Originally posted by AK-87
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 4
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Jube View PostKokemuksia kehutuista Triangle Icelink nastoista?
Haluttaisi kokeilla e39:n alle :think
Hankookkiakin saisi sopuhintaan mutta mitenhän DOT:it esim. 1001renkaassa?
Viime talven pyöri triangelit alla ja eipä noista suuremmin pahaa sanottavaa ole, ainakaan pidon suhteen. Kovemmalla pakkasella ehkä vähän pompotteli alkuun kun oli auto seissyt.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostViime talven pyöri triangelit alla ja eipä noista suuremmin pahaa sanottavaa ole, ainakaan pidon suhteen. Kovemmalla pakkasella ehkä vähän pompotteli alkuun kun oli auto seissyt.
Eihän tuossa korkealta tipahda!Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Comment
-
-
Jos "premiumia" lyödään alle niin onko se sillon HKPL 8? Vaiko CVC?___________________
BMW G30 520d -17
----------------------------------------------------------------------
MB c350 -11
BMW F11 M550D -14
Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
MB w211 -07
BMW e39 525i -01
BMW e36 325i -93
BMW e36 320i -92
Comment
-
-
Täältä varmaan löytyy mielipiteitä. Kitkat vai nastat? Kokemuksia nastoista kitkoihin vaihtaneilta tai toisinpäin kiinnostaa kuulla. Auton mukana tulleilla nastoilla alkaa olla jo ikää +5vuotta, eikä merkkikään muistaakseni aivan huippu ollut.
Nyt mietityttää, että jos noilla ei enää ajele niin olisiko kitkoissa enemmän järkeä. Ajatuksissa pyörii Nokia R2/Contin CVC6/Good year ultragrip ice 2.
ajot tapahtuu Helsinki -Espoo/Vantaa/Turku/Hämeenlinna+ mahdollisesti kerran pari talvessa pohjoisempaan.
Ennen kokemusta vain nastarenkaista, Kitkoja en ole koskaan päässyt kokeilemaan. Nastojen rohina ärsyttää, sekä kynnys vaihtaa ennen kuin on jo liian myöhäistä.Last edited by soundeffect; 17-10-2016, 10:08.
Comment
-
-
No itsellä on nyt E39:n alla menossa juuri alle laitettuna neljäs kitkakierros kymmenen vuoden aikana. Eli torstaina heitettiin alle Nankangin SV-1 Nordicit koossa 225/55/16. 84,95€ kpl ja koko satsi rengastöineen ja alle laitettuna 434€.
Tietenkään oikeista talviolosuhteista ei vielä ole noiden kanssa kokemusta, mutta kuivalla ja sulalla tiellä nyt muutaman päivän ensivaikutelman jälkeen kaikkein hiljaisin rengas mitä alla on ollut. Aika tietysti näyttää miten ne alkavat kuluneena käyttäytymään. Monihan täällä sanoo, että kyseessä olisi aika lailla ylivoimaisin rengas hinta-laatusuhteeltaan.
Yleisesti ottaen olen kitkoihin ollut todella tyytyväinen. Myös edelliset olivat jo niin hiljaisia renkaita, että aivan kuin sukkasillaan olisi mennyt. Aikaisemmat kitkat ovat olleet Nokian Hakkapeliitat jostain 2000- luvun alkuvuosilta, (tulivat auton mukana aikoinaan) en enää tarkalleen tyyppiä muista, Michelinin X-ice:t ja Continentalin Winter contact- renkaat. En osaa sanoa, kuinka nuo renkaat toimivat isommissa kokoluokissa, mutta 16- tuumaisina pelittivät hienosti. Continentalit aloittivat vetelyn vasta lähempänä sakkorajaa, kun ajoin ne tätä kesää vasten loppuun. Sehän kitkojen ehdoton etu on, että ne voi huoletta heittää alle jo näin hyvissä ajoin lokakuuta ja pidellä keväällä siihen saakka kun yöpakkaset ovat oikeasti kokonaan ohitse.
Toki on muistettava, että joka talvi tulee se pari-kolme viikkoa, jolloin kitkojen kanssa on syytä olla aivan erityisen varovainen, mutta ei se nastakaan kesää niillä keleillä tee. Puhtaalla peilijäällä, ja jäällä jonka päällä uutta lunta, kitka on tietysti huonoimmillaan mikä ei yllätyksenä tule. Silloin on syytä ottaa vauhtia pois todella reippaasti, siis ihan oikeasti. Eli ne on niitä olosuhteita jolloin nastan karheudesta on selkeää hyötyä. Sitten taas lumisella, kevyesti tamppautuneella tiellähän hyvä kitkarengas on aivan huikea, sulista pääteistä nyt puhumattakaan. Monihan ajaa sitten kitkan loppuun kesää vasten, (kuten itsekin teen) mutta on jälleen syytä muistaa, että kesällä se on selvästi huonompi kuin kesärengas. Esim. vesiliirto-ominaisuudet eivät kuluneissa kitkoissa häävit ole.
Pito-ongelmia alkaa tulla meikäläiselle ja siis minun ajoillani (tämähän ei sitten mikään yleispätevä sääntö ole, vaan puhtaasti henkilökohtainen kokemus omilla ajomäärilläni ja tavoillani) kolmantena talvena. Että totuuden nimissä on sanottava se, että mikäli ei halua yhtään ylimääräisiä riskejä ottaa, niin kaksi talvea ja sitten satsi vaihtoon. Jos haluaa sen kolmannenkin talven huoletta ajella, on nasta varmasti siihen kohtaan parempi ratkaisu.Last edited by tumppi$; 17-10-2016, 12:49.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostItse laittaisin contin. Paremmat ajaa ja hiljaisemmat pidossa ei eroa. Lisäksi epäilyttää hkpl8 nastojen kiinni pysyminen :think
Jos haluaa hyvät niin Goodyear
Comment
-
-
Originally posted by soundeffect View PostTäältä varmaan löytyy mielipiteitä. Kitkat vai nastat? Kokemuksia nastoista kitkoihin vaihtaneilta tai toisinpäin kiinnostaa kuulla.
Sellainen sileä, märkä jää on hankalinta kitkoille ja jos tarttee mennä silloin vaikka jyrkkää sivutietä ylös niin ne nastat on tarpeen. Jos on kevyt auto niin myös loskaliirto on isompi ongelma nastattomalle.
Comment
-
-
Vaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.
-Laitoin ihan uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla ja epätasaisesti kuluneet. Renkaiden keskikohta on kulunut melkein sakkorajalle, mutta reunoissa on pintaa enemmän. Voiko hakeminen johtua noista eturenkaista, jotka on aika finaalissa?
-Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?Last edited by teko; 17-10-2016, 20:06.
Comment
-
-
Originally posted by teko View PostVaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.
-Laitoin uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla, renkaiden keskikohta on kulunut melkein kaljuksi. Voiko hakeminen johtua eturenkaista, jotka on aika finaalissa?
-Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?
Ja tosiaan, renkaiden erot uraherkkyydessä ovat valtavia. Eikä ainoastaan eri merkkien välillä, vaan ihan myös saman merkin eri mallienkin välillä erot ovat jo huomattavia. Nämä erot korostuvat entisestään, mitä leveämpään ja sitä kautta matalampaan renkaaseen mennään. Eli leveä ja matala rengas ei anna anteeksi läheskään niin paljoa kuin korkea profiilinen ja täten joustava rengas.
Comment
-
-
Kitkat vs. nastat... Kummatkin on hyviä valintoja, kunhan ajotapa ja keli pidetään mielessä.
Eräällä takavedolla ajettaessa heitti kitkarenkailla 70km/h suoralla tiellä poikittain, tai yritti heittää, mutta ihmismieltä nopeammin reagoinut luistonesto pelasti. Mustasta jäästä oli tietysti kysymys.
Kitkoilla mennään silti.Skoda.
ex.
e63 645ci
e38 730iA
e36 325i
Comment
-
Comment