Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by r.w. View Post
    Siis 9% ero vierintävastuksessa vaiko tosiaan 9% ero keskikulutuksessa?
    Pitääpä tarkistaa.

    Onko nuo Eu-rengasmerkinnät vertailukelpoisia erikokoisten renkaiden kesken?3 cm renkaan leveydessä ei näytä vaikuttavan vierintävastukseen? 175 Michelin energy C, 205 sama rengas B. Miten voi olla pienempi vierintävastus leveämmässä renkaassa? Tai nopeusluokka suurenee, vierintävastus pienenee. Eli onko merkintä vain koko ja nopeusluokka kohtainen?

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Tuulilasin jossakin numerossa vertailtiin näitä vierintävastuksia Nokian renkaiden eri kokoluokkien välillä. Minulla on kyllä hataramuistipohja, että ne olisi keskenään verrannollisia. Tulokset oli minustakin aika yllättävät mitä siitä testistä muistan, että renkaan leveys ei juurikaan vastusta nostanut. Vaikuttaisiko kapeamman renkaan kohdalla sitten vierintävastuksen suurentumiseen korkeampi profiili? Eli paras olisi kapea ja matala rengas?

      Pitänee yrittää kaivella se lehti jostain
      Last edited by Antsah; 17-10-2012, 14:27.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Eu-rengasmerkinnässä huonoimman G ja parhaimman A välinen ero keskikulutuksessa voi olla 7,5%, raskaissa autoissa (pick-upit, maasturit, e39:sit) enemmänkin. Eli huonoimman ja parhaimman ero n.1l/100km.

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Eu-rengasmerkinnässä huonoimman G ja parhaimman A välinen ero keskikulutuksessa voi olla 7,5%, raskaissa autoissa (pick-upit, maasturit, e39:sit) enemmänkin. Eli huonoimman ja parhaimman ero n.1l/100km.
          Niin nimenomaan voi olla. Mutta kun ei taida olla yksikään esim. 17" Luokkaa A. Taitaa suurinosa olla luokka C tai E. Todellisuudessa ero siis kapenee aika paljonkin. Enkä itse ehkä niputtaisi e39 samaan painokastiin pick-uppien ja maastureiden kanssa. Niissä kun omamassakin on reilusti yli 2000kg pääsääntöisesti. Omassa e39 taisi olla jotain reilut 1570kg.
          Last edited by Antsah; 17-10-2012, 14:42.

          Comment

          • Zuppe
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 60
            • Ireland

            Originally posted by HTK12 View Post
            Niinhän ei siihen nyt hirveästi tarvitse laittaa lisää (~164€), mutta kun miettiin prosentteina niin esim. tuo kumho on ~59% kalliimpi (280€ vs 444€). Täällä kuitenkin monet hehkuttaa tuota NS2:sta niin onko se niin paljon huonompi, että normaali ajossa sen eron huomaisi? Tärkeimmät ominaisuudet itselle olisi, että kohtuullinen pito, hiljaisuus ja vetelemättömyys. Tämän foorumin kommenttien perusteella nuo ominaisuudet pitäisi NS2 renkaasta löytyä.
            Autona E39 -96 523iA, 235/45/17 NS2:lla ajettu nyt 1,5 kesää.
            Kohtuullinen pito: on
            Itse huomaan eron jäykkään renkaaseen (pirelli p zero rosso asymmetrico xl) ajaessa märällä kelillä mutkaan, esimerkkinä 2:s tieltä 1:s tielle helsinkiin päin ei pysty ajamaan kaarretta 80km/h vaan pitää keventää, koska pito ei riitä. Pito ei lopu heti vaan rengas alkaa luistaa pikkuhiljaa, joten mitään paniikkia noilla ei pääse syntymään.

            Hiljainen: ehdottomasti, en tiedä vielä mitä tapahtuu kun rengas on kulunut kunnolla

            Vetelemätön: kyllä

            Muita huomioita:
            Kun auto seisoo muutamia päiviä parkkisella, niin renkaisiin tulee selkeä "flat spot".

            Normaaliajossa siis toimii moitteetta. Koska itse arvostan vetelemättömyyttä ja hiljaisuutta enemmän kuin satunnaista tarvetta ajella ramppeja märällä kelillä suurinta sallittua nopeutta käyttäen, ovat seuraavatkin renkaat todennäköisesti samaa mallia. Kuivalla kelillä myös rampit taittuvat suurinta sallittua nopeutta.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Antsah View Post
              Niin nimenomaan voi olla. Mutta kun ei taida olla yksikään esim. 17" Luokkaa A. Taitaa suurinosa olla luokka C tai E. Todellisuudessa ero siis kapenee aika paljonkin. Enkä itse ehkä niputtaisi e39 samaan painokastiin pick-uppien ja maastureiden kanssa. Niissä kun omamassakin on reilusti yli 2000kg pääsääntöisesti. Omassa e39 taisi olla jotain reilut 1570kg.
              Paras Hankook B, huonoin Falken G. Pykälien erot alussa 0,1l, loppupäässä 0,15l autossa jonka keskikulutus 7l/100km.

              Toisessa koossa samat erot Nokian ja Bridgestonen välillä. Ei tarvitse olla venäläinen trukinrengas ollakseen G. Merkkirenkaidenkin välillä helposti ero voi olla melkein maksimi.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Antsah View Post
                Enkä itse ehkä niputtaisi e39 samaan painokastiin pick-uppien ja maastureiden kanssa. Niissä kun omamassakin on reilusti yli 2000kg pääsääntöisesti. Omassa e39 taisi olla jotain reilut 1570kg.
                Se olikin vitsi, tosin mun touring painaa yli 1800kg tankki vajaana.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Se olikin vitsi, tosin mun touring painaa yli 1800kg tankki vajaana.
                  Eikös sulla ollu tuo 528ia? Täydellä tankilla ja kuljettajalla painaa 1715kg.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Eikös sulla ollu tuo 528ia? Täydellä tankilla ja kuljettajalla painaa 1715kg.
                    Vaaka näyttää yli 1800kg ilman kuskia. Varusteet vaikuttaa.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Vaaka näyttää yli 1800kg ilman kuskia. Varusteet vaikuttaa.
                      Yli 200kg varusteita sulla autossa?
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Yli 200kg varusteita sulla autossa?
                        En tiedä mistä olet tuon painon löytänyt, mutta eihän autoa punnita rekisteröintikatsastuksessa. Otteessa lukee joku hattuvakio paino. Tästä aiheesta olen tehnyt jopa topicin tänne foorumille, jatketaan painokeskustelua siellä.

                        Last edited by Bmw Master; 17-10-2012, 15:33.

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Paras Hankook B, huonoin Falken G. Pykälien erot alussa 0,1l, loppupäässä 0,15l autossa jonka keskikulutus 7l/100km.

                          Toisessa koossa samat erot Nokian ja Bridgestonen välillä. Ei tarvitse olla venäläinen trukinrengas ollakseen G. Merkkirenkaidenkin välillä helposti ero voi olla melkein maksimi.
                          Varmaan sieltä niitä ääripäitä löytyy, mutta suurimmassa osassa vaikutti olevan c tai e. D luokitusta ei tuntunut olevan missään?? Toisekseen kyllä kiinnostaa miten hyvin nuo pitää oikeasti paikkansa. Erikoista kyllä, että falkenin ja bridgestonen renkaissa on noita g-luokiteltuja paljon. Toyokin siellä taisi olla g-luokiteltuja.

                          Onko näissä muuten mitään sellaista, että jos luokittelua ei ole tehty niin luokka on automaattisesti G ? Tuli vaan mieeen kun ovat kaikki nuo japanilaisia valmistajia, että onko luokittelut vain tekemättä kyseisille rengasmalleille? Maalaisjärjellä kuulostaa loogiselta
                          Last edited by Antsah; 17-10-2012, 17:38.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Antsah View Post

                            Onko näissä muuten mitään sellaista, että jos luokittelua ei ole tehty niin luokka on automaattisesti G ? Tuli vaan mieeen kun ovat kaikki nuo japanilaisia valmistajia, että onko luokittelut vain tekemättä kyseisille rengasmalleille? Maalaisjärjellä kuulostaa loogiselta
                            Luokitus on oltava tai ei saa myydä EU alueella ensikuun alusta lähtien. Vanhat renkaat on jätetty merkkaamatta ainakin rengasonlinellä kokonaan.

                            Kahlasin lapi kasan Eu lappuja, mutta en löytänyt tarkkoja ohjeita mittauksiin ja onko joka rengaskoolla omat specsit. Pitääpä ottaa yhteys vaikka Nokian renkaisiin.

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Ok, erikoiselta vaan tuntuu äkkiseltään, että Bridgestone suurena valmistajana ei ole panostanut asiaan ollenkaan. Tai voihan se valmistajakin luokitella ne suoraan G:ksi jos ei ole tehnyt testejä= halpa testaus
                              Last edited by Antsah; 18-10-2012, 08:34.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by r.w. View Post
                                Siis 9% ero vierintävastuksessa vaiko tosiaan 9% ero keskikulutuksessa?
                                Tarkistin, ero pa kulutuksessa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎