Voikos joku sanoa tosta lapusta onko noi kulmat vieläkin niin päin vittua että sen takia vetelee vai johtuuko vaan noista paskasista falkeneista?
-Jyri
Katsoppa kohtaa kokonaiskääntymä. Onkohan hammastanko keskitetty ennen suuntausta? Jotain häröä ainakin on kun toiseen suuntaan kääntyy selvästi enemmän, ja toinen rengas kääntyy molempiin suuntiin selvästi enemmän.
edit: Tulee mieleen hiukan sivussa ollut hammastanko (jonka vuoksi kääntyy toiseen suuntaan enemmän) ja vääntynyt osa vasemmalla puolella (jonka vuoksi vasen pyörä kääntyy huomattavasti vähemmän ja camber eri).
Eli etupäässä camber saisi maksimissaan olla 0.10`, eli mahdollisimman lähellä nollaa(takapää periaatteessa ihan ok). Nyt varsinkin tuo vasen eturengas kulkee 1/4 pinta-alallaan pelkän sisäkantin=sisimmäisen rungon varassa ja ajaminen todellakin on kuin nuoralla kävelyä.
Tarkoitatko että tuo 10 minuuttia olisi hyvä arvo kuormattuna mitatessa/säädettäessä vai kuormaamattomana?
Pyöränkulmien säätäjiä ja paikkoja kun on tosiaan niin monenmoisia ja monilla ei ole painoja autoon säätämistä varten...
Ja tehdasarvothan jotka mittauslapussa näkyy on nimenomaan kuormattuna säädettäviksi annetut?
''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Näistä kulmista kun puhutaan niin laitetaanpas omatkin esille
[ATTACH]67828[/ATTACH]
Campperia edessä taitaa olla hieman likaa?
Edessä jopa ENEMMÄN camberia kuin takana?
Voi olla melkoisen hengenvaarallisen yliohjaava ääritilanteissa?
Edessä vasemmalla ennen mittausta camber 1.30`....ja mittauksen jälkeen
1.30`..... Huhhuh.
Edessä jopa ENEMMÄN camberia kuin takana?
Voi olla melkoisen hengenvaarallisen yliohjaava ääritilanteissa?
Edessä vasemmalla ennen mittausta camber 1.30`....ja mittauksen jälkeen
1.30`..... Huhhuh.
Tarkoitus olisi tutkia tässä keväällä onko siellä jossain väljää kunhan saa tuon Golfin ajoon, että pystyy omat duunit hoitamaan, mites nuo muut arvot? Mites Hemi kun sä olet tuota pultin vaihtoa ohjeistanut miten suurta muutosta sillä saadaan?
Katsoppa kohtaa kokonaiskääntymä. Onkohan hammastanko keskitetty ennen suuntausta? Jotain häröä ainakin on kun toiseen suuntaan kääntyy selvästi enemmän, ja toinen rengas kääntyy molempiin suuntiin selvästi enemmän.
edit: Tulee mieleen hiukan sivussa ollut hammastanko (jonka vuoksi kääntyy toiseen suuntaan enemmän) ja vääntynyt osa vasemmalla puolella (jonka vuoksi vasen pyörä kääntyy huomattavasti vähemmän ja camber eri).
Voiko tota hammastankoa katsoa itse? Mikähän osa voisi mahdollisesti olla vääntynyt? Ne banaanin muotoset tukivarret + puslat on juuri vaihdettu alle alle 1000km sitten. Ja perästä on vaihdettu RTABsit.
Voiko tota hammastankoa katsoa itse? Mikähän osa voisi mahdollisesti olla vääntynyt? Ne banaanin muotoset tukivarret + puslat on juuri vaihdettu alle alle 1000km sitten. Ja perästä on vaihdettu RTABsit.
-Jyri
Tossa on print screeni siitä mitä keskityksellä tarkotetaan.
Otinpahan tosta camber säädöstäkin...
Attached Files
''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Nyt varmasti typerä kysymys mutta heitetään kuitenki ilmoille... eli kun vaihdatin etutukivarret n. kk taaksepäin oli tietenki alla M3:ssa talvirenkaat (225/45/17") ja kesällä on orig. 18" 235, 265 kumeilla niin suositteletteko (hemi?) että suuntaukset tehdään uudestaan vai pitäisikö olla ok? Jospa täälläki parin viikon päästä vois laittaa suvikumit alle
Nyt varmasti typerä kysymys mutta heitetään kuitenki ilmoille... eli kun vaihdatin etutukivarret n. kk taaksepäin oli tietenki alla M3:ssa talvirenkaat (225/45/17") ja kesällä on orig. 18" 235, 265 kumeilla niin suositteletteko (hemi?) että suuntaukset tehdään uudestaan vai pitäisikö olla ok? Jospa täälläki parin viikon päästä vois laittaa suvikumit alle
Sinne tuskin on laitettu mitään erityisarvoja, vaan se on riittänyt että ollaan toleranssialueiden sisällä, eli kaikki näyttää suunnilleen vihreää(paitsi etu caster).
Eli sen takia ei tarvitse tehdä mitään että nyt laitat alle nuo 18" kesäpyörät.
Niille toki sitten erikseen voi hakea niille sopivat arvot ja erikseen niitä pyytää, muuten koko lisämittailu on turha, koska mitään siellä ei tulla muuttamaan.
Noniin vaihtelin kesärenkaat autoon alle, auto siis e36 Touring vakioalustalla. Kesärenkaat ovat 225/40/18, edessä vähän ajetut Aurora K103 ja takana uudet Nankang NS2. Vanteiden et35.
Ensimmäiset ajokokemukset olikin melko mielenkiintoiset kun tuntuu että auto meinaa mennä metsään suoralla moottoritiellä, vetely on kyllä melkoista!
Talvirenkaina oli 195/65/15 ET20 vanteilla, joilla ei esintynyt mielestäni minkäänlaista vetelyä (tottumiskysymys??). Renkaiden kulmat on myös säädetty noilla renkailla vain muutama kuukausi sitten.
Rengaspaineina oli aluksi edessä 2.8 takana 3, sen jälkeen 2.5 kaikissa mutta vetely ei kyllä paljo muuttunut mihinkään. Mitkä olisivat oikeat rengaspaineet kyseiselle yhdistelmällä? Voiko nuo 15" ET20 vanteilla säädetyt kulmat olla pielessä niin paljon että se vaikuttaa tuohon vetelyyn? Auton alustassa toki voi olla myös sanomista, auto on kylläkin katsastettu huomautuksitta vasta pari viikkoa sitten. Tosin jonkunlaisen kolahduksen olen havainnut apukuskin puolella etupäässä joskus kuoppaan ajaessa...
Itsellä alkoi vetelemään aivansamalla tavalla viime kesänä kun vaihdoin taakse nangkangia 255/35/18 koossa.. eurolla ei saa kahden tavaraa.. harmitti silloin mielettömästi ja autoon tehtiin myös nelipyöräsuuntaus joka auttoi hiukan..
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Mulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.
Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
tai enemmän.
Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.
Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.
Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?
Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
Mulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.
Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
tai enemmän.
Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.
Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.
Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?
Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
Johtuu noista RF renkaista. Ainakin forumilla niistä on puhuttu paskaa massana, kaiken lisäksi ovat kai infernaalisen äänekkäät
Mulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.
Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
tai enemmän.
Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.
Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.
Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?
Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
Veteleekö esim. urissa, jos vaihtaa kaistaa tai kun jarruttaa tiukasti vaikkapa ohituksen jälkeen? Jos tekee niin --> tukivarsien puslat loppu.
Comment