Originally posted by Miksa99
View Post
Speeduino DIY-moottorinohjaus
Collapse
X
-
-
Originally posted by muuris View PostFinjectorilta (tai muusta tuon alan liikkeestä) jos ostat niin varmaan saa speksit matkaan ainakin kun pyytää. Järkevintä ostaa vain sellaisesta paikasta joka sen suutindatan voi tarjota. Valmiita Speeduinoon syötettäviä arvoja ei saa, mutta sellaiset josta ne voi laskea. Homma on lopulta hyvinkin yksinkertaista kun periaatteen hahmottaa.
Työläämpi vaihtoehto: itse ostin edullisemmin oem Porsche suuttimet, ja vaikka niille jotkin arvot netistä löytyi (ei myyjältä), testasin ne itse eri pulssinleveyksillä ja jännitteillä, mitaten tuotto kustakin tapauksesta (per suutin) mittalasiin. Koodimuutostahan tuo vaati, kaikkineen meni yks ylimääräinen päivä touhuun, mutta lopulta sai tulokset josta sai verrattua suutinten erot ja laitettua opentimet kohdalleen. Eikä ne arvot natsanneet lainkaan niihin nettiarvoihin, ne oli tehty huomioimatta low pw epälineaarisuuksia.
Leave a comment:
-
Originally posted by muuris View PostFinjectorilta (tai muusta tuon alan liikkeestä) jos ostat niin varmaan saa speksit matkaan ainakin kun pyytää. Järkevintä ostaa vain sellaisesta paikasta joka sen suutindatan voi tarjota. Valmiita Speeduinoon syötettäviä arvoja ei saa, mutta sellaiset josta ne voi laskea. Homma on lopulta hyvinkin yksinkertaista kun periaatteen hahmottaa.
Työläämpi vaihtoehto: itse ostin edullisemmin oem Porsche suuttimet, ja vaikka niille jotkin arvot netistä löytyi (ei myyjältä), testasin ne itse eri pulssinleveyksillä ja jännitteillä, mitaten tuotto kustakin tapauksesta (per suutin) mittalasiin. Koodimuutostahan tuo vaati, kaikkineen meni yks ylimääräinen päivä touhuun, mutta lopulta sai tulokset josta sai verrattua suutinten erot ja laitettua opentimet kohdalleen. Eikä ne arvot natsanneet lainkaan niihin nettiarvoihin, ne oli tehty huomioimatta low pw epälineaarisuuksia.
joo, siksi linkkasin, tuon finjectorin sivun, kun sivun suuttimet kyseessä ja osto paikka... pistin niille mailia, josko ilimottelisivat speksit... ensi viikolla...
miten se käypi sutimisen eston (asc) ja abs? vanahassa e39 7/97 jääkö se työ suttaus valo pallaan iäksi? :think käyttelin tuossa samilta tulluttua poksia paikollaan nuin alustavasti ainakin ja perus asetuksia ajelin purkkiin.. nii mahto muut sammua mutta se jäi palamaan:think
Leave a comment:
-
Originally posted by rungo View PostVarmaan samat 613cc possun suuttimet kyseessä mitkä itsekkin tilasin halvalla latviasta, kun noille löytyi taulukot valmiina. Olisiko näitä sun parempia arvoja mahdollista saada jakoon ?
Itse asiassa nyt kun vilkaisin niin MS4x sivustolle on tullut lisäinfoa, siellä on nyt vaihtoehtoiset arvot jos aiemmat ei toimi. Uudet on paljon lähempänä omia mittauksia, ja varmaan onkin oikein käypäset 3,5 bar paineelle.
Huom, mulla on polttoainepaine 3,0 bar eikä 3,5 bar, tuo paine oli mittauksissakin. Nämä arvot käytössä nyt:
Code:opentime 0,5 ms 10,0 V - 226 % 11,3 V - 130 % 13,3 V - 80 % 13,7 V - 76 % 14,1 V - 72 % 16,0 V - 58 %
Low pw correction kartta olis oikea tapa niin VE kartta olis loogisempi, oon sellaisen toteutuksenkin tehnyt ja siitä on pull request auki muttei ole ottanut tuulta alleen toistaiseksi.
Leave a comment:
-
Originally posted by muuris View PostFinjectorilta (tai muusta tuon alan liikkeestä) jos ostat niin varmaan saa speksit matkaan ainakin kun pyytää. Järkevintä ostaa vain sellaisesta paikasta joka sen suutindatan voi tarjota. Valmiita Speeduinoon syötettäviä arvoja ei saa, mutta sellaiset josta ne voi laskea. Homma on lopulta hyvinkin yksinkertaista kun periaatteen hahmottaa.
Työläämpi vaihtoehto: itse ostin edullisemmin oem Porsche suuttimet, ja vaikka niille jotkin arvot netistä löytyi (ei myyjältä), testasin ne itse eri pulssinleveyksillä ja jännitteillä, mitaten tuotto kustakin tapauksesta (per suutin) mittalasiin. Koodimuutostahan tuo vaati, kaikkineen meni yks ylimääräinen päivä touhuun, mutta lopulta sai tulokset josta sai verrattua suutinten erot ja laitettua opentimet kohdalleen. Eikä ne arvot natsanneet lainkaan niihin nettiarvoihin, ne oli tehty huomioimatta low pw epälineaarisuuksia.
Leave a comment:
-
Originally posted by Miksa99 View Postok, ei ois heittää tipsiä tuohon suutin asiaan ? :think vai tuleeko suuttimien matkassa speksit pähkinöinkö turhaan?
Työläämpi vaihtoehto: itse ostin edullisemmin oem Porsche suuttimet, ja vaikka niille jotkin arvot netistä löytyi (ei myyjältä), testasin ne itse eri pulssinleveyksillä ja jännitteillä, mitaten tuotto kustakin tapauksesta (per suutin) mittalasiin. Koodimuutostahan tuo vaati, kaikkineen meni yks ylimääräinen päivä touhuun, mutta lopulta sai tulokset josta sai verrattua suutinten erot ja laitettua opentimet kohdalleen. Eikä ne arvot natsanneet lainkaan niihin nettiarvoihin, ne oli tehty huomioimatta low pw epälineaarisuuksia.
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View Post1.x levyillä voi käyttää speedyloaderia ongelmitta. 2.x levyt kutos koneessa vaatii tuon pienen muutoksen toimiakseen, koska niissä on seqventiaali niihin. 1.x levyllä ei oikeestaan oo väliä valitteeko Tuner Studiossa levyksi v0.4 vai BMW PnP
Leave a comment:
-
1.x levyillä voi käyttää speedyloaderia ongelmitta. 2.x levyt kutos koneessa vaatii tuon pienen muutoksen toimiakseen, koska niissä on seqventiaali niihin. 1.x levyllä ei oikeestaan oo väliä valitteeko Tuner Studiossa levyksi v0.4 vai BMW PnP
Leave a comment:
-
Originally posted by muuris View PostEipä noissa injector lähdöissä ole kuin pari vastusta, diodi ja driveri, jumpperitkaan ei vaikuta. Veikkaan että firmis/konffipuolella ongelma.
Yleisesti muillekin, jos Arduino Mega-pohjaisesti haluaa käyttää 2.x levyillä sekventiaalista ruiskutusta:
-kuten Pazi88 mainitsi, Tunerstudiossa levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop
-firmwarea (202005 tai uudempi) ei voi ladata sisään Speedyloaderilla, vaan se pitää tehdä Arduino IDE:llä tai PlatformIO:lla
-ennen firmwaren latausta globals.h tiedostoon tehdään seuraavat pienet muutokset:
Code:#if defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__) || defined(__AVR_ATmega2561__) #define BOARD_DIGITAL_GPIO_PINS 54 #define BOARD_NR_GPIO_PINS 62 #define LED_BUILTIN 13 #define CORE_AVR #define BOARD_H "board_avr2560.h" [B] #define INJ_CHANNELS 6[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 6 [B] #define IGN_CHANNELS 3[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 3
tuosta pitiki kysyä, että päivittyykö se uusin firmis speedyloaderilla vanhempaan levyyn? 1.3? vai pitääkö seki kikkailla jotenki erillälailla? = mihin asti menee speedy loaderilla? ja ja voiko tuommosen 1.3 levyn malliin valita board layoutiksi sen bmw pnp? mikä löytyy nyt valikosta? onko hyötyä vai haittaa? tms?
JA MISTÄ löydän ne suuttimien arvot
tuommosille? open timet? ja voltage correctionit??
Leave a comment:
-
Originally posted by muuris View PostYleisesti muillekin, jos Arduino Mega-pohjaisesti haluaa käyttää 2.x levyillä sekventiaalista ruiskutusta:
-kuten Pazi88 mainitsi, Tunerstudiossa levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop
-firmwarea (202005 tai uudempi) ei voi ladata sisään Speedyloaderilla, vaan se pitää tehdä Arduino IDE:llä tai PlatformIO:lla
-ennen firmwaren latausta globals.h tiedostoon tehdään seuraavat pienet muutokset:
Code:#if defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__) || defined(__AVR_ATmega2561__) #define BOARD_DIGITAL_GPIO_PINS 54 #define BOARD_NR_GPIO_PINS 62 #define LED_BUILTIN 13 #define CORE_AVR #define BOARD_H "board_avr2560.h" [B] #define INJ_CHANNELS 6[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 6 [B] #define IGN_CHANNELS 3[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 3
Tämä oli hyvä selvennys
Leave a comment:
-
Originally posted by pesonen81 View PostHardware testissä injector ja spark ch1-3 syttyy ledit mut ch 4-6 ei syty.
Mistä komponenteista mulla kannattais ruveta vikaa etsiin.
Yleisesti muillekin, jos Arduino Mega-pohjaisesti haluaa käyttää 2.x levyillä sekventiaalista ruiskutusta:
-kuten Pazi88 mainitsi, Tunerstudiossa levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop
-firmwarea (202005 tai uudempi) ei voi ladata sisään Speedyloaderilla, vaan se pitää tehdä Arduino IDE:llä tai PlatformIO:lla
-ennen firmwaren latausta globals.h tiedostoon tehdään seuraavat pienet muutokset:
Code:#if defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__) || defined(__AVR_ATmega2561__) #define BOARD_DIGITAL_GPIO_PINS 54 #define BOARD_NR_GPIO_PINS 62 #define LED_BUILTIN 13 #define CORE_AVR #define BOARD_H "board_avr2560.h" [B] #define INJ_CHANNELS 6[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 6 [B] #define IGN_CHANNELS 3[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 3
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View Post2.0 ja 2.1 levyjen kanssa pitää olla käytössä 202005 tai uudempi firmis. Levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop. Sit pitäs pelata jos HW vikaa ei oo.
Hardware testissä injector ja spark ch1-3 syttyy ledit mut ch 4-6 ei syty.
Mistä komponenteista mulla kannattais ruveta vikaa etsiin.
Leave a comment:
-
Päivitetään tähänkin, että tosiaan lambda-arvon käyttäminenkin onnistuu jos niin haluaa, oli polttoaineseos mikä tahansa
Originally posted by muuris View PostFlex anturikin tuli laitettua viikonloppuna, pientä päänvaivaa nähtävästi aiheuttaa jos haluaa Tunerstudiossa katsella AFR sijasta lambda-arvoa nyt kun req_fuel on myös etanolin mukaan asetettu. Onko kiertotietä vai pitääkö vaan tehdä custom kalibraatio lambda-anturille Tunerstudiossa?Originally posted by muuris View Postedit2: Kiertotie on. Sisäisesti Speeduino käyttää AFR-arvoa, joka skaalataan TS puolella lambda-arvoksi sen perusteella, mitä on asetettu Engine constants-sivulla Stoichiometric ratioksi. Avain on se, että tuota ratioa ei käytetä mihinkään polttoainelaskentoihin. Siispä normaalilla lambda-anturin skaalauksella (AFR 14,7:1 = lambda 1,00) asetetaan tuohonkin stoich arvoksi 14,7 vaikka käytettäisiin pelkkää etanolia --> lambda skaalautuu oikein.
2020/05 firmwareen tuli taas mm muutamia talvikäyttöä helpottavia featureita:
-inj angle/rpm 2D-taulu
-AE % lisäys kylmällä koneella
-crank -> ASE ja ASE -> run rikastusten rampitukset aikapohjaisesti
-DFCO minimilämpö
-soft limit ennakon saa myös suhteelliseksi, ei oo pakko olla abs arvo
Uusille ominaisuuksille on Arduino-pohjaisestikin tulossa lisää potentiaalia kun kalibrointikarttojen muistinkäyttö optimoituu seuraavaan versioon tuntuvasti.
Leave a comment:
-
tänne mahtolllisesti
Originally posted by Sha View PostMielenkiinnosta tiedustelen, että vieläkö Pazi88 on jatkanut kehitystyötä m54 sähkökaasujen osalta?
Yhteen m52 moottoriin tuli tinailtua Pazin pnp speeduino ja se pelasi kyllä mallikkaasti! Tämä voisi olla ylimääräisenä nyt, kun moottoriksi tuli m54.
tänne kelpaisi valmis poksi?
jos on jouten sellainen? mikseipä jollekki muullekkin... Pazille laitoin kans viestiä / kyselyä poksien / levyjen osalta...
Leave a comment:
-
Originally posted by pesonen81 View Postmistä lähtisin vikaa etsimään, kun antaa kipinän joka toiselle sylinterille(moottoria edestäpäin katsottuna 1,3 ja 5 sylintereille)
boxi on m52:sen versio 2.0?
Leave a comment:
Leave a comment: