Originally posted by Risto113
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Originally posted by MarttiKK View PostVeteleekö esim. urissa, jos vaihtaa kaistaa tai kun jarruttaa tiukasti vaikkapa ohituksen jälkeen? Jos tekee niin --> tukivarsien puslat loppu.
Nimim. kokemusta on
Tarkottanet noita nro 12:ia am. kuvassa?
Last edited by MajorDrake; 06-04-2009, 09:32.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.
Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
tai enemmän.
Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.
Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.
Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?
Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
Comment
-
-
Originally posted by Masatus View PostJotenki en usko että vika olisi renkaissa koska mulla oli viimekesänä jotku goodyearin runflatit koossa 245/40-18 eikä vetelyä ollut ollenkaan.
Autolla ajettu 156 tkm...
Tarkemmin miettien noiden puslien väljistyminen on varsin looginen syy.
Ratti kääntyy semmoiset 10 astetta kun ajaa uraan, ja kulkusuunta helposti muuttuu puolimetriä sivuunsa jos ei ole valppaana ratin takana.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.
Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
tai enemmän.
Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.
Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.
Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?
Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
Noita Bridgestonen runflat:ja ei saa vetelemättömiksi juuri millään, joten ainoa ratkaisu on siirtyminen toisen tyyppiseen renkaan runkoratkaisuun.
Sillä renkaan olkapään pyöreydellä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä uraherkkyyden kanssa, vaan syyt löytyy renkaan teknisestä rakenteesta minkä tyyppisiä asioita on haluttu ominaisuuksissa painottaa.
Runflat:kin voi alustakulmakompensaatioilla saada kohtuullisen siedettäviksi tuon uraherkkyyden suhteen, mutta ei juurikaan ikävä kyllä vielä äärimmäisen teräväksi viritettyä Bridgestonea.
Erityisesti muutaman vuoden vanhana ja puolet pintansa menettäneenä ko.tuotteesta tulee Suomen teillä sietämätön ja oikeasti hengenvaarallinen.
205/60-16" on muuten ulkohalkaisijaltaan täydellisen väärä(minikokoinen) rengas e60:n alle.
Tulet myös huomaamaan että ongelma ei tule poistumaan tukivarsiremontilla.Last edited by Hemi; 06-04-2009, 11:59.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post205/60-16" on muuten ulkohalkaisijaltaan täydellisen väärä(minikokoinen) rengas e60:n alle.
Tulet myös huomaamaan että ongelma ei tule poistumaan tukivarsiremontilla.
Katotaas nyt miten noiden puslien vaihto auttaa, hintaa vaihdolle tullee about pari satkua yhteensä...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostKhrm... 205/60-16 on ~4 milliä halkaisijaltaan pienempi kuin 225/50-17...E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostKhrm... 205/60-16 on ~4 milliä halkaisijaltaan pienempi kuin 225/50-17...
Katotaas nyt miten noiden puslien vaihto auttaa, hintaa vaihdolle tullee about pari satkua yhteensä...
Erottaa nimittäin tuon millieron e60/61 kaarien sisällä jo sadan metrin päästä että nyt on ollut bemarimiehellä rengaskoot pikkuisen hakusessa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTodellisuudessa se on sen 6-7mm pienempi. Tämä on toki tuntuu avaruudellisessa mittakaavassa mitättömältä "toleranssilta", mutta tajuat pointtini kun näet liikenteessä tällä rengaskoolla varustetun e60/61:n.
Erottaa nimittäin tuon millieron e60/61 kaarien sisällä jo sadan metrin päästä että nyt on ollut bemarimiehellä rengaskoot pikkuisen hakusessa.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMun laskurin mukaan 6 mm. http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp
16*25,4+2*205*60/100=652,4 mm
17*25,4+2*225*50/100=656,8 mm
Ero 4.4 mm...
Mutta jos renkaiden toleranssit on löysät, voi toki todellinen ero olla jotain muuta kuin se mitä sen speksien mukaan pitäisi olla...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostLaskin kokoeron ihan itse, ei siihen mitään laskuria tarvita:
16*25,4+2*205*60/100=652,4 mm
17*25,4+2*225*50/100=656,8 mm
Ero 4.4 mm...
Mutta jos renkaiden toleranssit on löysät, voi toki todellinen ero olla jotain muuta kuin se mitä sen speksien mukaan pitäisi olla...
205/60R16 = 652 mm
225/50R17 = 658 mm
Eli uskoisin enemmän tuohon 6 mm eroon oikeissa renkaissa kuin laskemaasi 4,4 milliin.
Originally posted by Hemi View PostTodellisuudessa se on sen 6-7mm pienempi. Tämä on toki tuntuu avaruudellisessa mittakaavassa mitättömältä "toleranssilta", mutta ...Last edited by Petri.Kekkonen; 06-04-2009, 13:30.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostVetelee. Ja väännättää voimakkaasti rattiin.
Tarkottanet noita nro 12:ia am. kuvassa?
Se jarrutuksissa vetely loppuu kokonaan ja urissa vetely pienenee huomattavasti.
Samalla katsoisin osan 16 kunnon, omassa myös sen puslat ovat loppu.
Autolla ajettu 120tkm.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostNäinhän se teoriassa menee, ja luulisi laskurienkin näin laskevan, mutta tosiasiassa tilanne vain taitaa olla hiukan erilainen. STRO-normin mukaan halkaisijat ovat:
205/60R16 = 652 mm
225/50R17 = 658 mm
Eli uskoisin enemmän tuohon 6 mm eroon oikeissa renkaissa kuin laskemaasi 4,4 milliin.
Samaa mieltä. 205/60R16 on halkaisijaltaan E39:n alle sopivan kokoinen rengas. Pienetkin erot todella näkee helposti silmällä.
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostTarkkai silmä sulla. Huomaat siis jo sadan metrin päästä että onko autossa uudet vai kuluneet renkaat... Ei millään pahalla mutta kuulostaa kyllä "erikoiselta" tuollainen näkökyky...
Se voi tosiaan kuulostaa ihmeelliseltä että ko.kokoeron tunnistaa jo kymmenien metrien päästä, mutta usko pois, niin se vain on.
Comment
-
Comment