Originally posted by harrastaja
View Post
Speeduino DIY-moottorinohjaus
Collapse
X
-
-
New ignition modella sytkän ajoitus on paljon tarkempi, mitä ilman. Sillä tarkkuus on asteen berran, mutta ilman uutta moodia kipinä saattaa heilua useamman asteen. Oireet viittaa triggeröinin sekoamiaseen.
Kiihdytysrikastus ongelmasta en nyt oikeen ottanu selkoa. TPS moodissa ecu laskee tps dot arvoa, joka on kaasuläpän avautumis nopeus. Siinä on raja-arvo tps dot:lle, jonka jälkeen kiihdytys rikastus tulee mukaan. Sit rikastus aika myös säädettämissä. Käyrässä sit säädät paljonko kullakin tps dot arvolla rikastetaan. Taper sit säätää rikastuksen määrä kierrosten mukaan. Alarajan alla on 100% rikastus ja ylärajan yläpuolella 0%. Map rikastustakon voi käyttää, mut se on yleensä huonompi, mut vaatii ainakin instantaneous map-moodin käyttöä toimiakseen järkevästi.
Leave a comment:
-
mikähän säätö se tuommonen new ignition mode on?... kolmena iltana jo ihmetelly kun auto saa jotain ihme sätkyjä kesken vetojen ja mitään asetusta en oo muuttanu, enkä oikeen syytäkään oo löytäny, ny saatto olla että tärppäsi.. ainaskin tuossa hetki sitten kun kävin säätämässä ja ajamassa lenkkiä.. rupesi ilmestyyn semmonen sääntö asiaan että kun tarpeeksi pisti lämiskää lattiaan, sekosi kesken vedon kiekkamittari, kieppui laidasta laitaan ja sitten alkoi auto yskiä.. ehkä jopa sammui, tai sitten juuri ja juuri jäi käymään kun painoi kytkimen pohjaan..... enkä ja tuon new ignition moden pois laittamalla asia korjaantui välittömästi? kolme vetoa meni heti perään sama tilanne toisintona, moitteetta ilman ongelmia?
onko sen kiihdytys rikastuksen säätö logiikka mikä? jos joku viitsisi avata asiaa, kun ottaa niin ärhäkkäästi että menee 4k jälkeen nii rikkaalle että rupee tukehtuun ve kartan ollessa hyvällä mallilla... että näin NA moottorissa tein semmosen että jätin sen pois käytöstä testi mielessä... nii sittenhän auto pelitti koko kierros alueen läpi aivan mallikkaasti.. ja seokset pysyi 13-13,5 tuntumassa kun läppälattiassa kiihäytti.. ainu minkä ehkä huomas, että semmonen lähdön terävyys jäi pois, mikä oli rikastusta käytettäessä... mutta sitä säätö logiikkaa jos joku avaa, että minkä mukaan se rikastaa esim siinä tps valinnassa, pelkästään tps asennon mukaan? vai funtsiiko se se mukaan tilanteen kuinka nopeasti petaalia painetaan?.. koitin sille mappi puolellekkin vaihtaa... vaa siinä tulee sitte semmonen kunnon tökkäys efekti kun se nakkaa sen rikastuksen päälle... vinkit terve tulleita?
Leave a comment:
-
bensalla mennään, vielä kun ei suuttimet suorilta istuneet vanhojen tilalle, mutta auto pelittää ihmeen hyvästi,mutta kysymys ja huoli on että, tein nakutus kuulokkeet, metallisesta stetoskoopista, jolle löyty paikka imusarjan alta lohkosta m6 kierteellä sai pultattua kiinni lohkoon... nyt ku ajelin autolla nii en ole omasta mielestäni kuullut nakutusta, kuitin jopa säätää sytkää tasakaasu ajossa +- 10 astetta suuntaan jos toiseen, enkä saanut nakutusta aikaisesti, nii aattelin laittaa tuon sytkä kartan tähän näkyville että siitähän kokeneemmat konkarit vilikasemalla näkee että ollaanko aivan metässä vai ei... auto kyllä pelittää ja vetää ihan erimalliin ku ennen, mutta eihän vara venettä kaada... ja m52b20 98E kyseessä...
Leave a comment:
-
Eipä tuo kovin monimutkaista ole laskea.
99ml / 13300 pulssia => 7,44 ul/2,5ms
220 ml/min / 60000 => 3,67 ul/ms
7,44 / 3,67 = 2,03ms (aika, jossa tuo määrä olisi staattisen tuoton mukaan pitänyt tulla)
joten DT = 2,5 - 2,03 = 0,47ms
Tuonhan voi vaikka piirtää ruutupaperille, tai sen mun esimerkkikuvan mukaisesti "piirtää" taulukkolaskentaohjelmalla (tai vaikka CAD-ohjelmalla).
Tuollaisella yhden pisteen laskennalla pulssin pituus on hyvä olla vähän enemmän, kuin 2,5ms, jotta varmasti olisi lineaarisella alueella.
Se, miksi ei googlella löydy, johtunee siintä, että tuntuu kovin harva näitä asioita ajattelevan.
Leave a comment:
-
Originally posted by harrastaja View PostJep, suuttimien (0280158107) mittauslapussa on vaikkapa...
Dyn. tuotto 2,5ms (13300 pulssia) = 99ml
Staattinen tuotto = 220ml/min
Noista laskettuna DT olisi noin 0,5ms... (jännitettä ei ole ilmoitettu)
Netistä löytyvän "bosch-injector-data-sheet.xls" taulukon arvoilla...
Dynaaminen 2,5ms (1000 puls) = 4,75g
Staattinen tuotto = 150g (214ml)/min
DeadTime > noin 0.6ms... (ei myöskään ole jännitetietoa)
Mielestäni nuo ilmoitetut arvot ovat liian suuria.
vauhtivaunu, viittasinki tähän kun harrastaja laitto että laskettuna dt ois....
Leave a comment:
-
Originally posted by Miksa99 View Postjaa miten se tuntuu että en muka kuuklesta löydä tuohon ohojetta, vai enkö ossaa hakea, pitkä päivä töissä nii suttaa vissii liikaa
Ei siihen guuglella oikein löydy suoraa vastausta, mutta juutuubissa on pätkä, jossa asiaa selvitetään:
Leave a comment:
-
Originally posted by Miksa99 View PostM52B20 moottoriin
Kyllä ne sitten riittää. Tuossa on vielä yhdenlainen laskuri, jolla asiaa voi tarkastella:
Leave a comment:
-
Originally posted by harrastaja View PostJep, suuttimien (0280158107) mittauslapussa on vaikkapa...
Dyn. tuotto 2,5ms (13300 pulssia) = 99ml
Staattinen tuotto = 220ml/min
Noista laskettuna DT olisi noin 0,5ms... (jännitettä ei ole ilmoitettu)
Netistä löytyvän "bosch-injector-data-sheet.xls" taulukon arvoilla...
Dynaaminen 2,5ms (1000 puls) = 4,75g
Staattinen tuotto = 150g (214ml)/min
DeadTime > noin 0.6ms... (ei myöskään ole jännitetietoa)
Mielestäni nuo ilmoitetut arvot ovat liian suuria.
laitoin vielä uutta kyselyä sinne jektorille suuttimien osalta..... josko tulis tarkennettua vastausta... mukavahan se ois jos sais nuo arvot sillai kohalleen että ei turhaa päänraavintaa aiheuttasi niitten osalta
Leave a comment:
-
Originally posted by harrastaja View PostSen mainitun Bosch-taulukon lukemista saa laskettua DT:t..
0280 150 701 > 0,75ms
0280 150 415 > 0,7ms
Ja tuolle mun mittaamalle...
0280150792 > 0,65ms
jaa miten se tuntuu että en muka kuuklesta löydä tuohon ohojetta, vai enkö ossaa hakea, pitkä päivä töissä nii suttaa vissii liikaa
Leave a comment:
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostOta huomioon että suuttimissa on oltava 30% enemmän tuottoa etanolilla kuin bensalla. Nuo laittamasi linkin suuttimet on aika pienet. Mihin ne olisi tulossa?), mutta moottorin ohjaus boksin salat, ja se itse säätäminen on jäänyt paitsioon... ja mukavampihan se on sitä re85 liruutella tankkiin.....
Leave a comment:
-
Sen mainitun Bosch-taulukon lukemista saa laskettua DT:t..
0280 150 701 > 0,75ms
0280 150 415 > 0,7ms
Ja tuolle mun mittaamalle...
0280150792 > 0,65ms
Leave a comment:
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostBoschilla on aika monta erilaista suutinta noissa tuottolukemissa. Ilman Boschin 10-numeroista koodia noilla arvoilla ei tee yhtään mitään. Ei edes vertailun vuoksi.
Bosch 250cc@3bar 0280 150 701
Bosch 184cc@3bar 0280 150 415
Leave a comment:
-
Juu, ei erilaisia, vaikkakin samankokoisia suuttimia voi verrata. Jossain tapauksessa samanlainenkin suutin erilaisella ohjaimella voi vaatia erilaisen DT:n.
Tässä hiukan selitetty asiaa , taisi sattua vielä BMW suutin (0280150792). Tuokin on "samankokoinen" (mitattu 3bar/14V), mutta DT noin 0,6ms.
Sehän tässä eniten sotkee asiaa, kun ne "Approx. DeadTime" lukemat ei täsmää niihin tuottolukemiin.
Leave a comment:
-
Originally posted by anteroro View PostBosch 250cc@3bar
8v 2.23
10v 1.59
12v 1.23
14v 1.03
16v 0.87
18v 0.73
Bosch 184cc@3bar
8v 2.26
10v 1.63
12v 1.26
14v 1.04
16v 0.90
18v 0.75
Eikö nuo nyt aika tontillaan ole kun noihin vertaa.
Boschilla on aika monta erilaista suutinta noissa tuottolukemissa. Ilman Boschin 10-numeroista koodia noilla arvoilla ei tee yhtään mitään. Ei edes vertailun vuoksi.
Leave a comment:
Leave a comment: