Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Odto View Post
    Edit. Jaahas homma selvisi. Pumpun telineessä oli pieni halkeama siinä kohtaa mistä polttoainelinja alkaa.

    Hienoa että vika löytyi


    Tämä kaikille meille muillekkin opetuksena, ettei vikaa kannata etsiä aina elektroniikan puolelta, vaan järjestelmällisesti käydä asioita läpi, kuten Sinä teitkin

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Kaasulle mentäessä paineet tippuu kuin lehmän häntä, kuten olen olettanutkin. Missään vaiheessa ei nouse yli 2,8bar. Oem säätimellähän paineiden pitäisi nousta 3,5 bariin kun alipaine säätimeltä katoaa.

    Amerikan Joen pumppu kuraa?
    Seuraava steppi varmaankin kokeilla eri pumppua

    Edit. Jaahas homma selvisi. Pumpun telineessä oli pieni halkeama siinä kohtaa mistä polttoainelinja alkaa.
    Last edited by Odto; 30-09-2020, 14:22.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Odto View Post
    Tapellut E36 328 turbon polttoainepaineiden (oletettavasti) kanssa, eikä omat korjaukset muuta mitään. Laitan tämän tähän ketjuun kun speeduino kuitenkin ohjaa moottoria.

    Vedossa seos lähtee kipuamaan laihemmalle vajaassa 4k rpm, vaikkakin suuttimien pw kipuaa tappiin, niin seos vain laihenee. Mistä tässä nyt kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Laitan kuvan liitteeksi.



    -Pumppu aem 340lph. Jännite pumpun liittimillä tyhjäkäynnillä ~13.2V ja häviö luokkaa 3%. Vedin uudet 2,5mm2 johdot "jakorasialta" oem releelle ja releeltä pumpulle. Maadoitus airbagin ohjausyksikön maadoituspisteeseen.
    Ei vaikutusta mihinkään.

    -Polttoainelinjat kokoa vakio, e85 letkuilla. Pumpulla oli letku kamalalla mutkalla. Suoristin sen ja pumpun ääni muuttui kyllä paremmaksi, mutta muuten ei vaikuttanut mihinkään.

    -Uusi oem suodatin. Ei vaikutusta

    -Polttoainepaineensäädin uusi alkuperäinen. Ei vaikutusta

    -328 vakio pa-kisko.
    -Suuttimet deka 630cc.
    -Polttoaineena E85.


    Omasta mielestäni näiden pitäisi riittää hienosti. Herääkö jollain ajatuksia mistä voisi kiikastaa.

    Mittaisin bensanpaineen ajossa

    Leave a comment:


  • Odto
    replied
    Tapellut E36 328 turbon polttoainepaineiden (oletettavasti) kanssa, eikä omat korjaukset muuta mitään. Laitan tämän tähän ketjuun kun speeduino kuitenkin ohjaa moottoria.

    Vedossa seos lähtee kipuamaan laihemmalle vajaassa 4k rpm, vaikkakin suuttimien pw kipuaa tappiin, niin seos vain laihenee. Mistä tässä nyt kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Laitan kuvan liitteeksi.



    -Pumppu aem 340lph. Jännite pumpun liittimillä tyhjäkäynnillä ~13.2V ja häviö luokkaa 3%. Vedin uudet 2,5mm2 johdot "jakorasialta" oem releelle ja releeltä pumpulle. Maadoitus airbagin ohjausyksikön maadoituspisteeseen.
    Ei vaikutusta mihinkään.

    -Polttoainelinjat kokoa vakio, e85 letkuilla. Pumpulla oli letku kamalalla mutkalla. Suoristin sen ja pumpun ääni muuttui kyllä paremmaksi, mutta muuten ei vaikuttanut mihinkään.

    -Uusi oem suodatin. Ei vaikutusta

    -Polttoainepaineensäädin uusi alkuperäinen. Ei vaikutusta

    -328 vakio pa-kisko.
    -Suuttimet deka 630cc.
    -Polttoaineena E85.


    Omasta mielestäni näiden pitäisi riittää hienosti. Herääkö jollain ajatuksia mistä voisi kiikastaa.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Dokumon View Post
    Millä tempuilla tuon 6cyl sekventiaalisen saisi toimimaan M30 kanssa?

    Vaihtamalla johtosarjan. Ei sitä rakun levyä kannata alkaa muuttelemaan, vaan laittaa vaikkapa M50 johtosarjan ja vastaavan speeduinon. Työmäärä on ihan sama, koska siihen Motronic 1.3:een suuttimien johdotus on kuitenkin muutettava, kun siinä on alunperin suuttimet kahdessa pankissa.

    Leave a comment:


  • Dokumon
    replied
    Millä tempuilla tuon 6cyl sekventiaalisen saisi toimimaan M30 kanssa? Tuo Rakun v1.7-levy ei tainnut olla kuin 4cyl sekventiaalinen?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Ps. Laitetaan nyt tähän viimesimpään postaukseenkin linkki Pazi88:n suunnittelemaan M54/M52TU-laitteeseen, jota myy DIY-EFI tällä hetkellä:


    https://diy-efi.co.uk/product/core4-bmw-m52tu-m54-pnp
    Jep moinen on tosiaan tullu väsättyä tässä. Valmista saa tosiaan ostettua DIY-EFI:ltä ja GitHubista löytyy lisäinfoa ja myös kaikki tarvittava jos moisen haluaa ite kasata: https://github.com/pazi88/Speeduino-...2C%20m54%20PnP

    Raudan puolesta tossa on aika moni juttu tuettuna mitä ms42/43 ecuista löytyy, mutta speeduinon firmiksestä ei vielä ihan kaikelle löydy tukea. Toki nyt 202008 firmiksessä on ohjelmoitavat outputit, niin ne helpottaa.

    Mulla itellä on nyt valmiina poll-level nokan tirggeröinti, jolla saa m54/m52tu/m52/m52tu koneissa sekventiaali sykan välittömästi kun kone pyörähtää, eikä tarvi ootella että startti veivaa konetta ympäri useamman kerran kuten nykyään vielä tarvii. Tämä on viralliseen firmikseen ehdolla. Lisäksi olen tässä väsäilly PWM flektin ohjausta lähinnä tota ms42/43 purkin käyttöä varten, mitä toki voi muissakin käyttää. Ja se on ihan vaan viimeisiä testauksia vaille valmis.

    Closed loop VVT ohjaus imunokan vanokselle löytyy jo 202008 firmiksestä, mutta kuhan tuo PWM flekti osio pelaa, niin alan varmaan työstämään sekä imu että pako nokan vanoksen kunnollisen ohjauksen kanssa. Se nimittäin ei ole enään edes kaukana koodin osalta.

    BTW tota pakonokan ohjausta ihmetellä hoksasin että 202008 firmiksessä on bugi VVT:n osalta. ei voi käyttää 0% tai 100% dutyjä tai outputti jää jumiin. Jos on 202008 firmis käytössä vanoksen ohjauksella, niin kannattaa ottaa on/off ohjaus moodi päältä pois ja valita karttaan dutyiksi 1% ja 99%, 0/100 sijaan. Tai sit jos ei tarvi 202008 uusia ominaisuuksia, niin käyttää 202005 kunnes seuraava firmis on pihalla missä bugi on korjattu.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Mutta juuri tuon takia käännyn ammattilaiseen, koska itse vaikka kuinka harjoitellut kolvaamista, niin ei vaan onnistu.




    On tulossa, malttakaa.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Mutta opettelemalla tulee mestariksi mulla on nyt 15 vuotta tätä touhua alla
    Mutta juuri tuon takia käännyn ammattilaiseen, koska itse vaikka kuinka harjoitellut kolvaamista, niin ei vaan onnistu.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Hatunnosto täältä vauhtivaunulle
    Kyllä pelaa vehkeet ihan virheettömästi





    Kokemus on osoittanut että vain ja ainoastaan huolellinen työ on tie oikeaan


    Ps. Laitetaan nyt tähän viimesimpään postaukseenkin linkki Pazi88:n suunnittelemaan M54/M52TU-laitteeseen, jota myy DIY-EFI tällä hetkellä:


    Last edited by Vauhtivaunu; 28-09-2020, 20:42.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Rakennussarja ei maksakkaan kuin tuon n. 140. Jos hommaa piirilevyn erikseen ja osaa tinata vr-piirin niin hinnan saa puristettua alle satasen.
    Mutta silloin on sitä osaamista oltava mukana, jota Sinulla on Se on hieno asia!
    Kaikki ei kuitenkaan ole yhtä hyviä näissä elektroniikkatöissä:think
    Moni on kokeillut tinata megasquirttejakin ja epäonnistunut surkeasti. Olen niitä vuosien varrella nähnyt paljon.
    Jos ja kun joku miettii, mikä maksaa valmiiksi kasatussa PnP-purkissa, niin tietotaito ja se että sen on tehnyt henkilö, joka osaa homman.
    Tinauksessakin on niin paljon mahdollisuuksia epäonnistua että siitä saisi kirjan. Omalla kohdalla epäonnistumiset ajoittui sinne 2000-luvun alkuun ja siitä asti olen pystynyt tekemään virheettömiä tinauksia. Jopa noihin MAX9926-piireihin käsin ja kärkikolvilla.


    Missään nimessä tarkoitus ei ole lannistaa ketään. Jos joku haluaa koettaa tehdä itse Speeduinon toimivaksi asti niin reilusti vaan. Ajatus oli tuoda realiteetit esiin, ettei tämä ole mikään elektroninen noppa, jonka yläasteen tinaustaidoilla saa pelaamaan. Vähintään pitää olla alla jotain muitakin toimivia itse tinattuja laitteita ennenkuin Speeduinoa tai Megasquirtia kannattaa lähteä itse kasaamaan.



    Mutta opettelemalla tulee mestariksi mulla on nyt 15 vuotta tätä touhua alla

    Hatunnosto täältä vauhtivaunulle
    Kyllä pelaa vehkeet ihan virheettömästi

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by snoumaan View Post
    Ja en hommannut tota valmista piirilevyä M20:lle, hommailin ebaystä ton v0.4.3 piirilevyn sekä VR conditionerin ja tilasin valmista BOM:ia käyttäen komponentit Mouserilta. Kustannukset ehkä yhteensä noin 140e (sis arduinon )
    Ja hyvin mahtu motronicin boxiin. Toki hintaan saa lisätä vielä ton Tunerstudion hinnan, oli kyllä pakko hankinta.

    Rakennussarja ei maksakkaan kuin tuon n. 140. Jos hommaa piirilevyn erikseen ja osaa tinata vr-piirin niin hinnan saa puristettua alle satasen.
    Mutta silloin on sitä osaamista oltava mukana, jota Sinulla on Se on hieno asia!
    Kaikki ei kuitenkaan ole yhtä hyviä näissä elektroniikkatöissä:think
    Moni on kokeillut tinata megasquirttejakin ja epäonnistunut surkeasti. Olen niitä vuosien varrella nähnyt paljon.
    Jos ja kun joku miettii, mikä maksaa valmiiksi kasatussa PnP-purkissa, niin tietotaito ja se että sen on tehnyt henkilö, joka osaa homman.
    Tinauksessakin on niin paljon mahdollisuuksia epäonnistua että siitä saisi kirjan. Omalla kohdalla epäonnistumiset ajoittui sinne 2000-luvun alkuun ja siitä asti olen pystynyt tekemään virheettömiä tinauksia. Jopa noihin MAX9926-piireihin käsin ja kärkikolvilla.


    Missään nimessä tarkoitus ei ole lannistaa ketään. Jos joku haluaa koettaa tehdä itse Speeduinon toimivaksi asti niin reilusti vaan. Ajatus oli tuoda realiteetit esiin, ettei tämä ole mikään elektroninen noppa, jonka yläasteen tinaustaidoilla saa pelaamaan. Vähintään pitää olla alla jotain muitakin toimivia itse tinattuja laitteita ennenkuin Speeduinoa tai Megasquirtia kannattaa lähteä itse kasaamaan.



    Mutta opettelemalla tulee mestariksi mulla on nyt 15 vuotta tätä touhua alla

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Kiitos tiedosta...Kyllä tää menee listalle samalla, kuin olisi tarkoitus pientä laittoa tohon M20. Ennen kuin myöhemmin tekee isomman moottori rempan

    Leave a comment:


  • snoumaan
    replied
    Mä tossa jo aloittelin ton oman E30:n kanssa jossa M20B20, niin laitoin siihen tämän speeduinon.
    Vielä on syttykartta vähän hakusas, kun ei ole nyt hetkeen jaksanut paneutua asiaan kun on ollut vähän muita murheita kys laitteen kanssa. Oon tällä kyllä jo päässyt jo ajeleen ja on siinä kyllä eroa vanhaan

    Ja en hommannut tota valmista piirilevyä M20:lle, hommailin ebaystä ton v0.4.3 piirilevyn sekä VR conditionerin ja tilasin valmista BOM:ia käyttäen komponentit Mouserilta. Kustannukset ehkä yhteensä noin 140e (sis arduinon )
    Ja hyvin mahtu motronicin boxiin. Toki hintaan saa lisätä vielä ton Tunerstudion hinnan, oli kyllä pakko hankinta.


    Kaasuläpänanturin vaihdoin M50:n omaksi ja vanhasta tein sille pohjan. Ja vakio ilmansuodattimen kotelon jätin, ostin siihen vapaavirtaussuodattimen adapterin jonka pistin suoraan koteloon kiinni. Ja sitte siihen saikin jo suoraaputkea yhisteltyä. Ja siihen saikin sitte ilmanlämpötila anturin kiinni.
    Nämä oli ainoon muutokset mitä tein + hommasin laajakaista lambdan.
    Last edited by snoumaan; 26-09-2020, 22:13.

    Leave a comment:


  • [Snowboarder]
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Muuris tuossa jo vastailikin, mutta Järvikumpu Ky:n kanssa olisi tarkoitus tehdä myös Motronic 1.3-versiota. Minä siis läjään ja Järvikumpu myy. Kustannus on tosiaan kdfi:n luokkaa, mutta toimivuus sitten aika paljon varmempaa. Kustannuksia kun vertailee, niin kannattaa muistaa että hintaan sisältyy myös tuotetuki, joka itsekasatun kanssa on foorumien varassa :think
    Tämä kuullostaa hyvälle Mahdollisesti talven aikana boksille tarve,kunhan nyt moottorin suhteen suunnitelmat selkiytyy..

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎