Loppu ajamiset tällä autolla kokonaan. Eilen illalla vaimo oli menossa kauppaan, kun vastaantuleva Seat oli hyökännyt vastaantulevien (eli omalle) kaistalle ja suoraan X:n keulaan, eli kirjaimellisesti nokkakolari. Vaimo ja poika nousivat kuitenkin autosta ominvoimin pois, mutta toki tarkastuksessa joutuivat sairaalassa käymään.
Tämä menee aika varmasti lunastukseen, kun airbägit laukesti ja keula on renkaisiin eturenkaisiin asti läjässä. Nyt varmaan pitäisi löytää korvaava auto tilalle ja vaatimuksena tietenkin, että varustus on vähintään sama, kuin vanhassa, eli
-diesel
-facelift
-nahkasport-sisustus, sähkösäädöllä tottakai
-sport-ratti monitoimisäädöin (liekö noita edes ilman)
-webasto
-xenon valot
-vetokoukku
-Hyvä kunto ja silmää miellyttävä väriyhdistelmä.
Äkkivilkaisulla nettiauton tarjonnassa ei sitten kuitenkaan kovin montaa ole, jotka nämä kriteeritä täyttää, vaikka värissä antaisikin anteeksi.
Saapa nähdä minkälainen vääntö tulee auton lunastushinnasta, kun vuoden sisään tuli laitettua autoon useampi tonni kiinni ihan ennakoivana huoltona. Oli tarkoitus pitää vähän pidempään, eikä myydä pilkkahintaan.
Last edited by MPV; 26-02-2019, 13:43.
Reason: vähön tarkensin
Saapa nähdä minkälainen vääntö tulee auton lunastushinnasta, kun vuoden sisään tuli laitettua autoon useampi tonni kiinni ihan ennakoivana huoltona. Oli tarkoitus pitää vähän pidempään, eikä myydä pilkkahintaan.
Vaihtoauton kanssa autoa ostamassa, mutta voi päteä vakuutusyhtiöönkin:
- "Koneen mukaan hyvitys on tämä"
- "Mutta vuosimalli on tämä"
- "Mutta sillä on ajettu noi paljon"
- "Varusteista ei oikein voi mitään lisähyvitystä"
- "Oletuksena on että kaikki on ehjää ja kunnossa".
Itse törmäsin peuraan polkupyörän vauhdilla, osuma tuli vasempaan etukulmaan ja vaikka pintapuolisesti vahingot oli pienet, osia meni vaihtoon käytännössä koko nokkapuoli. Olisi lunastettu mutta otin rahana, ei olisi kannattanut kun automaattilaatikko meni vaihtoon vuoden päästä. Itse räpeltäessä meni aikaa ja osat tuli kalliiksi vaikka purkuosaakin joku.
Vaihtoauton kanssa autoa ostamassa, mutta voi päteä vakuutusyhtiöönkin:
- "Koneen mukaan hyvitys on tämä"
- "Mutta vuosimalli on tämä"
- "Mutta sillä on ajettu noi paljon"
- "Varusteista ei oikein voi mitään lisähyvitystä"
- "Oletuksena on että kaikki on ehjää ja kunnossa".
Suurinpiirtein noinhan se meni... Nyt pitäisi vain löytää vähintään yhtä hyvä tilalle, mutta näyttää pahasti siltä, että lunastushinnalla sellaista ei kuitenkaan saa. Ajokilometrit oli kuitenkin aika ratkaiseva tekijä.
Tiedän että palstalaisilla on hyviä E53:sia. Eikö kukaan luopuisi omastaan - pilkkahintaan?
Last edited by MPV; 05-03-2019, 10:04.
Reason: lisäys
E53 3.0d, jossa lisävarusteena DPF. Oliko niin, että silloin on imusarjakin erilainen ja siellä on ne surullisen kuuluisat läpät? (jos ei jo poistettu). Mitä muuta eroa tavalliseen?
E53 3.0d, jossa lisävarusteena DPF. Oliko niin, että silloin on imusarjakin erilainen ja siellä on ne surullisen kuuluisat läpät? (jos ei jo poistettu). Mitä muuta eroa tavalliseen?
Puhutaanko nyt pre-facelift M57 tai facelift M57N (EU3), jossa lisävarusteena/retrofittinä DPF, vai facelift M57N (EU4), jossa DPF?
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Puhutaanko nyt pre-facelift M57 tai facelift M57N (EU3), jossa lisävarusteena/retrofittinä DPF, vai facelift M57N (EU4), jossa DPF?
Facelift M57N... mutta montako versiota niitä sitten on?
Oli kiikarissa yksi loppuvuodesta 2006 valmistettu, jossa lisävarustekoodi 200, eli DPF. Mistäs sen näkee, onko EU3 vai EU4? Rekisteriotteesta en ainakaan tuota löytänyt.
Tuossa lunastukseen menneessä (-04) ei DPF:ää ollut, joten ei imusarjan läppiä, eikä egr termostaattia...
Miltä tällainen https://www.nettiauto.com/bmw/x5/9715818 diili vaikuttaisi autoista mitään tietämättömälle, mutta edullista möhkälettä etsivälle (vanha ML käynyt myös mielessä) tyypille? Minulla on peukalo keskellä kämmentä mitä autojen rassaamiseen tulee, joten kaiken A ja O olisi tyydyttävä toimintavarmuus ja suhteellisen edullinen ylläpito. Tiedostan toki, ettei tämän laatuisia kaaroja Corollan korjauskustannuksilla ole olemassakaan, mutta en myöskään mitään 20 vuotiaan S-mersun lailla jatkuvasti hajoilevaa ja 10,000 euroa vuodessa syövää rahareikääkään haluaisi.
Ennalta pahoittelen jos viesti jollakin lailla sekainen. Kirjoitushetkellä pari promillea.
Miltä tällainen diili vaikuttaisi autoista mitään tietämättömälle, mutta edullista möhkälettä etsivälle (vanha ML käynyt myös mielessä) tyypille?
On myynnissä tälläkin palstalla https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=385540 keväällä pyynti oli vielä korkeampi, ja sen takia + sähköpenkkien ja vetokoukun puute aiheutti omalta listalta tipahtamisen. Nykyisellä hinnalla voisin puutteet jo hyväksyä ja hankkia ne erikseen.
Ainakin on kohtuulliset kilometrit, joten vaihteiston mekatroniikan kunnostukseen on vielä pitkästi matkaa. Edelliseen teetin sen n.340tkm ajettuna, mutta monet olisivat varmasti ajaneet paljonkin pidempäänkin. Toisaalta sillä sai laatikon toimimaan aivan kuten uutena. Ei se kilometrien määrä silti kerro koko totuutta auton kunnosta. Keväällä kävin katsomassa yhtä, nettiauton kalleimmasta päästä ollutta, joka kuvissa oli ihan ok:n oloinen, ajomääräkin oli vain vähän reilu 200tkm. Huoleton huolenpito oli vain aiheuttanut sen, että kaikki luukut oli ruosteessa, keulan puslat loppu, moottorin lämmön ei ikinä nousseet normaaliin jne. Olisin toki senkin voinut ostaa, kun korjattavissahan sekin olisi ollut, mutta minun ja myyjän näkemykset auton hinnasta poikkesivat liikaa.
Alustan puslat ja nivelet alkaa pehmenemään ja väljistymään tuossa 250-300tkm paikkeilla, jolloin paras korjaus olisi uusia kaikki kerralla. Osat ei sinällään ole kallita, ja esim keulan kaikki nivelet ja tangot saa laatuosinakin muutamalla satasella ja taas saa ajaa huoletta sen 250tkm. Suosittelen vaihtamaan siis kaikki kerralla. Nykyisellä ajokilla on ajettu nyt 270tkm, ja alustan vaihto on juuri meneillään.
Olipa se auto sitten tuo linkittämäsi yksilö, tai joku muu, niin auton kuntohan se ratkaisee enemmän, kuin ajokilometrit. Ostajan pitää sitten itse tehdä ratkaisu hinnan ja kunnon perusteella.
Onko nämä vanhat äksät (e53) yleisesti luotettavan auton maineessa vai eivät. Hieman kiinnostaisi ostaa tällainen bensakoneella ja nimenomaan tämä vanha mallisukupolvi ennen iDriven tuloa kiinnostaa. Olen ymmärtänyt, että kyseessä on miltei sama auto kuin e39 (?) ja ainakin se seikka puoltaisi luotettavuuden puolelle omiin kokemuksiini nojaten kyseisestä mallista. Itse näkisin tämän mallin riittävän vanhana ollakseen hyvä. Neliveto nyt on mikä on eikä varmasti ole mitenkään esimerkiksi mussoon verrattavissa.
Mulla on vasta kolme kuukautta ollu sigun kulkine. Mut kilometrejä tullu 20tkm, ilman murheita ja kohtuu kulutuksella. Pitkään arvoin otanko bensa v8 vai dieselin.
Annoin sen verta kulutukselle arvoo et päädyin dieseliin.
Omasta mielestäni toi 3litranen bensa on liian pieni.
Anturi vikoja näissä on ollu ja vaihteisto on ilmeisesti heikoin lenkki ainakin dieselissä. Omassa vaihdettu kertaalleen.
Onko nämä vanhat äksät (e53) yleisesti luotettavan auton maineessa vai eivät. Hieman kiinnostaisi ostaa tällainen bensakoneella ja nimenomaan tämä vanha mallisukupolvi ennen iDriven tuloa kiinnostaa. Olen ymmärtänyt, että kyseessä on miltei sama auto kuin e39 (?) ja ainakin se seikka puoltaisi luotettavuuden puolelle omiin kokemuksiini nojaten kyseisestä mallista. Itse näkisin tämän mallin riittävän vanhana ollakseen hyvä. Neliveto nyt on mikä on eikä varmasti ole mitenkään esimerkiksi mussoon verrattavissa.
Kyllä e53 on samaa fiilistä kuin e39, mut vähän niin kuin tankilla ajais. Itsellä oli 4.8is ja ei mitään ihmeempiä murheita ollut, muuta kuin tuon mallin 2-akseli ilmajousitus, joka tunnetusti vikaherkkä. LCI malleissa on jo xdrive, joka ihan kohtuullinen neliveto. M54 manuaalina ja rautajousilla lienee varmin voimalinja, mutta ei tietty mikään raketti ole noin painavaan autoon. Mut joo kyllähän tuon ikäisessä harrastettavaa riittää.
Itse ainakin koen, että 300tkm ajettu x5 alkaa olemaan enemmän harrasteauto vikamäärän puolesta mitä päivittäinen käyttis. Yhden paikan korjaat, niin seuraava jo antautuu.
Elektroniikka alkaa sieltä täältä antautumaan, kaikki nivelet saa läpikäydä.
Omani on rautajousillä ja facelift, joten joiltain osin parempi kuin pre.
Seuraavaksi pakosarjan vaihtoa tiedossa...
Kiitos vastauksista. Minkälainen neliveto tuo x-drive käytännössä on? Pääseekö sillä oikeasti vaikkapa 30cm hangessa eteenpäin?
Onhan noilla ikää mutta on ne sen verta yksinkertaisempia kuitenkin, että en usko niiden kanssa elektroniikan puolesta kuitenkaan niin paljoa joutuvan stressaamaan mitä näiden idrive sukupolven autojen kanssa.
Itse haluaisin bensakoneella, kierrejousilla ja manuaalina. Katsotaan nyt tuleeko hankittua moista koskaan, hieman kyllä kiinnostaisi. Ovatka nuo muuten kovin mätävikaisia yleensä?
Kiitos vastauksista. Minkälainen neliveto tuo x-drive käytännössä on? Pääseekö sillä oikeasti vaikkapa 30cm hangessa eteenpäin?
Onhan noilla ikää mutta on ne sen verta yksinkertaisempia kuitenkin, että en usko niiden kanssa elektroniikan puolesta kuitenkaan niin paljoa joutuvan stressaamaan mitä näiden idrive sukupolven autojen kanssa.
Itse haluaisin bensakoneella, kierrejousilla ja manuaalina. Katsotaan nyt tuleeko hankittua moista koskaan, hieman kyllä kiinnostaisi. Ovatka nuo muuten kovin mätävikaisia yleensä?
X-driven kans pääsee kyllä. Se kyllä siirtää hyvin voimaa sinne missä sitä tarvii.
Itse en ole peräkärryn kans koskaan jäänyt pulaan syvässäkään lumessa.
Ovien saumat varmaan pahimmat ruosteen ottajat. Kaaret ym aika hyvin muovilla suojattu.
Edit: keväällä huomasin että esim pitkä liukas ylämäki ja kärry perässä alkoi jakovaihteisto haisemaan. Nyt oli ajatus öljyt sinne vaihtaa.
Comment