Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Tämmösessä vanhemmassa commonrailissa tyhjäkäynnillä pyörii jossain 400 baarin päälle ja vedossa parhaimmillaan vähän tonnin päälle.
    Uudemmissa taas on vähän kovemmat paineet.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Niin ja tuli mieleen että vakiodiagnostiikan hitaus voinee myös johtua siitä että se on suunniteltu tarkoituksella niin ettei pollaa liian nopeasti.
      Riippuen hieman mallista mutta suurimmassa osassa bemareita pääsee diagnostiikkapistokkeesta suoraan sopivaa nastaa pitkin moottorin, laatikon sekä absien ohjaukseen kiinni, tällöin ei ole ongelmaa väylänopeuden kanssa.

      Mutta sitten taas kun ollaan kiinni mittariston kautta joko samaisissa ohjainlaitteissa tai jossain koripuolen moduuleissa, rasittaisi se varmasti koriväylää aikalailla jos diagnostiikka pollaisi kokoajan livedataa.
      Käsittääkseni esim k-bus on kuitenkin aika hidas väylä ja sen ruuhkautuminen näkyisi heti auton toiminnoissa.

      Uudemmissa vehkeissä ei tietysti tätä ongelmaa ole (kuten e60->) kun väylät on nopeampi ja pohjautuu caniin, kuten vanha k-bus on korvattu k-canilla.

      Mutta yllä olevat nyt olivat vaan mutua joka tuli mieleen, ei varmaa tietoa aiheuttaisiko liian nopea diagnostiikka k-bussin tai mittariston jumiutumista välissä.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1985
        • Tampere

        Juu, voi hyvinkin pitää paikkaansa tuo mitä sanoit nopeuksista.

        Se mitä olen tässä kanssa tutkinut ja löytänyt, on että esim. Siemensin MS4x purkeista tulee dataa kerralla paljon. EDIABAS lähettää pyynnön yleensä yhden arvon lukuun, mutta vastauksena tulee ei vain yksi vaan 10 muutakin arvoa. Näistä EDIABAS API tallentaa ja näyttää niistä vain yhden, sen mitä haluttiin.

        Jos porukka innostuisi ja lataisi ton uusimman softani ja ajaisi sen 'trace'- toiminnon omalle ECU:lle, niin se auttaisi minua tekemään tähän paljon nopeamman loggauksen ja arvojen näytön perustuen sarjaporttiin kirjoittamiseen ja lukuun. Tämä Supan esimerkki todistaa, että sillekin olisi käyttöä.

        Esim. MS4x purkeista saisi yhdellä pyynnöllä (100-200ms) toistakymmentä arvoa. MS41 tosin en ole varma kun on senverran vanhempi, mutta MS42:sta kyllä. Samoin muistakin ECU:ista. Tätä ei EDIABAS:lla pysty tekemään.



        Tuntuisi että tuo on vähän ollut API:n suunnittelukysymyskin. Esim. MS43:ssa tuleekin jo yhdellä pyynnöllä useampi vastaus myös EDIABAS APi.n kautta, olikohan job:n nimi MW_SELECT_LESEN, tms.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          Supa, etsä viitsisitsä ajaa ton trace:n jollekin sun autoista, esim. sellaselle jossa on MS4x ecu ?

          Kiinnostais vähän nähdä millasta dataa sieltä tulee ja pääsis tekemään jotain uuttakin tohon softaan.

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by pheno View Post
            Supa, etsä viitsisitsä ajaa ton trace:n jollekin sun autoista, esim. sellaselle jossa on MS4x ecu ?

            Kiinnostais vähän nähdä millasta dataa sieltä tulee ja pääsis tekemään jotain uuttakin tohon softaan.
            MS43 saan vaikka tänään, MS41 hankalampi mutta mahdollista talven aikana kyllä
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Minulla taitaa olla MS42 tuossa M52TU:ssa ja voisin ajaa siitä tracen jos on tarvetta.
              Mutta pitääkö koneen olla netissä vai miten tuo lähetys tapahtuu? Jääkö loki levylle vaikka sammutan koneen välillä ja lähetän sitten kun kone on netissä?
              E39 528iA

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1985
                • Tampere

                Originally posted by Supa View Post
                MS43 saan vaikka tänään, MS41 hankalampi mutta mahdollista talven aikana kyllä
                Kiitos! Tuo MS43 käy hyvin.

                Originally posted by TJJ View Post
                Minulla taitaa olla MS42 tuossa M52TU:ssa ja voisin ajaa siitä tracen jos on tarvetta.
                Mutta pitääkö koneen olla netissä vai miten tuo lähetys tapahtuu? Jääkö loki levylle vaikka sammutan koneen välillä ja lähetän sitten kun kone on netissä?
                Kiitos! Erittäin tervetullutta.

                Sitten kun otat tracea, niin aja vaikka useampi samantien - mitä enemmän sen parempi. Esim. 5 kertaa

                Kyllä ne logitiedostot jäävät levylle DebugLogs- nimiseen hakemistoon, ja kun kone on netissä, ne voi lähettää.

                TAI

                kopsaa esim. usb-tikulle DebugLogs- nimisen hakemiston sisällön, ja lähetät tiedostot meilillä: [email protected]



                Ja yleisesti kaikille muillekin, jos vaan viitseliäisyyttä riittää, ottakaa traceja ja lähettäkää niitä mulle

                katsotaan mitä saadaan aikaiseksi

                Kiitos.
                Last edited by pheno; 09-01-2013, 12:12.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Lähetin MS42:n lokit sähköpostilla. Toivottavasti niistä on apua.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1985
                    • Tampere

                    Kiitos TJJ logeista!

                    Otetaanpa pätkä TJJ:n logista. Kun EDIABAS kysyy RPM:n tai ilmamassan arvoja se lähettää autolle molemmissa tapauksissa tavut heksana: 12 05 0B 03.

                    Vastauksena tulee ei vain yksi arvo vaan iso läjä tavuja, joista arviolta n. 20 muun muuttujan arvot! Voidaan puhua jo melkoisesta parannuksesta verrattuna INPA:an.

                    Näistä sain pari jo selville, RPM on tavut 3 ja 4 (807 -> 0A 03) sekä ilmamassan arvo on tavu 10 (0x4C -> 76 ja kerrotaan 76 * 0.25 = 19) näitä kertoimia näyttäisi löytyvän prg:stä.

                    '09.01.2013 14:32:53 <jobstart>'STATUS_MOTORDREHZAHL','_STD [ 6249] SENDECUTEL
                    _STD [ 6249] INPUT: 12 05 0B 03
                    _STD [ 6249] I -> D: 14 06 00 FF FF 00
                    _STD [ 6249] D -> I: 01 03 00
                    _STD [ 6249] I -> D: 13 04 00 01
                    _STD [ 6249] D -> I: 01 04 00 00
                    _STD [ 6249] I -> D: 06 07 00 12 05 0B 03
                    _STD [ 6349] D -> I: 01 29 00 12 26 A0 03 27 00 00 00 00 4F 86 9F 92 74 B5 03 08
                    _STD EE F8 64 FB 8C 79 86 85 4C 84 7E FE FE 33 33 19 0F 05 06 01
                    _STD 63
                    _STD [ 6349] I -> D: 13 04 00 01
                    _STD [ 6349] D -> I: 01 04 00 00
                    _STD [ 6349] ERROR: NO ERROR
                    _STD [ 6349] OUTPUT: 12 26 A0 03 27 00 00 00 00 4F 86 9F 92 74 B5 03 08 EE F8 64
                    _STD FB 8C 79 86 85 4C 84 7E FE FE 33 33 19 0F 05 06 01 63 '

                    09.01.2013 14:32:53 ' ','8.070000E+002','real'
                    09.01.2013 14:32:53 'JOB_STATUS','OKAY','text'
                    09.01.2013 14:32:53 'STAT_MOTORDREHZAHL_EINH','1/min','text'
                    09.01.2013 14:32:53 'STAT_MOTORDREHZAHL_WERT','8.070000E+002','real'
                    09.01.2013 14:32:53 'STATUS_MOTORDREHZAHL_WERT','8.070000E+002','real'
                    09.01.2013 14:32:53 <jobend>
                    '09.01.2013 14:33:00 <jobstart>'STATUS_LMM_MASSE','_STD [ 13399] SENDECUTEL
                    _STD [ 13399] INPUT: 12 05 0B 03
                    _STD [ 13409] I -> D: 14 06 00 FF FF 00
                    _STD [ 13409] D -> I: 01 03 00
                    _STD [ 13409] I -> D: 13 04 00 01
                    _STD [ 13409] D -> I: 01 04 00 00
                    _STD [ 13409] I -> D: 06 07 00 12 05 0B 03
                    _STD [ 13510] D -> I: 01 29 00 12 26 A0 03 0E 00 00 00 00 4C 86 A0 92 74 B2 02 E5
                    _STD ED 14 62 46 8F 79 87 81 1D 84 3C FE FE 33 33 18 E1 05 06 01
                    _STD 33
                    _STD [ 13510] I -> D: 13 04 00 01
                    _STD [ 13510] D -> I: 01 04 00 00
                    _STD [ 13510] ERROR: NO ERROR
                    _STD [ 13510] OUTPUT: 12 26 A0 03 0E 00 00 00 00 4C 86 A0 92 74 B2 02 E5 ED 14 62
                    _STD 46 8F 79 87 81 1D 84 3C FE FE 33 33 18 E1 05 06 01 33 '

                    09.01.2013 14:33:00 'Grad DK','1.900000E+001','real'
                    09.01.2013 14:33:00 'JOB_STATUS','OKAY','text'
                    09.01.2013 14:33:00 'STAT_LMM_MASSE_EINH','kg/h','text'
                    09.01.2013 14:33:00 'STAT_LMM_MASSE_WERT','1.900000E+001','real'
                    09.01.2013 14:33:00 <jobend>


                    Haluaisiko joku muukin bittinikkari osallistua selvittelytalkoisiin, voin laittaa nuo logit jakoon jonnekin ?

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Mää lähetän huomenna MS43 logit, nyt on autossa läppärillä enkä jaksa enää könytä
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1985
                        • Tampere

                        Originally posted by Supa View Post
                        Mää lähetän huomenna MS43 logit, nyt on autossa läppärillä enkä jaksa enää könytä
                        Kiitän etukäteen

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1985
                          • Tampere

                          TJJ, saisitko ensi kerralla otettua sellaiset logit, jossa auto ei ole käynnissä ? ne auttaisivat tulkinnassa

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            Mielenkiintoinen proggis.

                            En jaksanut koko keskustelua lukea... saisiko lyhyen ohjeen?
                            siis tool32.lla tracea vai mitenkä?

                            Itse joskus tutkin töikseni wv:n ja kuorma-autojen can-väylää.

                            Kannattaa katsella myös niin, että tavut ei olekaan järjestyksessä.
                            esimerkiksi tavu 4 + tavu 3 = jotain. tätä ainakin Volvo harrasti.

                            Niin ja tietty jos logia tehdään niin kannattaisi kirjata vähän ylös mitä login aikana on tehty
                            Nimimerkillä kerran löytyi rekasta outo nouseva arvokenttä... tätä ihmetellessä joku hoksasi, että nostettiinpa teli siinä
                            samalla---> löytyi rekan akselipaino
                            Last edited by Nettipepe; 11-01-2013, 15:53.
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by pheno View Post
                              TJJ, saisitko ensi kerralla otettua sellaiset logit, jossa auto ei ole käynnissä ? ne auttaisivat tulkinnassa
                              Lähetin ne hetki sitten.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1985
                                • Tampere

                                Originally posted by Nettipepe View Post
                                Mielenkiintoinen proggis.

                                En jaksanut koko keskustelua lukea... saisiko lyhyen ohjeen?
                                siis tool32.lla tracea vai mitenkä?

                                Itse joskus tutkin töikseni wv:n ja kuorma-autojen can-väylää.

                                Kannattaa katsella myös niin, että tavut ei olekaan järjestyksessä.
                                esimerkiksi tavu 4 + tavu 3 = jotain. tätä ainakin Volvo harrasti.

                                Niin ja tietty jos logia tehdään niin kannattaisi kirjata vähän ylös mitä login aikana on tehty
                                Nimimerkillä kerran löytyi rekasta outo nouseva arvokenttä... tätä ihmetellessä joku hoksasi, että nostettiinpa teli siinä
                                samalla---> löytyi rekan akselipaino
                                Katos, saatiin ammattilainen paikalle ! Apu olisi tervetullutta.

                                Oman auton tracen saa otettua tuolla mun tekemällä ohjelmalla, ei siis löydy tool32:sta.

                                Linkki .zip:iin löytyy threadin alusta:



                                Pura jonnekin ja aja: testo.exe. Menusta debug->trace ja valitset oman autosi ecun. Sitten: run trace, vaikka 3-5 kertaa auto käynnissä ja sammutettuna. Logit löytyy: DebugLogs- hakemistosta. Jos kone on netissä ne voi lähettää 'send log files' napista. Tai lähetä spostilla [email protected]

                                Jotta tämä ohjelma pelaa ediabas/INPA pitää olla toiminnassa ja Visual Studio C++ 10 runtime asennettu.

                                Tässä lyhyesti mitä tuo tekemäni trace- toiminto tekee:

                                - se lukee prg:stä ns. job- listan ja ajaa valikoidut läpi (STATUS- alkuiset) + pari muuta. JOB on EDIABAS- API:n käsite ja vastauksena saadaan yksi tai useampia RESULT:teja. RESULT on yksi arvo selväkielisenä tekstinä, esim. itse arvo tai yksikkö (kg/h). Yhdessä .PRG:ssä (vastaa käytännössä yhtä ohjainpurkkia) on useita JOB:eja, esim. RPM on STATUS_DREHZAHL. Nämä JOB:ien nimet luonnollisesti vaihtelevat PRG:n mukaan.

                                - samalla kun syötetään autolle eri job:eja tallennetaan erillistä trace-tiedostoa. Tähän tallennetaan järjestyksessä: job:n vastauksien selväkielinen arvo, sekä tool32:n tuottama pätkä tracesta, josta nähdään mitä lähetettiin (INPUT) sekä mitä saatiin (OUTPUT). Ja siinä kaikki tieto mitä oikeastaan saadaan irti.

                                Näitä voi tutkia, kun PRG:n avaa tool32:ssa, sieltä löytyy taulukoita (ikkuna tablellen-info), joista näkee näitä arvoja sekä kertoimia. Ongelma tässä tietysti on, että pitää keksiä mikä kuuluu mihinkin ja millä tavalla ne lasketaan. Näyttäisi kuitenkin siltä, että yksi arvo on 1 tai kaksi tavua kerrottuna jollain luvulla tai ihan vaan sellaisenaan.



                                Originally posted by TJJ View Post
                                Lähetin ne hetki sitten.
                                Kiitos !

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎