Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 (E53) ostamassa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cabrio
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 114
    • Espoo

    Originally posted by BMWFW24 View Post
    Eli ekoissa facelift malleissa pikselit on katoavaa kansanperinnettä?
    Mites MIDin laita? Kahta bensakoneista pre-faceliftiä tuumailleena ihmetyttää kun molemmista puuttuu pikseleitä MIDistä.
    Onko iso ajotietokone harvinainen 3 litrasissa bensakone X5:ssa?

    Tekis mieli vaihtaa e39 528iAT X5:een bensakoneella, mutta vaimo ei oikein lämpene noille yli 4 litrasille, joten 3 litranen menisi hallituksessa helpommin läpi - vaikkei sitääkään oikein järjellä pysty perustelemaan . Ei vaan ole oikein tarjontaa noista, dieseleitä olis vaikka kuinka paljon.
    Hankin muutama vko sitten -04 x5 3.0i ja sen jälkeen hymyissä suin ajellut pk-seudun lumikaaoksessa. Pitoa on hyvin riittänyt ja ei ole tarvinnut pelätä lumeen juuttumisesta. Alla uudehkot 18" Nokian nastarenkaat. En ole vielä mitään huonoa ominaisuutta löytänyt. Itse arvostan erityisesti näkyvyyttä korkealta, hyvin näkyy risteyksissä penkkojen yli. Voimaa tuntuu olevan aiva riittävästi tossa 231hv padassa ja äänetkin mukavan miehekäät. 3 vuotta aikaisemmin e39 omistaneena, ei ole kyllä tullut kertaakaan ikävä. Omasta puolesta en voi kuin suositella vaihtoa x5.
    X4 -18
    Z4 2.5si -07

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7328
      • Oulu

      Originally posted by Bmw Master View Post
      DSC jarruttelee sutivia pyöriä. DSC off tulee yksivetoinen.
      Tämä käsitys ei pidä paikkaansa. Aina vähintään kaksi pyörää vetää koska luistotilanteessa eteen voimaa jakava kytkin on kiinni. Silloin vähintään yksi etupyörä ja yksi takapyörä vetävät vaikka DSC ei jarruttaisi yhtäkään rengasta.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 12-01-2011, 21:54.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • _chris_
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 442
        • Nokia

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Tämä käsitys ei pidä paikkaansa. Aina vähintään kaksi pyörää vetää koska luistotilanteessa eteen voimaa jakava kytkin on kiinni. Silloin vähintään yksi etupyörä ja yksi takapyörä vetävät vaikka DSC ei jarruttaisi yhtäkään rengasta.
        Näinhän se menee. Ja tarkennuksena tähän, että se ei ole DSC, joka jarruttaa renkaita vaan ADB-X, mikä on erillinen tuosta DSC:stä. Luiston ilmetessä DSC rajoittaa tehoa, kun taas ADB-X jarruttaa yksittäistä luistavaa rengasta. Tuo DSC on optimoitu aika hyvälle pidolle ja joskus auto saattaakin jäädä jumiin, kun DSC vie kaikki tehot yrittäessään saada luiston hallintaan. Siihen auttaa, kun napsauttaa DSC:n pois jolloin tehot säilyy ja ADB-X hoitaa yksittäisten renkaiden sutimisen. Tässä lyhyt kuvaus BMW:n webbisivuilta.
        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Tämä käsitys ei pidä paikkaansa. Aina vähintään kaksi pyörää vetää koska luistotilanteessa eteen voimaa jakava kytkin on kiinni. Silloin vähintään yksi etupyörä ja yksi takapyörä vetävät vaikka DSC ei jarruttaisi yhtäkään rengasta.
          Edelleen vetoa tähän Tapin kommenttiin http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...5&postcount=31.

          DSC poissa veto menee sinne minne helpoiten pääsee.

          Asiahan on helppo kokeilla nyt kun on lunta, auto hankeen ja DSC kokonaan off. Tai tunkkaan yhden renkaan ilmaan.
          Last edited by Bmw Master; 13-01-2011, 08:10.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7328
            • Oulu

            Originally posted by _chris_ View Post
            Tässä lyhyt kuvaus BMW:n webbisivuilta.
            Tuo oli uutta mullekin että ADB-X on käytössä myös DSC off -tilassa. Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan sitä DTC-tilaa mihin pääsee napista lyhyesti painamalla? Jos pitkällä napin painalluksella ottaa DSC:n ja DTC:nkin pois päältä niin mitähän se ADB-X silloin tekee?

            EDIT: Korjaus ylläolevaan, eli E53 ei ole kolmea eri moodia DSC/DTC/off kuten E9x ja X1.

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Edelleen vetoa tähän Tapin kommenttiin http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...5&postcount=31.

            DSC poissa veto menee sinne minne helpoiten pääsee.
            Linkkaamasi -Tapin kommentti koskee sitä tilannetta kun takarengas sutaisee 1/4-1/2 kierrosta ennen kuin monilevykytkin kytkee etuvedon päälle. Tämä tapahtuu oli DSC päällä tai pois. Sen jälkeen vetää aina vähintään yksi etupyörä ja yksi tapapyörä ilman DSC:n jarrutustoimintoa (eli toi ADB-X). Tämä siksi koska autossa ei ole ollenkaan sitä avointa keskitasauspyörästöä joka päästäisi voiman karkaamaan kokonaan yhden eturenkaan tai takarenkaan kautta.

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Asiahan on helppo kokeilla nyt kun on lunta, auto hankeen ja DSC kokonaan off. Tai tunkkaan yhden renkaan ilmaan.
            Olen ajanut X1 hangesssa DSC kokonaan off ja tiedän sen vetävän silloinkin kaikilla pyörillä. Jos tunkkaat ilmaan yhden eturenkaan ja yhden takarenkaan voit varmasti jäädäkin jumiin mikäli se ADB-X ei tee silloin mitään. Mutta auto on silti kaksivetoinen, ei yksivetoinen.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 13-01-2011, 11:10.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6344
              • Tampere

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Tuo oli uutta mullekin että ADB-X on käytössä myös DSC off -tilassa. Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan sitä DTC-tilaa mihin pääsee napista lyhyesti painamalla? Jos pitkällä napin painalluksella ottaa DSC:n ja DTC:nkin pois päältä niin mitähän se ADB-X silloin tekee?
              Omassa X5:ssa ei ole ainakaan lyhyttä ja pitkää painallusta, napista syttyy vain "4x4" valo mittaristoon, painoi miten tahansa... pitää varmaan lukea käyttöohjetta
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7328
                • Oulu

                Originally posted by Zoui View Post
                Omassa X5:ssa ei ole ainakaan lyhyttä ja pitkää painallusta, napista syttyy vain "4x4" valo mittaristoon, painoi miten tahansa... pitää varmaan lukea käyttöohjetta
                Olet tietysti oikeassa, E53 ei ole kolmea moodia tuossa.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Timelord
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 501
                  • Loimaa

                  X5

                  Omassa -00 4.4:ssä dsc on joko päällä tai pois päältä. Kaupunkipyörityksessä tuon dsc:n kyllä ottaa mielellään pois päältä jottei lopeta kaasun annostelua.

                  Kiinni jäämisistä sen verran että on sitten mikä tahansa 2wd niin normikäytössä ei mitään jakoa x5:n kulkupuolelle.

                  Bensan kulutus tuolla 4.4:llä on mitä on (bc näyttää 12,8l sekalaises ajos) mut sekin oli hankintahetkellä tiedossa/ hyväksyttynä et riittävästi syö.

                  Kokonaisuudessaan näin E39:n jälkeen tykkään todella paljon.
                  Jos tykkää isommasta mutta haluaa että sisällä kaikki pelit ja pensselit on tutuilla paikoillaan niin E53 oiva siirtymä.
                  W201 2,5D
                  W123 280ce
                  E21 316
                  ex-E60 530ia
                  ex-E53 4,4i
                  ex-E39 523i
                  ex-E34 520ia
                  ex-E21 318i

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3115
                    • Välisuomi

                    Originally posted by Timelord View Post
                    Kiinni jäämisistä sen verran että on sitten mikä tahansa 2wd niin normikäytössä ei mitään jakoa x5:n kulkupuolelle.
                    'normikäytössä'? Minä en päässyt eräänä talvena peruuttamaan pihaani X5 '02:lla (alla hyvät nastarenkaat) kun pysähdyin jäiseen mäkeen ja siitä sitten yritin hitaasti hivuttaa ylöspäin ilman että pito irtoaa heti. Pito irtosi joka renkaalta vuoronperään aina lyhyen kuopaisun ajaksi kunnes jarru pysäytti sen renkaan ja sama yhtäkkinen repäisy toistui seuraavalla renkaalla jne, Tuota tempomista kesti usean yrityksen ajan kunnes luovutin ja tein saman silloisella '01 (etuveto)Passatilla joka meni tuosta yhtään kuopimatta ihan kuin pitikin.

                    Että tuossa(kin) esimerkissä se 'mikä tahansa 2wd' pesi X5:sen (EI X_Drive!) mennentullen.
                    Last edited by -Tapi; 14-01-2011, 08:38.
                    ---

                    Comment

                    • Eemeli
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1605
                      • pk-seutu

                      Originally posted by Timelord View Post
                      Bensan kulutus tuolla 4.4:llä on mitä on (bc näyttää 12,8l sekalaises ajos) mut sekin oli hankintahetkellä tiedossa/ hyväksyttynä et riittävästi syö.
                      Ei paha. Nim. 530iAT 11,5l/100km

                      Range vastaavalla V8:lla viekin muutaman litran enemmän näköjään kuin X5, mutta ei olekaan ketterimmästä päästä.

                      Comment

                      • _chris_
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 442
                        • Nokia

                        Originally posted by -Tapi View Post
                        'normikäytössä'? Minä en päässyt eräänä talvena peruuttamaan pihaani X5 '02:lla (alla hyvät nastarenkaat) kun pysähdyin jäiseen mäkeen ja siitä sitten yritin hitaasti hivuttaa ylöspäin ilman että pito irtoaa heti. Pito irtosi joka renkaalta vuoronperään aina lyhyen kuopaisun ajaksi kunnes jarru pysäytti sen renkaan ja sama yhtäkkinen repäisy toistui seuraavalla renkaalla jne, Tuota tempomista kesti usean yrityksen ajan kunnes luovutin ja tein saman silloisella '01 (etuveto)Passatilla joka meni tuosta yhtään kuopimatta ihan kuin pitikin.

                        Että tuossa(kin) esimerkissä se 'mikä tahansa 2wd' pesi X5:sen (EI X_Drive!) mennentullen.
                        Kieltämättä tuo ADB-X:n simuloiman "tasauspyörästön lukon" hitaus häiritsee itseäkin. Tosin tässäkin on varmasti kehitytty DSC:n ja ADB-X:n kehitysversioiden myötä. Kysymykseksi jää olisiko oikean X-Driven (X5 '04->) kehittyneempi järjestelmä tuosta selvinnyt. Ainakin voimanjako etu- ja taka-akselien välillä olisi ollut kehittyneempi, tuossa '02-versiossahan se on kiinteä jako ja suurin voima menee taakse (juuri väärä akseli tuossa tapauksessa).
                        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3115
                          • Välisuomi

                          Tuosta lisää täällä:
                          ---

                          Comment

                          • BMWFW24
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 268
                            • Jämsä

                            Kuinka iso on käyttövoimavero noissa ennen 2002 käyttöönotetuissa bensakone X5:ssa, eikö noiden kokonaispaino ole yli 2500kg. Vai jääkö 3.0 alle tuon painon?

                            Onko noissa v8 koneissa muita heikkoja kohtia kuin jakoketjun kiristäjä?
                            sigpic

                            Comment

                            • Timelord
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 501
                              • Loimaa

                              Originally posted by Eemeli View Post
                              Ei paha. Nim. 530iAT 11,5l/100km

                              Range vastaavalla V8:lla viekin muutaman litran enemmän näköjään kuin X5, mutta ei olekaan ketterimmästä päästä.
                              Päivitystä tähänkin, nyt bc näyttää 13,6l, sekalaista ajoa. Mitäköhän ensi viikolla... :think
                              W201 2,5D
                              W123 280ce
                              E21 316
                              ex-E60 530ia
                              ex-E53 4,4i
                              ex-E39 523i
                              ex-E34 520ia
                              ex-E21 318i

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by Timelord View Post
                                Päivitystä tähänkin, nyt bc näyttää 13,6l, sekalaista ajoa. Mitäköhän ensi viikolla... :think

                                no kevyt on kaasujalka, tai ajo pääasiassa pidempää matkaa lämpöisellä koneella. mulla meni talviaikaan suht pienessä ajossa 16-17L.
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎