Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11056
    • Oulu

    Originally posted by Joni* View Post
    Hieman vaikeuksia saada päästöjä kuriin katsastukseen. Tyhjäkäynti nippanappa menee rajoihin mutta kierroksilla CO liian korkea. Miten vanos vaikuttaa tuohon mittaukseen? Kuuluuko olla aktivoitu tuossa testin aikana? M54B30 imunokka ja M50 NV imu pakonokkana hyvin miedolla overlapilla.
    Ei kuulu olla aktivoituna tyhjäkäynnillä.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11056
      • Oulu

      ms41:een herkkua tiedossa: https://sites.google.com/site/openms...-code---ms41-3

      Datalogging
      New command added to datalog most relevant parameters for tuning into one reply to help with logging speed. INPA and standard MS41 compatibility maintained.

      0-5V Inputs (Linear Response Sensors only)
      - WidebandO2
      - MAP
      - Ethanol %
      - Oil Pressure
      - Fuel Pressure
      *Oxygen Senors, and Fuel Tank Pressure Sensor wiring can be spliced into.
      User-configurable via 24KB.

      CEL Flash
      CEL can be user-configured to blink at 200ms for various conditions such as:
      - High Coolant Temp
      - Low Coolant Temp & Mid-High RPM
      - Knock
      - Boost/AFR/etc. limits
      Future-Variable Flash Count logic can allow other code to flash CEL, for example, once if switching to Boost Map 1, and twice if Boost Map 2.

      Ignition Cut
      RPM limit above which a user-configured 0 to 100% ignition retard is applied.
      (3) Pins 80, 81, 82 can used as 5V toggle switches to activate code such as:
      - Toggle on a user-configured ignition retard for 'rolling-anti-lag'
      - Clutch switch to aid shifting

      AlphaN
      Allow use of stock AlphaN tables without a DTC 8 for MAF.
      AlphaN + Load Smoothing or just AlphaN. Need to test which is better.

      Boost Control
      Boost controller can be wired to the Carbon Canister Purge Valve solenoid.
      (2) boost maps can be switched via 5V Pins 80, 81, 82, and A/C switch (Future).
      Calculated Wastegate Duty Cycle can be trimmed by:
      - Coolant Temp
      - Intake Temp
      - Vehicle Speed
      - Knock
      - Manifold Pressure (if MAP sensor)

      FlexFuel Ethanol Logic
      0-5V Ethanol Content Analyzer supported.
      Calculates:
      - Fuel Injection (ms)
      - Cranking Fuel Injection (ms)
      - Ignition Timing (BTDC)

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3405
        • Kotka

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Hyvän oloisia toiminnallisuuksia.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • Joni*
          BTCF Member
          • Nov 2005
          • 192
          • Vaasa

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Ei kuulu olla aktivoituna tyhjäkäynnillä.
          Saattoi olla tuosta kiinni että korotetuilla kierroksilla oli load siinä rajoilla että vanos menee päälle. Pistin vähän enemmän pelivaraa ettei pääse vanos aktivoitumaan niin ei ollut enää mitään ongelmaa noiden päästöjen kanssa. Tulipa sitten keskiviikkona muutoskatsastettua taas yksi e36 turbolla lisää.

          Mielenkiintoisia ominaisuuksia tullut MS41:een. Tuo ahtopainesäätö olisi kyllä kiva saada pelaamaan. Mulla on nyt HPX maf paikallaan ja toimii hienosti niin ei kyllä huvittaisi välttämättä MAPille vaihtaa ja ei varmaan molempia saa käyttöön kumminkaan.
          Z3 Roadster 2.8 -00

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11056
            • Oulu

            Originally posted by Joni* View Post
            Saattoi olla tuosta kiinni että korotetuilla kierroksilla oli load siinä rajoilla että vanos menee päälle. Pistin vähän enemmän pelivaraa ettei pääse vanos aktivoitumaan niin ei ollut enää mitään ongelmaa noiden päästöjen kanssa. Tulipa sitten keskiviikkona muutoskatsastettua taas yksi e36 turbolla lisää.

            Mielenkiintoisia ominaisuuksia tullut MS41:een. Tuo ahtopainesäätö olisi kyllä kiva saada pelaamaan. Mulla on nyt HPX maf paikallaan ja toimii hienosti niin ei kyllä huvittaisi välttämättä MAPille vaihtaa ja ei varmaan molempia saa käyttöön kumminkaan.
            Hyvä että on saatu rokkaamaan Se vanoksen päällä olo tyhjäkäynnillä pilaa kyllä päästöt aika hyvin.

            Ei saa map pohjaisena toimimaan vielä tuollakaan. Map anturi on vain loggausta varten, että saa ahtopaineen mukaan suoran ecun omiin logeihin.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • ihuhtaka
              Bimmer Rookie
              • Jul 2019
              • 66
              • Helsinki

              Kysyn nyt täällä, kun en löytänyt erillistä MS43 säätämiseen keskittyvää threadia. Kohteena E46 320i M54B22 ja MS430056.

              Olen tuunaillut E85 kylmästarttia kuntoon ja olen yrittänyt saada katalysaattorin lämmitykseen liittyvää sytkäennakon pienentämistä pois käytöstä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että joku kartta vielä vetää ennakon reilusti miinukselle heti startin jälkeen. Lisäksi hetki startin jälkeen tulee liitteen login mukainen sopan lisäys.

              Vaikuttaako tämä katalysaattorin lämmitykseltä vai joltain muulta? Onko normaali?

              Olen nollannut seuraavat kartat, joiden kuvittelin vaikuttavat katalysaattorin lämmitysaikaan, eli sisältävät sekä t_ että ch_-lyhenteet kartan nimessä:

              Ruiskutus:
              id_t_ch_ti_cat_var__tco_st
              ip_t_ch_ti__tco_st__km_ctr

              Ennakko:
              id_t_iga_ch_cat_var__tco_st
              ip_t_iga_ch__tco_st__km_ctr

              Näiden oletettu vaikutus on hieman hämärä, mutta nollasin kuitenkin.
              ip_t_ch_2__tco_st__km_ctr
              ip_t_ch_2_n_sp__tco_st__km_ctr


              Eli mitä pitäisi vielä tehdä, että startin jälkeen ei mennä noin pahasti miinukselle ennakossa? Olisin halunnut koittaa, että onko tuo osasyy siihen, ettei jää ekalla käyntiin. Crankkays ja startti ollaan plussalla, mutta heti sitten mennään miinukselle.

              Tätä käyntiin lähtöä on edeltänyt yksi starttaus, jolla kone ei jäänyt käymään:
              Last edited by ihuhtaka; 20-02-2020, 16:50.

              Comment

              • Baas 009
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 302
                • Varsinainen Suomi

                Sainpas toimeksi tsekata oman ms41-purkin notulit, ja ainakin Pazin videoiden perusteella tuo on softauskelvoton versio (index-teksti puuttuu). Mikä hauskinta, auto joka on koneen luovuttanut, on sisältä osin palanut ja EWS-mokkula on hävinnyt paikalta.

                Saako tällaisesta purkista ajonestoa pois päältä tai uudelleenkonffattua uudelle ews:lle? Ilmeisesti ei saa jos kerran purkissa ei ole tallentavaa muistia...

                Joutuuko tässä nyt vielä ecun hommaukseenkin

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11056
                  • Oulu

                  Jos se on -373 loppuinen ilman indexiä, niin siihen itseasissa voi vetästä uudemman boksin fullflashin sisään ja säätää normaalisti. Muille ei voi mitään muuta kuin pistää kiinan ews emulaattorin että ews:n saa pois. Ne ei oo kalliita, mut voi vaatia muutaman yrityksen että asennus ja käyttöönotto onnistuu. Ja ne ei oo ihan 100% varmoja ja saattaa lakata toimimasta joskus.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    Originally posted by Baas 009 View Post
                    tuo on softauskelvoton versio (index-teksti puuttuu).

                    "Index+nro"-teksti kertoo vain sen että boksi on varmasti fläshättävä. Fläsh-kelpoisten MS41-purkkien numerot:
                    1 429 861; 1 432 401; 1 429 373; 1 437 806; 1 429 542;1 430 144;1 406 464.


                    Purkit joihin ei pysty ilman tinausoperaatioita eli eivät ole fläshättäviä:


                    1 744 598; 1 427 703; 1 744 897; 1 427 704 ja 1 429 999
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • Baas 009
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 302
                      • Varsinainen Suomi

                      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                      "Index+nro"-teksti kertoo vain sen että boksi on varmasti fläshättävä. Fläsh-kelpoisten MS41-purkkien numerot:
                      1 429 861; 1 432 401; 1 429 373; 1 437 806; 1 429 542;1 430 144;1 406 464.


                      Purkit joihin ei pysty ilman tinausoperaatioita eli eivät ole fläshättäviä:


                      1 744 598; 1 427 703; 1 744 897; 1 427 704 ja 1 429 999
                      Kiitos! Ostin jo yhden, index-numerolla varustetun ja onneksi oli flashattavien listalla

                      Comment

                      • Vauhtivaunu
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 2714
                        • P-Karjala

                        Originally posted by Baas 009 View Post
                        Kiitos! Ostin jo yhden, index-numerolla varustetun ja onneksi oli flashattavien listalla

                        Ok. Hyvä Vastaan nyt tähän Sinun viestiin, vaikka asia ei koske Sinua, mutta olen saanut kyselyjä käykö vaikkapa 2-litraisen moottorin purkki 2.8-koneeseen tai 2.5-litraisen. Tai toisinpäin.



                        Eli: Kaikki Siemens MS41.0/.1/.2-moottorinohjainpurkit jotka on tuossa laittamassani numerolistassa "fläsh-kelpoisia" pystyy muuttamaan karttoja vaihtamalla mihin vain toiseen moottoriin joka on single-vanos M52-moottoriperheessä (M52B20/B25/B28). Kaikki on ohjelmoitavissa ristiin ja EWS:n saa pois.



                        2.0/2.5/2.8-litraisten moottorien karttoja on Romaraider-foorumilta ladattavissa niille, jotka tietää mitä tekee. Muita voi auttaa mm. allekirjoittanut tai vaikkapa muut tässä topicissa taitojaan esille tuoneet.


                        Ja toive: älkää viskatko tunkiolle tai jätä paalattavaan autoon niitä Siemens MS41.x-purkkeja. Jos ei juuri Sinulla, joka laitat autosi paaliin, ole käyttöä sille, niin jollain muulla voi olla. Niitä löytyy e36,e39 ja e46-korimallien 6-sylinterisistä. Kannattaa tarkastaa ennen paaliin laittoa
                        sigpic


                        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11056
                          • Oulu

                          Originally posted by Vauhtivaunu View Post

                          Ja toive: älkää viskatko tunkiolle tai jätä paalattavaan autoon niitä Siemens MS41.x-purkkeja. Jos ei juuri Sinulla, joka laitat autosi paaliin, ole käyttöä sille, niin jollain muulla voi olla. Niitä löytyy e36,e39 ja e46-korimallien 6-sylinterisistä. Kannattaa tarkastaa ennen paaliin laittoa
                          Tai oikeestaan mitään ms41/42/43 purkkia ei kannata heittää pois. Edes rikkinäistä. Niille kyllä käyttöä löytyy

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3405
                            • Kotka

                            Löytyisikö Kymenlaaksosta säätäjää Siemens MS41:lle?
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • Arppa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1046
                              • Lumbriver

                              Mitä nuista purkeista maksetaan??

                              Ylimääräisenä numerolla 1 429 861 index 10
                              Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                              Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                              Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                              -Raahe Connection-
                              -Team Kärppä- limited edition

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1632
                                • vihti

                                Noniin, halusin talvipulkkaan laittaa ms41.2 fullflashin ja se onnistuikin tai ainakin quickflashissä luki niin. Sitten avaimesta virrat pois ja odottelun jälkeen uudestaan kakkos asentoon ja ei toimi enää, rämpyttää ilmeisesti bensapumpun relettä taukoamatta ja asc valo sekä suuttimet tanssii mukana. Partialin sain talteen ennen Flashiä mutta fullreadi ei tietenkään onnistunut tässä boxissa.

                                -373 boxi, voiko tuolle vielä jotain tehdä, Quickflash ei enää saa yhteyttä ecuun...PS ostetaan ms41 boksi, plussaa jos on 41.2 jo valmiina sisällä.

                                Edittiä: otin ecun ja tulipellin välistä vihreän releen veke niin naksutus loppui ja tietenkin tuli kasa vikakoodeja mutta taas pääsee ohjelmaan käsiksi, identify kertoo että siellä on edelleen orkkis ohjelma sisällä, fullreadia ei saa pihalle ja partialin saa joka on ms41.0 pitääkö jo fullflashissä muuttaa control bitsit samaksi kuin vakiossa on ku tuolta rr foorumilta sain sen käsityksen että fullflash olis hyvä laittaa mahdollisimman koskemattomana ja partial on sit se mitä modataan muutetaan?
                                Last edited by naikou; 08-10-2020, 13:09.
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎