Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rungo
    replied
    Originally posted by Miksa99 View Post
    joo pistin sinne finjectorille mailia, nii tuli vastaus että heillä ei ole muuta tietoa antaa kuin suihkun määrä
    Näin mullekkin sanoivat aikoinaan, mutta totesivat että injector dynamicsin sivuilta ettii speksit vastaavalla suuttimelle niin pitäisi olla lähellä. tais olla kyseessä 1200cc ev14 suuttimet.

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Finjectorilta (tai muusta tuon alan liikkeestä) jos ostat niin varmaan saa speksit matkaan ainakin kun pyytää. Järkevintä ostaa vain sellaisesta paikasta joka sen suutindatan voi tarjota. Valmiita Speeduinoon syötettäviä arvoja ei saa, mutta sellaiset josta ne voi laskea. Homma on lopulta hyvinkin yksinkertaista kun periaatteen hahmottaa.

    Työläämpi vaihtoehto: itse ostin edullisemmin oem Porsche suuttimet, ja vaikka niille jotkin arvot netistä löytyi (ei myyjältä), testasin ne itse eri pulssinleveyksillä ja jännitteillä, mitaten tuotto kustakin tapauksesta (per suutin) mittalasiin. Koodimuutostahan tuo vaati, kaikkineen meni yks ylimääräinen päivä touhuun, mutta lopulta sai tulokset josta sai verrattua suutinten erot ja laitettua opentimet kohdalleen. Eikä ne arvot natsanneet lainkaan niihin nettiarvoihin, ne oli tehty huomioimatta low pw epälineaarisuuksia.
    joo pistin sinne finjectorille mailia, nii tuli vastaus että heillä ei ole muuta tietoa antaa kuin suihkun määrä

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Finjectorilta (tai muusta tuon alan liikkeestä) jos ostat niin varmaan saa speksit matkaan ainakin kun pyytää. Järkevintä ostaa vain sellaisesta paikasta joka sen suutindatan voi tarjota. Valmiita Speeduinoon syötettäviä arvoja ei saa, mutta sellaiset josta ne voi laskea. Homma on lopulta hyvinkin yksinkertaista kun periaatteen hahmottaa.

    Työläämpi vaihtoehto: itse ostin edullisemmin oem Porsche suuttimet, ja vaikka niille jotkin arvot netistä löytyi (ei myyjältä), testasin ne itse eri pulssinleveyksillä ja jännitteillä, mitaten tuotto kustakin tapauksesta (per suutin) mittalasiin. Koodimuutostahan tuo vaati, kaikkineen meni yks ylimääräinen päivä touhuun, mutta lopulta sai tulokset josta sai verrattua suutinten erot ja laitettua opentimet kohdalleen. Eikä ne arvot natsanneet lainkaan niihin nettiarvoihin, ne oli tehty huomioimatta low pw epälineaarisuuksia.

    joo, siksi linkkasin, tuon finjectorin sivun, kun sivun suuttimet kyseessä ja osto paikka... pistin niille mailia, josko ilimottelisivat speksit... ensi viikolla...

    miten se käypi sutimisen eston (asc) ja abs? vanahassa e39 7/97 jääkö se työ suttaus valo pallaan iäksi? :think käyttelin tuossa samilta tulluttua poksia paikollaan nuin alustavasti ainakin ja perus asetuksia ajelin purkkiin.. nii mahto muut sammua mutta se jäi palamaan:think

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by rungo View Post
    Varmaan samat 613cc possun suuttimet kyseessä mitkä itsekkin tilasin halvalla latviasta, kun noille löytyi taulukot valmiina. Olisiko näitä sun parempia arvoja mahdollista saada jakoon ?
    Puhe siis näistä: Bosch 0280158123
    Itse asiassa nyt kun vilkaisin niin MS4x sivustolle on tullut lisäinfoa, siellä on nyt vaihtoehtoiset arvot jos aiemmat ei toimi. Uudet on paljon lähempänä omia mittauksia, ja varmaan onkin oikein käypäset 3,5 bar paineelle.

    Huom, mulla on polttoainepaine 3,0 bar eikä 3,5 bar, tuo paine oli mittauksissakin. Nämä arvot käytössä nyt:
    Code:
    opentime 0,5 ms
    10,0 V - 226 %
    11,3 V - 130 %
    13,3 V - 80 %
    13,7 V - 76 %
    14,1 V - 72 %
    16,0 V - 58 %
    Kuten graafista näky, tuotto on todella epälineaarinen alle 1,8 ms, mutta sen yläpuolella todella lineaarinen. Tuota epälineaarisuutta ei voi opentimessa huomioida vaan nykyisellä firmiksellä se näkyy niin että alimmat VE solut onkin isommat kun pikkaisen ylemmät.

    Low pw correction kartta olis oikea tapa niin VE kartta olis loogisempi, oon sellaisen toteutuksenkin tehnyt ja siitä on pull request auki muttei ole ottanut tuulta alleen toistaiseksi.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • rungo
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Finjectorilta (tai muusta tuon alan liikkeestä) jos ostat niin varmaan saa speksit matkaan ainakin kun pyytää. Järkevintä ostaa vain sellaisesta paikasta joka sen suutindatan voi tarjota. Valmiita Speeduinoon syötettäviä arvoja ei saa, mutta sellaiset josta ne voi laskea. Homma on lopulta hyvinkin yksinkertaista kun periaatteen hahmottaa.

    Työläämpi vaihtoehto: itse ostin edullisemmin oem Porsche suuttimet, ja vaikka niille jotkin arvot netistä löytyi (ei myyjältä), testasin ne itse eri pulssinleveyksillä ja jännitteillä, mitaten tuotto kustakin tapauksesta (per suutin) mittalasiin. Koodimuutostahan tuo vaati, kaikkineen meni yks ylimääräinen päivä touhuun, mutta lopulta sai tulokset josta sai verrattua suutinten erot ja laitettua opentimet kohdalleen. Eikä ne arvot natsanneet lainkaan niihin nettiarvoihin, ne oli tehty huomioimatta low pw epälineaarisuuksia.
    Varmaan samat 613cc possun suuttimet kyseessä mitkä itsekkin tilasin halvalla latviasta, kun noille löytyi taulukot valmiina. Olisiko näitä sun parempia arvoja mahdollista saada jakoon ?

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by Miksa99 View Post
    ok, ei ois heittää tipsiä tuohon suutin asiaan ? :think vai tuleeko suuttimien matkassa speksit pähkinöinkö turhaan?
    Finjectorilta (tai muusta tuon alan liikkeestä) jos ostat niin varmaan saa speksit matkaan ainakin kun pyytää. Järkevintä ostaa vain sellaisesta paikasta joka sen suutindatan voi tarjota. Valmiita Speeduinoon syötettäviä arvoja ei saa, mutta sellaiset josta ne voi laskea. Homma on lopulta hyvinkin yksinkertaista kun periaatteen hahmottaa.

    Työläämpi vaihtoehto: itse ostin edullisemmin oem Porsche suuttimet, ja vaikka niille jotkin arvot netistä löytyi (ei myyjältä), testasin ne itse eri pulssinleveyksillä ja jännitteillä, mitaten tuotto kustakin tapauksesta (per suutin) mittalasiin. Koodimuutostahan tuo vaati, kaikkineen meni yks ylimääräinen päivä touhuun, mutta lopulta sai tulokset josta sai verrattua suutinten erot ja laitettua opentimet kohdalleen. Eikä ne arvot natsanneet lainkaan niihin nettiarvoihin, ne oli tehty huomioimatta low pw epälineaarisuuksia.

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    1.x levyillä voi käyttää speedyloaderia ongelmitta. 2.x levyt kutos koneessa vaatii tuon pienen muutoksen toimiakseen, koska niissä on seqventiaali niihin. 1.x levyllä ei oikeestaan oo väliä valitteeko Tuner Studiossa levyksi v0.4 vai BMW PnP
    ok, ei ois heittää tipsiä tuohon suutin asiaan ? :think vai tuleeko suuttimien matkassa speksit pähkinöinkö turhaan?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    1.x levyillä voi käyttää speedyloaderia ongelmitta. 2.x levyt kutos koneessa vaatii tuon pienen muutoksen toimiakseen, koska niissä on seqventiaali niihin. 1.x levyllä ei oikeestaan oo väliä valitteeko Tuner Studiossa levyksi v0.4 vai BMW PnP

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Eipä noissa injector lähdöissä ole kuin pari vastusta, diodi ja driveri, jumpperitkaan ei vaikuta. Veikkaan että firmis/konffipuolella ongelma.


    Yleisesti muillekin, jos Arduino Mega-pohjaisesti haluaa käyttää 2.x levyillä sekventiaalista ruiskutusta:
    -kuten Pazi88 mainitsi, Tunerstudiossa levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop
    -firmwarea (202005 tai uudempi) ei voi ladata sisään Speedyloaderilla, vaan se pitää tehdä Arduino IDE:llä tai PlatformIO:lla
    -ennen firmwaren latausta globals.h tiedostoon tehdään seuraavat pienet muutokset:
    Code:
    #if defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__) || defined(__AVR_ATmega2561__)
      #define BOARD_DIGITAL_GPIO_PINS 54
      #define BOARD_NR_GPIO_PINS 62
      #define LED_BUILTIN 13
      #define CORE_AVR
      #define BOARD_H "board_avr2560.h"
    [B]  #define INJ_CHANNELS 6[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 6
    [B]  #define IGN_CHANNELS 3[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 3

    tuosta pitiki kysyä, että päivittyykö se uusin firmis speedyloaderilla vanhempaan levyyn? 1.3? vai pitääkö seki kikkailla jotenki erillälailla? = mihin asti menee speedy loaderilla? ja ja voiko tuommosen 1.3 levyn malliin valita board layoutiksi sen bmw pnp? mikä löytyy nyt valikosta? onko hyötyä vai haittaa? tms?


    JA MISTÄ löydän ne suuttimien arvot



    tuommosille? open timet? ja voltage correctionit??

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by muuris View Post
    Yleisesti muillekin, jos Arduino Mega-pohjaisesti haluaa käyttää 2.x levyillä sekventiaalista ruiskutusta:
    -kuten Pazi88 mainitsi, Tunerstudiossa levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop
    -firmwarea (202005 tai uudempi) ei voi ladata sisään Speedyloaderilla, vaan se pitää tehdä Arduino IDE:llä tai PlatformIO:lla
    -ennen firmwaren latausta globals.h tiedostoon tehdään seuraavat pienet muutokset:
    Code:
    #if defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__) || defined(__AVR_ATmega2561__)
      #define BOARD_DIGITAL_GPIO_PINS 54
      #define BOARD_NR_GPIO_PINS 62
      #define LED_BUILTIN 13
      #define CORE_AVR
      #define BOARD_H "board_avr2560.h"
    [B]  #define INJ_CHANNELS 6[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 6
     [B]  #define IGN_CHANNELS 3[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 3

    Tämä oli hyvä selvennys

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by pesonen81 View Post
    Hardware testissä injector ja spark ch1-3 syttyy ledit mut ch 4-6 ei syty.
    Mistä komponenteista mulla kannattais ruveta vikaa etsiin.
    Eipä noissa injector lähdöissä ole kuin pari vastusta, diodi ja driveri, jumpperitkaan ei vaikuta. Veikkaan että firmis/konffipuolella ongelma.


    Yleisesti muillekin, jos Arduino Mega-pohjaisesti haluaa käyttää 2.x levyillä sekventiaalista ruiskutusta:
    -kuten Pazi88 mainitsi, Tunerstudiossa levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop
    -firmwarea (202005 tai uudempi) ei voi ladata sisään Speedyloaderilla, vaan se pitää tehdä Arduino IDE:llä tai PlatformIO:lla
    -ennen firmwaren latausta globals.h tiedostoon tehdään seuraavat pienet muutokset:
    Code:
    #if defined(__AVR_ATmega1280__) || defined(__AVR_ATmega2560__) || defined(__AVR_ATmega2561__)
      #define BOARD_DIGITAL_GPIO_PINS 54
      #define BOARD_NR_GPIO_PINS 62
      #define LED_BUILTIN 13
      #define CORE_AVR
      #define BOARD_H "board_avr2560.h"
    [B]  #define INJ_CHANNELS 6[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 6
    [B]  #define IGN_CHANNELS 3[/B] //BMW 6cyl seq vaatii tämän muutoksen 4 --> 3

    Leave a comment:


  • pesonen81
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    2.0 ja 2.1 levyjen kanssa pitää olla käytössä 202005 tai uudempi firmis. Levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop. Sit pitäs pelata jos HW vikaa ei oo.

    Hardware testissä injector ja spark ch1-3 syttyy ledit mut ch 4-6 ei syty.
    Mistä komponenteista mulla kannattais ruveta vikaa etsiin.

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Päivitetään tähänkin, että tosiaan lambda-arvon käyttäminenkin onnistuu jos niin haluaa, oli polttoaineseos mikä tahansa

    Originally posted by muuris View Post
    Flex anturikin tuli laitettua viikonloppuna, pientä päänvaivaa nähtävästi aiheuttaa jos haluaa Tunerstudiossa katsella AFR sijasta lambda-arvoa nyt kun req_fuel on myös etanolin mukaan asetettu. Onko kiertotietä vai pitääkö vaan tehdä custom kalibraatio lambda-anturille Tunerstudiossa?
    Originally posted by muuris View Post
    edit2: Kiertotie on. Sisäisesti Speeduino käyttää AFR-arvoa, joka skaalataan TS puolella lambda-arvoksi sen perusteella, mitä on asetettu Engine constants-sivulla Stoichiometric ratioksi. Avain on se, että tuota ratioa ei käytetä mihinkään polttoainelaskentoihin. Siispä normaalilla lambda-anturin skaalauksella (AFR 14,7:1 = lambda 1,00) asetetaan tuohonkin stoich arvoksi 14,7 vaikka käytettäisiin pelkkää etanolia --> lambda skaalautuu oikein.

    2020/05 firmwareen tuli taas mm muutamia talvikäyttöä helpottavia featureita:
    -inj angle/rpm 2D-taulu
    -AE % lisäys kylmällä koneella
    -crank -> ASE ja ASE -> run rikastusten rampitukset aikapohjaisesti
    -DFCO minimilämpö
    -soft limit ennakon saa myös suhteelliseksi, ei oo pakko olla abs arvo


    Uusille ominaisuuksille on Arduino-pohjaisestikin tulossa lisää potentiaalia kun kalibrointikarttojen muistinkäyttö optimoituu seuraavaan versioon tuntuvasti.

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    tänne mahtolllisesti

    Originally posted by Sha View Post
    Mielenkiinnosta tiedustelen, että vieläkö Pazi88 on jatkanut kehitystyötä m54 sähkökaasujen osalta?
    Yhteen m52 moottoriin tuli tinailtua Pazin pnp speeduino ja se pelasi kyllä mallikkaasti! Tämä voisi olla ylimääräisenä nyt, kun moottoriksi tuli m54.


    tänne kelpaisi valmis poksi?
    jos on jouten sellainen? mikseipä jollekki muullekkin... Pazille laitoin kans viestiä / kyselyä poksien / levyjen osalta...

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by pesonen81 View Post
    mistä lähtisin vikaa etsimään, kun antaa kipinän joka toiselle sylinterille(moottoria edestäpäin katsottuna 1,3 ja 5 sylintereille)
    boxi on m52:sen versio 2.0?
    2.0 ja 2.1 levyjen kanssa pitää olla käytössä 202005 tai uudempi firmis. Levynä pitää olla valittuna BMW PnP ja sytkämoodina wasted cop. Sit pitäs pelata jos HW vikaa ei oo.

    Leave a comment:

Working...
X