Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

    Eikös siinä 2.1 nimenomaan sanota että saa vaihtaa 20% vertailumottoria tehokkaamman moottorin, jos jarrut ja akselisto vastaa vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, eikä tuo 7kg/kW alitu.

    170 kW 20% = 34 kW

    Eli tuohon 530i:n vertaamalla voisi katsastaa max. 204 kW koneen? Vai enkö nyt vain ymmärrä luettua tekstiä oikein

    Noihin v8:n ei varmaan kannata rueta vertaamaan kun koko keula muuttuu.
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3406
      • Kotka

      Originally posted by 530Da03 View Post
      Eikös siinä 2.1 nimenomaan sanota että saa vaihtaa 20% vertailumottoria tehokkaamman moottorin, jos jarrut ja akselisto vastaa vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, eikä tuo 7kg/kW alitu.

      170 kW 20% = 34 kW

      Eli tuohon 530i:n vertaamalla voisi katsastaa max. 204 kW koneen? Vai enkö nyt vain ymmärrä luettua tekstiä oikein

      Noihin v8:n ei varmaan kannata rueta vertaamaan kun koko keula muuttuu.
      "20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho."

      20% sääntö pätee ainoastaan verrattaessa mallisarjan tehokkaimpaan moottoriin. Jos esim 530:in teho ylittyy muutoskatsastettavassa moottorissa, valitaan seuraava malli, eli 535 vertailumalliksi.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • 530Da03
        BTCF Member
        • Jan 2014
        • 104
        • Keski-Suomi

        No nyt ymmärsin mitä yritit keroa

        Eli käytännössä jos haluaisi tuon moottorin muutoskatsastaa pitäisi alusta muuttaa vastaamaan v8:a? Vai olisiko joku mahdollisuus onnistua ilman, koska jarruthan on käytännössä teholtaan samat vaikka levyt on eri numerolla. Sama levyn koko/samat satulat. Kaikki muu eroaa sitten aivan täysin iskunvaimentimet ripustukset ym.
        E39 530Da Touring -03
        E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
        E39 525Da Touring -00
        E39 530D Touring -99

        Comment

        • Zoui
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 6350
          • Tampere

          Originally posted by 530Da03 View Post
          No nyt ymmärsin mitä yritit keroa

          Eli käytännössä jos haluaisi tuon moottorin muutoskatsastaa pitäisi alusta muuttaa vastaamaan v8:a? Vai olisiko joku mahdollisuus onnistua ilman, koska jarruthan on käytännössä teholtaan samat vaikka levyt on eri numerolla. Sama levyn koko/samat satulat. Kaikki muu eroaa sitten aivan täysin iskunvaimentimet ripustukset ym.
          Oman e34 525i mallin muutoskatsastin omilla alustaosilla, vaikka vertailuauto oli 540i. (R6 vs V8) Jarrut ja vakaajat päivitettiin mutta ei tolppia yms.

          Tähän päädyttiin kaiketi kun massat eivät muuttuneet turbotuksessa, todettiin omien jousien toimivan paremmin kuin V8 mallin.
          Elämä on pihakivestä.

          Comment

          • Haatainen
            BTCF Member
            • Jul 2009
            • 1451
            • Tampere

            Originally posted by Zoui View Post
            Oman e34 525i mallin muutoskatsastin omilla alustaosilla, vaikka vertailuauto oli 540i. (R6 vs V8) Jarrut ja vakaajat päivitettiin mutta ei tolppia yms.

            Tähän päädyttiin kaiketi kun massat eivät muuttuneet turbotuksessa, todettiin omien jousien toimivan paremmin kuin V8 mallin.
            Tässä on se ratkaiseva ero, että e39 v8 malleissa koko eturipustus ja ohjaus poikkeaa tyystin "kansanmalleista" v8 traktorisimpukka vs r6 raidetanko.
            Alla:
            E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
            E24 635Csi -84 Polaris metallic

            Ennenkin on ollut autoja

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              Originally posted by Haatainen View Post
              Tässä on se ratkaiseva ero, että e39 v8 malleissa koko eturipustus ja ohjaus poikkeaa tyystin "kansanmalleista" v8 traktorisimpukka vs r6 raidetanko.
              Toki, mutta tuokin on lähinnä tilatekninen muutos, ei mikään vaadittava pelkästään tehojen nousun takia. (Näin ainakin asian neuvottelisin katsastajan kanssa)
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • jtmuti
                Bimmer Rookie
                • Aug 2011
                • 31
                • Turku

                Moi, ajatuksena oli piristää M52B28-mottia mekaanisella ahtimella ja käyttää vertailuautona Z3M-mallia. Näin 320hp/350nm saisi vielä nostaa 20%. Kun määräysten mukaan jarrut tulee vastata vertailumallia, niin riittääkö käytännössä että satulat ja levyt on vertailumallista? Vai tavitsisiko esim. jarrutehostin ja työsylinteri olla vertailumallista? Entä kallistuksen vakaimet yms ajettavuuteen vaikuttavat osat? Voimansiirto on myös mainittu ("pitää olla vastaava"), niin miten tätä käytännössä tulkitaan? Riittääkö, että välityssuhde on samaa luokkaa?

                Comment

                • Zoui
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 6350
                  • Tampere

                  Originally posted by jtmuti View Post
                  Moi, ajatuksena oli piristää M52B28-mottia mekaanisella ahtimella ja käyttää vertailuautona Z3M-mallia. Näin 320hp/350nm saisi vielä nostaa 20%. Kun määräysten mukaan jarrut tulee vastata vertailumallia, niin riittääkö käytännössä että satulat ja levyt on vertailumallista? Vai tavitsisiko esim. jarrutehostin ja työsylinteri olla vertailumallista? Entä kallistuksen vakaimet yms ajettavuuteen vaikuttavat osat? Voimansiirto on myös mainittu ("pitää olla vastaava"), niin miten tätä käytännössä tulkitaan? Riittääkö, että välityssuhde on samaa luokkaa?
                  Eikö nämä lippupelissä kuitenkin riipu aika paljon siitä miten auton omistaja osaa asian esittää katsastusmiehelle, ainakin ennen on näin ollut.

                  Jarruista siis riittäisi hyvin dokumentoitu tieto levyjen koosta ja voimansiirron puolesta esimerkiksi tehty vertailu kardaanin ja/tai vetoakselien halkaisijasta. Välityksellä ei merkitystä, sitä on ihan laillista muuttaa.
                  Elämä on pihakivestä.

                  Comment

                  • MarttiKK
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 1637

                    Varmaan jo kysytty sataan kertaan, mutta voiko verrokkimoottoreina käyttää S-moottoreita?

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by MarttiKK View Post
                      Varmaan jo kysytty sataan kertaan, mutta voiko verrokkimoottoreina käyttää S-moottoreita?
                      voi jos siinä korissa on alunperin ollut s-moottori
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8258
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by MarttiKK View Post
                        Varmaan jo kysytty sataan kertaan, mutta voiko verrokkimoottoreina käyttää S-moottoreita?
                        Varmasti vain E30:ssä S14B20.. Sitä en tiedä ovatko Z3M, Z4M, X5M ja X6M eri mallisarjaa kuin perusmallit kuten M3, M4, M5 ja M6 ovat eri mallisarjaa.

                        Hatusta vedettynä sanoisin että WBA alkuisella runkonumerolla varustettuihin autoihin ei voi käyttää vertailumoottoria WBS alkuisesta autosta.
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1637

                          Originally posted by peto2 View Post
                          Varmasti vain E30:ssä S14B20.. Sitä en tiedä ovatko Z3M, Z4M, X5M ja X6M eri mallisarjaa kuin perusmallit kuten M3, M4, M5 ja M6 ovat eri mallisarjaa.

                          Hatusta vedettynä sanoisin että WBA alkuisella runkonumerolla varustettuihin autoihin ei voi käyttää vertailumoottoria WBS alkuisesta autosta.
                          No tämä eli ennen ei riittänyt, että samassa korissa oli käytetty S-moottoria jos VIN-numerot eivät täsmänneet oleellisilta osin (WBS vs. WBA). Onko tosiaan niin, että sama shite on voimassa edelleen

                          Comment

                          • Skunkki^
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 688
                            • Espoo

                            Originally posted by MarttiKK View Post
                            No tämä eli ennen ei riittänyt, että samassa korissa oli käytetty S-moottoria jos VIN-numerot eivät täsmänneet oleellisilta osin (WBS vs. WBA). Onko tosiaan niin, että sama shite on voimassa edelleen
                            Tuolla ei ole mitään merkitystä, millä vinillä on mikäkin. Esim e28 m5 on tehty kummallakin vinillä, mutta BMW määrittää nuo samaan mallisarjaan.
                            Trafi vaan noudattaa BMW:n kantaa.
                            KIA Optima PHEV

                            Exät:
                            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1637

                              Originally posted by Skunkki^ View Post
                              Tuolla ei ole mitään merkitystä, millä vinillä on mikäkin. Esim e28 m5 on tehty kummallakin vinillä, mutta BMW määrittää nuo samaan mallisarjaan.
                              Trafi vaan noudattaa BMW:n kantaa.
                              Eli nyt on varmaa tietoa siitä, että M635:n 286hp kone käy verrokkikoneesta normi E24:en osalta?

                              Comment

                              • ruupanen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 5150
                                • Joensuu

                                Millasen lapun ootte väsänneet muutoskatsastukseen koneenkorvakoitten takia?
                                Uudet säännät kun vaatii lujuuslaskennat toimitettavaksi Trafille.
                                E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                                Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎