Originally posted by zener
View Post
Talvirengaskeskustelu 4
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by teko View PostVaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.
-Laitoin ihan uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla ja epätasaisesti kuluneet. Renkaiden keskikohta on kulunut melkein sakkorajalle, mutta reunoissa on pintaa enemmän. Voiko hakeminen johtua noista eturenkaista, jotka on aika finaalissa?
-Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?
Leave a comment:
-
Joo, päivittäin noita kumeja tulee pyöriteltyä ja ei se kyllä nyt mikään hasardi ongelma ole tuo nastan irtoaminen kaseista.
Leave a comment:
-
Originally posted by timppa_s View PostTestit tehdään sisäänajamattomilla renkailla, joten niillä ei ole kauheasti tekemistä käytännön kanssa. Nastaton alkaa toimimaan vasta 1000 kilsan jälkeen.Last edited by Antsah; 17-10-2016, 21:58.
Leave a comment:
-
Originally posted by Bmw Master View PostEi ole uudet Contit mitenkään hiljaiset, samaa tasoa hkpl8 kanssa. Just laitoin kaksi talvea ajetut hkpl8:sit alle, ei näyttänyt yhtään nastaa puuttuvan.
Jos haluaa hyvät niin Goodyear
HKPL8 on osalla liittynyt sellainen korkeataajuinen ujellus joka ei välttämättä sinänsä db mittauksessa näy.
Mun mielipide siis se että tuo conti on varmempi valinta.
Goodyearin nastassa alkaa ikä jo painaa, että pidossa ei olla noiden kahden tasolla. Tosin saahan nuo goodyearit kyllä halvemmallakin.Last edited by Antsah; 17-10-2016, 21:53.
Leave a comment:
-
Kitkat vs. nastat... Kummatkin on hyviä valintoja, kunhan ajotapa ja keli pidetään mielessä.
Eräällä takavedolla ajettaessa heitti kitkarenkailla 70km/h suoralla tiellä poikittain, tai yritti heittää, mutta ihmismieltä nopeammin reagoinut luistonesto pelasti. Mustasta jäästä oli tietysti kysymys.
Kitkoilla mennään silti.
Leave a comment:
-
Originally posted by teko View PostVaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.
-Laitoin uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla, renkaiden keskikohta on kulunut melkein kaljuksi. Voiko hakeminen johtua eturenkaista, jotka on aika finaalissa?
-Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?
Ja tosiaan, renkaiden erot uraherkkyydessä ovat valtavia. Eikä ainoastaan eri merkkien välillä, vaan ihan myös saman merkin eri mallienkin välillä erot ovat jo huomattavia. Nämä erot korostuvat entisestään, mitä leveämpään ja sitä kautta matalampaan renkaaseen mennään. Eli leveä ja matala rengas ei anna anteeksi läheskään niin paljoa kuin korkea profiilinen ja täten joustava rengas.
Leave a comment:
-
Ainakin täällä pohjoisessa kitkoilla olevat autot on tientukkona ja monesti myös siellä ojanpohjalla jossain vaiheessa.
Toki ei nasta autuaaksi tee mutta varmuutta ajamiseen huomattavan paljon.
Leave a comment:
-
Vaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.
-Laitoin ihan uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla ja epätasaisesti kuluneet. Renkaiden keskikohta on kulunut melkein sakkorajalle, mutta reunoissa on pintaa enemmän. Voiko hakeminen johtua noista eturenkaista, jotka on aika finaalissa?
-Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?Last edited by teko; 17-10-2016, 20:06.
Leave a comment:
-
Originally posted by Bmw Master View PostAinakin testien mukaan märällä asfaltilla nastoista löytyy enemmän pitoa.
Leave a comment:
-
Originally posted by timppa_s View Post90 % talvesta sulaa ja silloin kitkoissa on enemmän pitoa
Leave a comment:
-
Originally posted by soundeffect View PostTäältä varmaan löytyy mielipiteitä. Kitkat vai nastat? Kokemuksia nastoista kitkoihin vaihtaneilta tai toisinpäin kiinnostaa kuulla.
Sellainen sileä, märkä jää on hankalinta kitkoille ja jos tarttee mennä silloin vaikka jyrkkää sivutietä ylös niin ne nastat on tarpeen. Jos on kevyt auto niin myös loskaliirto on isompi ongelma nastattomalle.
Leave a comment:
-
Originally posted by Antsah View PostItse laittaisin contin. Paremmat ajaa ja hiljaisemmat pidossa ei eroa. Lisäksi epäilyttää hkpl8 nastojen kiinni pysyminen :think
Jos haluaa hyvät niin Goodyear
Leave a comment:
-
No itsellä on nyt E39:n alla menossa juuri alle laitettuna neljäs kitkakierros kymmenen vuoden aikana. Eli torstaina heitettiin alle Nankangin SV-1 Nordicit koossa 225/55/16. 84,95€ kpl ja koko satsi rengastöineen ja alle laitettuna 434€.
Tietenkään oikeista talviolosuhteista ei vielä ole noiden kanssa kokemusta, mutta kuivalla ja sulalla tiellä nyt muutaman päivän ensivaikutelman jälkeen kaikkein hiljaisin rengas mitä alla on ollut. Aika tietysti näyttää miten ne alkavat kuluneena käyttäytymään. Monihan täällä sanoo, että kyseessä olisi aika lailla ylivoimaisin rengas hinta-laatusuhteeltaan.
Yleisesti ottaen olen kitkoihin ollut todella tyytyväinen. Myös edelliset olivat jo niin hiljaisia renkaita, että aivan kuin sukkasillaan olisi mennyt. Aikaisemmat kitkat ovat olleet Nokian Hakkapeliitat jostain 2000- luvun alkuvuosilta, (tulivat auton mukana aikoinaan) en enää tarkalleen tyyppiä muista, Michelinin X-ice:t ja Continentalin Winter contact- renkaat. En osaa sanoa, kuinka nuo renkaat toimivat isommissa kokoluokissa, mutta 16- tuumaisina pelittivät hienosti. Continentalit aloittivat vetelyn vasta lähempänä sakkorajaa, kun ajoin ne tätä kesää vasten loppuun. Sehän kitkojen ehdoton etu on, että ne voi huoletta heittää alle jo näin hyvissä ajoin lokakuuta ja pidellä keväällä siihen saakka kun yöpakkaset ovat oikeasti kokonaan ohitse.
Toki on muistettava, että joka talvi tulee se pari-kolme viikkoa, jolloin kitkojen kanssa on syytä olla aivan erityisen varovainen, mutta ei se nastakaan kesää niillä keleillä tee. Puhtaalla peilijäällä, ja jäällä jonka päällä uutta lunta, kitka on tietysti huonoimmillaan mikä ei yllätyksenä tule. Silloin on syytä ottaa vauhtia pois todella reippaasti, siis ihan oikeasti. Eli ne on niitä olosuhteita jolloin nastan karheudesta on selkeää hyötyä. Sitten taas lumisella, kevyesti tamppautuneella tiellähän hyvä kitkarengas on aivan huikea, sulista pääteistä nyt puhumattakaan. Monihan ajaa sitten kitkan loppuun kesää vasten, (kuten itsekin teen) mutta on jälleen syytä muistaa, että kesällä se on selvästi huonompi kuin kesärengas. Esim. vesiliirto-ominaisuudet eivät kuluneissa kitkoissa häävit ole.
Pito-ongelmia alkaa tulla meikäläiselle ja siis minun ajoillani (tämähän ei sitten mikään yleispätevä sääntö ole, vaan puhtaasti henkilökohtainen kokemus omilla ajomäärilläni ja tavoillani) kolmantena talvena. Että totuuden nimissä on sanottava se, että mikäli ei halua yhtään ylimääräisiä riskejä ottaa, niin kaksi talvea ja sitten satsi vaihtoon. Jos haluaa sen kolmannenkin talven huoletta ajella, on nasta varmasti siihen kohtaan parempi ratkaisu.Last edited by tumppi$; 17-10-2016, 12:49.
Leave a comment:
-
Täältä varmaan löytyy mielipiteitä. Kitkat vai nastat? Kokemuksia nastoista kitkoihin vaihtaneilta tai toisinpäin kiinnostaa kuulla. Auton mukana tulleilla nastoilla alkaa olla jo ikää +5vuotta, eikä merkkikään muistaakseni aivan huippu ollut.
Nyt mietityttää, että jos noilla ei enää ajele niin olisiko kitkoissa enemmän järkeä. Ajatuksissa pyörii Nokia R2/Contin CVC6/Good year ultragrip ice 2.
ajot tapahtuu Helsinki -Espoo/Vantaa/Turku/Hämeenlinna+ mahdollisesti kerran pari talvessa pohjoisempaan.
Ennen kokemusta vain nastarenkaista, Kitkoja en ole koskaan päässyt kokeilemaan. Nastojen rohina ärsyttää, sekä kynnys vaihtaa ennen kuin on jo liian myöhäistä.Last edited by soundeffect; 17-10-2016, 10:08.
Leave a comment:
Leave a comment: