Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Originally posted by AK-87 View Post
    No juu näinkin, mutta...



    ...kierros XIN2 205/55/16 kotiovelle kuljetettuna alle 400e. Ihan kohtuullista mun mielestä.
    Minä maksoin 2014 tammikuussa uusista XIN3 (joka on siis uudempi malli)asennettuna auton alle ihan kivijalkaliikkeestä 205/60/16 kokoisena 499e. Minun mielestä 2012 tehdystä renkaasta 400e ilman asennusta ihan ryöstöhinta.
    Last edited by Antsah; 14-10-2016, 18:36.

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      Originally posted by Jube View Post
      Kokemuksia kehutuista Triangle Icelink nastoista?
      Haluttaisi kokeilla e39:n alle :think

      Hankookkiakin saisi sopuhintaan mutta mitenhän DOT:it esim. 1001renkaassa?

      Viime talven pyöri triangelit alla ja eipä noista suuremmin pahaa sanottavaa ole, ainakaan pidon suhteen. Kovemmalla pakkasella ehkä vähän pompotteli alkuun kun oli auto seissyt.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Jube
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 9636
        • ...

        Originally posted by bemu2000 View Post
        Viime talven pyöri triangelit alla ja eipä noista suuremmin pahaa sanottavaa ole, ainakaan pidon suhteen. Kovemmalla pakkasella ehkä vähän pompotteli alkuun kun oli auto seissyt.
        Ok, tilasin kokeeksi 17" Icelinkit, kokeillaanpa nyt onko kehujensa väärti vai ei :think
        Eihän tuossa korkealta tipahda!
        Näillä mennään:
        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
        MB c124 230CE -90 "Badboy"
        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

        Comment

        • Jookuj
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2009
          • 940
          • Kemi

          Jos "premiumia" lyödään alle niin onko se sillon HKPL 8? Vaiko CVC?
          ___________________
          BMW G30 520d -17
          ----------------------------------------------------------------------
          MB c350 -11
          BMW F11 M550D -14
          Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
          MB w211 -07
          BMW e39 525i -01
          BMW e36 325i -93
          BMW e36 320i -92

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            Itse laittaisin contin. Paremmat ajaa ja hiljaisemmat pidossa ei eroa. Lisäksi epäilyttää hkpl8 nastojen kiinni pysyminen :think

            Comment

            • soundeffect
              Bimmer Rookie
              • Nov 2012
              • 63
              • Helsinki

              Täältä varmaan löytyy mielipiteitä. Kitkat vai nastat? Kokemuksia nastoista kitkoihin vaihtaneilta tai toisinpäin kiinnostaa kuulla. Auton mukana tulleilla nastoilla alkaa olla jo ikää +5vuotta, eikä merkkikään muistaakseni aivan huippu ollut.
              Nyt mietityttää, että jos noilla ei enää ajele niin olisiko kitkoissa enemmän järkeä. Ajatuksissa pyörii Nokia R2/Contin CVC6/Good year ultragrip ice 2.
              ajot tapahtuu Helsinki -Espoo/Vantaa/Turku/Hämeenlinna+ mahdollisesti kerran pari talvessa pohjoisempaan.
              Ennen kokemusta vain nastarenkaista, Kitkoja en ole koskaan päässyt kokeilemaan. Nastojen rohina ärsyttää, sekä kynnys vaihtaa ennen kuin on jo liian myöhäistä.
              Last edited by soundeffect; 17-10-2016, 10:08.

              Comment

              • tumppi$
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 457
                • Päijät-Häme

                No itsellä on nyt E39:n alla menossa juuri alle laitettuna neljäs kitkakierros kymmenen vuoden aikana. Eli torstaina heitettiin alle Nankangin SV-1 Nordicit koossa 225/55/16. 84,95€ kpl ja koko satsi rengastöineen ja alle laitettuna 434€.
                Tietenkään oikeista talviolosuhteista ei vielä ole noiden kanssa kokemusta, mutta kuivalla ja sulalla tiellä nyt muutaman päivän ensivaikutelman jälkeen kaikkein hiljaisin rengas mitä alla on ollut. Aika tietysti näyttää miten ne alkavat kuluneena käyttäytymään. Monihan täällä sanoo, että kyseessä olisi aika lailla ylivoimaisin rengas hinta-laatusuhteeltaan.
                Yleisesti ottaen olen kitkoihin ollut todella tyytyväinen. Myös edelliset olivat jo niin hiljaisia renkaita, että aivan kuin sukkasillaan olisi mennyt. Aikaisemmat kitkat ovat olleet Nokian Hakkapeliitat jostain 2000- luvun alkuvuosilta, (tulivat auton mukana aikoinaan) en enää tarkalleen tyyppiä muista, Michelinin X-ice:t ja Continentalin Winter contact- renkaat. En osaa sanoa, kuinka nuo renkaat toimivat isommissa kokoluokissa, mutta 16- tuumaisina pelittivät hienosti. Continentalit aloittivat vetelyn vasta lähempänä sakkorajaa, kun ajoin ne tätä kesää vasten loppuun. Sehän kitkojen ehdoton etu on, että ne voi huoletta heittää alle jo näin hyvissä ajoin lokakuuta ja pidellä keväällä siihen saakka kun yöpakkaset ovat oikeasti kokonaan ohitse.

                Toki on muistettava, että joka talvi tulee se pari-kolme viikkoa, jolloin kitkojen kanssa on syytä olla aivan erityisen varovainen, mutta ei se nastakaan kesää niillä keleillä tee. Puhtaalla peilijäällä, ja jäällä jonka päällä uutta lunta, kitka on tietysti huonoimmillaan mikä ei yllätyksenä tule. Silloin on syytä ottaa vauhtia pois todella reippaasti, siis ihan oikeasti. Eli ne on niitä olosuhteita jolloin nastan karheudesta on selkeää hyötyä. Sitten taas lumisella, kevyesti tamppautuneella tiellähän hyvä kitkarengas on aivan huikea, sulista pääteistä nyt puhumattakaan. Monihan ajaa sitten kitkan loppuun kesää vasten, (kuten itsekin teen) mutta on jälleen syytä muistaa, että kesällä se on selvästi huonompi kuin kesärengas. Esim. vesiliirto-ominaisuudet eivät kuluneissa kitkoissa häävit ole.

                Pito-ongelmia alkaa tulla meikäläiselle ja siis minun ajoillani (tämähän ei sitten mikään yleispätevä sääntö ole, vaan puhtaasti henkilökohtainen kokemus omilla ajomäärilläni ja tavoillani) kolmantena talvena. Että totuuden nimissä on sanottava se, että mikäli ei halua yhtään ylimääräisiä riskejä ottaa, niin kaksi talvea ja sitten satsi vaihtoon. Jos haluaa sen kolmannenkin talven huoletta ajella, on nasta varmasti siihen kohtaan parempi ratkaisu.
                Last edited by tumppi$; 17-10-2016, 12:49.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by Antsah View Post
                  Itse laittaisin contin. Paremmat ajaa ja hiljaisemmat pidossa ei eroa. Lisäksi epäilyttää hkpl8 nastojen kiinni pysyminen :think
                  Ei ole uudet Contit mitenkään hiljaiset, samaa tasoa hkpl8 kanssa. Just laitoin kaksi talvea ajetut hkpl8:sit alle, ei näyttänyt yhtään nastaa puuttuvan.

                  Jos haluaa hyvät niin Goodyear

                  Comment

                  • timppa_s
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 33
                    • Vantaa

                    Originally posted by soundeffect View Post
                    Täältä varmaan löytyy mielipiteitä. Kitkat vai nastat? Kokemuksia nastoista kitkoihin vaihtaneilta tai toisinpäin kiinnostaa kuulla.
                    Kitkat on pyörineet alla 5 talvea ja tuskin tulee vaihtoa takaisin nastoihin. Pk-seudulla on 90 % talvesta sulaa ja silloin kitkoissa on enemmän pitoa ja voi ajaa melkein kuin kesärenkailla. Eikä ole pelkoa että nastat repis kulutuspinnan reunaosat veks niin kuin Hakka 7:lla näki tapauksia.

                    Sellainen sileä, märkä jää on hankalinta kitkoille ja jos tarttee mennä silloin vaikka jyrkkää sivutietä ylös niin ne nastat on tarpeen. Jos on kevyt auto niin myös loskaliirto on isompi ongelma nastattomalle.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by timppa_s View Post
                      90 % talvesta sulaa ja silloin kitkoissa on enemmän pitoa
                      Ainakin testien mukaan märällä asfaltilla nastoista löytyy enemmän pitoa.

                      Comment

                      • timppa_s
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2013
                        • 33
                        • Vantaa

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Ainakin testien mukaan märällä asfaltilla nastoista löytyy enemmän pitoa.
                        Testit tehdään sisäänajamattomilla renkailla, joten niillä ei ole kauheasti tekemistä käytännön kanssa. Nastaton alkaa toimimaan vasta 1000 kilsan jälkeen.

                        Comment

                        • teko
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2012
                          • 45
                          • Helsinki

                          Vaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.

                          -Laitoin ihan uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla ja epätasaisesti kuluneet. Renkaiden keskikohta on kulunut melkein sakkorajalle, mutta reunoissa on pintaa enemmän. Voiko hakeminen johtua noista eturenkaista, jotka on aika finaalissa?

                          -Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?
                          Last edited by teko; 17-10-2016, 20:06.

                          Comment

                          • Driver22
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 2098
                            • *

                            Ainakin täällä pohjoisessa kitkoilla olevat autot on tientukkona ja monesti myös siellä ojanpohjalla jossain vaiheessa.

                            Toki ei nasta autuaaksi tee mutta varmuutta ajamiseen huomattavan paljon.
                            F31 330D Xdrive M-Sport

                            Comment

                            • tumppi$
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 457
                              • Päijät-Häme

                              Originally posted by teko View Post
                              Vaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.

                              -Laitoin uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla, renkaiden keskikohta on kulunut melkein kaljuksi. Voiko hakeminen johtua eturenkaista, jotka on aika finaalissa?

                              -Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?
                              Molempiin kysymyksiisi vastaus on kyllä. Lopuillaan olevat renkaat ovat yleensä melkoisia uraohjuksia. Monesti myös seos on jo niin kovettunut että sekin tekee ikäviä temppuja, eli juurikin vetelyä ja vollotusta.
                              Ja tosiaan, renkaiden erot uraherkkyydessä ovat valtavia. Eikä ainoastaan eri merkkien välillä, vaan ihan myös saman merkin eri mallienkin välillä erot ovat jo huomattavia. Nämä erot korostuvat entisestään, mitä leveämpään ja sitä kautta matalampaan renkaaseen mennään. Eli leveä ja matala rengas ei anna anteeksi läheskään niin paljoa kuin korkea profiilinen ja täten joustava rengas.

                              Comment

                              • Juhutti
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 633
                                • Tampere

                                Kitkat vs. nastat... Kummatkin on hyviä valintoja, kunhan ajotapa ja keli pidetään mielessä.

                                Eräällä takavedolla ajettaessa heitti kitkarenkailla 70km/h suoralla tiellä poikittain, tai yritti heittää, mutta ihmismieltä nopeammin reagoinut luistonesto pelasti. Mustasta jäästä oli tietysti kysymys.

                                Kitkoilla mennään silti.
                                Skoda.

                                ex.
                                e63 645ci
                                e38 730iA
                                e36 325i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎