Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThemeJ
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 997
    • Turku/Raahe

    Originally posted by stano View Post
    Juurikin näin ois tarkotus tehdä, eli s38b36- moottori ahdettuna pitäisi saada muutoskatsastettua toiseen koriin.

    535 varmaan aika saman painonen mitä m5? 1680kg näyttäis omamassa olevan tuossa ämmässä.

    1630kg pitäis olla omamassa vähintään..
    Ämmät yleensä 1710--> ellei joku tuontipeli esim. briteistä ja oiskohan 535 jotain 1600kg kieppeillä jos automaatti, se manuaalihan taitaa olla aavistuksen kevyempi.
    Toki jos tekee jonku mukamas omavalmistekoneen missä teho on luokkaa 200kw niin sittenhän painoilla ei paljon merkitystä ole.
    Last edited by ThemeJ; 01-10-2013, 21:05.
    Bmw E30
    Bmw 2000Touring Scrap
    Ex. Bmw E30 316
    Ex. Bmw E36

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2510
      • Länsirannikko

      Originally posted by ThemeJ View Post
      Ämmät yleensä 1710--> ellei joku tuontipeli esim. briteistä ja oiskohan 535 jotain 1600kg kieppeillä jos automaatti, se manuaalihan taitaa olla aavistuksen kevyempi.
      Toki jos tekee jonku mukamas omavalmistekoneen missä teho on luokkaa 200kw niin sittenhän painoilla ei paljon merkitystä ole.
      Mikä tässä nyt oli ongelma? Kyllä siihen koriin aina katsastuspainoa saadaan. Ainoa oikea ongelma voi olla kokonaismassa, tai oikeastaan kokonaismassan ja omamassan erotus eli kantavuus, jos kokonaismassaltaan pienen 518i:n omamassa kasvaa tekniikanvaihdon myötä liiaksi, voidaan voidaan istumapaikkojen lukumäärää joutua vähentämään. Akselimassatkin voidaan ottaa vertailumallista, mutta kokonaismassa on kiinteä.
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • ThemeJ
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 997
        • Turku/Raahe

        Originally posted by r.w. View Post
        Mikä tässä nyt oli ongelma? Kyllä siihen koriin aina katsastuspainoa saadaan. Ainoa oikea ongelma voi olla kokonaismassa, tai oikeastaan kokonaismassan ja omamassan erotus eli kantavuus, jos kokonaismassaltaan pienen 518i:n omamassa kasvaa tekniikanvaihdon myötä liiaksi, voidaan voidaan istumapaikkojen lukumäärää joutua vähentämään. Akselimassatkin voidaan ottaa vertailumallista, mutta kokonaismassa on kiinteä.
        Eipä se nyt ihan nuin mene. Ei tommoseen e34 mitään painoja paljon lisäillä eikä sitä omamassaa ihan niin vaan kasvatella, ja tosiaan kokonaismassa ei muutu mihinkään joten vaikka niitä akselimassoja jotenkin muutettaisiin, mitä ei muuten muuteta, niin ei siitä mitään iloa ole.
        Last edited by ThemeJ; 02-10-2013, 22:04.
        Bmw E30
        Bmw 2000Touring Scrap
        Ex. Bmw E30 316
        Ex. Bmw E36

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          Pykälien mukaan laiton mutta paljon fiksumpi on katsoa joku valmiiksi purettu 535 tai m5
          Josta ottaa runkonumeron ja paperit tähän m5 koriin. Pääsee huomattavasti pienemmällä vaivalla. Vielä jos se m5 sattuu olemaan hyvä koriltaan, en kehoita laittomuuksiin mutta vaihtoehtona halusin tuoda esille.

          Kattoluukullinen malli painaa muuten enemmän.
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            Originally posted by ThemeJ View Post
            Eipä se nyt ihan nuin mene. Ei tommoseen e34 mitään painoja paljon lisäillä eikä sitä omamassaa ihan niin vaan kasvatella, ja tosiaan kokonaismassa ei muutu mihinkään joten vaikka niitä akselimassoja jotenkin muutettaisiin, mitä ei muuten muuteta, niin ei siitä mitään iloa ole.
            No ei siihen paljoa painoa lisätä tarvitsekaan. Olet tavallaan oikeassa, mutta kriittinen on suurin sallittu etuakselin massa koska sinne tulee eniten ja painavinta romua, se massa voidaan tarvittaessa lainata esim 540-vertailumallista, koska kori ja akseli identtiset. Minun puolestani helposta asiasta voi tehdä ihan niin vaikean kuin itse haluaa. Käytännössä M70 menee ihan kivasti 525:n keulalle, yksi S-moottori menee vielä mukavammin 535:n keulalle.

            Originally posted by Tonton View Post
            Kattoluukullinen malli painaa muuten enemmän.
            Vieläpä aika mukavasti enemmän.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • ThemeJ
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 997
              • Turku/Raahe

              Originally posted by r.w. View Post
              No ei siihen paljoa painoa lisätä tarvitsekaan. Olet tavallaan oikeassa, mutta kriittinen on suurin sallittu etuakselin massa koska sinne tulee eniten ja painavinta romua, se massa voidaan tarvittaessa lainata esim 540-vertailumallista, koska kori ja akseli identtiset. Minun puolestani helposta asiasta voi tehdä ihan niin vaikean kuin itse haluaa. Käytännössä M70 menee ihan kivasti 525:n keulalle, yksi S-moottori menee vielä mukavammin 535:n keulalle.
              Mikähän mahtaa olla Trafin kanta tommoseen akselipainon "lainaamiseen" tommosessa erillisjousitetussa perssoni akselistossa?
              Bmw E30
              Bmw 2000Touring Scrap
              Ex. Bmw E30 316
              Ex. Bmw E36

              Comment

              • ThemeJ
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 997
                • Turku/Raahe

                Suomessa painot menee:
                Kattoluukku 15kg
                Automaatti 20-35kg riippuen laatikosta
                ABS 7kg
                Ilmastointi 28kg
                Näin ainakin aikoinaan on ilmeisesti menny, tuontipeleissä tuskin ollu tämmöset painot mutta ilmeisesti Suomessa on.
                Bmw E30
                Bmw 2000Touring Scrap
                Ex. Bmw E30 316
                Ex. Bmw E36

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Trafi

                  Harrasteautojen rakentaminen helpottuu – rakennemuutosten poikkeuslupaprosessi kehityksen alla

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Mikä oikeestaan muuttuu? Suomen tapauksissa perinteisesti se että lisää tulee "palveluita" joista on pakko maksaa ko tapauksissa.

                    Käsittääkseni tuossa ei olla muuttamassa säädöksiä, jotka sallisivat laajemman rakentelun kuin tällä hetkellä voimassa olevat säädökset.


                    Ja se oma lehmä: vituttaa kun tehopainosuhde paukkuu vakiona yli, niin ei voi edes poikkeusluvalla hakee mitään mukavaa.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • intfreak
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 2966
                      • Uusikaupunni

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Mikä oikeestaan muuttuu? Suomen tapauksissa perinteisesti se että lisää tulee "palveluita" joista on pakko maksaa ko tapauksissa.

                      Käsittääkseni tuossa ei olla muuttamassa säädöksiä, jotka sallisivat laajemman rakentelun kuin tällä hetkellä voimassa olevat säädökset.


                      Ja se oma lehmä: vituttaa kun tehopainosuhde paukkuu vakiona yli, niin ei voi edes poikkeusluvalla hakee mitään mukavaa.
                      Poikkeusluvalla voidaan nimensä mukaan poiketa säännöksistä. Ideana lienee, että "asiantuntijataho" suosittaa/vahvistaa/testaa auton muutosten olevan liikenneturvallisia, jolloin poikkeuslupa voidaan myöntää "helpommin".
                      Se, mitä koko lysti sitten kokonaisuudessaan maksaa ja mitä muutoksia viime kädessä hyväksytään, on eri asia.

                      Lehmään: miksei poikkeusluvalla voisi hakea mitään mukavaa?
                      N62 Money Spender Club

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        Originally posted by intfreak View Post
                        Poikkeusluvalla voidaan nimensä mukaan poiketa säännöksistä. Ideana lienee, että "asiantuntijataho" suosittaa/vahvistaa/testaa auton muutosten olevan liikenneturvallisia, jolloin poikkeuslupa voidaan myöntää "helpommin".
                        Se, mitä koko lysti sitten kokonaisuudessaan maksaa ja mitä muutoksia viime kädessä hyväksytään, on eri asia.

                        Lehmään: miksei poikkeusluvalla voisi hakea mitään mukavaa?
                        Olen kysynyt jo aikaisemmin lehmän osalta, että ei voi poikkeusluvalla hakea, lupaa moottorin muutoksiin joka nostaisi tehoa, koska tehopainosuhde on alle 7kg/kw vakiona ja ei ole tehokkaampaa mallistossa johon voisi poikkeuslupatapauksessa verrata.
                        Asiasta kysytty samalta herra päätarkastajalta, kuka on tuossa linkissä myös mainittu. Mielelläni kyllä kuulen jos asia olisi toisin. Sit se perinteinen tuli myös, "eikös tuo ole riittävän tehokas nytkin". Oli kuitenkin asiallinen tyyppi mitä puhelimessa turisi.

                        Edit: typoja
                        Last edited by bemmeri; 04-03-2014, 16:09.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • juuso900
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2011
                          • 445
                          • Jämsä

                          onkos täällä joku katsuri? tarvisin pariin kiperään kysymykseen vastauksen?

                          Comment

                          • Neppo
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 721
                            • Laihia

                            Harrasteautojen rakentaminen helpottuu?

                            Onko kellään tarkempaa tietoa mitä muutoksia on tulossa?

                            http://auto.fi.msn.com/liikenne/harr...inen-helpottuu

                            Voiko BTCF tehdä jotain vai koskeeko tuo vain FHRA:ta?

                            EDIT: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...ehityksen_alla
                            Last edited by Neppo; 06-03-2014, 21:44.

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              Originally posted by juuso900 View Post
                              onkos täällä joku katsuri? tarvisin pariin kiperään kysymykseen vastauksen?
                              Tuskimpa sitä kukaan täällä mainostamaan lähtee. Mutta mitäs ne kiperät on? Kaikki on kirjattu lakiin, sen lisäksi konttoreille on annettu soveltamisohjeita siitä miten eri pykäliä tulkitaan.
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • Bensko
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2012
                                • 134
                                • Pietarsaari, Finland

                                325

                                Eli tommonen 316 1987 joka muutoskatsastettu 325i joskus 2001, vaihdetut osat ovat moottori/vaihdelaatikko/ etuakselisto/takaakselisto/istuimet/mittaristo ja abs jarrut löytyy ja prosentit 30,6% niin onko mahdollista saada tohon laitettua m50b25 ja zf laillisesti? Eikö tosta moottorista ja vaihdelaatikosta tule about 15% uudestaan? Jos niin prosentit menevät sen 45% yli joka kait on max? Vai mitä tässä pitäis alkaa tehdä? Ja mitä katsastus tykkää m3 pullistuksista ja takaikkunan kehikosta ja takaluukusta? Löytyis vähän kiinnostusta tehdä kunnolla timmonen m3 replica. Että miten paljon saa korin osista vaihtaa jos saa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎