Talvirengaskeskustelu 4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Driver22
    replied
    No nyrkkisääntönä voi sanoa että mitä leveämpi rengas niin sitä suurempi kantavuus, eli jämäkämpi runko. Saman ilmiön huomannut kapeilla talvirenkailla, e39 on painava auto joten laittaisin ehdottomasti tuon 225 leveän.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Sanokaas, pitäisikö e39 sedanin alla toimia paremmin vakiokoko 225/55R16 talvirenkaat verrattuna 205/60R16? Jotenkin tuntuu, että nuo jälkimmäiset ainakin talvirenkaina (HKPL7) on jotenkin huterat, varsinkin nopeissa edestakaisissa käännöksissä voi tuntua että perä tulee perässä verrattuna liikkeeseen. Kesärenkailla 235/45R17 efekti on huomattavasti pienempi. Jos oletetaan, että talvirenkaan tyyppi pysyisi täysin samana, mutta vaihtuisi tuosta 205:sta 225:een, onko ko. rengas jotenkin vähemmän sivuttain taipuva, ts. vaikuttaako leveys siihen? Nuo 16" kumithan ovat muuten keskenään halkaisijaltaan ja kumin paksuudeltaan samat. Vaikuttaako tuohon sivuttaistaipumaan seinämän rakenteen lisäksi myös leveys, vai onko oletettavissa samanlaista huojuntaa? En täksi talveksi vielä mitään vaihtele, mutta ehkä ensi talveksi.

    Leave a comment:


  • JermuS
    replied
    Sekarengastushan se

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ^Rikke View Post
    Mitä laki sanoo asiasta jos eteen kitkat ja taakse nastat? :think
    Sanoo että kilvet pois...

    Leave a comment:


  • ^Rikke
    replied
    Mitä laki sanoo asiasta jos eteen kitkat ja taakse nastat? :think

    Leave a comment:


  • Petsku333
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    https://www.vannetukku.fi/hakkapeliitta-r2-p-62674.html

    Mielipiteitä dot13 kitkoista? Hintaa on kuitenkin puolet vähemmän verrattuna vastaaviin uusiin/nastoihin. Tuskin kuitenkaan puolet huonompia?
    "Esimerkiksi ruotsalaisessa VTI:n tutkimuksessa kolme vuotta varastoidut talvirenkaat osoittautuivat jääpidoltaan uusien vastaavien renkaiden veroisiksi (VTI 2000).

    Asiantuntijoiden mukaan renkaat säilyttävät käyttämättöminä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta."

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied


    Mielipiteitä dot13 kitkoista? Hintaa on kuitenkin puolet vähemmän verrattuna vastaaviin uusiin/nastoihin. Tuskin kuitenkaan puolet huonompia?

    Leave a comment:


  • rööki
    replied
    onko kokemuksia antares nastarenkaista? joku sano että pirellin valmistamia ja hyviä hintaansa nähden. hinta houkuttelis kun olisivat alla vaan tämän talven

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by timppa_s View Post
    Silti muakin ihmetyttää tuo 25-5 km/h jarrutus. Nasta luultavasti puree aivan eri tavalla 80 km/h vauhdissa kuin 25 kyydissä ja erilaisista renkaan ominaisuuksista on hyötyä.
    Meinaatko että jos rengas on 25km/h vauhdissa huono, niin siitä tulisikin hyvä rengas 80km/h vauhdissa?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Kerätkää kolehti ja tilatkaa Test Worldilta sellainen testi kuin haluatte, vaikka 200 vauhdista. Saa testiin mukaan halutut koot ja halutut merkit.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by timppa_s View Post
    Asvaltilla joo mut jäällä ja nastoilla on se ongelma että ajoura karheutuu joka jarrutuksessa. Se taas vaikuttaa pitoon aika tavalla.
    Meinaatko oikeasti,että testissä ajetaan yhtä ja samaa ajouraa ja paikkaa koko ajan?

    Leave a comment:


  • timppa_s
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Kuinkas rata-autoilussa jarrutukset onnistuvat kierros toisensa jälkeen ilman ettei autot päädyt joka toinen kerta penkalle? Voisiko taustalla olla että jarrutusmatka on lähes aina sama jos vauhti on sama?
    Asvaltilla joo mut jäällä ja nastoilla on se ongelma että ajoura karheutuu joka jarrutuksessa. Se taas vaikuttaa pitoon aika tavalla.

    Silti muakin ihmetyttää tuo 25-5 km/h jarrutus. Nasta luultavasti puree aivan eri tavalla 80 km/h vauhdissa kuin 25 kyydissä ja erilaisista renkaan ominaisuuksista on hyötyä.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Jos ne rata-autoilijat ajaisivat kisaa 205/55-16” vakio Hyundai i30:llä nastarenkailla jäällä, mitäpä oikeasti luulet kuinka ”tarkkoja” ne jarrutukset oikeasti olisivat?
    Tai edes saman kokoluokan kesärenkain ja samalla autolla kuivalla radalla.....
    No jos kerta renkaan pito vaihtelee niin paljon niin miksei ne autot ole koko ajan siellä penkalla?

    Et kait nyt väitä että kilparenkaat tehdään niin laadukkaasti että niissä on kerta toisensa jälkeen sama pito, mutta normaali maantieliikenne renkaat ovat kuraa ja niillä jarrutusmatkat tulee randomina?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Kuinkas rata-autoilussa jarrutukset onnistuvat kierros toisensa jälkeen ilman ettei autot päädyt joka toinen kerta penkalle? Voisiko taustalla olla että jarrutusmatka on lähes aina sama jos vauhti on sama?

    Ps. Ei se ABC:n kuravesi kahvikaan muutu suuta hiveleväs herkus vaikka pannullisen jois...
    Jos ne rata-autoilijat ajaisivat kisaa 205/55-16” vakio Hyundai i30:llä nastarenkailla jäällä, mitäpä oikeasti luulet kuinka ”tarkkoja” ne jarrutukset oikeasti olisivat?
    Tai edes saman kokoluokan kesärenkain ja samalla autolla kuivalla radalla.....

    Leave a comment:


  • JiPe
    replied
    Triangle Snowlinkit pyörähtää maanantaina vanteille. Hintaero 555e vs 800-1000e antoi aihetta kokeiluun. Tulevat 235/65-17 koossa Grand Cherokeen alle. Entiset talvirenkaat olivat General Grabber AT2:set. Pari talvea ne pitivät hyvin, viime talvena (kolmantena) alkoi varsinkin kevät puolella tuntua liukkautta.

    Leave a comment:

Working...
X