Tuli leimalla hylsy kun olin unohtanut kokonaan viime syksynä asennetut H&R:n jouset. No, madaltaahan ne jopa 5mm edessä ja 0mm takana... Katsastaja sanoi että tarvitsee uusien säädöksien myötä jonkunsortin hyväksyntälapun lisäksi myös todistuksen pyörien suuntaamisesta. En kuitenkaan äkkiseltään tuolta pykälistä sellaista löytänyt, onko tosiaan näin?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta
Collapse
X
-
Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
-
-
Alustan muutoskatsastukseen ja pyöränkulmiin liittyen...
Trafin aiemmassa vuodelle 2011 päivätyssä ohjeistuksessa mainitaan, että:
Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää. Muulloin todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä.
Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, ellei auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla.
Varsinkin uudehkojen autojen kyseessä ollen valmistajat usein ilmoittavat eri arvoja jousista riippuen. Katsastajan harkinnassa on, ovatko muutetun auton pyöränkulmat sellaiset, että niillä on oleellisen haitallinen vaikutus auton hallittavuuteen. Asiakasta tulee kuitenkin informoida pyöränkulmien tarkastuksen tarpeellisuudesta. Vaurioituneen ajoneuvon katsastuksessa tulee todistus pyöränkulmista edellyttää symmetrisyyden toteamiseksi ja sen arvioimiseksi, ovatko mahdollisesti ohjearvoista poikkeavat kulmat seuraus rakennemuutoksesta vai vauriosta.
Uudessa ohjeessa (kuten jo monesti mainittu) on lisätty vaatimus esittää selvitys pyöränkulmista (eli suuntausraportti):
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen.
Uusi ohje ei tuo mitään uutta ohjeistusta siihen, millaiset arvot ovat hyväksyttäviä.
dokkarit löytyy täältä (vanhempi ohje kohdasta 16 ja uudempi kohdasta 10):
Muutoskatsastin itse juuri KONI & H&R setin (ei korkeussäädettävä) TUV lapun ja suuntausraportin kera. Camber ja caster eivät olleet auton vakioalustan ohjearvoissa mutta arvot olivat symmetriset ja tulos hyväksytty. Poikkeama vakioalustan ohjearvosta taisi olla suurin edessä jossa eroa oli camberissa noin asteen verran.
Suuntausraporttiin kannattaa pyytää mittaajan nimenselvennys ja allekirjoitus...
Comment
-
-
Juu tuv lappu ja nelipyörä suuntaus tarvitaan
Myös edelliseltä & 35 sivulta olisi voinut lukea nämä samat asiat
edit. hidas ja ylempänä kattavampi vastausLast edited by Roito; 28-10-2015, 12:58.BMW E70 X5 käyttismöhkö
MB W639 Kummisetä
Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl
Comment
-
-
Puusilmänä taas selailtu menemään. Kiitoksia.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by jukkae View PostOnko mustat h&r jouset? Itelle tuli ihan hippasen madaltavat(oikeastaan täysin sama kuin entisillä) mustat niin vetäsin merkin päälle mastonia niin meni täydestä kuin väärä raha, hylättiin siis katkenneista jousista aiemmin.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Eikös noissa rakentelusäädöksissä ollut vielä, että käytetään joko nyt uutta tullutta asetusta tai vanhaa, katsoen asiakkaan eduksi(tälle oli joku vuosiraja mihin asti)?
Eli onko kaksi kuukautta sittenkin pitänyt olla nelipyöräsuuntaus madallusjousten kaveriksi? :thinkMB W204 200cdi -08 -Käyttis-
MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-
Comment
-
-
Jos muutokset on tehty ennen 1.10.2015 voidaan soveltaa vanhoja määräyksiä, eikä esim. suuntauslappua tarvita. Toisaalta ei sitä nytkään missään sitovasta määräyksessä edellytetä. Tämä on juurikin Trafin helmasynti, keksitään kaikenlaisia vaatimuksia "epävirallisesti". Hyvä bongaus tuo vanha ohje, täytyy muistuttaa siitä viskaaleja!
Comment
-
-
Onko tuolla nykyisellä säädöksellä mahdollista vaihtaa moottorin tilavuutta suuremmaksi, kuin vanhalla säädöksellä.
Ja varmaan tuolla nelipyörä suuntauksella halutaan välttää näkemästä tälläisia kulkineita. Yhden bubbel wagenin kesällä näin tällä tyylillä rakennettuna liikenteessä. Melkoista kiemurtelua oli meno.Last edited by Rale; 05-05-2017, 20:01.
Comment
-
-
Originally posted by Rale View PostOnko tuolla nykyisellä säädöksellä mahdollista vaihtaa moottorin tilavuutta suuremmaksi, kuin vanhalla säädöksellä.
Ja varmaan tuolla nelipyörä suuntauksella halutaan välttää näkemästä tälläisia kulkineita. Yhden bubbel wagenin kesällä näin tällä tyylillä rakennettuna liikenteessä. Melkoista kiemurtelua oli meno.
Comment
-
-
Eipä niistä pyöränkulmien suuntamisista koskaan mitään haittaa ole.
Ja kun moni ei ymmärrä kuinka paljon pyöränkulmia saattaa muuttaa alustan korkeus, spacerit yms.
Kaikki ruuvailee alustaa ylös-alas ja laittelee spacereita jne. Eikä käytä yhtään ajatusta sille että kulmat ovat voineet mennä pahastikin pieleen.
Kyllä vaan tulee hyvä ajettava ihan tonttiin vedetystä vehkeestäkin kun kulmat on ihan oikeasti hierottu tarkalleen kohilleen.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by samsa87 View PostEnpä jaksa koko topiccia lukea läpi että onko aiheesta jo juttua, eli jos teen e39 tds->ttds niin mitähän muita muutoksia siihen mahdetaan vaatia leimaa varten?
Jarruja yms. varmaankin 540:stä.
Comment
-
-
Tulipa ahaa elämys, onko tosiaan näin että eur 2 päästöluokkaan saa leimata esim s38 omavalmistemoottorin pellin alle kunhan täyttää päästövaatimukset? vai ymmärsinkö nyt väärin?E30 M52b28 M122h Amme
E28 x monta
E23 728i Ministeri
E10 1600-2 Garret
VW LT50 Huoltoajoneuvo
HD lapio jätskikruiseri
Comment
-
-
Originally posted by Joma View PostTulipa ahaa elämys, onko tosiaan näin että eur 2 päästöluokkaan saa leimata esim s38 omavalmistemoottorin pellin alle kunhan täyttää päästövaatimukset? vai ymmärsinkö nyt väärin?
b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna
c) vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kWBMW E70 X5 käyttismöhkö
MB W639 Kummisetä
Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl
Comment
-
Comment