Huomenna saan oman perän atomeiksi (3.0 Coupe), ja veikkaanpa että sieltä löytyy ihan perus kitkalukkoyksikkö sisältä. Käyttäytyi kuitenkin tuossa lattialla kuin lukoton perä (vetareita pystyy kääntämään vastakkain ilman mitään ongelmia), joka hieman mietityttää, ja mahdollisesti tuota torsen-teoriaa tukisi.
Torspo se on, otappa sit kuvia reilusti siitä kun on avoinna
Torspo se on, otappa sit kuvia reilusti siitä kun on avoinna
Kuvia otetaan, se on varma. Sattui löytymään kaikki tarvittavat backlashit ja muut kiristysarvot tuolle TYP 188:lle, niin varmaan tehdään remppa kaverin kanssa kimpassa. Toki, jos kokemuksia on hyvistä paikoista PK-seudulla (Komu?) niin saa ehdotella.
Kyllä mulle periaatteessa levylukkokin kävisi omaan, saisi ehkä enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita kunnon tiukalla driftilukolla.
Mutta kestävyys arveluttaa kun tulee oikeasti joka mutka luisteltua. ja pito sillon kun ajetaan huonolla kelillä reippaasti on sit vähän siinä ja siinä et onko henki niin halpa....
ei kai siellä mitään torsenia ole. Eiköhän niissä kaikissa missä lukko yleensäkin toimii ole kitkalukko? Ramppi kulmat ja levyjen määrä saattaa vaihella tai en näe yhtäkään syytä miksi tehtaan perus hyvää ja toimivaa konstruktiota olis muutettu?
Ainakin yhden coupén perästä on löytynyt tuollainen torsen-perä. Tämä siis ihan Suomessa tavattu. Auto oli alkupään tuotantoa.
Oman auton perä olisi tarkoitus avata kevään aikana, katsotaan sitten mitä sieltä löytyy.
ei kai siellä mitään torsenia ole. Eiköhän niissä kaikissa missä lukko yleensäkin toimii ole kitkalukko? Ramppi kulmat ja levyjen määrä saattaa vaihella tai en näe yhtäkään syytä miksi tehtaan perus hyvää ja toimivaa konstruktiota olis muutettu?
Kuukletteilinpa taas vähäsen, ja kyllä se on pakko pikkuhiljaa itsekin uskoa tuohon torseniin, kun BMW:n omat paperit samaa väittää, ja kuviakin alkoi löytymään Positiivista asiassa on se että eipähän oo ainakaan kitkalevyt kuluneet loppuun tuosta omasta kun ei niitä siellä olekaan
Tuo kuulosti tutulta, olin täysin unohtanut. Tuossa tapauksessa taisi olla kyse Z3M-perästä, saa nähdä mitkä ovat eroavaisuudet tuohon omaan.
Kuvia otetaan, se on varma. Sattui löytymään kaikki tarvittavat backlashit ja muut kiristysarvot tuolle TYP 188:lle, niin varmaan tehdään remppa kaverin kanssa kimpassa. Toki, jos kokemuksia on hyvistä paikoista PK-seudulla (Komu?) niin saa ehdotella.
Herralla oli 2.8 coupe ja muistaakseni -98 ja sen perä oli toinen (jos en ihan väärin muista)
Itsellä coupessa 99% varmuudella oli kitka koska miksi sinne muuten paperit käskee laittaa moisen öljyä?
Ei siinä. Hyvähän tähän ois joku järki saada jos kerta todistetustikkin on torseneita löytynyt alkuperäsenä. Mun korvaan vaan kuulostaa oudolta että bmw yhtäkkiä yhteen malliin viskaa torseneita ja muihin kitkalukkoja.
Tuossa tuota spekulointia. Toisen perän avausta näköjään tuohon ei ole dokumentoitu ja en kuollakseni muista mihkä Kama siitä kirjotteli vai naamatustenko tästä puhuttiin
Herralla oli 2.8 coupe ja muistaakseni -98 ja sen perä oli toinen (jos en ihan väärin muista)
Itsellä coupessa 99% varmuudella oli kitka koska miksi sinne muuten paperit käskee laittaa moisen öljyä?
Ei siinä. Hyvähän tähän ois joku järki saada jos kerta todistetustikkin on torseneita löytynyt alkuperäsenä. Mun korvaan vaan kuulostaa oudolta että bmw yhtäkkiä yhteen malliin viskaa torseneita ja muihin kitkalukkoja.
Tuossa tuota spekulointia. Toisen perän avausta näköjään tuohon ei ole dokumentoitu ja en kuollakseni muista mihkä Kama siitä kirjotteli vai naamatustenko tästä puhuttiin
En ihmettelisi jos sinne kyseistä peräöljyä voi BMW:n mukaan tunkea, ei varmaankaan kummemmin haittaa tee :think Jokatapauksessa homma menee taas erittäin mielenkiintoiseksi. No, tänään illalla selviää 3.0 Coupen 3.07-välitteisen perän faktat.
Juu tuon sainkin selville että roadsterissa ei ikkunan kuulu liikahtaa ovea avattaessa. Kuskin ovimoottorissa oli ainekin häikkää kun purin sen niin sisäisissä mikrokytkimissä tuntuis olevan ohmit päin persikkaa tai näyttää välillä vähän mitä sattuu
Kuukletteilinpa taas vähäsen, ja kyllä se on pakko pikkuhiljaa itsekin uskoa tuohon torseniin, kun BMW:n omat paperit samaa väittää, ja kuviakin alkoi löytymään Positiivista asiassa on se että eipähän oo ainakaan kitkalevyt kuluneet loppuun tuosta omasta kun ei niitä siellä olekaan
Torsenihan mulla siellä oli. Kaikki näyttää hyvältä mutta pienenpientä ulvontaa on mielestäni lämpimänä kuulunut, ja vähän näköjään hikoillutkin joten uusitaan laakerit ja stefat. Samaan konkurssiin hammaskosketuksen tarkastus/säätö, niin eiköhän se siitä.
Tuosta perän tömähtelystä on eri teorioita. Yksi äänen lähde voi olla myös kaksoismassakytkin.
No tuo kolahdushan voi ilman muuta tulla tuosta torsenista, meinaan siellä on jonkin verran rattaissa pelivaraa kun tuossa pöydällä pyöritteli. Mitäs öljyä tuollainen sitten kaipaa, ei ainakaan tarvitse turhaan laittaa SAF-XJ:tä tjmv. kitkalitkua?
EDIT: Luin tuon linkkisi läpi ja SAF-XJ:tä näköjään nimenomaan laitetaan
Tuon Torsenin rakenne on tosiaan sellainen että siellä on varmasti aina pieni tyhjä liike jos pyörimissuuntaa vaihdetaan. Eli kyllä sieltä varmasti lähtee lievä kolahtava ääni jos esim. vaihtaa ykköseltä pakille tai toisinpäin. Kuuluu asiaan.
Peräkolahteluja esiintyy kyllä myös muissakin Z3:ssa ihan normaaleillakin kitkaperillä ja myös niissä joissa kaikki puslat ovat varmuudella ehjät. Oma Z3M kolahtaa myös lievästi ja puslissa ei ole vikaa.
Tuolloin yksi äänenlähde voi olla kaksoismassakytkin jossa jouset eivät enää ole ihan viimoisen päälle iskussa. Siihen pieneen "iskuun" kun sitten yhdistyy vaihdelaatikon kytkeytymisestä oma "resonanssinsa" niin ääntä lähtee ja kuuluu selvästi kun Z3:ssa kun siinä istutaan vaihdelaatikon "vieressä" ja melkein perän "päällä".
Itse olen ajatellut että niin kauan kun ääni ei voimistu ajan myötä ja esiintyy vain liikkeelle lähdettäessä niin se on "ominaisuus". Näihinhän saa perämurikoita ja vaihteistoja esim. Saksasta melkein joka R-kioskilta edullisesti joten ei kannattane kovin paljon asialla stressata.
Välillä vaan tarkastaa ja hitsailee takakontin pohjaa jotta perä pysyy kiinni autossa niin eikun menoksi
Täytyy muuten todeta että toi omani ei nyt jostain syystä kolahdellut ollenkaan?
Mutta toisaalta perä tuntuu olevan aika sipuli... En tiiä miten tommonen torsen vaan voi hajota mutta aika usein mennään vaan yhdellä pyörivällä renkaalla ajaen.
Comment