Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7452
    • Oulu

    Originally posted by Risto113 View Post
    Tuli vaihdettua 39:n alle GoodYear Eagle F1:set, 235/45/17. Pintaa on, ja alusta varmasti ehjä. Paineita laitoin 2.6/2.9.

    ...ja vetelee ihan saatanasti urissa!

    Onko mulla paineita liikaa, tai liian vähän, vai onko noi kumit vaan väärät suomen uraisille teille? Näyttäisi olevan aika "pyöreäolkaiset"...
    Minusta paineet kuulostaa aika hyviltä, eteen voit tietysti kokeilla vähän lisätäkin. Itse ainakin huomannut että juuri tuossa 2.4-2.7 bar välissä etupaineita säätämällä on saanut paljon eroa uraherkkyytteen E39:n alla samassa koossa.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7535
      • Jyväshyvä

      Originally posted by MarttiKK View Post
      Veteleekö esim. urissa, jos vaihtaa kaistaa tai kun jarruttaa tiukasti vaikkapa ohituksen jälkeen? Jos tekee niin --> tukivarsien puslat loppu.

      Nimim. kokemusta on
      Vetelee. Ja väännättää voimakkaasti rattiin.

      Tarkottanet noita nro 12:ia am. kuvassa?

      Last edited by MajorDrake; 06-04-2009, 09:32.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Masatus
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 867
        • Haukipudas

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Mulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
        Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
        dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.

        Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
        tai enemmän.

        Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.

        Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
        joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.

        Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
        takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
        Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
        Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?

        Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
        Jotenki en usko että vika olisi renkaissa koska mulla oli viimekesänä jotku goodyearin runflatit koossa 245/40-18 eikä vetelyä ollut ollenkaan.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7535
          • Jyväshyvä

          Originally posted by Masatus View Post
          Jotenki en usko että vika olisi renkaissa koska mulla oli viimekesänä jotku goodyearin runflatit koossa 245/40-18 eikä vetelyä ollut ollenkaan.
          Ok, vaihdatan nuo etualatukivarsien etummaisimmat puslat, intaa 58 e sarja (pari?) kl-varaosissa eli ei hinnalla pilattu.

          Autolla ajettu 156 tkm...

          Tarkemmin miettien noiden puslien väljistyminen on varsin looginen syy.
          Ratti kääntyy semmoiset 10 astetta kun ajaa uraan, ja kulkusuunta helposti muuttuu puolimetriä sivuunsa jos ei ole valppaana ratin takana.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Mulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
            Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
            dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.

            Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
            tai enemmän.

            Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.

            Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
            joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.

            Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
            takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
            Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
            Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?

            Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
            Renkaan pelkän koon vaihtaminen on tässä kohtaa pelkkää itsepetosta.
            Noita Bridgestonen runflat:ja ei saa vetelemättömiksi juuri millään, joten ainoa ratkaisu on siirtyminen toisen tyyppiseen renkaan runkoratkaisuun.
            Sillä renkaan olkapään pyöreydellä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä uraherkkyyden kanssa, vaan syyt löytyy renkaan teknisestä rakenteesta minkä tyyppisiä asioita on haluttu ominaisuuksissa painottaa.
            Runflat:kin voi alustakulmakompensaatioilla saada kohtuullisen siedettäviksi tuon uraherkkyyden suhteen, mutta ei juurikaan ikävä kyllä vielä äärimmäisen teräväksi viritettyä Bridgestonea.
            Erityisesti muutaman vuoden vanhana ja puolet pintansa menettäneenä ko.tuotteesta tulee Suomen teillä sietämätön ja oikeasti hengenvaarallinen.
            205/60-16" on muuten ulkohalkaisijaltaan täydellisen väärä(minikokoinen) rengas e60:n alle.
            Tulet myös huomaamaan että ongelma ei tule poistumaan tukivarsiremontilla.
            Last edited by Hemi; 06-04-2009, 11:59.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7535
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Hemi View Post
              205/60-16" on muuten ulkohalkaisijaltaan täydellisen väärä(minikokoinen) rengas e60:n alle.
              Tulet myös huomaamaan että ongelma ei tule poistumaan tukivarsiremontilla.
              Khrm... 205/60-16 on ~4 milliä halkaisijaltaan pienempi kuin 225/50-17...

              Katotaas nyt miten noiden puslien vaihto auttaa, hintaa vaihdolle tullee about pari satkua yhteensä...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7452
                • Oulu

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Khrm... 205/60-16 on ~4 milliä halkaisijaltaan pienempi kuin 225/50-17...
                Mun laskurin mukaan 6 mm. http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Khrm... 205/60-16 on ~4 milliä halkaisijaltaan pienempi kuin 225/50-17...

                  Katotaas nyt miten noiden puslien vaihto auttaa, hintaa vaihdolle tullee about pari satkua yhteensä...
                  Todellisuudessa se on sen 6-7mm pienempi. Tämä on toki tuntuu avaruudellisessa mittakaavassa mitättömältä "toleranssilta", mutta tajuat pointtini kun näet liikenteessä tällä rengaskoolla varustetun e60/61:n.
                  Erottaa nimittäin tuon millieron e60/61 kaarien sisällä jo sadan metrin päästä että nyt on ollut bemarimiehellä rengaskoot pikkuisen hakusessa.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7535
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Todellisuudessa se on sen 6-7mm pienempi. Tämä on toki tuntuu avaruudellisessa mittakaavassa mitättömältä "toleranssilta", mutta tajuat pointtini kun näet liikenteessä tällä rengaskoolla varustetun e60/61:n.
                    Erottaa nimittäin tuon millieron e60/61 kaarien sisällä jo sadan metrin päästä että nyt on ollut bemarimiehellä rengaskoot pikkuisen hakusessa.
                    Tarkkai silmä sulla. Huomaat siis jo sadan metrin päästä että onko autossa uudet vai kuluneet renkaat... Ei millään pahalla mutta kuulostaa kyllä "erikoiselta" tuollainen näkökyky...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7535
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Laskin kokoeron ihan itse, ei siihen mitään laskuria tarvita:

                      16*25,4+2*205*60/100=652,4 mm
                      17*25,4+2*225*50/100=656,8 mm
                      Ero 4.4 mm...

                      Mutta jos renkaiden toleranssit on löysät, voi toki todellinen ero olla jotain muuta kuin se mitä sen speksien mukaan pitäisi olla...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7452
                        • Oulu

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Laskin kokoeron ihan itse, ei siihen mitään laskuria tarvita:

                        16*25,4+2*205*60/100=652,4 mm
                        17*25,4+2*225*50/100=656,8 mm
                        Ero 4.4 mm...

                        Mutta jos renkaiden toleranssit on löysät, voi toki todellinen ero olla jotain muuta kuin se mitä sen speksien mukaan pitäisi olla...
                        Näinhän se teoriassa menee, ja luulisi laskurienkin näin laskevan, mutta tosiasiassa tilanne vain taitaa olla hiukan erilainen. STRO-normin mukaan halkaisijat ovat:
                        205/60R16 = 652 mm
                        225/50R17 = 658 mm

                        Eli uskoisin enemmän tuohon 6 mm eroon oikeissa renkaissa kuin laskemaasi 4,4 milliin.

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Todellisuudessa se on sen 6-7mm pienempi. Tämä on toki tuntuu avaruudellisessa mittakaavassa mitättömältä "toleranssilta", mutta ...
                        Samaa mieltä. 205/60R16 on halkaisijaltaan E39:n alle sopivan kokoinen rengas. Pienetkin erot todella näkee helposti silmällä.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 06-04-2009, 13:30.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1638

                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Vetelee. Ja väännättää voimakkaasti rattiin.

                          Tarkottanet noita nro 12:ia am. kuvassa?

                          Vaihda koko tukivarsi kerralla. Maksoi Fiksuksen kautta kokonaisen 100 euroa Lemförderin tukivarsi (orkkisosa).

                          Se jarrutuksissa vetely loppuu kokonaan ja urissa vetely pienenee huomattavasti.

                          Samalla katsoisin osan 16 kunnon, omassa myös sen puslat ovat loppu.

                          Autolla ajettu 120tkm.

                          Comment

                          • A^A
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 2168
                            • Seinäjoki

                            Mitkä paineet olis hyvät: edessä 225/45/17 ja takana 255/40/17 ja auto on e39.
                            EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10078
                              • KVLA

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Näinhän se teoriassa menee, ja luulisi laskurienkin näin laskevan, mutta tosiasiassa tilanne vain taitaa olla hiukan erilainen. STRO-normin mukaan halkaisijat ovat:
                              205/60R16 = 652 mm
                              225/50R17 = 658 mm

                              Eli uskoisin enemmän tuohon 6 mm eroon oikeissa renkaissa kuin laskemaasi 4,4 milliin.


                              Samaa mieltä. 205/60R16 on halkaisijaltaan E39:n alle sopivan kokoinen rengas. Pienetkin erot todella näkee helposti silmällä.
                              Käykääpä kurkkaamassa rengasliikkeessä kumihyllyyn,niin huomaatte ihmeitä.Samoilla mitoilla ilmoitetuilla renkailla saattaa olla "suuriakin" korkeuseroja eri valmistajien kesken.Ei siis pelkästään (kulutuspinnan)leveyseroja.Etenkin talvirenkaissa.Siltä pohjalta nuo laskennalliset halkaisijaerot voi todellisuudessa olla ihan muuta.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Tarkkai silmä sulla. Huomaat siis jo sadan metrin päästä että onko autossa uudet vai kuluneet renkaat... Ei millään pahalla mutta kuulostaa kyllä "erikoiselta" tuollainen näkökyky...
                                Se vain ei mene ihan näin. Renkaan kylkiprofiili ja kulutuspinnan aloitus ovat ne jotka kuitenkin pitkälti määräävät renkaan koon optiikan sivulta tarkastellen.
                                Se voi tosiaan kuulostaa ihmeelliseltä että ko.kokoeron tunnistaa jo kymmenien metrien päästä, mutta usko pois, niin se vain on.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎