Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spiddu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 3564
    • Nla

    Näistä kulmista kun puhutaan niin laitetaanpas omatkin esille

    Campperia edessä taitaa olla hieman likaa?
    Last edited by Spiddu; 18-07-2014, 10:28.
    BMW F30 330e 2017

    Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
    e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by jyrbba69 View Post
      Voikos joku sanoa tosta lapusta onko noi kulmat vieläkin niin päin vittua että sen takia vetelee vai johtuuko vaan noista paskasista falkeneista?

      -Jyri
      Katsoppa kohtaa kokonaiskääntymä. Onkohan hammastanko keskitetty ennen suuntausta? Jotain häröä ainakin on kun toiseen suuntaan kääntyy selvästi enemmän, ja toinen rengas kääntyy molempiin suuntiin selvästi enemmän.

      edit: Tulee mieleen hiukan sivussa ollut hammastanko (jonka vuoksi kääntyy toiseen suuntaan enemmän) ja vääntynyt osa vasemmalla puolella (jonka vuoksi vasen pyörä kääntyy huomattavasti vähemmän ja camber eri).
      Last edited by Cell; 05-04-2009, 15:29.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Pekuz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 687
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Hemi View Post
        Eli etupäässä camber saisi maksimissaan olla 0.10`, eli mahdollisimman lähellä nollaa(takapää periaatteessa ihan ok). Nyt varsinkin tuo vasen eturengas kulkee 1/4 pinta-alallaan pelkän sisäkantin=sisimmäisen rungon varassa ja ajaminen todellakin on kuin nuoralla kävelyä.
        Tarkoitatko että tuo 10 minuuttia olisi hyvä arvo kuormattuna mitatessa/säädettäessä vai kuormaamattomana?

        Pyöränkulmien säätäjiä ja paikkoja kun on tosiaan niin monenmoisia ja monilla ei ole painoja autoon säätämistä varten...

        Ja tehdasarvothan jotka mittauslapussa näkyy on nimenomaan kuormattuna säädettäviksi annetut?
        ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Spiddu View Post
          Näistä kulmista kun puhutaan niin laitetaanpas omatkin esille
          [ATTACH]67828[/ATTACH]
          Campperia edessä taitaa olla hieman likaa?
          Edessä jopa ENEMMÄN camberia kuin takana?
          Voi olla melkoisen hengenvaarallisen yliohjaava ääritilanteissa?
          Edessä vasemmalla ennen mittausta camber 1.30`....ja mittauksen jälkeen
          1.30`..... Huhhuh.

          Comment

          • Spiddu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 3564
            • Nla

            Originally posted by Hemi View Post
            Edessä jopa ENEMMÄN camberia kuin takana?
            Voi olla melkoisen hengenvaarallisen yliohjaava ääritilanteissa?
            Edessä vasemmalla ennen mittausta camber 1.30`....ja mittauksen jälkeen
            1.30`..... Huhhuh.
            Tarkoitus olisi tutkia tässä keväällä onko siellä jossain väljää kunhan saa tuon Golfin ajoon, että pystyy omat duunit hoitamaan, mites nuo muut arvot? Mites Hemi kun sä olet tuota pultin vaihtoa ohjeistanut miten suurta muutosta sillä saadaan?
            Last edited by Spiddu; 05-04-2009, 17:53.
            BMW F30 330e 2017

            Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
            e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

            Comment

            • jyrbba69
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2008
              • 2394
              • Kouvola

              Originally posted by Cell View Post
              Katsoppa kohtaa kokonaiskääntymä. Onkohan hammastanko keskitetty ennen suuntausta? Jotain häröä ainakin on kun toiseen suuntaan kääntyy selvästi enemmän, ja toinen rengas kääntyy molempiin suuntiin selvästi enemmän.

              edit: Tulee mieleen hiukan sivussa ollut hammastanko (jonka vuoksi kääntyy toiseen suuntaan enemmän) ja vääntynyt osa vasemmalla puolella (jonka vuoksi vasen pyörä kääntyy huomattavasti vähemmän ja camber eri).
              Voiko tota hammastankoa katsoa itse? Mikähän osa voisi mahdollisesti olla vääntynyt? Ne banaanin muotoset tukivarret + puslat on juuri vaihdettu alle alle 1000km sitten. Ja perästä on vaihdettu RTABsit.

              -Jyri
              2015 AMG GTS
              -----------------------------

              www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
              [email protected]

              Comment

              • Pekuz
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 687
                • Pirkanmaa

                Originally posted by jyrbba69 View Post
                Voiko tota hammastankoa katsoa itse? Mikähän osa voisi mahdollisesti olla vääntynyt? Ne banaanin muotoset tukivarret + puslat on juuri vaihdettu alle alle 1000km sitten. Ja perästä on vaihdettu RTABsit.

                -Jyri

                Tossa on print screeni siitä mitä keskityksellä tarkotetaan.

                Otinpahan tosta camber säädöstäkin...
                Attached Files
                ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                Comment

                • tuumas
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2564
                  • Lapland, Finland

                  Nyt varmasti typerä kysymys mutta heitetään kuitenki ilmoille... eli kun vaihdatin etutukivarret n. kk taaksepäin oli tietenki alla M3:ssa talvirenkaat (225/45/17") ja kesällä on orig. 18" 235, 265 kumeilla niin suositteletteko (hemi?) että suuntaukset tehdään uudestaan vai pitäisikö olla ok? Jospa täälläki parin viikon päästä vois laittaa suvikumit alle

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by tuumas View Post
                    Nyt varmasti typerä kysymys mutta heitetään kuitenki ilmoille... eli kun vaihdatin etutukivarret n. kk taaksepäin oli tietenki alla M3:ssa talvirenkaat (225/45/17") ja kesällä on orig. 18" 235, 265 kumeilla niin suositteletteko (hemi?) että suuntaukset tehdään uudestaan vai pitäisikö olla ok? Jospa täälläki parin viikon päästä vois laittaa suvikumit alle
                    Sinne tuskin on laitettu mitään erityisarvoja, vaan se on riittänyt että ollaan toleranssialueiden sisällä, eli kaikki näyttää suunnilleen vihreää(paitsi etu caster).
                    Eli sen takia ei tarvitse tehdä mitään että nyt laitat alle nuo 18" kesäpyörät.
                    Niille toki sitten erikseen voi hakea niille sopivat arvot ja erikseen niitä pyytää, muuten koko lisämittailu on turha, koska mitään siellä ei tulla muuttamaan.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      Originally posted by SlickT View Post
                      Noniin vaihtelin kesärenkaat autoon alle, auto siis e36 Touring vakioalustalla. Kesärenkaat ovat 225/40/18, edessä vähän ajetut Aurora K103 ja takana uudet Nankang NS2. Vanteiden et35.

                      Ensimmäiset ajokokemukset olikin melko mielenkiintoiset kun tuntuu että auto meinaa mennä metsään suoralla moottoritiellä, vetely on kyllä melkoista!

                      Talvirenkaina oli 195/65/15 ET20 vanteilla, joilla ei esintynyt mielestäni minkäänlaista vetelyä (tottumiskysymys??). Renkaiden kulmat on myös säädetty noilla renkailla vain muutama kuukausi sitten.

                      Rengaspaineina oli aluksi edessä 2.8 takana 3, sen jälkeen 2.5 kaikissa mutta vetely ei kyllä paljo muuttunut mihinkään. Mitkä olisivat oikeat rengaspaineet kyseiselle yhdistelmällä? Voiko nuo 15" ET20 vanteilla säädetyt kulmat olla pielessä niin paljon että se vaikuttaa tuohon vetelyyn? Auton alustassa toki voi olla myös sanomista, auto on kylläkin katsastettu huomautuksitta vasta pari viikkoa sitten. Tosin jonkunlaisen kolahduksen olen havainnut apukuskin puolella etupäässä joskus kuoppaan ajaessa...
                      Itsellä alkoi vetelemään aivansamalla tavalla viime kesänä kun vaihdoin taakse nangkangia 255/35/18 koossa.. eurolla ei saa kahden tavaraa.. harmitti silloin mielettömästi ja autoon tehtiin myös nelipyöräsuuntaus joka auttoi hiukan..
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7535
                        • Jyväshyvä

                        Mulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
                        Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
                        dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.

                        Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
                        tai enemmän.

                        Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.

                        Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
                        joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.

                        Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
                        takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
                        Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
                        Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?

                        Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
                        Last edited by MajorDrake; 06-04-2009, 08:20.
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • jyrbba69
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2008
                          • 2394
                          • Kouvola

                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Mulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
                          Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
                          dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.

                          Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
                          tai enemmän.

                          Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.

                          Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
                          joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.

                          Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
                          takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
                          Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
                          Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?

                          Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
                          Johtuu noista RF renkaista. Ainakin forumilla niistä on puhuttu paskaa massana, kaiken lisäksi ovat kai infernaalisen äänekkäät

                          -Jyri
                          2015 AMG GTS
                          -----------------------------

                          www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                          [email protected]

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Mulla vetelee 535DTA -05 kyllä ikävästi, renkaina
                            Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,
                            dynamic drive -alustalla. Kyseessä on runflat renkaat.

                            Rengaspaineita kokeiltu, ei juurikaan merkitystä, oli sitten minimit (2.4/2.8)
                            tai enemmän.

                            Ominaisuus kyllä häiritsee liikaa, muuten loistavasssa autossa.

                            Auto ensinnäkin puoltaa tien kallistuksen mukaan voimakkaasti, ratista
                            joutuu pitelemään selkeästi kiinni. Tasaisella taas menee kuin juna.

                            Renkaissa on vielä pintaa tulevan kesän ajeluihin eikä niitä viitsisi vetelyn
                            takia vaihtaa, mutta jos tähän päädyn, onko kokemuksia mitä kannattaisi alle pistää?
                            Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita, mielellään pyöreäolkaisia...
                            Onko merkitystä että onko runflat vaiko normaalit?

                            Autoonhan ei mene 16" vanteet, muutoin kooksi tulisi 205/60-16...
                            Veteleekö esim. urissa, jos vaihtaa kaistaa tai kun jarruttaa tiukasti vaikkapa ohituksen jälkeen? Jos tekee niin --> tukivarsien puslat loppu.

                            Nimim. kokemusta on

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7452
                              • Oulu

                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Bridgestone potenza re 050:t tjsp., vakiokoko 225/50-17,

                              ...

                              Löytyisköhän jostain 205/55-17 koossa kelpoja renkaita...
                              En usko että kaventamiseen on mitään tarvetta, vaan normaalit pyöreäolkaiset 225/50R17 saa varmasti vetelemättömäksi.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Risto113
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 1204
                                • GrassLake

                                Tuli vaihdettua 39:n alle GoodYear Eagle F1:set, 235/45/17. Pintaa on, ja alusta varmasti ehjä. Paineita laitoin 2.6/2.9.

                                ...ja vetelee ihan saatanasti urissa!

                                Onko mulla paineita liikaa, tai liian vähän, vai onko noi kumit vaan väärät suomen uraisille teille? Näyttäisi olevan aika "pyöreäolkaiset"...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎