Originally posted by BMWFW24
View Post
X5 (E53) ostamassa
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Hankin muutama vko sitten -04 x5 3.0i ja sen jälkeen hymyissä suin ajellut pk-seudun lumikaaoksessa. Pitoa on hyvin riittänyt ja ei ole tarvinnut pelätä lumeen juuttumisesta. Alla uudehkot 18" Nokian nastarenkaat. En ole vielä mitään huonoa ominaisuutta löytänyt. Itse arvostan erityisesti näkyvyyttä korkealta, hyvin näkyy risteyksissä penkkojen yli. Voimaa tuntuu olevan aiva riittävästi tossa 231hv padassa ja äänetkin mukavan miehekäät. 3 vuotta aikaisemmin e39 omistaneena, ei ole kyllä tullut kertaakaan ikävä. Omasta puolesta en voi kuin suositella vaihtoa x5.X4 -18
Z4 2.5si -07
-
Tämä käsitys ei pidä paikkaansa. Aina vähintään kaksi pyörää vetää koska luistotilanteessa eteen voimaa jakava kytkin on kiinni. Silloin vähintään yksi etupyörä ja yksi takapyörä vetävät vaikka DSC ei jarruttaisi yhtäkään rengasta.Originally posted by Bmw Master View PostDSC jarruttelee sutivia pyöriä. DSC off tulee yksivetoinen.Last edited by Petri.Kekkonen; 12-01-2011, 22:54.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Näinhän se menee. Ja tarkennuksena tähän, että se ei ole DSC, joka jarruttaa renkaita vaan ADB-X, mikä on erillinen tuosta DSC:stä. Luiston ilmetessä DSC rajoittaa tehoa, kun taas ADB-X jarruttaa yksittäistä luistavaa rengasta. Tuo DSC on optimoitu aika hyvälle pidolle ja joskus auto saattaakin jäädä jumiin, kun DSC vie kaikki tehot yrittäessään saada luiston hallintaan. Siihen auttaa, kun napsauttaa DSC:n pois jolloin tehot säilyy ja ADB-X hoitaa yksittäisten renkaiden sutimisen. Tässä lyhyt kuvaus BMW:n webbisivuilta.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTämä käsitys ei pidä paikkaansa. Aina vähintään kaksi pyörää vetää koska luistotilanteessa eteen voimaa jakava kytkin on kiinni. Silloin vähintään yksi etupyörä ja yksi takapyörä vetävät vaikka DSC ei jarruttaisi yhtäkään rengasta.BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91
Comment
-
Edelleen vetoa tähän Tapin kommenttiin http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...5&postcount=31.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTämä käsitys ei pidä paikkaansa. Aina vähintään kaksi pyörää vetää koska luistotilanteessa eteen voimaa jakava kytkin on kiinni. Silloin vähintään yksi etupyörä ja yksi takapyörä vetävät vaikka DSC ei jarruttaisi yhtäkään rengasta.
DSC poissa veto menee sinne minne helpoiten pääsee.
Asiahan on helppo kokeilla nyt kun on lunta, auto hankeen ja DSC kokonaan off. Tai tunkkaan yhden renkaan ilmaan.Last edited by Bmw Master; 13-01-2011, 09:10.
Comment
-
Tuo oli uutta mullekin että ADB-X on käytössä myös DSC off -tilassa. Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan sitä DTC-tilaa mihin pääsee napista lyhyesti painamalla? Jos pitkällä napin painalluksella ottaa DSC:n ja DTC:nkin pois päältä niin mitähän se ADB-X silloin tekee?
EDIT: Korjaus ylläolevaan, eli E53 ei ole kolmea eri moodia DSC/DTC/off kuten E9x ja X1.
Linkkaamasi -Tapin kommentti koskee sitä tilannetta kun takarengas sutaisee 1/4-1/2 kierrosta ennen kuin monilevykytkin kytkee etuvedon päälle. Tämä tapahtuu oli DSC päällä tai pois. Sen jälkeen vetää aina vähintään yksi etupyörä ja yksi tapapyörä ilman DSC:n jarrutustoimintoa (eli toi ADB-X). Tämä siksi koska autossa ei ole ollenkaan sitä avointa keskitasauspyörästöä joka päästäisi voiman karkaamaan kokonaan yhden eturenkaan tai takarenkaan kautta.Originally posted by Bmw Master View PostEdelleen vetoa tähän Tapin kommenttiin http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...5&postcount=31.
DSC poissa veto menee sinne minne helpoiten pääsee.
Olen ajanut X1 hangesssa DSC kokonaan off ja tiedän sen vetävän silloinkin kaikilla pyörillä. Jos tunkkaat ilmaan yhden eturenkaan ja yhden takarenkaan voit varmasti jäädäkin jumiin mikäli se ADB-X ei tee silloin mitään. Mutta auto on silti kaksivetoinen, ei yksivetoinen.Originally posted by Bmw Master View PostAsiahan on helppo kokeilla nyt kun on lunta, auto hankeen ja DSC kokonaan off. Tai tunkkaan yhden renkaan ilmaan.Last edited by Petri.Kekkonen; 13-01-2011, 12:10.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Omassa X5:ssa ei ole ainakaan lyhyttä ja pitkää painallusta, napista syttyy vain "4x4" valo mittaristoon, painoi miten tahansa... pitää varmaan lukea käyttöohjettaOriginally posted by Petri.Kekkonen View PostTuo oli uutta mullekin että ADB-X on käytössä myös DSC off -tilassa. Ilmeisesti tuossa tarkoitetaan sitä DTC-tilaa mihin pääsee napista lyhyesti painamalla? Jos pitkällä napin painalluksella ottaa DSC:n ja DTC:nkin pois päältä niin mitähän se ADB-X silloin tekee?
Elämä on pihakivestä.
Comment
-
Olet tietysti oikeassa, E53 ei ole kolmea moodia tuossa.Originally posted by Zoui View PostOmassa X5:ssa ei ole ainakaan lyhyttä ja pitkää painallusta, napista syttyy vain "4x4" valo mittaristoon, painoi miten tahansa... pitää varmaan lukea käyttöohjetta
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
X5
Omassa -00 4.4:ssä dsc on joko päällä tai pois päältä. Kaupunkipyörityksessä tuon dsc:n kyllä ottaa mielellään pois päältä jottei lopeta kaasun annostelua.
Kiinni jäämisistä sen verran että on sitten mikä tahansa 2wd niin normikäytössä ei mitään jakoa x5:n kulkupuolelle.
Bensan kulutus tuolla 4.4:llä on mitä on (bc näyttää 12,8l sekalaises ajos) mut sekin oli hankintahetkellä tiedossa/ hyväksyttynä et riittävästi syö.
Kokonaisuudessaan näin E39:n jälkeen tykkään todella paljon.
Jos tykkää isommasta mutta haluaa että sisällä kaikki pelit ja pensselit on tutuilla paikoillaan niin E53 oiva siirtymä.
W201 2,5D
W123 280ce
E21 316
ex-E60 530ia
ex-E53 4,4i
ex-E39 523i
ex-E34 520ia
ex-E21 318i
Comment
-
'normikäytössä'? Minä en päässyt eräänä talvena peruuttamaan pihaani X5 '02:lla (alla hyvät nastarenkaat) kun pysähdyin jäiseen mäkeen ja siitä sitten yritin hitaasti hivuttaa ylöspäin ilman että pito irtoaa heti. Pito irtosi joka renkaalta vuoronperään aina lyhyen kuopaisun ajaksi kunnes jarru pysäytti sen renkaan ja sama yhtäkkinen repäisy toistui seuraavalla renkaalla jne, Tuota tempomista kesti usean yrityksen ajan kunnes luovutin ja tein saman silloisella '01 (etuveto)Passatilla joka meni tuosta yhtään kuopimatta ihan kuin pitikin.Originally posted by Timelord View PostKiinni jäämisistä sen verran että on sitten mikä tahansa 2wd niin normikäytössä ei mitään jakoa x5:n kulkupuolelle.
Että tuossa(kin) esimerkissä se 'mikä tahansa 2wd' pesi X5:sen (EI X_Drive!) mennentullen.Last edited by -Tapi; 14-01-2011, 09:38.---
Comment
-
Ei paha. Nim. 530iAT 11,5l/100kmOriginally posted by Timelord View PostBensan kulutus tuolla 4.4:llä on mitä on (bc näyttää 12,8l sekalaises ajos) mut sekin oli hankintahetkellä tiedossa/ hyväksyttynä et riittävästi syö.
Range vastaavalla V8:lla viekin muutaman litran enemmän näköjään kuin X5, mutta ei olekaan ketterimmästä päästä.
Comment
-
Kieltämättä tuo ADB-X:n simuloiman "tasauspyörästön lukon" hitaus häiritsee itseäkin. Tosin tässäkin on varmasti kehitytty DSC:n ja ADB-X:n kehitysversioiden myötä. Kysymykseksi jää olisiko oikean X-Driven (X5 '04->) kehittyneempi järjestelmä tuosta selvinnyt. Ainakin voimanjako etu- ja taka-akselien välillä olisi ollut kehittyneempi, tuossa '02-versiossahan se on kiinteä jako ja suurin voima menee taakse (juuri väärä akseli tuossa tapauksessa).Originally posted by -Tapi View Post'normikäytössä'? Minä en päässyt eräänä talvena peruuttamaan pihaani X5 '02:lla (alla hyvät nastarenkaat) kun pysähdyin jäiseen mäkeen ja siitä sitten yritin hitaasti hivuttaa ylöspäin ilman että pito irtoaa heti. Pito irtosi joka renkaalta vuoronperään aina lyhyen kuopaisun ajaksi kunnes jarru pysäytti sen renkaan ja sama yhtäkkinen repäisy toistui seuraavalla renkaalla jne, Tuota tempomista kesti usean yrityksen ajan kunnes luovutin ja tein saman silloisella '01 (etuveto)Passatilla joka meni tuosta yhtään kuopimatta ihan kuin pitikin.
Että tuossa(kin) esimerkissä se 'mikä tahansa 2wd' pesi X5:sen (EI X_Drive!) mennentullen.BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91
Comment
-
Tuosta lisää täällä:
---
Comment
-
Kuinka iso on käyttövoimavero noissa ennen 2002 käyttöönotetuissa bensakone X5:ssa, eikö noiden kokonaispaino ole yli 2500kg. Vai jääkö 3.0 alle tuon painon?
Onko noissa v8 koneissa muita heikkoja kohtia kuin jakoketjun kiristäjä?ex. 316i e36 1991
ex. 318iS Coupe e36 1992
ex. 528iA Touring e39 1997
ex 316i e30 1990, vaimon
ex. X5 4.4i e53 2001
ex 316 e46 2003, vaimon
525iX e60 2008
Z4 e85 2003, vaimon
Comment
-
Päivitystä tähänkin, nyt bc näyttää 13,6l, sekalaista ajoa.Originally posted by Eemeli View PostEi paha. Nim. 530iAT 11,5l/100km
Range vastaavalla V8:lla viekin muutaman litran enemmän näköjään kuin X5, mutta ei olekaan ketterimmästä päästä.
Mitäköhän ensi viikolla... :think
W201 2,5D
W123 280ce
E21 316
ex-E60 530ia
ex-E53 4,4i
ex-E39 523i
ex-E34 520ia
ex-E21 318i
Comment
-
Originally posted by Timelord View PostPäivitystä tähänkin, nyt bc näyttää 13,6l, sekalaista ajoa.
Mitäköhän ensi viikolla... :think
no kevyt on kaasujalka, tai ajo pääasiassa pidempää matkaa lämpöisellä koneella. mulla meni talviaikaan suht pienessä ajossa 16-17L.
Comment
Comment