Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 (E53) ostamassa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    Originally posted by Rey View Post
    Eipä tullut aluksi mieleen tuo, ihan hyvä huomio. En tiedä voiko dieseliin oikein vaihtaa kiinteämassaista vauhtipyörääkään, kun tulee varmaan melkoset vibraatiot?

    En itsekään ihan sulata sitä kommenttia että X5:een ei sovi manuaali.. Jokainen ajaa sellasella ku ite tykkää

    edit: viisastuin
    Vibraatioista jonkun verran kokemusta M57N 3,0 d / M47N 2,0l koneen kanssa.
    molemmissa koneissa uudet kaksoismassa/kytkin paketit. 2.0l noin +400Nm väännöllä ei jaksa jyristellä ,mutta 3.0l jyristelee ja oikein komeasti
    Vibraatioista sen verran, että se KAMPIAKSELI vaatii suojakseen näillä +650Nm väännöillä manuaalissa kaksoismassa vauhtipyörän. Automaatissa turbiini hoitaa saman asian. Tuon kaksoismassa vauhtipyörän massa/jousikuorman mitoitus TEORIAN , kun joku voisi opettaa käytännössä.
    Kuinka ja miten nuo massat ja jousivoimat lasketaan tuohon vauhtipyörään?
    Hiukan yrittänyt asiaa opiskella, mutta mahdottomalta tuntuu löytää aiheesta mitään OIKEAA tietoa. JOS tuon massa/jousikuorma mitoituksen osaisi niin voisin tehdä kustom kaksoismassa vauhtipyöriä näille kasvaneille Nm lukemille joka ei jyristäisi isommilla vaihteilla, kun otettaan koneesta Nm ulos oikein tosissaan.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Morriz
      BTCF Member
      • Nov 2005
      • 1611
      • Honkajoki

      Minkäslaisia tehoja näistä on järkevä ottaa pihalle voimansiirron kestävyyden kannalta. Vai onko siinä juurikaan eroa takatuuppareihin verrattuna?

      Manuaalikeskusteluun lisätäkseni voisin sanoa, että kun pudottaa manuaalin pois vaihtoehdoista aukeaa valikoimaa huomattavasti enemmän. Siltikin juuri oikeilla varusteilla ja specseillä olevan auton löytäminen oli kuin neulan etsiminen heinäkasasta. Ymmärrän kyllä, että se manu olis kiva, niitä vaan ei yksinkertaisesti juuri ole. Ostin tomaatin pari viikkoa sitten ja yllättävän hyvin sopii käteen vaikka muuten olen aina ehdoton keppivaihteisen ystävä ollut.
      -NO FARMS NO FOOD-

      M5 -93 Diamantschwarz
      525i -86 Diamantschwarz
      528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
      X5 3.0d -05 Titansilber metallic

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        En tiedä onko laatikko lopussa, mutta välillä ilkeästi jurahtaa kun vaikka moottoritien rampista voimakkaammin kiihdyttää siten että ei vielä vaihda pienempää. Alaääntöä varmaan löytyy runsaasti, mutta ei ole mitattu eikä muutakaan numerotietoa. Kuullostaa samalta kun manuaalin kytkin alkaa luistaan eli onkohan turbiinin lukko? Myöskin täyskiihdytyksessä kun vaihtaa pienemmälle on pari kertaa luistanut kunnolla että meni vikatilaan. Vakio-ohjelmalla en ole kokeillut tekiskö samaa. Ajettu +350tkm.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • huupi
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 1189
          • Tyrnävä

          Tämän ketju tuli ahmittua kokonaan tässä parin päivän aikana. Hyviä juttuja ja vinkkejä, vaikka huvittaakin, kun joka toisella sivulla on kysymys, että tuleeko x-drive ja zf faceliftiin, ja että onko 3.0i liian mopo ja kuluttaako saman kuin kasi. Nämä asiat tuli siis itsellekin selväksi.

          Kyseessä on itselleni täysin vieras korimalli, johon on kuitenkin pitänyt kiireesti perehtyä, koska isäukko on hieromassa kauppoja tällaisesta ja senhän arvaa, että kenelle soitetaan ominaisuuksien ja vikojen ilmaantuessa...

          Kyseessä on 2005 valmistunut 3.0dA. Varustelistassa oli, tai oikeastaan ei ollut, kohtia, mitkä herättivät kysymyksiä:
          -particle filteriäkö ei ole, jos ei erikseen mainita (oliko koodi 20x)?
          -ilma-alusta? Onko sille oma koodinsa, myös taakse?
          -sports suspension settings? Mitä tarkoittaa käytännössä?

          Kiitos vastauksista jo etukäteen!
          I01 i3s 94

          Comment

          • Rey
            Bimmer Rookie
            • Jan 2016
            • 73
            • Moon

            Jos vin-koodilla haetussa varusteluettelossa ei ole mainintaa dpf:stä tai ilma-alustasta, niin ei niitä silloin pitäisi olla. Sports suspension setting tarkoittaa luonnollisesti sporttisempaa jousitusta. Olen sellasta autoa ajanut ja ei se nyt niin paha ollut, mutta ehkä itse valitsisin suomen kehnoille teille mieluummin vakio-jousituksen. En toisaalta jättäisi autoa ostamattakaan sen takia että siinä sporttijousitus on. Pienemmillä vanteilla ja pehmeillä renkeilla voi varmaan vähän kompensoida.

            Kiinnostaisi kyllä itseäkin paljonko voimansiirto (automaatti) näissä kestää vääntöä.. Olisi ajatuksena laittaa softan lisäksi isompaa turboa ja isommat suuttimet tms. Varmaan sekin jo auttaa että vaihtaa laatikon öljyt säännöllisesti eikä jurnuta liian matalilla kierrosluvuilla.
            Last edited by Rey; 19-05-2017, 11:26. Reason: typo

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1189
              • Tyrnävä

              Originally posted by Rey View Post
              Jos vin-koodilla haetussa varusteluettelossa ei ole mainintaa dpf:stä tai ilma-alustasta, niin ei niitä silloin pitäisi olla. Sports suspension setting tarkoittaa luonnollisesti sporttisempaa jousitusta. Olen sellasta autoa ajanut ja ei se nyt niin paha ollut, mutta ehkä itse valitsisin suomen kehnoille teille mieluummin vakio-jousituksen. En toisaalta jättäisi autoa ostamattakaan sen takia että siinä sporttijousitus on. Pienemmillä vanteilla ja pehmeillä renkeilla voi varmaan vähän kompensoida.

              Kiinnostaisi kyllä itseäkin paljonko voimansiirto (automaatti) näissä kestää vääntöä.. Olisi ajatuksena laittaa softan lisäksi isompaa turboa ja isommat suuttimet tms. Varmaan sekin jo auttaa että vaihtaa laatikon öljyt säännöllisesti eikä jurnuta liian matalilla kierrosluvuilla.
              Näinhän se taitaa olla, että jos ei mainintaa ole, niin ei sitä ole varustettakaan. Sporttialustassa hain lähinnä sitä, että onko matalampi kuin orkkis, kuten henkilömalleissa tuo varuste tarkoittaa. No, eipä noilla niin väliä enää, sillä kaupat oli sovittu.

              Eikös näissä ole samat vaihdelootat kuin henk.malleissakin, joten voinee olettaa niiden kestävän saman verran? Perus 300/650-ohjelma ei liene tuota vielä ongelmia, tai ainakin itse ajattelin tuohonkin sellaisen laitattaa. Ei liity asiaan paljon mitenkään, mutta mulla oli aikanaan e46 330xdA:ssä, jossa sama kone (kuin fl e53), aski ja nelivetotekniikka kuin prefl e53:ssa, tuo sama 300/650 eikä siinä ilmennyt mitään ongelmia.
              I01 i3s 94

              Comment

              • JP
                BTCF Hallitus
                • Oct 2004
                • 5170
                • On the Road

                Originally posted by e46touring View Post
                Joo outona tuota MANUAALI X5:sta moni on pitänyt. Parhaat väittäneet itse tehdyksi.
                Olen tuolla manuaali X5:lla kohta 80tKm ajanut enkä inva vaihteistoa oikeastaan kaipaa.
                Varsinkin kärryn vedossa ehdoton tuo manuaali. Toki tuon Kytkimen/vauhtipyörän (kaksoismassa) kanssa saa olla tarkkana, kun Tuikku teki tuohon dieseliin uuden softan.
                Kärryn vetoon ehdoton on automaatti tai sit pitää tykätä kytkinremonteista, jos vetää mitään tyhjää 750kg:n jarrutonta tehdas muulia kummempaa. Vitun pitkä ykkönen ja pakki on aivan perseestä kärryn, varsinkin painavamman kanssa.

                Nimim. X5 manuaalina.

                Uudemmat ZF:n laatikot kestää kyllä kärryn vedon kun ei kaasupohjassa heti alusta lähtien käskytä 5550kg:n yhdistelmämassoilla.

                Automaatti X:n pitää olla mutta prefaceliftiä ei kyllä automaattina voi ostaa, General Mistake laatikot on sellaista paskaa että ennemmin sen kytkimen vaihtaa vuoden kahden välein.

                -JP
                Last edited by JP; 19-05-2017, 14:09.
                E46 330Ci ///M-Sport Individual Cabriolet -02, F82 // /M4 -15, W447 MB-Vito 116 4x4 -18
                -BTCF Kotileipojat = Kovat Kokkaa- -Itä-Suomi Connection
                -BTCF-Sauna teamin virallinen jäsen-

                ///Pumppu Pojat Racing Team

                / //M5: Kilpahenkeä luksussedanissa

                Ex Motorsportin: E39 ///M5 -99, E34 ///M5 -91

                Remonttia Pohjois-savossa? Kysy. 0400 266652, Hitsaukset, alustaremontit, erikoisosat, vikadiagnostiikka, koodauksen,
                huollot. yms.

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1327
                  • Tornio

                  Originally posted by JP View Post
                  Kärryn vetoon ehdoton on automaatti tai sit pitää tykätä kytkinremonteista, jos vetää mitään tyhjää 750kg:n jarrutonta tehdas muulia kummempaa. Vitun pitkä ykkönen ja pakki on aivan perseestä kärryn, varsinkin painavamman kanssa.

                  Nimim. X5 manuaalina.

                  Uudemmat ZF:n laatikot kestää kyllä kärryn vedon kun ei kaasupohjassa heti alusta lähtien käskytä 5550kg:n yhdistelmämassoilla.

                  Automaatti X:n pitää olla mutta prefaceliftiä ei kyllä automaattina voi ostaa, General Mistake laatikot on sellaista paskaa että ennemmin sen kytkimen vaihtaa vuoden kahden välein.

                  -JP
                  Oikeassa olet JOS laatikossa pitkät 1 ja R vaihde kärryn vekslaus perseestä.

                  Facelift mallissa ZF GS6-DZ53 laatikko jossa lyhyt 1 vaihde. Liiankin lyhyt normaali ajoon.
                  2 vaihteella voi huoletta lähteä liikkeelle JOS ripeästi haluaa poistua paikalta tuolla möhköllä.
                  Kärryn vedossa /vekslauksessa tuo lyhyt 1 vaihde taas todella hyvä.
                  Toisaalta taitolaji tuo KYTKIMEN / manuaalin askin /kaasun käyttö. yli 40t kokonaispainoisilla sitä voi harjoitella kellä siihen mahdollisuus. Raskaalla puolen tuon OIKEA käytön oppii todella nopeasti.
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • JP
                    BTCF Hallitus
                    • Oct 2004
                    • 5170
                    • On the Road

                    Originally posted by e46touring View Post
                    Oikeassa olet JOS laatikossa pitkät 1 ja R vaihde kärryn vekslaus perseestä.

                    Facelift mallissa ZF GS6-DZ53 laatikko jossa lyhyt 1 vaihde. Liiankin lyhyt normaali ajoon.
                    2 vaihteella voi huoletta lähteä liikkeelle JOS ripeästi haluaa poistua paikalta tuolla möhköllä.
                    Kärryn vedossa /vekslauksessa tuo lyhyt 1 vaihde taas todella hyvä.
                    Toisaalta taitolaji tuo KYTKIMEN / manuaalin askin /kaasun käyttö. yli 40t kokonaispainoisilla sitä voi harjoitella kellä siihen mahdollisuus. Raskaalla puolen tuon OIKEA käytön oppii todella nopeasti.
                    Väitän että sen OIKEAN kytkimen käytön hallitsen, mutta esimerkiksi 2700kg painavan kärryn pakittaminen autonlevyistä metsäautotietä pitkin ylämäkeen ei ole parasta mahdollista kytkimen kannalta.

                    Ja kyllä raskaalla olen ajanut aikani ja nykyäänkin on vain ~30-35t erikoiskuljetukset kun firman koneita siitärtelee, siinäkin sen verran mukavuudenhaluinen että manuaali vaihtuu nyt steppivaihteiseen alustaan, toki eihän sitä pelkästään isoa baanaa ajavat pysty ymmärtämään että esim kaupungeissa, ahtailla kujilla tai maalla kapeilla mutkaisilla ja mäkisillä teillä, sitä automaatin tuomaa helppoutta kaipaa kun vuodessa tulee tuonkin X:n mittariin 60000km.

                    Auto käytön mukaan, mutta kyllä itse faceliftissä kallistuisin ehdottomasti automaattiin. Ei nämä mitään ratalaitteita ole niin ei sillä Manuaalilla tee mitään muuta kuin et saa heilutella kättään ja tehdä elämästään pikkuisen ankeampaa.

                    Haluaisin kyllä nähdä onko miten paljon lyhyemmät välitykset faceliftin manuaalissa.

                    -JP
                    E46 330Ci ///M-Sport Individual Cabriolet -02, F82 // /M4 -15, W447 MB-Vito 116 4x4 -18
                    -BTCF Kotileipojat = Kovat Kokkaa- -Itä-Suomi Connection
                    -BTCF-Sauna teamin virallinen jäsen-

                    ///Pumppu Pojat Racing Team

                    / //M5: Kilpahenkeä luksussedanissa

                    Ex Motorsportin: E39 ///M5 -99, E34 ///M5 -91

                    Remonttia Pohjois-savossa? Kysy. 0400 266652, Hitsaukset, alustaremontit, erikoisosat, vikadiagnostiikka, koodauksen,
                    huollot. yms.

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1327
                      • Tornio

                      Originally posted by JP View Post

                      Haluaisin kyllä nähdä onko miten paljon lyhyemmät välitykset faceliftin manuaalissa.

                      -JP
                      muistaakseni ZF:ssä välitykset seuraavat
                      1 = 5.08
                      2= 2,81

                      ja manuaalissa isompi ja harvempi perä 220mm (3,23 :1)ja automaatissa pienempi tiheämpi 188mm (3,91 :1)
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • huupi
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 1189
                        • Tyrnävä

                        Originally posted by huupi View Post
                        -ilma-alusta? Onko sille oma koodinsa, myös taakse?
                        Originally posted by huupi View Post
                        Näinhän se taitaa olla, että jos ei mainintaa ole, niin ei sitä ole varustettakaan.
                        Pikaiset tyypit kävin ottamassa autosta heti tuoreeltaan. Kyllähän siellä kompressori hyrähtää takaosassa käyntiin, kun auton käynnistää. Mikä muu muka, kuin ilmapussien? En minä vain varustelistasta sellaista löydä.

                        Hieman oli nuhjuisen oloinen auto päälle päin, ei varmaan ollut koskaan myllytetty saati vahattu, ja harjapesussa oli varmasti viihdytti, sillä takavaloja ja rekisterikilpeä myöten oli oikein kunnolla hankaumia. Lisäksi naarmuja oli jonkin verran ja ovien alareunat kukkivat ainakin parista ovesta. Sisusta oli kuitenkin todella siisti ja ajolleen oikein maukas.
                        I01 i3s 94

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          Originally posted by huupi View Post
                          Pikaiset tyypit kävin ottamassa autosta heti tuoreeltaan. Kyllähän siellä kompressori hyrähtää takaosassa käyntiin, kun auton käynnistää. Mikä muu muka, kuin ilmapussien? En minä vain varustelistasta sellaista löydä.
                          Ei tosiaan näy tuossa varustelistassa. Vai oliko kyseessä viimeisiään vetelevä siirtopumppu, kävikö se jatkuvasti virrat päällä?
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • huupi
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 1189
                            • Tyrnävä

                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Ei tosiaan näy tuossa varustelistassa. Vai oliko kyseessä viimeisiään vetelevä siirtopumppu, kävikö se jatkuvasti virrat päällä?
                            Ei käynyt jatkuvasti, ainostaan sanotaanko 10s auton käynnityksen jälkeen. Ja näin oli ymmärtääkseni tapahtunut jokaisen käynnistyksen jälkeen.
                            I01 i3s 94

                            Comment

                            • Rey
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2016
                              • 73
                              • Moon

                              Individual Maritime sisustus on ihan tyylikkään näköinen.
                              Yhden yksilön olen nähnyt suomessakin myynnissä nettiautossa, mutta lähinnä noita saksassa pyörii.


                              Tuli tuossa yks päivä koeajettua saman päivän aikana sekä vm2004 X5 ja vm2010 X5 ja en niissä nyt ajettavuudeltaan mitään kovin suurta eroa huomannut. Vielä vähän kahden vaiheilla kumpaan sitä sitten päätyisi.
                              Last edited by Rey; 04-08-2017, 07:11.

                              Comment

                              • Muumi
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 1702
                                • Rovaniemi

                                3.0d ja manuaalilaatikko. Kytkimen kestävyys. Varmaan normiajo menee. Mutta mites kärryn kans ahtaissa paikoissa tai lumessa vekslailu? Toivoton yhdistelmä?
                                E24 635csi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎