Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Tottakai tarvin, kun se orggis poksissakin on.

    Tämä tulisi siis vaparikäyttöön kireillä nokilla. Vähän siinä kipinän teho ehkä laskee, mutta kaippa se vapaasti hengittävään kelpaa. Lisäksi semmoinen asia kummittelee mielessä, että eräällä kaverilla oli aikanaan kireä m52 vapari kilpa-auto. Litrateho 120 heppaa eli nokat aika jyrkät. Autossa kävi ikävä onnettomuus, kun imusarjan sisällä syttyi tulipalo ja yhteen hiilikuituiseen imukanavaan paloi reikä. Syitä pohdittaessa hukkakipinää pidettiin yhtenä syyllisenä. Nyt en kyllä millään muista oliko myös ruiskutus yhdistetty vai sequna. Boksi taisi olla Motec M4. Vaikka mun autoon ei ehkä munuaisen hintaista hiilikuituimusarjaa tulekaan, niin imusarjan ja pahimmillaan koko auton palaminen tällaisen syyn takia vähän pelottaa.
    Kipinäteho tuskin tulee ongelmaksi, kun vielä 8000 kierroksen kohdillakin latausaika pystyy olla vajaa 3ms. Toki seqventiaalisena reilu tupla ois mahdollista, mutta ainakin orggis m5x jne. puolat jaksaa ahdetussakin sytyttää 1.5ms latausajalla. Sillä kärsis kiertää yli 10k hukkakipinällä.

    Teoriassa joo on toki mahdollista että hukkakipinä sytyttää imusarjaan. Se toinen kipinähän on siellä pakotahdin lopussa, että x-syystä myöhäinen ennakko ja paljon overlappia voi saada kipinän syttymään samaan aikaan kun imuventtiili on auki.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Pelkän ruiskutuksen. Mutta et sinä sitä seqventiaali sytkää tarvi edes
    Tottakai tarvin, kun se orggis poksissakin on.

    Tämä tulisi siis vaparikäyttöön kireillä nokilla. Vähän siinä kipinän teho ehkä laskee, mutta kaippa se vapaasti hengittävään kelpaa. Lisäksi semmoinen asia kummittelee mielessä, että eräällä kaverilla oli aikanaan kireä m52 vapari kilpa-auto. Litrateho 120 heppaa eli nokat aika jyrkät. Autossa kävi ikävä onnettomuus, kun imusarjan sisällä syttyi tulipalo ja yhteen hiilikuituiseen imukanavaan paloi reikä. Syitä pohdittaessa hukkakipinää pidettiin yhtenä syyllisenä. Nyt en kyllä millään muista oliko myös ruiskutus yhdistetty vai sequna. Boksi taisi olla Motec M4. Vaikka mun autoon ei ehkä munuaisen hintaista hiilikuituimusarjaa tulekaan, niin imusarjan ja pahimmillaan koko auton palaminen tällaisen syyn takia vähän pelottaa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Saako näihin m52:n plug-and-play -malleihin sekä ruiskutuksen että sytytyksen myös sequna?
    Pelkän ruiskutuksen. Mutta et sinä sitä seqventiaali sytkää tarvi edes

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Saako näihin m52:n plug-and-play -malleihin sekä ruiskutuksen että sytytyksen myös sequna?

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep ja lambda-arvon päivitysnopeus on nyt ihan eri luokkaa mitä ennen. Kunnon ahtopaine ohjaus nyt ja lisäksi ihan arduino megallakin saa nyt dataa koneelle tarvittaessa ihan eri tahtiin (vähän vajaa 80Hz nopeudella).

    Alkaa MS3 jäädä pian jalkoihin :think


    Ps. Ja Maxxecun köyhemmät versiot

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jep ja lambda-arvon päivitysnopeus on nyt ihan eri luokkaa mitä ennen. Kunnon ahtopaine ohjaus nyt ja lisäksi ihan arduino megallakin saa nyt dataa koneelle tarvittaessa ihan eri tahtiin (vähän vajaa 80Hz nopeudella).

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Uusin koodi Heinäkuulta 2022, jos joltain on jäänyt huomaamatta:


    First release in a few months and one of the largest in the last few years. There's a couple of reasons for this (one being that it's got a whole bunch of great new stuff in it!) but also because i...



    Tuossa mm. parannus kiekkamittarin ohjaukseen. Ja paaaljon muuta.

    Leave a comment:


  • teemu5566
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    selviskö häiriö kierrosluvun kanssa? tai oletko tarkemmin tutkinut, että paljonko sitä heittoa on, vai vaihteleeko se?
    Jostain luin että vois liittyä pitkään latausaikaan (3ms). Pääasia etta speeduino näyttää oikein (kai). Siihen kerkiää paneutua myöhemmin sais nyt auton säädettyä ja katsastettua.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Tämän foorumin käyttäjä pazi88 tekee pnp m52 speeduinoja.

    Mutta, itse arvelen että jos sulle on automaatti ehdoton, niin saattas olla järkevää pysytellä ms41:ssä ja säätää se toimimaan miedoilla ahtopaineilla

    Leave a comment:


  • VainH
    replied
    Miten kannattaisi toteuttaa moottorinohjaus jos autossa automaattilaatikko ja turbo? Ajattelin että saisiko tämän toteutettua speeduinolla?

    Autona 96 E39 523i M52B25, vaihteisto 5HP18/A5S310Z ja EGS GS 8.32. Autossa oli valmiiksi joku pienehkö turbokitti ja MS41 moottorinohjaus. Tyhmyyttäni hommasin autoon kdfi:n sen kummempia miettimättä. Laatikon ohjausboksi ilmeisesti kuitenkin haluaisi kaikenlaista informaatiota CAN väylällä moottorinohjaukselta.

    Onko mahdollista tai mitään järkeä lähteä rakentamaan tästä toimivaa laitetta? Riittääkö pelkät CAN väylällä toteutettavat signaalit vai tarvitseeko laatikon ohjaus jotain muita kytkentöjä? Kestääkö kyseinen laatikko edes mitään tehoja? Ohjelmointi ja elektroniikkaosaamista sekä intoa kyllä löytyy, bemareista minulla ei juuri ole kokemusta. Ehdottomasti haluaisin autosta automaatin jos se vain on mahdollista, mahdottomasti tehoja minun ei ole tarve ottaa pihalle.

    Jos tässä on edes vähän järkeä niin miltä pohjalta tätä kannattaisi aloittaa rakentamaan? Vakio ECU:sta en tykännyt yhtään ja ehdottomasti haluaisin mahdollisimman suuren hallinnan moottorin suhteen. Laatikon ohjauksen haluaisin jättää sitä osaavalle boksille. M52TU/M54 PNP speeduinossa taitaa olla kyky lähettää CAN viestejä mutta M52:lle sopivassa ei? Onko jotain valmista piirilevyä jossa olisi 88pin liitin ja CAN ohjaus? Onnistuisiko tämä sittenkin (paremmin?) kdfi:llä?

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by teemu5566 View Post
    No nyt toimii.
    selviskö häiriö kierrosluvun kanssa? tai oletko tarkemmin tutkinut, että paljonko sitä heittoa on, vai vaihteleeko se?

    Leave a comment:


  • teemu5566
    replied
    No nyt toimii. Aattelin että sama kalibrointi kävis molemmille polttoaineille.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by teemu5566 View Post
    En usko että johtuu siitä eikö oletuksena luulis olevan kuitenki 4 pyttyinen. Kuinka E85 asetukset laitetaan? Stoichiometric ratio(:1) 9.8, AFR sensor calibrointi 0V 10AFR, 5V 20AFR. Menee tosi rikkaalle näillä asetuksilla kun säätää autotunella.
    Req. fueli pitää laskea sille stoikiometriselle seossuhteelle mikä on käytössä. Esim tuo 9.8 E85:lle. Laajakaistan kalibroinnin voi taas pistää miten itse haluaa. Yleensä ilmoitetut laajakaistojen kalibroinnit on normi bensalle, eli stoikiometrinen seossuhde on 14.7. Ja tämä 14.7 on se stoikiometrinen seossuhde mittarissa sekä AFR taulukossa oli sulla polttoaineen bensa, e85, kaasu tai vaikka metanoli. Ja sen mukaan säädetään. Jos taas haluat säätää niin että stoikiometrinen seossuhde on se e85:n 9.8, niin syötät semmoisen kalibroinnin ja laitat AFR target kartan sen mukaan. Eli laajakaista kalibrointi on vähän maku asia että miten sen haluaa tehdä. Pääasia on että tietää itse mihin seossuhteisiin säätää.

    Leave a comment:


  • teemu5566
    replied
    En usko että johtuu siitä eikö oletuksena luulis olevan kuitenki 4 pyttyinen. Kuinka E85 asetukset laitetaan? Stoichiometric ratio(:1) 9.8, AFR sensor calibrointi 0V 10AFR, 5V 20AFR. Menee tosi rikkaalle näillä asetuksilla kun säätää autotunella esim. lambda 1.000.
    Last edited by teemu5566; 18-08-2022, 19:09.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    onko eroa niin, että speeduino vois luulla olevansa 6pyttysenä tms.?
    anyway, suht varmasti speeduinon asetuksissa/koodissa tämmöinen 'vika':think.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎