Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Controll3d
    BTCF Member
    • Nov 2009
    • 332
    • Iisalmi

    Originally posted by *makke* View Post
    2.4
    Pakoputkiston muuttaminen
    Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämätön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät
    on kahdennettava ,jos pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita

    Meneekö tommonen viinamoottori euro2 päästöihin ilman katalysaattoria? Ei tarvisi jumppailla kerran vuodessa kattia paikalleen
    Tuossahan se oleellinen tulee. Kyse ei ole siitä meneekö päästöistä läpi vai ei ilman kattia, mutta se vain on siellä oltava jos/kun se alunperinkin on autosta löytynyt. Vaikka sitten tyhjät kuoret.
    Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.
    Käyttis: -
    Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

    °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2855
      • Tampere

      Originally posted by Controll3d View Post
      Tuossahan se oleellinen tulee. Kyse ei ole siitä meneekö päästöistä läpi vai ei ilman kattia, mutta se vain on siellä oltava jos/kun se alunperinkin on autosta löytynyt. Vaikka sitten tyhjät kuoret.
      Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.
      Tuossa virkkeessä oli toinenkin lause joka alkaa ehdolla "jos". Pakokaasupäästömääräyksillä ilmeisesti tarkoitetaan tyyppihyväksynnän vaatimia laitteita?
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16427
        • Asikkala

        Originally posted by Controll3d View Post
        Tuossahan se oleellinen tulee. Kyse ei ole siitä meneekö päästöistä läpi vai ei ilman kattia, mutta se vain on siellä oltava jos/kun se alunperinkin on autosta löytynyt. Vaikka sitten tyhjät kuoret.
        Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.
        Lueppa myös se boldatun kohdan jälkeinen osa.

        Originally posted by böntti View Post
        Pakokaasupäästömääräyksillä ilmeisesti tarkoitetaan tyyppihyväksynnän vaatimia laitteita?
        Vai tarviiko mitään laitteita jos mittarit näyttää ok:ta muutenkin ? Kuten tuo katinpoistoasia :think

        Comment

        • Controll3d
          BTCF Member
          • Nov 2009
          • 332
          • Iisalmi

          Originally posted by böntti View Post
          Tuossa virkkeessä oli toinenkin lause joka alkaa ehdolla "jos". Pakokaasupäästömääräyksillä ilmeisesti tarkoitetaan tyyppihyväksynnän vaatimia laitteita?
          Näin se tiettävästi menee (viisaammat korjatkoon). Autosta riippuen sitten siihen kuuluu esim. aktiivihiilisuodatin, egr, hiukkassuodatin... ja mikä kaikkea näitä saastelaitteita onkaan.

          edit: Tarkemmin taitaa vielä olla mitä laitteita on tarvinnut valmistaja/ko. malli jotta saavuttanut tietyt päästövaatimukset alunperin. Johon sisältyy muutakin kuin katsastuksessa mitattavaa HC arvoa.


          Originally posted by jr66 View Post
          Lueppa myös se boldatun kohdan jälkeinen osa.
          Aiemmassa kohtaa trafin määräystä (2.3) käytetään 'pakokaasupäästövaatimus' jolla viitataan sitten varsinaisiin päästöihin.
          Last edited by Controll3d; 08-10-2015, 10:42.
          Käyttis: -
          Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

          °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°

          Comment

          • QUASIMODO
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2542
            • Pirkkala

            :think
            Tiedustelin autoni päästöluokkaa katsastuskonttorilta ja sain vastaukseksi, että autoni on 99,9% varmuudella euro 2 -päästöluokan auto.

            Haluaisin kuitenkin 100%:n varmuuden.
            Heidän mukaansa auton papereissa ei ole päästöluokkaa ilmoitettu koska tuohon aikaan sitä ei ole vaadittu.
            Auto siis vuoden 97 E36.

            Mikäli päästöluokan haluaa selvittää tulisi ottaa yhteyttä BMW:lle ja pyytää COC-todistus tälle tyypille (?).

            COC-todistus=BMW:n tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus?

            ..mutta eikös tuolloin kun tuo todistus on laadittu, niin ei ole ollut vielä edes euro3 luokkaa?

            Olen hieman pihalla tästä, joten saisinko rautalankaversion miten toimia..vai voiko mikään E36 edes kuulua euro 3 luokkaan?
            sigpic

            Comment

            • Skunkki^
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 688
              • Espoo

              Originally posted by QUASIMODO View Post
              :think
              Tiedustelin autoni päästöluokkaa katsastuskonttorilta ja sain vastaukseksi, että autoni on 99,9% varmuudella euro 2 -päästöluokan auto.

              Haluaisin kuitenkin 100%:n varmuuden.
              Heidän mukaansa auton papereissa ei ole päästöluokkaa ilmoitettu koska tuohon aikaan sitä ei ole vaadittu.
              Auto siis vuoden 97 E36.

              Mikäli päästöluokan haluaa selvittää tulisi ottaa yhteyttä BMW:lle ja pyytää COC-todistus tälle tyypille (?).

              COC-todistus=BMW:n tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus?

              ..mutta eikös tuolloin kun tuo todistus on laadittu, niin ei ole ollut vielä edes euro3 luokkaa?

              Olen hieman pihalla tästä, joten saisinko rautalankaversion miten toimia..vai voiko mikään E36 edes kuulua euro 3 luokkaan?
              Jos sinun autosi on rekisteröity suomeen, on siitä päästöluokkakin tiedossa konttorilla tyyppihyväksynnän muodossa.
              Jos ei ole, ei ne sitä voi vaatiakkaan.
              Euro3 alkoi vuonna -97 ja tuli pakolliseksi -01. Melkein uskallan lisätä tuon 0,01% tuohon katsurin arvioon
              KIA Optima PHEV

              Exät:
              520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Originally posted by Skunkki^ View Post
                Jos sinun autosi on rekisteröity suomeen, on siitä päästöluokkakin tiedossa konttorilla tyyppihyväksynnän muodossa.
                Jos ei ole, ei ne sitä voi vaatiakkaan.
                Euro3 alkoi vuonna -97 ja tuli pakolliseksi -01. Melkein uskallan lisätä tuon 0,01% tuohon katsurin arvioon
                Ja mä kun lisään siihen vielä oman mielipiteeni mukaan 0,09% niin päästään täyteen sataan. Ei ole tainnut yksikään eekolmenkuuen olla eurokolmonen tehtaalta.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Euro 3 -direktiivi on tullut vasta vuonna 1998, joten voinee turvallisesti sanoa, että yksikään E36 ei ole Euro 3 -päästöluokassa. Uusille tyypeille se on ollut pakollinen 2000 alusta ja kaikille käyttöönotetuille 2001 alusta. Suorasuihkutus dieseleillä on ollut jotain poikkeuksia.

                  Katalysaattoria ei saa poistaa jos se on edellytetty auton päästöluokituksessa. Euro kakkosessa se on edellytetty, eli sitä ei saa poistaa ihan siitä riippumatta mitä arvoja mittauksesta saadaan. Edelleen vaaditaan saman päästöluokituksen täyttämistä kuin ennenkin, vain sen toteen näyttämistä on helpotettu.

                  Comment

                  • ThemeJ
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 997
                    • Turku/Raahe

                    Originally posted by Skunkki^ View Post
                    Jos sinun autosi on rekisteröity suomeen, on siitä päästöluokkakin tiedossa konttorilla tyyppihyväksynnän muodossa.
                    Mistäs tämä tieto tulee? Ja joo kattia ei saa poistaa jos se siellä kerran jo on.
                    Bmw E30
                    Bmw 2000Touring Scrap
                    Ex. Bmw E30 316
                    Ex. Bmw E36

                    Comment

                    • Skunkki^
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 688
                      • Espoo

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Mistäs tämä tieto tulee? Ja joo kattia ei saa poistaa jos se siellä kerran jo on.
                      Suoraan katsastusmiehen tietokoneelta... Katinkin saat poistaa jos auto/moottorikomboa on tyypitetty ilman kattia, tosin kovin harvassa nämä mallit.
                      Last edited by Skunkki^; 08-10-2015, 23:17.
                      KIA Optima PHEV

                      Exät:
                      520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                      Comment

                      • nokonzok
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2013
                        • 826
                        • Espoo



                        Siitä yksi näkemys säädösten tulkinnasta.

                        Comment

                        • billy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2012
                          • 1052
                          • Finland

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Miten muuten kun ilmeisesti ei hyväksytä näitä ulkopuolisten viripajojen tekeleitä vertailupohjaksi, niin miten on nämä tehtaiden omien viripajojen tekeleet kuten BMW M GmbH, quattro GmbH, AMG GmbH, OPC jne.? Nämähän ovat periaatteessa täysiä tehdasmalleja ja joissakin tapauksissa on hyvinkin paljolti samaa mitä perusmalleissa.

                          Eli esim. voiko e34 M5:sta käyttää verrokkina normi e34:lle?
                          Sanoisin että kyllä, koska mekin katsastimme juuri yhden foorumilaisen e34 vertaamalla sitä m5 e34 auton omistaja kertokoon lisää jos haluaa

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by billy View Post
                            Sanoisin että kyllä, koska mekin katsastimme juuri yhden foorumilaisen e34 vertaamalla sitä m5 e34 auton omistaja kertokoon lisää jos haluaa
                            Ok, hyvä juttu. Omalla kohdalla lähinnä kiinostaa tuo quattro GmbH:n tekele(S6 Plus) joka on tavallaan rinnakaismalli omalle harrasteelle ja vertailumallina mahollistais suuremmat lukemat otteeseen.

                            Toki nyt tämän selvityksen mukaan kyllä ymmärtäis ettei estettä pitäis olla...
                            Originally posted by nokonzok View Post
                            http://autoharrastajat.fi/?p=167

                            Siitä yksi näkemys säädösten tulkinnasta.
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Ok, hyvä juttu. Omalla kohdalla lähinnä kiinostaa tuo quattro GmbH:n tekele(S6 Plus) joka on tavallaan rinnakaismalli omalle harrasteelle ja vertailumallina mahollistais suuremmat lukemat otteeseen.

                              Toki nyt tämän selvityksen mukaan kyllä ymmärtäis ettei estettä pitäis olla...
                              Näissä on vaan se ansa, että valmistaja on eri. Siksi se ei välttämättä ole ihan niin läpihuutojuttu saada niitä rinnastettua. Kannattaa toki vähän vängätä, rinkelit niissä on molemmissa keulalla.

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1559
                                • Helsinki

                                Originally posted by nokonzok View Post
                                Näissä on vaan se ansa, että valmistaja on eri. Siksi se ei välttämättä ole ihan niin läpihuutojuttu saada niitä rinnastettua. Kannattaa toki vähän vängätä, rinkelit niissä on molemmissa keulalla.
                                Noita M, Quattro ja AMG malleja verrokkina käyttäessä kannattaa tosiaan muistaa, että insinööri konttorilla ei ole ylin auktoriteetti asiassa. Trafin linja jonka mukaan BMW M on oma valmistaja koska sen VIN on eri kun normi BMW:ssä ei lienee muuttunut mihinkään tässä viimeisimmässä uudistuksessa. Eli vaikka yksi tietty insinööri päästäisi normi E34 vs M5 läpi ei se tarkoita sitä, että tämä olisi koko valtakunnassa uusi tulkinta. Jossain toisella konttorilla saattavat kysyä asiaa Trafista ja lopputulos on hyvin suurella todennäköisyydellä toinen. Pahin tilanne tietysti on jos kohdalle sattuu virkaintoinen inssi seuraavassa vuosikatsastuksessa. Se voi tietää ongelmia vaikka muutoskatsastus olisi mennyt läpi heittämällä.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎