Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maura
    Newbiemmer
    • Jan 2009
    • 8
    • Vaasa

    e39 530d kesäkumit

    Löytyykö palstalaisilta käyttökokemuksia 225/55-16 koossa
    1. ContiPremiumContact 2
    2. Bridgestone Turanza ER300
    3. Hankook Ventus Prime K105

    Lähinnä kiinnostaa uraherkkyys, ajotuntuma, melu ja kulumisenkesto.

    Comment

    • Tejuka
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2007
      • 692
      • Ilmajoki

      Eli kaverilta saisin nyt puoli ilmaiseksi kumit autooni, mutta kun ne ovat 215/40/17 ja 235/40/17 kokoiset.. Ja tuo eturengashan pitäisi olla 215/45/17 että olisivat "samankokoiset" edessä ja takana..

      -Tuleeko tuolla rengastuksella ongelmia DSC:n kanssa, vai pitääkö noiden takanakkien kavereiksi hommata nuo 45-korkeet kumit eteen?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Tejuka View Post
        Eli kaverilta saisin nyt puoli ilmaiseksi kumit autooni, mutta kun ne ovat 215/40/17 ja 235/40/17 kokoiset.. Ja tuo eturengashan pitäisi olla 215/45/17 että olisivat "samankokoiset" edessä ja takana..

        -Tuleeko tuolla rengastuksella ongelmia DSC:n kanssa, vai pitääkö noiden takanakkien kavereiksi hommata nuo 45-korkeet kumit eteen?
        Taatusti tulee ongelmia. Nämä ovat täydellisesti "eriparin", sekä kokoluokan renkaita DSC:llä varustettuun e46:een.
        Myös optiikasta tulee jo kilometrien päähän tämä:

        Comment

        • Tejuka
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2007
          • 692
          • Ilmajoki

          Originally posted by Hemi View Post
          Taatusti tulee ongelmia. Nämä ovat täydellisesti "eriparin", sekä kokoluokan renkaita DSC:llä varustettuun e46:een.
          Myös optiikasta tulee jo kilometrien päähän tämä:
          joo kiitos, niin vähän pelkäsinkin. Toi optiikka on nyt vähän toisarvoista tuolla alustalla/vanteilla muutenkin..

          Comment

          • SlickT
            Bimmer Rookie
            • Aug 2008
            • 55
            • Vantaa

            Noniin vaihtelin kesärenkaat autoon alle, auto siis e36 Touring vakioalustalla. Kesärenkaat ovat 225/40/18, edessä vähän ajetut Aurora K103 ja takana uudet Nankang NS2. Vanteiden et35.

            Ensimmäiset ajokokemukset olikin melko mielenkiintoiset kun tuntuu että auto meinaa mennä metsään suoralla moottoritiellä, vetely on kyllä melkoista!

            Talvirenkaina oli 195/65/15 ET20 vanteilla, joilla ei esintynyt mielestäni minkäänlaista vetelyä (tottumiskysymys??). Renkaiden kulmat on myös säädetty noilla renkailla vain muutama kuukausi sitten.

            Rengaspaineina oli aluksi edessä 2.8 takana 3, sen jälkeen 2.5 kaikissa mutta vetely ei kyllä paljo muuttunut mihinkään. Mitkä olisivat oikeat rengaspaineet kyseiselle yhdistelmällä? Voiko nuo 15" ET20 vanteilla säädetyt kulmat olla pielessä niin paljon että se vaikuttaa tuohon vetelyyn? Auton alustassa toki voi olla myös sanomista, auto on kylläkin katsastettu huomautuksitta vasta pari viikkoa sitten. Tosin jonkunlaisen kolahduksen olen havainnut apukuskin puolella etupäässä joskus kuoppaan ajaessa...

            Comment

            • mekstrm
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 836
              • Vantaa

              Originally posted by SlickT View Post
              Noniin vaihtelin kesärenkaat autoon alle, auto siis e36 Touring vakioalustalla. Kesärenkaat ovat 225/40/18, edessä vähän ajetut Aurora K103 ja takana uudet Nankang NS2. Vanteiden et35.

              Ensimmäiset ajokokemukset olikin melko mielenkiintoiset kun tuntuu että auto meinaa mennä metsään suoralla moottoritiellä, vetely on kyllä melkoista!
              Vaihda ne Nangkangit eteen niin homma korjaantuu todennäköisesti.
              Aurora on jäykempi runkoinen.
              Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

              Comment

              • jyrbba69
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2008
                • 2394
                • Kouvola

                Voikos joku sanoa tosta lapusta onko noi kulmat vieläkin niin päin vittua että sen takia vetelee vai johtuuko vaan noista paskasista falkeneista?

                -Jyri
                Attached Files
                2015 AMG GTS
                -----------------------------

                www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                [email protected]

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16464
                  • Asikkala

                  Originally posted by jyrbba69 View Post
                  Voikos joku sanoa tosta lapusta onko noi kulmat vieläkin niin päin vittua että sen takia vetelee vai johtuuko vaan noista paskasista falkeneista?

                  -Jyri
                  En ole e46 asiantuntija mutta näyttää olevan ok, tosin jos on 18" vanteet eli matala rengas niin sitten varmaankin camberia liikaa molemmissa päissä eli mikä on rengaskoko ? Takaa camberia vähennetty ja edessä aurausta lisätty. Mikä on tuo tähti joidenkin arvojen perässä ?

                  Comment

                  • jyrbba69
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2008
                    • 2394
                    • Kouvola

                    Originally posted by jr66 View Post
                    En ole e46 asiantuntija mutta näyttää olevan ok, tosin jos on 18" vanteet eli matala rengas niin sitten varmaankin camberia liikaa molemmissa päissä eli mikä on rengaskoko ? Takaa camberia vähennetty ja edessä aurausta lisätty. Mikä on tuo tähti joidenkin arvojen perässä ?
                    225/35/19 ja 265/30/19.
                    Last edited by jyrbba69; 04-04-2009, 12:43.
                    2015 AMG GTS
                    -----------------------------

                    www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                    [email protected]

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16464
                      • Asikkala

                      Selkis, camberia liikaa varsinkin edessä, max. 30' eli 0,5 ast. Takanakin saisi olla vähemmän mutta kun Hemi lukee tuon paperin niin kertoo oikeat arvot.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by jyrbba69 View Post
                        Voikos joku sanoa tosta lapusta onko noi kulmat vieläkin niin päin vittua että sen takia vetelee vai johtuuko vaan noista paskasista falkeneista?

                        -Jyri
                        Toki ongelma johtuu pitkälti tuon kokoluokan Falkeneista, joita ei kyllä
                        e46:ssa saa käytännössä millään alustakulma-arvoilla vetelemättömiksi johtuen runkorakenteestaan(eli viritetty erittäin teräväksi=liian terävä 18"-19" kokoluokissa)..
                        Kuitenkin....kohtuullisen siedettäviksi nekin kyllä saa ainakin jos/kun pintaa on vielä jäljellä, mutta silloin takakelkan sekä alatukivarsien etummaiset puslat pitää olla todellakin kunnossa. Samoin kuin etualatukivarsien takimmaiset puslat.
                        Sinulla on kuitenkin selkeä ongelma tuon etupään camberien suhteen. Eli tuo vasen/kuskin puolen yli aste on todellakin liikaa, varsinkin kun symmetria oikean puolen kanssa on täysin metsässä.
                        Eli näillä etupään camberarvoilla ja 19" Falkeneilla(varsinkin siis 452:lla), e46 on kyllä varsin paskamainen ajettava....jos totta puhutaan.
                        Eli tuossa vasemmassa etunurkassa on selkeästi jotain vikaa, eikä oikeankaan nurkan camberista päätellen ole toppareita edes person lautasen poistettu, koska tässäkin on vain pyöritelty peukaloita ja ihmetelty kun "kulmia edestä ei voi säätää".
                        Kun epäsymmetria on tätä luokkaa, vaikuttaa tien kallistukset niin että ohituksista tulee melkoisen tuskallisia ja jopa hengenvaarallisia kokemuksia 19" Falkeneilla...kuten varmasti olet huomannut.
                        Eli etupäässä camber saisi maksimissaan olla 0.10`, eli mahdollisimman lähellä nollaa(takapää periaatteessa ihan ok). Nyt varsinkin tuo vasen eturengas kulkee 1/4 pinta-alallaan pelkän sisäkantin=sisimmäisen rungon varassa ja ajaminen todellakin on kuin nuoralla kävelyä.
                        Last edited by Hemi; 04-04-2009, 16:42.

                        Comment

                        • SlickT
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2008
                          • 55
                          • Vantaa

                          Originally posted by mekstrm View Post
                          Vaihda ne Nangkangit eteen niin homma korjaantuu todennäköisesti.
                          Aurora on jäykempi runkoinen.
                          Joo ei kyllä vetely vielä pahemmin rauhoittunut vaikka nuo renkaat vaihtoi toisinpäin. Voisi melkein sanoa että tuntuu välillä aika hurjalta tuo meno oli nopeus 40 tai 100km/h

                          Löysin vielä tuolta tuon pyöränsuuntausraportin, näkyykö siinä mitään sellaista mikä voisi selittää tuon vetelyn? Vai onko tää nyt sitten kuitenkin ihan tottumiskysymys Pyöränkulmat siis säädettiin 195/65/15 ET20 renkailla/vanteilla ja nyt alla 225/40/18 ET35. Edessä aikamoinen ero cambereissa?
                          Attached Files

                          Comment

                          • jyrbba69
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2394
                            • Kouvola

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Toki ongelma johtuu pitkälti tuon kokoluokan Falkeneista, joita ei kyllä
                            e46:ssa saa käytännössä millään alustakulma-arvoilla vetelemättömiksi johtuen runkorakenteestaan(eli viritetty erittäin teräväksi=liian terävä 18"-19" kokoluokissa)..
                            Kuitenkin....kohtuullisen siedettäviksi nekin kyllä saa ainakin jos/kun pintaa on vielä jäljellä, mutta silloin takakelkan sekä alatukivarsien etummaiset puslat pitää olla todellakin kunnossa. Samoin kuin etualatukivarsien takimmaiset puslat.
                            Sinulla on kuitenkin selkeä ongelma tuon etupään camberien suhteen. Eli tuo vasen/kuskin puolen yli aste on todellakin liikaa, varsinkin kun symmetria oikean puolen kanssa on täysin metsässä.
                            Eli näillä etupään camberarvoilla ja 19" Falkeneilla(varsinkin siis 452:lla), e46 on kyllä varsin paskamainen ajettava....jos totta puhutaan.
                            Eli tuossa vasemmassa etunurkassa on selkeästi jotain vikaa, eikä oikeankaan nurkan camberista päätellen ole toppareita edes person lautasen poistettu, koska tässäkin on vain pyöritelty peukaloita ja ihmetelty kun "kulmia edestä ei voi säätää".
                            Kun epäsymmetria on tätä luokkaa, vaikuttaa tien kallistukset niin että ohituksista tulee melkoisen tuskallisia ja jopa hengenvaarallisia kokemuksia 19" Falkeneilla...kuten varmasti olet huomannut.
                            Eli etupäässä camber saisi maksimissaan olla 0.10`, eli mahdollisimman lähellä nollaa(takapää periaatteessa ihan ok). Nyt varsinkin tuo vasen eturengas kulkee 1/4 pinta-alallaan pelkän sisäkantin=sisimmäisen rungon varassa ja ajaminen todellakin on kuin nuoralla kävelyä.
                            Joo FK452 nimenomaan ja ovat alle 100km ajetut eli pintaa riittää vielä. Eli riittääkö jos tapin poisto iskarin yläpäästä? Vai pitääkö pultin reikiä vinguttaa?
                            2015 AMG GTS
                            -----------------------------

                            www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                            [email protected]

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              Herkästi tarttee kyllä vingutella. Itse poistin tapit eilen -35mm madalluksen omaavien H&R jousien asennuksen yhteydessä. Toisen puolen camberi jäi vihreälle ja toinen meni karvan verran yli (asteita en muista, mutta semmosilla facomin vaaolilla noita säädettiin). Ilman tappien poistoa ne olis olleen jo -35mm madalluksella aivan päin persettä. Nyt mun täytyy kuitenkin vaihtaa vielä tukivarret, niin samalla vingutetaan noihin muutama milli lisää säätövaraa, että molemmat pyörät saataisiin vihreälle. Tällä kertaa mä en aio oikaista ongelmaa vaihtamalla auton alle löysimmät kiinalaiset renkaat. Oon ajanut monella e46 bemarilla ja loppuun ajetuilla contin sportcontacteillakin toi e46 voi mennä vielä suht suoraan, eli ongelma on kyllä ratkaistavissa muutenkin kuin rengasonlinen halvimmilla renkailla.
                              Last edited by Juppe; 05-04-2009, 13:06.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by jyrbba69 View Post
                                Joo FK452 nimenomaan ja ovat alle 100km ajetut eli pintaa riittää vielä. Eli riittääkö jos tapin poisto iskarin yläpäästä? Vai pitääkö pultin reikiä vinguttaa?
                                Sinulla on jokin lievä ongelma siinä kuskinpuolen etunurkassa jos=kun camber on jopa yli asteen. Eli joko siellä on jokin välys, tai sitten perssoni/napa on saanut pientä iskua. Joka tapauksessa nuo ylälautasen stopparit on hyvä mitä pikimmiten poistaa, jolloin etunurkkien keskinäinen ero ainakin saataisiin lähemmäksi toisiaan. Itse kyllä tietenkin vinguttaisin tornin säätöihin sen 3-5mm lisää säätöä ulospäin jolloin päästäisiin myös jo melko lähelle ko.eturenkaiden camberoptimia.
                                Eli nuo stopparit on joka tapauksessa itse lyötävä irti jotta torneissa olevia tehdassäätöjä voitaisiin hyödyntää, koska useimmissa pelkkiä mittauksia tekevissä liikkeissä edes tätä ei "kikkailun" pelossa tehdä. Tosin aika harvassa paikassa tätä säätömahdollisuutta edes tiedostetaan ja etupään camberit jätetään suosista vituralleen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎