Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LT
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 140

    Mutta kyllä sillä tyylillä pitäisi jotain järkeviä tuloksia saada silti.

    Muutenhan olisi vähän hassua että vaikka alla olisi testivoittajat jotka 25km/h ajaessa pysäyttävät auton hyvin, niin kahdeksaakymppiä ajaessa ei voisi yhtään tietää pysähtyykö auto paremmin vai huonommin kuin testissä häntäsijoille jääneillä renkailla.

    Comment

    • j328
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 310
      • Vantaa

      Originally posted by LT View Post
      Mutta kyllä sillä tyylillä pitäisi jotain järkeviä tuloksia saada silti.

      Muutenhan olisi vähän hassua että vaikka alla olisi testivoittajat jotka 25km/h ajaessa pysäyttävät auton hyvin, niin kahdeksaakymppiä ajaessa ei voisi yhtään tietää pysähtyykö auto paremmin vai huonommin kuin testissä häntäsijoille jääneillä renkailla.

      Tässä suora lainaus edellisen sivun linkistä:

      Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila avaa testin taustoja yllä olevalla videolla.

      "Tulosten hajonta on pienintä eli tuloksiin voidaan luottaa kaikkein parhaiten", Anttila summaa pääsyyn testeissä käytetyille nopeuksille. Renkaiden ero on aina sama, mutta testinopeuden kasvattaminen lisäisi testien epäluotettavuutta. Jos A on parempi kuin B, se on aina parempi kuin se B. Oli nopeus mikä tahansa", hän sanoo.

      Kyseessä on kuitenkin ihan luotettava ja asiansa osaava firma. Linkistä lisätietoa kyseisestä firmasta http://www.testworld.fi/fi

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by j328 View Post
        Tässä suora lainaus edellisen sivun linkistä:

        Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila avaa testin taustoja yllä olevalla videolla.

        "Tulosten hajonta on pienintä eli tuloksiin voidaan luottaa kaikkein parhaiten", Anttila summaa pääsyyn testeissä käytetyille nopeuksille. Renkaiden ero on aina sama, mutta testinopeuden kasvattaminen lisäisi testien epäluotettavuutta. Jos A on parempi kuin B, se on aina parempi kuin se B. Oli nopeus mikä tahansa", hän sanoo.

        Kyseessä on kuitenkin ihan luotettava ja asiansa osaava firma. Linkistä lisätietoa kyseisestä firmasta http://www.testworld.fi/fi
        Niin, me voimme saada pienemmän hajonnan tehtäessä jarrutustestit 25-5kmh nopeuksista, mutta kertooko tämä itse renkaasta mitään kovemmista nopeuksista? Tämä ”käytäntö” ei kuitenkaan kovin tieteellistä?
        Nämä kaikki rengastestithän voitaisiin tehdä kesät/talvet reilusta kävelynopeudesta ja hajonta olisi maksimaalisen pientä, mutta onko saatu vertailutieto millään muotoa realistista?
        Toisekseen, missään ei kuitenkaan ole näyttöä siitä että prosentuaalisesti 90kmh jarrutusnopeuden testeissä tulokset olisivat hajonnaltaan isommat.

        Comment

        • j328
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 310
          • Vantaa

          Originally posted by Hemi View Post
          Niin, me voimme saada pienemmän hajonnan tehtäessä jarrutustestit 25-5kmh nopeuksista, mutta kertooko tämä itse renkaasta mitään kovemmista nopeuksista? Tämä ”käytäntö” ei kuitenkaan kovin tieteellistä?
          Nämä kaikki rengastestithän voitaisiin tehdä kesät/talvet reilusta kävelynopeudesta ja hajonta olisi maksimaalisen pientä, mutta onko saatu vertailutieto millään muotoa realistista?
          Toisekseen, missään ei kuitenkaan ole näyttöä siitä että prosentuaalisesti 90kmh jarrutusnopeuden testeissä tulokset olisivat hajonnaltaan isommat.

          Tässä on ollut puhe vain jarru ja -kiihdytystesteistä jäällä. Toki renkaita testataan ajokokeissa kovemmilla vauhdeilla. Olen samaa mieltä siitä, että 25-5km/h kuulostaa naurettavalta, mutta uskon kuitenkin talvirengastestaajien tietävän asian paremmin.

          Jos 90 km/h nopeudesta saataisiin luotettavia tuloksia, niin eiköhän niitä olisi julkisesti näkyvillä. Antilan kertoman mukaan tämä 25-5km/h väli on muodostunut yleiseksi käytännöksi alalla ja siihen on varmasti olemassa syynsä.

          Kesärenkaiden testaamisessa käytetään sitten aivan muita nopeuksia. Muistaakseni testisarjojen (esim 6 jarrutusta peräjälkeen samalla renkaalla nopeudesta 100km/h) heitot ovat paremmilla renkailla noin 20-70cm luokkaa ja halpiksilla noin 100-150cm. Eli talvirenkaiden testaaminen on todella paljon vaikeampaa kesärenkaisiin verrattuna. Ja jos nyt ajatellaan Vannetukun tekemää testiä jossa testaajat ovat vielä täysin amatöörejä, niin testillä ei ole mitään arvoa. Puhumattakaan siitä, että testi on tehty muuttuvien olosuhteiden aikana (lumisade).
          Last edited by j328; 29-09-2016, 20:27.

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5175
            • Kuopio

            Originally posted by Hemi View Post
            Jarrutusmatka voi olla toistosta toiseen sama tai edes lähelle samaa vain romanttisimmissa unelmissa.
            Kuinkas rata-autoilussa jarrutukset onnistuvat kierros toisensa jälkeen ilman ettei autot päädyt joka toinen kerta penkalle? Voisiko taustalla olla että jarrutusmatka on lähes aina sama jos vauhti on sama?

            Ps. Ei se ABC:n kuravesi kahvikaan muutu suuta hiveleväs herkus vaikka pannullisen jois...
            Last edited by jani; 29-09-2016, 20:31.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • JiPe
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2010
              • 2548
              • Kuopio

              Triangle Snowlinkit pyörähtää maanantaina vanteille. Hintaero 555e vs 800-1000e antoi aihetta kokeiluun. Tulevat 235/65-17 koossa Grand Cherokeen alle. Entiset talvirenkaat olivat General Grabber AT2:set. Pari talvea ne pitivät hyvin, viime talvena (kolmantena) alkoi varsinkin kevät puolella tuntua liukkautta.
              MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
              MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
              MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
              Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by jani View Post
                Kuinkas rata-autoilussa jarrutukset onnistuvat kierros toisensa jälkeen ilman ettei autot päädyt joka toinen kerta penkalle? Voisiko taustalla olla että jarrutusmatka on lähes aina sama jos vauhti on sama?

                Ps. Ei se ABC:n kuravesi kahvikaan muutu suuta hiveleväs herkus vaikka pannullisen jois...
                Jos ne rata-autoilijat ajaisivat kisaa 205/55-16” vakio Hyundai i30:llä nastarenkailla jäällä, mitäpä oikeasti luulet kuinka ”tarkkoja” ne jarrutukset oikeasti olisivat?
                Tai edes saman kokoluokan kesärenkain ja samalla autolla kuivalla radalla.....

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5175
                  • Kuopio

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Jos ne rata-autoilijat ajaisivat kisaa 205/55-16” vakio Hyundai i30:llä nastarenkailla jäällä, mitäpä oikeasti luulet kuinka ”tarkkoja” ne jarrutukset oikeasti olisivat?
                  Tai edes saman kokoluokan kesärenkain ja samalla autolla kuivalla radalla.....
                  No jos kerta renkaan pito vaihtelee niin paljon niin miksei ne autot ole koko ajan siellä penkalla?

                  Et kait nyt väitä että kilparenkaat tehdään niin laadukkaasti että niissä on kerta toisensa jälkeen sama pito, mutta normaali maantieliikenne renkaat ovat kuraa ja niillä jarrutusmatkat tulee randomina?
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • timppa_s
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 33
                    • Vantaa

                    Originally posted by jani View Post
                    Kuinkas rata-autoilussa jarrutukset onnistuvat kierros toisensa jälkeen ilman ettei autot päädyt joka toinen kerta penkalle? Voisiko taustalla olla että jarrutusmatka on lähes aina sama jos vauhti on sama?
                    Asvaltilla joo mut jäällä ja nastoilla on se ongelma että ajoura karheutuu joka jarrutuksessa. Se taas vaikuttaa pitoon aika tavalla.

                    Silti muakin ihmetyttää tuo 25-5 km/h jarrutus. Nasta luultavasti puree aivan eri tavalla 80 km/h vauhdissa kuin 25 kyydissä ja erilaisista renkaan ominaisuuksista on hyötyä.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10078
                      • KVLA

                      Originally posted by timppa_s View Post
                      Asvaltilla joo mut jäällä ja nastoilla on se ongelma että ajoura karheutuu joka jarrutuksessa. Se taas vaikuttaa pitoon aika tavalla.
                      Meinaatko oikeasti,että testissä ajetaan yhtä ja samaa ajouraa ja paikkaa koko ajan?

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Kerätkää kolehti ja tilatkaa Test Worldilta sellainen testi kuin haluatte, vaikka 200 vauhdista. Saa testiin mukaan halutut koot ja halutut merkit.

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5175
                          • Kuopio

                          Originally posted by timppa_s View Post
                          Silti muakin ihmetyttää tuo 25-5 km/h jarrutus. Nasta luultavasti puree aivan eri tavalla 80 km/h vauhdissa kuin 25 kyydissä ja erilaisista renkaan ominaisuuksista on hyötyä.
                          Meinaatko että jos rengas on 25km/h vauhdissa huono, niin siitä tulisikin hyvä rengas 80km/h vauhdissa?
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • rööki
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2016
                            • 42
                            • st1

                            onko kokemuksia antares nastarenkaista? joku sano että pirellin valmistamia ja hyviä hintaansa nähden. hinta houkuttelis kun olisivat alla vaan tämän talven

                            Comment

                            • timppa811
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 856
                              • Pohojammaa



                              Mielipiteitä dot13 kitkoista? Hintaa on kuitenkin puolet vähemmän verrattuna vastaaviin uusiin/nastoihin. Tuskin kuitenkaan puolet huonompia?

                              Comment

                              • Petsku333
                                BTCF Member
                                • Jun 2014
                                • 349
                                • Kerava

                                Originally posted by timppa811 View Post
                                https://www.vannetukku.fi/hakkapeliitta-r2-p-62674.html

                                Mielipiteitä dot13 kitkoista? Hintaa on kuitenkin puolet vähemmän verrattuna vastaaviin uusiin/nastoihin. Tuskin kuitenkaan puolet huonompia?
                                "Esimerkiksi ruotsalaisessa VTI:n tutkimuksessa kolme vuotta varastoidut talvirenkaat osoittautuivat jääpidoltaan uusien vastaavien renkaiden veroisiksi (VTI 2000).

                                Asiantuntijoiden mukaan renkaat säilyttävät käyttämättöminä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta."
                                Seat Cupra 290

                                Ex. F20 118i MHD Stage 2
                                E60 2006 525i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎