten tuo 12.5 %:n erotus on jaettu. Onko se kokonaan "yläpäässä" eli kun auto väittää akun olevan täynnä, se onkin vain 87.5 %:n varaustilassa - vai onko marginaali alapäässä, jolloin akun ollessa "tyhjä" varaustila onkin oikeasti 12.5 %. Ehkä tuo jakautuu kuitenkin molempiin päihin eli että akkua ei saa ladattua aivan täyteen eikä purettua aivan tyhjäksi ja tämän ansiosta akun elinikä pitenee.
Toinen asia, josta en ole löytänyt varmaa tietoa on se, mitä tapahtuu akun kapasiteetin laskiessa. Syödäänkö ensin nuo ylä- ja alapään marginaalit nollaan ja akun nettokapasiteetti pysyy samana niin kauan kuin tuo 12.5 % riittää kompensoimaan kapasiteetin laskun - vai laskeeko nettokapasiteetti alusta saakka samassa suhteessa bruttokapasiteetin kanssa? Hedinin myyjän mukaan ensin syödään nuo marginaalit ja oman autoni kohdalla tämä tavallaan kuulostaisi uskottavalta, koska käytännön kapasiteetti ei ole juuri muuttunut.. mutta se tarkoittaisi myös sitä, että noiden marginaalien loputtua akku alkaa kulua huimaa vauhtia, koska käytössä se ladattaisiin aina piripintaan ja purettaisiin aivan tyhjäksi.
Olen omistanut autoni uudesta asti eli tiedän, miten akkua on kohdeltu. Olen tosiaan pitänyt akun aina täynnä ja koska kapasiteetti ei raporttien mukaan ole juuri laskenut uudesta, ilmeisesti tuo täytenä pitäminen ei ole ollut haitallista. Ylivoimaisesti suurin osa latauksista on tehty lämpimässä tallissa. Lyhyet matkat (jolloin tiedän sähkön riittävän) olen ajanut sähkötilassa, muut hybrid/adaptive/eco pro -tiloissa.
Arvailen, voisiko akkua syödä säilytys pitempiä aikoja "tyhjänä" ja/tai lataaminen pakkasessa. Ohjekirja kieltää jättämästä autoa pitkiksi ajoiksi seisomaan tyhjällä akulla, mutta pakkasessa lataamisesta en muista nähneeni mitään mainintaa. Olen kuitenkin lukenut, ettei litium-akkuja saisi "koskaan" ladata pakkasessa ja joissakin akuissa BMS estää lataamisen akun ollessa liian kylmä. Onko BMW:n akuissa sitten erilainen kemia ja lataaminen myös pakkasessa on ok? Suomen oloissa on tietysti mahdottomuus välttää kylmän akun lataamista täysin - vaikka lataisi vain lämpimässä, mutta auto on seisonut esim. työpäivän ajan -30 asteen pakkasessa, akun lämpeneminen ottaa aikansa. Toisaalta kuvittelen, että 45e:n suhteellisen hidas lataus on akulle armollinen kelissä kuin kelissä. Ajossa tietysti kuormitus on iso (yli 1C) suhteessa akun kokoon (verrattuna täyssähköautoihin).
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Minullakin on nelipyöräohjaus. Peltojen keskellä menevällä moottoritiellä puuskittainen tuuli ottaa kyllä aika pahasti. Meno on tosiaan hyvin levotonta ja ohjaamaan joutuu jatkuvasti. Aikoinaan X1 oli vähän samanlainen, mutta siitä marmori löysi viaksi takaiskarit. En muista, paljonko tilanne parani iskarien uusimisella. Tämä X5 on ollut tällainen jo pitkään - en tiedä oliko uudesta asti, mutta vuoden, parin iästä saakka ainakin.
vaikka X5 on iso auto, niin se on yllättävän tarkka/herkkä alustakulmista ja etenkin renkaiden tasapainosta/Road Forcesta.
Comment
-
-
X5ta saa nelipyöräohjauksen valikosta pois päältä halutessaan (ns lumiketjuasetus) Huojakkuus baanalla tulee +210kmh vauhdeissa oman kokemuksen mukaan. Voi olla että nelipyöräohjaus lisää sitä, mutta ilmajousitus lienee suurempi syy. Baanatorpeedot suosii teräsjousia ja M-alustaa, tämä optio on vakio X5m50/60 mallissa. Ja tämähän on myös XMssä vakio ja ainoa vaihtoehto.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Range riippuu aika paljon olosuhteista, ainakin jos yksittäistä matkaa ajattelee. Minulla auto on näyttänyt sähköajomatkaksi parhaimmalla reissulla 152,4 km (kokonaismatka noin 1000 km). Pelkällä sähköllä ajaessa vaikuttaa paljon, onko akku lähtiessä "huoneenlämpöinen" vai kylmä.
Litium-akku kärsii, jos sitä seisottaa tyhjänä ja myös täydessä varauksessa pito on haitallista. 45e:n akun 24 kWh:n bruttokapasiteetista on käytettävissä noin 21 kWh, mutta minulla ei ole tietoa, miten tuo 12.5 %:n erotus on jaettu. Onko se kokonaan "yläpäässä" eli kun auto väittää akun olevan täynnä, se onkin vain 87.5 %:n varaustilassa - vai onko marginaali alapäässä, jolloin akun ollessa "tyhjä" varaustila onkin oikeasti 12.5 %. Ehkä tuo jakautuu kuitenkin molempiin päihin eli että akkua ei saa ladattua aivan täyteen eikä purettua aivan tyhjäksi ja tämän ansiosta akun elinikä pitenee.
Toinen asia, josta en ole löytänyt varmaa tietoa on se, mitä tapahtuu akun kapasiteetin laskiessa. Syödäänkö ensin nuo ylä- ja alapään marginaalit nollaan ja akun nettokapasiteetti pysyy samana niin kauan kuin tuo 12.5 % riittää kompensoimaan kapasiteetin laskun - vai laskeeko nettokapasiteetti alusta saakka samassa suhteessa bruttokapasiteetin kanssa? Hedinin myyjän mukaan ensin syödään nuo marginaalit ja oman autoni kohdalla tämä tavallaan kuulostaisi uskottavalta, koska käytännön kapasiteetti ei ole juuri muuttunut.. mutta se tarkoittaisi myös sitä, että noiden marginaalien loputtua akku alkaa kulua huimaa vauhtia, koska käytössä se ladattaisiin aina piripintaan ja purettaisiin aivan tyhjäksi.
Olen omistanut autoni uudesta asti eli tiedän, miten akkua on kohdeltu. Olen tosiaan pitänyt akun aina täynnä ja koska kapasiteetti ei raporttien mukaan ole juuri laskenut uudesta, ilmeisesti tuo täytenä pitäminen ei ole ollut haitallista. Ylivoimaisesti suurin osa latauksista on tehty lämpimässä tallissa. Lyhyet matkat (jolloin tiedän sähkön riittävän) olen ajanut sähkötilassa, muut hybrid/adaptive/eco pro -tiloissa.
Arvailen, voisiko akkua syödä säilytys pitempiä aikoja "tyhjänä" ja/tai lataaminen pakkasessa. Ohjekirja kieltää jättämästä autoa pitkiksi ajoiksi seisomaan tyhjällä akulla, mutta pakkasessa lataamisesta en muista nähneeni mitään mainintaa. Olen kuitenkin lukenut, ettei litium-akkuja saisi "koskaan" ladata pakkasessa ja joissakin akuissa BMS estää lataamisen akun ollessa liian kylmä. Onko BMW:n akuissa sitten erilainen kemia ja lataaminen myös pakkasessa on ok? Suomen oloissa on tietysti mahdottomuus välttää kylmän akun lataamista täysin - vaikka lataisi vain lämpimässä, mutta auto on seisonut esim. työpäivän ajan -30 asteen pakkasessa, akun lämpeneminen ottaa aikansa. Toisaalta kuvittelen, että 45e:n suhteellisen hidas lataus on akulle armollinen kelissä kuin kelissä. Ajossa tietysti kuormitus on iso (yli 1C) suhteessa akun kokoon (verrattuna täyssähköautoihin).
Parasta akulle on on ladata ja purkaa sitä (hitaasti) 'puolitäytenä' ja sitähän noilla buffereilla yritetään osin tehdä, mutta aika pienethän ne on. Parempi olis käyttää akkua 20..80% tai jopa 30..60%, mutta eihän tälläinen hybridiautossa toimi käytännössä. Bemarissa latausnopeus on onneksi pieni, joka on hyvä asia. Ne, jotka liruttaa matkalaturilla 1-2kW teholla ovat vielä naksun paremmassa asemassa latuksen osalta. Toisaalta ajossa akkua ladataan hyvinkin suurilla tehoilla kun jarrutusenergiaa otetaan talteen, mikä taas tasoittaa tätäkin, vaikka plugarin sähköstä suurin osa on verkosta ladattua sähköä.Last edited by tiko4tiko; 24-11-2024, 13:44.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostX5ta saa nelipyöräohjauksen valikosta pois päältä halutessaan (ns lumiketjuasetus) Huojakkuus baanalla tulee +210kmh vauhdeissa oman kokemuksen mukaan. Voi olla että nelipyöräohjaus lisää sitä, mutta ilmajousitus lienee suurempi syy. Baanatorpeedot suosii teräsjousia ja M-alustaa, tämä optio on vakio X5m50/60 mallissa. Ja tämähän on myös XMssä vakio ja ainoa vaihtoehto.
Eikös X5:n lumiketjuasetus (disabloi takapyöräohjauksen) lähde pois päältä kuitenkin silloin kun vauhti kasvaa matkanopeuksiin? Eli n.yli 80km/h. Voi olla kyllä että muistan väärinkin. X5:n nelipyöräohjaus oli pre LCI:ssä aika maltillinen. iX:ssä sen huomasi selvästi (peräpää taittui mutkissa kivasti) ja uudessa LCI:ssä sen toimintaa oli ainakin jollain tavalla muutettu. Oisko aktivoitunut jo pienemmässä vauhdissa tai jopa paikallaan pyörittelyssä. Omasta mielestä ei kuitenkaan pakollinen varuste nykyisessä X5:ssa johtuen että auto ei ole mitenkään erityisen pitkä, vaikka korkea onkin. Eli kyllä ilmankin pärjää ihan hyvin. Pitkään sedan-laivaan kuten seiska sarjaan 4p-ohjaus on kyllä must have.
Comment
-
-
Ajoakkuun liittyen, tänään Mikkeli-Punkaharju-Mikkeli, n. 300 km josta reilu 90 km meni sähköllä. Mli-Juvan välin ajoin aluksi polttiksella, ja sitten sähköllä loikotteli reilut 70 km (valtaosin 80 km rajoitus siis). Eli akku vaikuttaa olevan tikissään. Nopeutta 5-15 km yli tikkarin. Niin ja 48 tkm mittarissa ja 2022 malli. Hiukka vajaa puolet koko ajomäärästä on menty sähköllä. Sellainen mutu että pidempi polttisajo virkistää ajoakkua, mutta en ole varma, ja täkäläiset vaihtelevat kelit eli lämpötilakin vaikuttaa tähän vuodenaikaan paljon.Last edited by paavju; 27-11-2024, 20:23.
Comment
-
-
Originally posted by Milko75 View Post
Itse tein tämän tänään;
23.11.2024 / 16.64 kWh / 52743 km
Eli on tuosta 20.89 kWh nettoarvosta tippunut kapasiteetti ~ 20,5 %
Mikäs se oli BMW:n linja tuohon akuston % pudotukseen, jotta pääsisi keskustelemaan uudesta akusta / kennoista? Akkutakuutahan on vielä vajaat pari vuotta ja ~ 43 tkm.
Meidän autoon vaihdettiin pari vuotta sitten 4 uutta kennoa, mikä johtui siitä alun Hanko hässäkästä ja niiden takuu on pidempään voimassa jos niissä ilmenee vikaa.
Onkos se BMWn 100tkm:n akkutakuu sellainen, että se on 100tkm mitä vaan ajoa vai pitäiskö kestää 100tkm sähköllä ajamista?
Kesän aikaan tuntui päästyjen kilometrien perusteella akku ennemmin paranevan, kun kerran pääsi maantieajoa 70km (josta osa 105kmh). Mutta sit auto kävi kojelaudan takuuvaihdossa Hedinillä ja sen jälkeen meni n. 50km, vaikka ei tässä välissä minun mielestä kelit niin ihmeesti muuttunut. Toki tuosta on turha inistä sinne, kun ei se varmasti oikeastikaan voi johtua pajalla olosta, mutta ihmeellinen sattuma. Nyt 0 keleillä näkyy olevan tiukassa 40km taajama-/moottoritiemenoa.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Originally posted by Veeksi View PostOnkos se BMWn 100tkm:n akkutakuu sellainen, että se on 100tkm mitä vaan ajoa vai pitäiskö kestää 100tkm sähköllä ajamista?½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 53*BMW
Comment
-
-
Originally posted by Tomi T View Post
Luonnollisesti auton mittarilukemaa tarkoitetaan.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
Comment