Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15248
    • Ajamisen Iloa

    Originally posted by Supra^ View Post
    Huomenna saan oman perän atomeiksi (3.0 Coupe), ja veikkaanpa että sieltä löytyy ihan perus kitkalukkoyksikkö sisältä. Käyttäytyi kuitenkin tuossa lattialla kuin lukoton perä (vetareita pystyy kääntämään vastakkain ilman mitään ongelmia), joka hieman mietityttää, ja mahdollisesti tuota torsen-teoriaa tukisi.
    Torspo se on, otappa sit kuvia reilusti siitä kun on avoinna
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      Originally posted by Janza182 View Post
      Nimimerkki Kama muistaakseen tähänkin topikkiin kirjottanut kokemukset peristä joita parikin purkanut.

      Lyhyesti: kitkalukko erillaisilla ramppikulmilla ja olikohan levyjen määrä eri vs. "normaali" E36.

      Varmasti löytyy tekstit kun vaivautuu etsimään.
      Tuo kuulosti tutulta, olin täysin unohtanut. Tuossa tapauksessa taisi olla kyse Z3M-perästä, saa nähdä mitkä ovat eroavaisuudet tuohon omaan.

      Originally posted by Remotion View Post
      Torspo se on, otappa sit kuvia reilusti siitä kun on avoinna
      Kuvia otetaan, se on varma. Sattui löytymään kaikki tarvittavat backlashit ja muut kiristysarvot tuolle TYP 188:lle, niin varmaan tehdään remppa kaverin kanssa kimpassa. Toki, jos kokemuksia on hyvistä paikoista PK-seudulla (Komu?) niin saa ehdotella.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15248
        • Ajamisen Iloa

        Z3M:ssä on levylukko.

        Kyllä mulle periaatteessa levylukkokin kävisi omaan, saisi ehkä enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita kunnon tiukalla driftilukolla.

        Mutta kestävyys arveluttaa kun tulee oikeasti joka mutka luisteltua. ja pito sillon kun ajetaan huonolla kelillä reippaasti on sit vähän siinä ja siinä et onko henki niin halpa....
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Peksu_M20
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 2121
          • Lahti

          ei kai siellä mitään torsenia ole. Eiköhän niissä kaikissa missä lukko yleensäkin toimii ole kitkalukko? Ramppi kulmat ja levyjen määrä saattaa vaihella tai en näe yhtäkään syytä miksi tehtaan perus hyvää ja toimivaa konstruktiota olis muutettu?
          Mahtiala kustom - No connection
          Bmw E21 320A -81 "330i"
          Bmw e30 318is

          Comment

          • Riedle
            BTCF Member
            • Dec 2003
            • 440
            • Kokkola

            Originally posted by pekka_hirvonen View Post
            ei kai siellä mitään torsenia ole.
            Ainakin yhden coupén perästä on löytynyt tuollainen torsen-perä. Tämä siis ihan Suomessa tavattu. Auto oli alkupään tuotantoa.
            Oman auton perä olisi tarkoitus avata kevään aikana, katsotaan sitten mitä sieltä löytyy.
            Z3 Coupé 2.8
            Pajero Pinin
            BMW Cruise Bike

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              Originally posted by pekka_hirvonen View Post
              ei kai siellä mitään torsenia ole. Eiköhän niissä kaikissa missä lukko yleensäkin toimii ole kitkalukko? Ramppi kulmat ja levyjen määrä saattaa vaihella tai en näe yhtäkään syytä miksi tehtaan perus hyvää ja toimivaa konstruktiota olis muutettu?
              Kuukletteilinpa taas vähäsen, ja kyllä se on pakko pikkuhiljaa itsekin uskoa tuohon torseniin, kun BMW:n omat paperit samaa väittää, ja kuviakin alkoi löytymään Positiivista asiassa on se että eipähän oo ainakaan kitkalevyt kuluneet loppuun tuosta omasta kun ei niitä siellä olekaan

              http://www.unofficialbmw.com/phpBB/v...5a0812a75f0f16

              Tuolta eri lukkojen toimintaperiaatteet, oli mielenkiintoista luettavaa!
              http://www.houseofthud.com/differentials.htm
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • Janza182
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4988
                • 013

                Originally posted by Supra^ View Post
                Tuo kuulosti tutulta, olin täysin unohtanut. Tuossa tapauksessa taisi olla kyse Z3M-perästä, saa nähdä mitkä ovat eroavaisuudet tuohon omaan.


                Kuvia otetaan, se on varma. Sattui löytymään kaikki tarvittavat backlashit ja muut kiristysarvot tuolle TYP 188:lle, niin varmaan tehdään remppa kaverin kanssa kimpassa. Toki, jos kokemuksia on hyvistä paikoista PK-seudulla (Komu?) niin saa ehdotella.
                Herralla oli 2.8 coupe ja muistaakseni -98 ja sen perä oli toinen (jos en ihan väärin muista)

                Itsellä coupessa 99% varmuudella oli kitka koska miksi sinne muuten paperit käskee laittaa moisen öljyä?

                Ei siinä. Hyvähän tähän ois joku järki saada jos kerta todistetustikkin on torseneita löytynyt alkuperäsenä. Mun korvaan vaan kuulostaa oudolta että bmw yhtäkkiä yhteen malliin viskaa torseneita ja muihin kitkalukkoja.

                EDIT:


                Tuossa tuota spekulointia. Toisen perän avausta näköjään tuohon ei ole dokumentoitu ja en kuollakseni muista mihkä Kama siitä kirjotteli vai naamatustenko tästä puhuttiin
                Last edited by Janza182; 09-04-2013, 12:16.

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  Originally posted by Janza182 View Post
                  Herralla oli 2.8 coupe ja muistaakseni -98 ja sen perä oli toinen (jos en ihan väärin muista)

                  Itsellä coupessa 99% varmuudella oli kitka koska miksi sinne muuten paperit käskee laittaa moisen öljyä?

                  Ei siinä. Hyvähän tähän ois joku järki saada jos kerta todistetustikkin on torseneita löytynyt alkuperäsenä. Mun korvaan vaan kuulostaa oudolta että bmw yhtäkkiä yhteen malliin viskaa torseneita ja muihin kitkalukkoja.

                  EDIT:


                  Tuossa tuota spekulointia. Toisen perän avausta näköjään tuohon ei ole dokumentoitu ja en kuollakseni muista mihkä Kama siitä kirjotteli vai naamatustenko tästä puhuttiin
                  En ihmettelisi jos sinne kyseistä peräöljyä voi BMW:n mukaan tunkea, ei varmaankaan kummemmin haittaa tee :think Jokatapauksessa homma menee taas erittäin mielenkiintoiseksi. No, tänään illalla selviää 3.0 Coupen 3.07-välitteisen perän faktat.
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • Komu
                    BTCF Member
                    • Sep 2004
                    • 1038
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Supra^ View Post
                    Toki, jos kokemuksia on hyvistä paikoista PK-seudulla (Komu?) niin saa ehdotella.
                    Ei ole hyviä kokemuksia eräästä paikasta.
                    E70 X5 40d + F31 330d
                    Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                    Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                    Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                    Comment

                    • Peksu_M20
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 2121
                      • Lahti

                      Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                      Juu tuon sainkin selville että roadsterissa ei ikkunan kuulu liikahtaa ovea avattaessa. Kuskin ovimoottorissa oli ainekin häikkää kun purin sen niin sisäisissä mikrokytkimissä tuntuis olevan ohmit päin persikkaa tai näyttää välillä vähän mitä sattuu
                      Eli oli molemmat ovimoottorit paskana Ny toimii
                      Mahtiala kustom - No connection
                      Bmw E21 320A -81 "330i"
                      Bmw e30 318is

                      Comment

                      • Z3M setä
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 76
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Supra^ View Post
                        Kuukletteilinpa taas vähäsen, ja kyllä se on pakko pikkuhiljaa itsekin uskoa tuohon torseniin, kun BMW:n omat paperit samaa väittää, ja kuviakin alkoi löytymään Positiivista asiassa on se että eipähän oo ainakaan kitkalevyt kuluneet loppuun tuosta omasta kun ei niitä siellä olekaan

                        http://www.unofficialbmw.com/phpBB/v...5a0812a75f0f16

                        Tuolta eri lukkojen toimintaperiaatteet, oli mielenkiintoista luettavaa!
                        http://www.houseofthud.com/differentials.htm
                        Tämmöisiä havaintoja http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=409

                        Tuosta perän tömähtelystä on eri teorioita. Yksi äänen lähde voi olla myös kaksoismassakytkin.
                        The older I get the faster I was.

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          Eli torsen-periä ei siis roadstereissa ole ollut ollenkaan?
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Torsenihan mulla siellä oli. Kaikki näyttää hyvältä mutta pienenpientä ulvontaa on mielestäni lämpimänä kuulunut, ja vähän näköjään hikoillutkin joten uusitaan laakerit ja stefat. Samaan konkurssiin hammaskosketuksen tarkastus/säätö, niin eiköhän se siitä.







                            Originally posted by Z3M setä View Post
                            Tämmöisiä havaintoja http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=409

                            Tuosta perän tömähtelystä on eri teorioita. Yksi äänen lähde voi olla myös kaksoismassakytkin.
                            No tuo kolahdushan voi ilman muuta tulla tuosta torsenista, meinaan siellä on jonkin verran rattaissa pelivaraa kun tuossa pöydällä pyöritteli. Mitäs öljyä tuollainen sitten kaipaa, ei ainakaan tarvitse turhaan laittaa SAF-XJ:tä tjmv. kitkalitkua?
                            EDIT: Luin tuon linkkisi läpi ja SAF-XJ:tä näköjään nimenomaan laitetaan
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • Z3M setä
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 76
                              • Pirkanmaa

                              Tuon Torsenin rakenne on tosiaan sellainen että siellä on varmasti aina pieni tyhjä liike jos pyörimissuuntaa vaihdetaan. Eli kyllä sieltä varmasti lähtee lievä kolahtava ääni jos esim. vaihtaa ykköseltä pakille tai toisinpäin. Kuuluu asiaan.

                              Peräkolahteluja esiintyy kyllä myös muissakin Z3:ssa ihan normaaleillakin kitkaperillä ja myös niissä joissa kaikki puslat ovat varmuudella ehjät. Oma Z3M kolahtaa myös lievästi ja puslissa ei ole vikaa.

                              Tuolloin yksi äänenlähde voi olla kaksoismassakytkin jossa jouset eivät enää ole ihan viimoisen päälle iskussa. Siihen pieneen "iskuun" kun sitten yhdistyy vaihdelaatikon kytkeytymisestä oma "resonanssinsa" niin ääntä lähtee ja kuuluu selvästi kun Z3:ssa kun siinä istutaan vaihdelaatikon "vieressä" ja melkein perän "päällä".

                              Itse olen ajatellut että niin kauan kun ääni ei voimistu ajan myötä ja esiintyy vain liikkeelle lähdettäessä niin se on "ominaisuus". Näihinhän saa perämurikoita ja vaihteistoja esim. Saksasta melkein joka R-kioskilta edullisesti joten ei kannattane kovin paljon asialla stressata.

                              Välillä vaan tarkastaa ja hitsailee takakontin pohjaa jotta perä pysyy kiinni autossa niin eikun menoksi
                              The older I get the faster I was.

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15248
                                • Ajamisen Iloa

                                Täytyy muuten todeta että toi omani ei nyt jostain syystä kolahdellut ollenkaan?
                                Mutta toisaalta perä tuntuu olevan aika sipuli... En tiiä miten tommonen torsen vaan voi hajota mutta aika usein mennään vaan yhdellä pyörivällä renkaalla ajaen.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎