Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Tällasen vastauksen sain Trafilta asiaa tiedusteltuani. Eli pitäsikö tämä käsittää et inssin päätös on kiveen kirjotettu jos ei näe tarpeelliseksi asiaa tiedustella Trafilta?

    Originally posted by Trafi
    Ajoneuvoteknisissä sekä katsastukseen liittyvissä kysymyksissä teidän tulee kääntyä valitsemanne katsastusaseman puoleen.

    Katsastustoimipaikat suorittavat julkista hallintotehtävää ja neuvovat hallintolain 8 §:n mukaisesti kansalaisia ajoneuvojen katsastusta koskevissa asioissa.

    Tarvittaessa voi katsastusasema selvittää asiakkaan asiaa ottamalla yhteyttä Trafin ajoneuvotekniikan asiantuntijoihin.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • mazajns
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 511
      • Joensuu

      Originally posted by Thuppu View Post
      Tällasen vastauksen sain Trafilta asiaa tiedusteltuani. Eli pitäsikö tämä käsittää et inssin päätös on kiveen kirjotettu jos ei näe tarpeelliseksi asiaa tiedustella Trafilta?
      Näin se on muutaman katsastusmiehen kanssa mennyt. Inssi on niin täynnä itseään ettei voi edes omia soveltamisohjeita lukea, saati että soittaisi jollekkin joka ymmärtää jostain jotain.

      Yleensä olen tässä vaiheessa ilmaissut mielipiteeni inssistä sekä keskeyttänyt katsastuksen. Sattuneesta syystä joensuussa on pari katsastusmiestä jotka ei katsasta minun autoja...

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        Originally posted by mazajns View Post
        Näin se on muutaman katsastusmiehen kanssa mennyt. Inssi on niin täynnä itseään ettei voi edes omia soveltamisohjeita lukea, saati että soittaisi jollekkin joka ymmärtää jostain jotain.

        Yleensä olen tässä vaiheessa ilmaissut mielipiteeni inssistä sekä keskeyttänyt katsastuksen. Sattuneesta syystä joensuussa on pari katsastusmiestä jotka ei katsasta minun autoja...
        Toisaalta toi voi toimia toisinpäinkin jos on harrastajaystävällinen inssi. :think
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • nokonzok
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2013
          • 826
          • Espoo

          Originally posted by Thuppu View Post
          Tällasen vastauksen sain Trafilta asiaa tiedusteltuani. Eli pitäsikö tämä käsittää et inssin päätös on kiveen kirjotettu jos ei näe tarpeelliseksi asiaa tiedustella Trafilta?
          Tämähän on yleisemminkin todella iso ongelma muutos- ja rekisteröintikatsastuksissa. Trafi pesee kätensä kaikesta ja konttoreilla keksivät mitä sattuu.

          Kun nyt noin kovasti tykkäävät hallintolakiin viitata niin katsurille voi todeta, että samaisen lain mukaan katsastajan on perusteltava päätöksensä kirjallisesti sekä ilmoitettava sovelletut lainkohdat ja muut määräykset. Yleensä tässä kohtaa vastaukseksi saa lähinnä tuhinaa, mutta eduskunnan apulaisoikeusasiamies on tuoreessa ratkaisussaan (Dnro 4505/4/14) vahvistanut, että näin se tosiaan on. Jos näitä perusteluita ei anneta, katsastaja aivan yksiselitteisesti rikkoo lakia. Näin selvässä tapauksessa myös Trafin on pakko jollain tapaa puuttua asiaan.

          Meillä on Autoharrastajissa tarkoitus alkaa kerätä näitä käytännön ongelmia ja ilmoittaa niistä Trafille. Nehän eivät nimittäin mitenkään muuten tuli Trafin tietoon, jolloin katsastuksissa ei heidän mielestä ole mitään ongelmia.

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            Ihme hajontaa tosiaan on noiden päästöluokkien kanssa..

            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              Originally posted by nokonzok View Post
              Tämähän on yleisemminkin todella iso ongelma muutos- ja rekisteröintikatsastuksissa. Trafi pesee kätensä kaikesta ja konttoreilla keksivät mitä sattuu.

              Meillä on Autoharrastajissa tarkoitus alkaa kerätä näitä käytännön ongelmia ja ilmoittaa niistä Trafille. Nehän eivät nimittäin mitenkään muuten tuli Trafin tietoon, jolloin katsastuksissa ei heidän mielestä ole mitään ongelmia.
              Yksi reilu tapaus on roikkunut nyt varmaan 6-7 vuotta rekisteröinnin puolivälissä, vaikka täsmälleen samaa merkkiä/mallia on toisaalla rekisteröity ongelmitta.

              Melko oikeudenmukaista kun kaikki tarvittavat dokumentit on kunnossa, autovero suomeen jo maksettu, mutta katsurin päähänpiston takia leimaaminen tyssää trafin rekisterissä olevaan aiheettomaan tekniseen selvityspyyntöön.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • QUASIMODO
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2542
                • Pirkkala

                Originally posted by Convertible View Post
                Ihme hajontaa tosiaan on noiden päästöluokkien kanssa..

                http://autojen.com/paastot/bmw/z3.html
                Kuinkahan luotettavaa tietoa nämä ovat:think
                sigpic

                Comment

                • *makke*
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 884
                  • Klaukkala

                  Originally posted by nokonzok View Post
                  Katalysaattoria ei saa poistaa jos se on edellytetty auton päästöluokituksessa. Euro kakkosessa se on edellytetty, eli sitä ei saa poistaa ihan siitä riippumatta mitä arvoja mittauksesta saadaan. Edelleen vaaditaan saman päästöluokituksen täyttämistä kuin ennenkin, vain sen toteen näyttämistä on helpotettu.
                  Saa siis tarjota privaan jos löytyy 2,5-3,5" katin kuoria aihioksi. Ei kehtaisi uutta ostaa pilkottavaksi.

                  Comment

                  • ThemeJ
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 997
                    • Turku/Raahe

                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Tällasen vastauksen sain Trafilta asiaa tiedusteltuani. Eli pitäsikö tämä käsittää et inssin päätös on kiveen kirjotettu jos ei näe tarpeelliseksi asiaa tiedustella Trafilta?
                    Eipä taida olla tuo sinulle Trafissa vastannut millään tavalla tietoinen yhdestäkään automallin erosta ja näin ollen ei osaa eikä saa antaa tavalliselle ihmiselle mitään vastausta. Veikkaan että aivan sama mitä ajoneuvotekniikkaan kysytkin niin vastaus on aina sama.
                    Bmw E30
                    Bmw 2000Touring Scrap
                    Ex. Bmw E30 316
                    Ex. Bmw E36

                    Comment

                    • ThemeJ
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 997
                      • Turku/Raahe

                      Originally posted by nokonzok View Post
                      Tämähän on yleisemminkin todella iso ongelma muutos- ja rekisteröintikatsastuksissa. Trafi pesee kätensä kaikesta ja konttoreilla keksivät mitä sattuu.

                      Kun nyt noin kovasti tykkäävät hallintolakiin viitata niin katsurille voi todeta, että samaisen lain mukaan katsastajan on perusteltava päätöksensä kirjallisesti sekä ilmoitettava sovelletut lainkohdat ja muut määräykset. Yleensä tässä kohtaa vastaukseksi saa lähinnä tuhinaa, mutta eduskunnan apulaisoikeusasiamies on tuoreessa ratkaisussaan (Dnro 4505/4/14) vahvistanut, että näin se tosiaan on. Jos näitä perusteluita ei anneta, katsastaja aivan yksiselitteisesti rikkoo lakia. Näin selvässä tapauksessa myös Trafin on pakko jollain tapaa puuttua asiaan.

                      Meillä on Autoharrastajissa tarkoitus alkaa kerätä näitä käytännön ongelmia ja ilmoittaa niistä Trafille. Nehän eivät nimittäin mitenkään muuten tuli Trafin tietoon, jolloin katsastuksissa ei heidän mielestä ole mitään ongelmia.
                      Trafin ohjeistukset on aivan mitä sattuun sontaa ja niiden mielipide ja päätös muuttuu vähintään kerran päivässä. Omat ohjeet antaa A-katsastuksen oma tekninen tuki ja heidän omat tulkinnat, K1 katsastajien oma tekninen tuki ja heidän tulkinta, YKL:n ohjeet, Trafi omat ympäripyöreät tulkintaohjeet jne. Tähän vielä lisätään autoharrastajat ry:n antama "ohjeistus" tavalliselle asiakkaalle ja katsastajalle joka sotkee asiaa entisestään varsinkin kun siinä äkkiseltään näyttäisi olevan virheitä enemmän kuin näissä muissa edellämainituissa.

                      Ongelmista jos ilmoitetaan Trafille niin niihin voi odotella vastausta noin 5v sisällä ilmoitetusta ongelmasta, ja sekin arvio on todella optimistinen....
                      Mun mielipide on se, että Trafi, A-katsastus, K1 ja YKL, Poliisi, Tulli,sekä autoharrastajat ry vois keskenään puhua näistä ohjeistuksista eikä lähteä jokainen antamaan erikseen jokaiselle instanssille omia ohjeitaan. Ei tarvis perkele kenenkään vääntää siitä onko oikeassa vai ei jos olis selkeät ohjeet eikä olis mitään tulkinnanvaraa mihinkään suuntaan.
                      Last edited by ThemeJ; 13-10-2015, 21:39.
                      Bmw E30
                      Bmw 2000Touring Scrap
                      Ex. Bmw E30 316
                      Ex. Bmw E36

                      Comment

                      • ThemeJ
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 997
                        • Turku/Raahe

                        Mistä tuo apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu Diaarinumero 4505/4/14 löytyy? Olis mukava lukea mitä siinä sanotaan?
                        Bmw E30
                        Bmw 2000Touring Scrap
                        Ex. Bmw E30 316
                        Ex. Bmw E36

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Originally posted by ThemeJ View Post
                          Mistä tuo apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu Diaarinumero 4505/4/14 löytyy? Olis mukava lukea mitä siinä sanotaan?
                          Saa sen kun vaan pyytää. Voisihan tuon vielä skannatakin, siitä on tarkoitus tehdä erillinen tiedote katsastajille.

                          Kerro toki virheet Autoharrastajien ohjeessa. Tehdään korjaukset seuraavaan versioon, jos aihetta on.

                          Comment

                          • ThemeJ
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 997
                            • Turku/Raahe

                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Saa sen kun vaan pyytää. Voisihan tuon vielä skannatakin, siitä on tarkoitus tehdä erillinen tiedote katsastajille.

                            Kerro toki virheet Autoharrastajien ohjeessa. Tehdään korjaukset seuraavaan versioon, jos aihetta on.
                            Vaikkapa tuohon alustasarjaosioon olisi hyvä lisätä ettei säädettävää alustaa saa enää käyttää autoissa joissa on jonkinlainen alb venttiili. Euro 3 = kevyt kalusto, Euro III = raskas kalusto. Hitsauksista kun esitetään selvitys niin tuskinpa riittää lausunto siitä miksi juuri näin on tehty vaan eiköhän siinä haeta lähinnä materiaaleja mitä on käytetty ja millä tavalla kappaleet on tehty. Sanotaan että iskunvaimentimen tyyppiä saa muuttaa ja todetaan että eiköhän se ole ok jos ei korkeus muutu, no harvemmin sitä korkeutta iskarilla muutetaan muutenkaan, mutta Trafihan jo linjasi että jos osat on tarkoitettu korkeudenmuuttamiseen tai mahdollistavat sen niin sittenhän ne pitää muutoskatsastaa. Pyöränkulmista annettavassa todistuksessa olettaisin että arvot pitää olla ns. vihreällä eli valmistajan antamissa rajoissa. Jossain taidettiin jopa sanoa että katalysaattorin saa poistaa, eihän niin missään oikeassa tekstissä sanota joten ei saa poistaa. Jos kerrottu on että katalysaattorin saa poistaa, oisko syytä täsmentää että kolmitoimikatalysaattori on lähes aina pakollinen pakokaasumääräyksen täyttymisen takia? Poikkeuksena ehkä jotku vanhat jenkit ja siinäpä oikeastaan ne taitaakin olla. Nämä tuli näin aamutuimaan yhtäkkiä mieleen. Trafi määrää tarkastuskorttien sisällön, joten eiköhän tuo taistelu kannata kääntää sitä trafia ja heidän ohjeistustaan vastaan eikä neuvoa jokaista teidän asiakasta eli harrastajaa pyytämään jokaista lakipykälää miksi juuri hän ei saa asentaa 99 vuotiseen micraan corveten pataa jonka tehoa on remmiahtimella kuristettu 75kw rajoihin? Vastaus asiakkaalle tuskin riittää kun kerrotaan että Tieliikennelaki kieltää...
                            Last edited by ThemeJ; 14-10-2015, 09:02.
                            Bmw E30
                            Bmw 2000Touring Scrap
                            Ex. Bmw E30 316
                            Ex. Bmw E36

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Vaikkapa tuohon alustasarjaosioon olisi hyvä lisätä ettei säädettävää alustaa saa enää käyttää autoissa joissa on jonkinlainen alb venttiili.
                              Koko ohjeen tarkoitus on kommentoida kohtiin, jotka ovat jollain tapaa epäselviä. Jarrupaineensäädin -sääntö on hölmö, mutta sinänsä selkeä. On palautelistalla Trafin suuntaan.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Euro 3 = kevyt kalusto, Euro III = raskas kalusto.
                              Tsekkaan tämän, korjataan tarvittaessa.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Hitsauksista kun esitetään selvitys niin tuskinpa riittää lausunto siitä miksi juuri näin on tehty vaan eiköhän siinä haeta lähinnä materiaaleja mitä on käytetty ja millä tavalla kappaleet on tehty.
                              Sanamuoto meidän ohjeessa kuuluu tarkalleen näin: "Vahva lähtökohta kuitenkin on se, että jos rakentaja pystyy katsastajalle kertomaan mitä ratkaisuja on käytetty ja miksi niihin on päädytty, tulee katsastus hyväksyä".

                              Näkisin, että aika samasta asiasta tässä puhutaan. Ja kun tosiaan mitään vaatimuksia selvitykselle ei ole täsmennetty niin olen edelleen sitä mieltä, että selvitys "mitä ja miten" on varmasti riittävä.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Sanotaan että iskunvaimentimen tyyppiä saa muuttaa ja todetaan että eiköhän se ole ok jos ei korkeus muutu, no harvemmin sitä korkeutta iskarilla muutetaan muutenkaan, mutta Trafihan jo linjasi että jos osat on tarkoitettu korkeudenmuuttamiseen tai mahdollistavat sen niin sittenhän ne pitää muutoskatsastaa.
                              Juu ei tosiaan pelkällä iskarilla yleensä korkeutta muuteta. Mä en oikein tiedä mitä mun pitäisi sanoa, koska tässähän taas puhutaan ihan samasta asiasta, mutta sun mielestä me ollaan kuitenkin eri mieltä. On tosiaan niin, että korkeudenmuutososille on oma kohtansa. On vähän epäselvää mitä iskarin tyypin muuttamisella tarkoitetaan, mutta saa vaihtaa jos ei ole korkeudenmuutoshommat mielessä. Ihan niin kuin ohjeessa sanotaan.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Pyöränkulmista annettavassa todistuksessa olettaisin että arvot pitää olla ns. vihreällä eli valmistajan antamissa rajoissa.
                              Oletus on virheellinen. Valmistajan arvot on ohjearvoja, ei mitään absoluuttisia totuuksia. On ihan mahdollista, että madalluksen jälkeen kaikkia arvoja ei yksinkertaisesti saa vihreälle. Se ei kuitenkaan tarkoita, että auto olisi jollain tapaa vaarallinen. On ihan hyvää politiikkaa tsekata kulmat alustan vaihdon jälkeen, mutta väkisin "vihreälle" pääseminen on taas esimerkki ajatusmaailmasta, jossa ei ole mitään merkitystä sillä miten asiat on todellisuudessa, kunhan paperit on kunnossa.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Jossain taidettiin jopa sanoa että katalysaattorin saa poistaa, eihän niin missään oikeassa tekstissä sanota joten ei saa poistaa. Jos kerrottu on että katalysaattorin saa poistaa, oisko syytä täsmentää että kolmitoimikatalysaattori on lähes aina pakollinen pakokaasumääräyksen täyttymisen takia? Poikkeuksena ehkä jotku vanhat jenkit ja siinäpä oikeastaan ne taitaakin olla.
                              Ei sanottu.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Nämä tuli näin aamutuimaan yhtäkkiä mieleen. Trafi määrää tarkastuskorttien sisällön, joten eiköhän tuo taistelu kannata kääntää sitä trafia ja heidän ohjeistustaan vastaan eikä neuvoa jokaista teidän asiakasta eli harrastajaa pyytämään jokaista lakipykälää miksi juuri hän ei saa asentaa 99 vuotiseen micraan corveten pataa jonka tehoa on remmiahtimella kuristettu 75kw rajoihin? Vastaus asiakkaalle tuskin riittää kun kerrotaan että Tieliikennelaki kieltää...
                              Apulaisoikeusasiamies on pyytänyt Trafilta selvitystä miten katsastuspäätösten perustelut aiotaan jatkossa hoitaa hallintolain vaatimusten mukaisesti. Asia on siis siellä päässä jo koneiston käsittelyssä.

                              Ja edelleen, se on ihan sama mitä Trafi sanoo, katsastajan on se, joka tekee päätöksen kussakin katsastuksessa. Näin ollen on katsastajan lakisääteinen velvollisuus perustella ratkaisut pykälineen päivineen. Nyt se on tosiaan oikeusasiamiehen toimesta vielä erikseen vahvistettu. Enkä käsitä mitä väärää siinä, että pyydetään perusteluita. Jos katsuri on sanoo "ei", on ihan kohtuullista saada tietää miksi ei. Ja jos niitä pykäliä ei löydy niin sittenhän se on aiheeton "ei".

                              Comment

                              • ThemeJ
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 997
                                • Turku/Raahe

                                Nonii tässä hyvä esimerkki vaikkapa nämä pyöränkulmat. Sopikaa nyt perkele joku sama linjaus muiden ohjeistavien tahojen kanssa. Pahoittelut luin tuon katalysaattorin poistamisen väärin.
                                Bmw E30
                                Bmw 2000Touring Scrap
                                Ex. Bmw E30 316
                                Ex. Bmw E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎