Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Tuli leimalla hylsy kun olin unohtanut kokonaan viime syksynä asennetut H&R:n jouset. No, madaltaahan ne jopa 5mm edessä ja 0mm takana... Katsastaja sanoi että tarvitsee uusien säädöksien myötä jonkunsortin hyväksyntälapun lisäksi myös todistuksen pyörien suuntaamisesta. En kuitenkaan äkkiseltään tuolta pykälistä sellaista löytänyt, onko tosiaan näin?
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • maccifin
      Newbiemmer
      • Aug 2011
      • 1
      • Helsinki

      Alustan muutoskatsastukseen ja pyöränkulmiin liittyen...

      Trafin aiemmassa vuodelle 2011 päivätyssä ohjeistuksessa mainitaan, että:

      Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää. Muulloin todistus pyöränkulmista edellytetään vain, mikäli siihen on erityistä syytä.
      Pyöränkulmien ei muutetun auton kyseessä ollessa tarvitse olla valmistajan ohjearvojen mukaisia, ellei auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellytä, vaan todistuksesta voidaan varmistaa kulmien symmetrisyys auton eri puolilla.
      Varsinkin uudehkojen autojen kyseessä ollen valmistajat usein ilmoittavat eri arvoja jousista riippuen. Katsastajan harkinnassa on, ovatko muutetun auton pyöränkulmat sellaiset, että niillä on oleellisen haitallinen vaikutus auton hallittavuuteen. Asiakasta tulee kuitenkin informoida pyöränkulmien tarkastuksen tarpeellisuudesta. Vaurioituneen ajoneuvon katsastuksessa tulee todistus pyöränkulmista edellyttää symmetrisyyden toteamiseksi ja sen arvioimiseksi, ovatko mahdollisesti ohjearvoista poikkeavat kulmat seuraus rakennemuutoksesta vai vauriosta.



      Uudessa ohjeessa (kuten jo monesti mainittu) on lisätty vaatimus esittää selvitys pyöränkulmista (eli suuntausraportti):

      Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen.


      Uusi ohje ei tuo mitään uutta ohjeistusta siihen, millaiset arvot ovat hyväksyttäviä.

      dokkarit löytyy täältä (vanhempi ohje kohdasta 16 ja uudempi kohdasta 10):


      Muutoskatsastin itse juuri KONI & H&R setin (ei korkeussäädettävä) TUV lapun ja suuntausraportin kera. Camber ja caster eivät olleet auton vakioalustan ohjearvoissa mutta arvot olivat symmetriset ja tulos hyväksytty. Poikkeama vakioalustan ohjearvosta taisi olla suurin edessä jossa eroa oli camberissa noin asteen verran.

      Suuntausraporttiin kannattaa pyytää mittaajan nimenselvennys ja allekirjoitus...

      Comment

      • Roito
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 3921
        • Tavastila/Kotka

        Juu tuv lappu ja nelipyörä suuntaus tarvitaan

        Myös edelliseltä & 35 sivulta olisi voinut lukea nämä samat asiat



        edit. hidas ja ylempänä kattavampi vastaus
        Last edited by Roito; 28-10-2015, 12:58.
        BMW E70 X5 käyttismöhkö
        MB W639 Kummisetä

        Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          Puusilmänä taas selailtu menemään. Kiitoksia.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • jukkae
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3506
            • 70800

            Onko mustat h&r jouset? Itelle tuli ihan hippasen madaltavat(oikeastaan täysin sama kuin entisillä) mustat niin vetäsin merkin päälle mastonia niin meni täydestä kuin väärä raha, hylättiin siis katkenneista jousista aiemmin.

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              Originally posted by jukkae View Post
              Onko mustat h&r jouset? Itelle tuli ihan hippasen madaltavat(oikeastaan täysin sama kuin entisillä) mustat niin vetäsin merkin päälle mastonia niin meni täydestä kuin väärä raha, hylättiin siis katkenneista jousista aiemmin.
              OT: On joo, oishan sen voinut tolleenkin tehdä, mutta käytetään nyt suuntauksessa kun joutuu muutenkin yhden puslan tuonne vaihtaa, eikä noita ole minun omistusaikana säädelty.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • JiPe
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2010
                • 2548
                • Kuopio

                Eikös noissa rakentelusäädöksissä ollut vielä, että käytetään joko nyt uutta tullutta asetusta tai vanhaa, katsoen asiakkaan eduksi(tälle oli joku vuosiraja mihin asti)?
                Eli onko kaksi kuukautta sittenkin pitänyt olla nelipyöräsuuntaus madallusjousten kaveriksi? :think
                Last edited by JiPe; 28-10-2015, 15:39. Reason: typo
                MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Jos muutokset on tehty ennen 1.10.2015 voidaan soveltaa vanhoja määräyksiä, eikä esim. suuntauslappua tarvita. Toisaalta ei sitä nytkään missään sitovasta määräyksessä edellytetä. Tämä on juurikin Trafin helmasynti, keksitään kaikenlaisia vaatimuksia "epävirallisesti". Hyvä bongaus tuo vanha ohje, täytyy muistuttaa siitä viskaaleja!

                  Comment

                  • Rale
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 1482
                    • Porvoo

                    Onko tuolla nykyisellä säädöksellä mahdollista vaihtaa moottorin tilavuutta suuremmaksi, kuin vanhalla säädöksellä.

                    Ja varmaan tuolla nelipyörä suuntauksella halutaan välttää näkemästä tälläisia kulkineita. Yhden bubbel wagenin kesällä näin tällä tyylillä rakennettuna liikenteessä. Melkoista kiemurtelua oli meno.
                    Last edited by Rale; 05-05-2017, 20:01.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by Rale View Post
                      Onko tuolla nykyisellä säädöksellä mahdollista vaihtaa moottorin tilavuutta suuremmaksi, kuin vanhalla säädöksellä.

                      Ja varmaan tuolla nelipyörä suuntauksella halutaan välttää näkemästä tälläisia kulkineita. Yhden bubbel wagenin kesällä näin tällä tyylillä rakennettuna liikenteessä. Melkoista kiemurtelua oli meno.
                      Moottoreissa edelleen se sama 25% suurimmasta vertailumoottorista.

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        Eipä niistä pyöränkulmien suuntamisista koskaan mitään haittaa ole.
                        Ja kun moni ei ymmärrä kuinka paljon pyöränkulmia saattaa muuttaa alustan korkeus, spacerit yms.

                        Kaikki ruuvailee alustaa ylös-alas ja laittelee spacereita jne. Eikä käytä yhtään ajatusta sille että kulmat ovat voineet mennä pahastikin pieleen.

                        Kyllä vaan tulee hyvä ajettava ihan tonttiin vedetystä vehkeestäkin kun kulmat on ihan oikeasti hierottu tarkalleen kohilleen.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • samsa87
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2014
                          • 46
                          • Lahti

                          Enpä jaksa koko topiccia lukea läpi että onko aiheesta jo juttua, eli jos teen e39 tds->ttds niin mitähän muita muutoksia siihen mahdetaan vaatia leimaa varten?
                          Aristo -93, BMW 525tds touring -98, Granvia -95, Omega MV6 -95

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by samsa87 View Post
                            Enpä jaksa koko topiccia lukea läpi että onko aiheesta jo juttua, eli jos teen e39 tds->ttds niin mitähän muita muutoksia siihen mahdetaan vaatia leimaa varten?
                            Ainakin vaaditut päästöt riippuvat auton euro luokituksesta.
                            Jarruja yms. varmaankin 540:stä.

                            Comment

                            • Joma
                              BTCF Member
                              • Feb 2011
                              • 1320
                              • Masku

                              Tulipa ahaa elämys, onko tosiaan näin että eur 2 päästöluokkaan saa leimata esim s38 omavalmistemoottorin pellin alle kunhan täyttää päästövaatimukset? vai ymmärsinkö nyt väärin?
                              E30 M52b28 M122h Amme
                              E28 x monta
                              E23 728i Ministeri
                              E10 1600-2 Garret

                              VW LT50 Huoltoajoneuvo
                              HD lapio jätskikruiseri

                              Comment

                              • Roito
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2009
                                • 3921
                                • Tavastila/Kotka

                                Originally posted by Joma View Post
                                Tulipa ahaa elämys, onko tosiaan näin että eur 2 päästöluokkaan saa leimata esim s38 omavalmistemoottorin pellin alle kunhan täyttää päästövaatimukset? vai ymmärsinkö nyt väärin?
                                a) ajoneuvo on vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25% suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus

                                b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna

                                c) vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
                                saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW
                                Last edited by Roito; 09-12-2015, 18:54. Reason: lisätty kohta C
                                BMW E70 X5 käyttismöhkö
                                MB W639 Kummisetä

                                Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎