Minkälaisia rengaspaineita porukka suosittelee renkaille---> edessä 225/35/19 ja takana 255/30/19?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Viikon verran kokemusta elinkaaren lopussa olevista Bridgestonen 225/40/18 + 255/35/18 yhdistelmästä E46 alla. 16" 205/55/16 talvikumeilla auto kulkee, kun juna ilman ongelmia, mutta kerpeles sitä vetelyn määrää, kun nuo isommat pyörät laittoi alle. Auto kulkee varsin mukavasti, kun tie on kunnossa, mutta suurin osa tiestössä on ainakin täällä päin on niin hirveillä pitkittäisurilla, että tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Väkisin tässä alkaa mietttimään pitäisikö ostaa kesäksi myös 16" vanteet niin loppuisi kerrasta ongelmat ilman täydellistä alusta läpi käymistä ja pyöräkulmien säätöä ...G30 530e xDrive iPerformance -20
E70 X5 xDrive40d -10
Comment
-
-
Originally posted by Tuoppo View PostVäkisin tässä alkaa mietttimään pitäisikö ostaa kesäksi myös 16" vanteet niin loppuisi kerrasta ongelmat ilman täydellistä alusta läpi käymistä ja pyöräkulmien säätöä ...
Itsellä on Z4:ssa rengastuksena 18'' 225/45 + 255/35 ja vetely on aivan helvetillistä. Tosin renkaat ovat merkiltään Marshall. Renkaat tulivat ikään kuin kaupantekijäisiksi kun tilasin vanteet englannista ja odotankin kuluvat niin että pääsen vaihtamaan alle oikeat renkaat.
Onko porukalla muuten arvauksia johtuuko tuo vetely paskoista renkaista, niiden profiilista/leveydestä vaiko molemmista? Talvirenkaat ovat Continentalit 205/55 ja ajaminen on aivan toiselta planeetalta tuon vetelyn suhteen.
Comment
-
-
Bridgestonet vaihtoon, eiköhän se siitä korjaannu, jos alustanosat kunnossa. Nehän oli vaihtokunnossa.
Mielestäni veteleminen johtuu eniten kuluneista renkaista, toki merkeissäkin on eroja.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Kyselin tuolla toisessa ketjussa, mutta ei vastauksi tullut.
Eli: E39 528i ja autossa kesärenkailla seuraavat vanteet: http://www.realoem.com/bmw/showparts...76&hg=36&fg=15
Ja nykyisin paikallaan 205/65R15 kesärankaat, jotka rupeavat olemaan loppu.
Seuraavia renkaita ajattelin uusiksi: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.p...136&sowigan=So
Ilmeisesti ihan ok merkki Nankang, mutta onko tuolla rengaskoon pienellä muuttamisella vaikutusta ajettavuuteen?
Eivät ehkä näyttäisi ihan niin traktorin pyöriltä kuin nuo 205/65...
Entä Millaiset paineet noihin renkaisiin optimaaliset?
Toivottavasto joku viitsii vastata, kun huomena tarkoitus tilata renkaat...
Comment
-
-
Originally posted by Nuuskapeke View PostKyselin tuolla toisessa ketjussa, mutta ei vastauksi tullut.
Eli: E39 528i ja autossa kesärenkailla seuraavat vanteet: http://www.realoem.com/bmw/showparts...76&hg=36&fg=15
Ja nykyisin paikallaan 205/65R15 kesärankaat, jotka rupeavat olemaan loppu.
Seuraavia renkaita ajattelin uusiksi: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.p...136&sowigan=So
Ilmeisesti ihan ok merkki Nankang, mutta onko tuolla rengaskoon pienellä muuttamisella vaikutusta ajettavuuteen?
Eivät ehkä näyttäisi ihan niin traktorin pyöriltä kuin nuo 205/65...
Entä Millaiset paineet noihin renkaisiin optimaaliset?
Toivottavasto joku viitsii vastata, kun huomena tarkoitus tilata renkaat...F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by wta View Post... Meinaan, että eika sillä ole väliä onko rengas 16'' vai 18'' vaan enemmän vaikuttanee renkaan levays ja profiili... Toki tietenkin on asia erikseen jos alle ei mahdu esim. 18'' korkeaprofiilisia renkaita, jos sellaisia tuon kokoisia korkeaprofiilisia renkaita nyt edes on tarjolla.
Ilmaisia aterioita ei renkaan sisäänrakennetuista ominaisuuksien suhteen ole tarjolla, vaan renkaan rakenteessa painoitettu terävyys, herkkyys ja täsmällisyys tarkoittaa samalla Suomen tyyppiolosuhteissa myös uraherkempää tuotetta. Eli ne ominaisuudet millä urattomilla lentokentillä ja moottoriradoilla otetaan ne testivoittoihin tarvittavat marginaaliset voittopisteet, kääntyvät isoissa vannekokoluokissa Suomen tyyppiolosuhteissa nimenomaan uraherkkyyttä tukeviksi seikoiksi.
Eurooppalaiset rengasvalmistajat EIVÄT VOI antaa yhtäkään testipistettä kilpailijoilleen tasoitusta vain siksi että pohjoisen euroopan kaukaisimmasta kolkasta löytyy marginaaliryhämä joka joutuu ajamaan muusta euroopasta täysin poikkeavalla, nastarenkaiden syömällä voimakkaasti pitkittäisurautuneilla teillä.
Niin kauan kun uraherkkyyttä ei yksikään testilehdistö sisällytä testiohjelmiinsa eikä pisteytyksiinsä, tuomitaan uraherkkyys samoissa lehdissä vain liian suuren vannekoon mukanaan tuomaksi välttämättömäksi pahaksi.
Täällä kuluttajat sitten kuvittelee että jokin Saksalaisella moottoriradalla tehty 15"-17" kokoluokan rengastesti kertoisi yhtään mitään ko.tuotteista 18"-20" kokoluokissa....Suomen tyyppiolosuhteissa.
Kuitenkin, jokaisesta vannekoosta löytyy jokaiseen autoon urille tunteeton rengasmerkki/mallivaihtoehto, kunhan kulmat ovat samalla kunnossa=oikeat ko.vannekoolle.
Jos niitä kulmia ei halua, osaa tai ymmärrä säädättää isommalle vannekokoluokalle, on hänen vaihtoehto vannekokoluokissa sitten 15"-16" vannekokoluokat. Tällöin on ainakin suurempi mahdollisuus löytää vähemmän uraherkkä tuote, kuin siirtymällä sitä isompiin vannekokoihin, 15"-16" vannekokojen alustakulmilla.
Eli jo vannekaupoille lähtiessä pitää huomioida että eri vannehalkaisijoille on eri alustakulmat, jolloin mitään 15"-20" yleis-säätöjä ei ole olemassakaan, paitsi jos itseään haluaa pettää tässäkin asiassa.
Eli esim.Tuopon tapauksessa "sylttytehdas" ihan puhtaasti juontaa tuon Bridgestonen runkorakenteeseen, EI itse 18" vannekokoon, eikä varsinkaan tuohon 40-profiilisuhteeseen.
e46:een on vielä näissä 18" kokoluokissa varsin helppo löytää e46:kin täydellisen Suomen urille tunteeton rengas+alustakulmayhdistelmä.
ko.Bridgestonella yhtälö on käytännössä mahdoton.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKuitenkin kyse on puhtaasti siitä minkälainen rakenne/rakennetyyppi missäkin renkaassa on, EI sen vannehalkaisijasta eikä profiilista.
Ilmaisia aterioita ei renkaan sisäänrakennetuista ominaisuuksien suhteen ole tarjolla, vaan renkaan rakenteessa painoitettu terävyys, herkkyys ja täsmällisyys tarkoittaa samalla Suomen tyyppiolosuhteissa myös uraherkempää tuotetta. Eli ne ominaisuudet millä urattomilla lentokentillä ja moottoriradoilla otetaan ne testivoittoihin tarvittavat marginaaliset voittopisteet, kääntyvät isoissa vannekokoluokissa Suomen tyyppiolosuhteissa nimenomaan uraherkkyyttä tukeviksi seikoiksi.
Saako tuosta minun autostani kulmat säätämällä vähemmän vetelevän?
Itse näkisin täysin mutu-tuntumalla, että korkea profiilinen rengas elää (antaa periksi) urassa enemmän kuin mataprofiilinen eikä auto tämän vuoksi seuraile niitä uria niin herkästi... Olenko nyt täysin metsässä?
Comment
-
-
Kysyin tuota rengaspaine juttua toisessa topikissa mut nyt huomasin tämän. Aiemmin jo neuvottiin katsomaan se taulukko oviaukosta. Taulukossa ei ole arvoja 18" renkaille. No tuskin ne paljoa eroaakaan esim 17" vai...?
No tähän päädyin
Edessä: 235/40/18 2,4 kiloa vai baria vai miten se nyt oli?
Takana 245/40/18 2,6 ________||______________
Onko nyt ok?
Autona tuo sigun E39 TouringLMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Originally posted by Haju69 View PostKysyin tuota rengaspaine juttua toisessa topikissa mut nyt huomasin tämän. Aiemmin jo neuvottiin katsomaan se taulukko oviaukosta. Taulukossa ei ole arvoja 18" renkaille. No tuskin ne paljoa eroaakaan esim 17" vai...?
No tähän päädyin
Edessä: 235/40/18 2,4 kiloa vai baria vai miten se nyt oli?
Takana 245/40/18 2,6 ________||______________
Onko nyt ok?
Autona tuo sigun E39 Touring
mutua..F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Haju69 View PostKysyin tuota rengaspaine juttua toisessa topikissa mut nyt huomasin tämän. Aiemmin jo neuvottiin katsomaan se taulukko oviaukosta. Taulukossa ei ole arvoja 18" renkaille. No tuskin ne paljoa eroaakaan esim 17" vai...?
No tähän päädyin
Edessä: 235/40/18 2,4 kiloa vai baria vai miten se nyt oli?
Takana 245/40/18 2,6 ________||______________
Onko nyt ok?
Autona tuo sigun E39 Touring
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostNyt emme tiedä renkaan merkkiä+mallia, mutta hieman enemmän saisi kyllä olla.
Paljonko sitä baarua laitetaan?LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Originally posted by wta View PostOnko se sit täysin urbaania legendaa, että leveät renkaat vetelevät Suomen uraisilla teillä enemmän kuin kapeat? Vai johtuuko vetely poikkeuksetta joko huonoista renkaista tai liian pienille renkaille säädetyistä kulmista?
Saako tuosta minun autostani kulmat säätämällä vähemmän vetelevän?
Itse näkisin täysin mutu-tuntumalla, että korkea profiilinen rengas elää (antaa periksi) urassa enemmän kuin mataprofiilinen eikä auto tämän vuoksi seuraile niitä uria niin herkästi... Olenko nyt täysin metsässä?
Eli tämä pitää paikkansa ainoastaan silloin kun ainoa muuttuja on vanteen halkaisijan muutos.
Jos renkaan merkki, malli ja nopeusluokka pysyy samana ja akselistokulmia ei muuteta, vetelee isomman vannehalkaisijan matalaprofiilisempi rengas enemmän kuin vastaava korkeaprofiilinen.
Nyt vain on huomioitava se, että tällöin akselistokulmat EIVÄT ole oikeat tälle isommalle vannekoolle ja renkaan rakenne on tavallaan rakenteellisesti väärä tässä isomman vannekoon tuotteessa.
Jokaisella rengasmallilla on optimikokonsa jolle se on rakennettu ja jossa sen on ajateltu parhaiten toimivan.
Se että jokin rengasmalli toimii 15"-16" kokoluokissa täydellisesti, EI tarkoita sitä että sama rengas 18"-19" kokoluokissa toimisi varsinkaan uraherkkyyden suhteen edes välttävästi.
Eli....vetely johtuu aina....siis: AINA renkaan rakenteesta, eikä sinällään siis vannekoosta.
Juuri päivä-kaksi sitten eräässä toisessa Topik:ssa esim.235/35-265/30 19" Achilles:ia haukuttiin jopa vaarallisen pehmeiksi, mutta urille tunteettomiksi, kun taas vastaavan kokoluokan Bridgestoneja vaarallisen uraherkiksi.
Taustalla on juuri se renkaan rakenne jolla tiettyjä ominaisuuksia halutaan painottaa.
Myös korkeaprofiilinen rengas voi olla Suomen teillä vaarallinen uraohjus, kun asiaa tarkastellaan ns.runflat tuotteita, jotka ovat suhteellisen korkeaprofiilisinakin vaarallisen uraherkkiä.
Itse uraherkkyys taas ei johdu siitä kuinka herkkä rengas on "seuraamaan uria", koska rengas ei tavallaan "seuraa" uria juuri lainkaan.
Kyse on puhtaasti renkaan sisä ja ulkorungon kantokyvystä suhteessa asetettuihin camberkulmiin.
Eli mikäli camberia on liikaa suhteessa renkaan runkorakenteeseen, käy niin että auto kulkee käytännössä pelkkien sisärunkojensa varassa.
Nämä toimivat eräänlaisin pingotettuina jousia tilanteessa kun painoa siirtyykin renkaan ulkorungolle.
Eli, ajetaan uraista tietä autolla jossa esim.oikea eturenkaalla on liikaa camberia suhteessa renkaan profiiliin. Koko auton tämän nurkan akselistomassat siirtyvät tienpintaan 80-90%:sti renkaan sisärungon välityksellä ja n.50% renkaan sisimmäisen kulutuspinnan kautta.
Ajamme urissa ja lähdemme hieman kääntämään oikealle.
Renkaan ulkorunko alkaa ottamaan tehtäväkseen ko.akseliston massoja, jolloin jouseksi virittynyt sisärunko ikäänkuin ampuu rengasta ylöspäin, karrikoiden tehtyä ohjausliikettä...= auto vetelee.
Eli mitä tasaisemmin renkaan sisä ja ulkokylkien välillä niiden kantamat massat suhteutuu, sitä vähemmän on uraherkkyyttäkin.
Korkeaprofiilisen elastisen kylkirakenteen omaava rengas joutuu ja pystyy käyttämään suuria camberkulmia ilman että auto nousisi pelkän renkaan sisäkyljen varaan.
Tuollainen 205/65-15" rengas voi hyvinkin käyttää takana yli 2.00-asteen camberkulmia ilman mitään ongelmia, koska sen sisäkylki on niin elastinen että se mahdollistaa koko kulutuspinnan hyödyntämisen suhteessa ajettavaan alustaan.
Samalla 2.00`-asteen kulmalla jokin 19":n leveä rengas ei käytä enään lainkaan 1/3 ulommaista kulutuspintaansa ja koko akselistomassasta on yli 90% pelkästään sen sisärungon varassa.
Tällöin rengas kuluu sisäreunoistaa ERITTÄIN nopeasti, sen äärikäytös on täysin pois balanssista ja erityisesti vesikeleillä pitoa ei ole lainkaan koska alla on käytännössä kulutuspintaa vähemmän kuin 155-leveyden "nakkikumeissa".
Eli, kun alustakulmat asetetaan oikein suhteessa alla olevaan vannekokoon ja rengasvalinta on rakenteellisesti uraherkkyyttä torjuva, saadaan käytännössä kaikista speksihalkaisijoiden rengaskokoluokista täysin urille tunteettomat.
Jos kulmia ei osata, ymmärretä tai haluta säätää isommalle vannekoolle oikeaksi, kannnattaa ehdottomasti pitäytyä niissä alkaen vannekokoluokissa joille kulmat on tehtaalla lähtökohtaisesti asetettu.
Samoin, jos renkaan kyljessä pitää lukea sellaisen valmistajan merkki+malli jonka kuvittelee olevan itselle riittävän "katu-uskottava" ja jota merkkiä+mallia ilman ei kuvittele selviänsä Suomen kesästä, kannattaa ehdottomasti myös tällöin pitäytyä niissä perukokoluokissa.
Ratarengas EI KOSKAAN voi olla pitkässä juoksussa urille tunteeton, joten jos rengasvalinta tehdään ratarenkaan kriteerein, pitää myös uraherkkyyttä pystyä hyväksymään.
Comment
-
Comment