Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    Originally posted by Hemi View Post
    Siis, jos luit hiemankaan "rivien välistä" tuon edellisen postaukseni, niin huomasit siinä Nokiankin suuntaan piikin juuri tähän nykytalvirenkaita kosvevaan ongelmaan=ominaisuuteen, eli nastojen irtoamiseen.
    Nykynastarenkaat kun ovat käytännössä nastoitettuja kitkarenkaita kitkarenkaalle tyypillisine erittäin pehmeine seoksineen, niin nyt ongelma on se että paljon ennen kulutuspinnan luonnollisen elinkaaren päättymistä nastakato on jo varsin voimakas. Eli nykynastarenkaat sisäänajosta riippumatta ei enään kestä käytännössä edes yhtä kokonaista talvea ilman suhteellisen runsastakin nastojen irtoamista. Nyt siis kun mm.Nokia jo VAATII tuon sisäänajon uusille tuotteilleen, voidaan ko.ongalma pyyhkäistä maton alle sillä että ongelma siirretään kuluttajan vastuulle. Nythän on niin että yksi kova abs-"lukkojarrutus"/"nytky" tai asfaltilla renkaiden laidasta laitaan paikallaan kääntäminen vie helposti samalta kulutuspinta-alueelta 2-4kpl nastaa lähes uudestakin renkaasta, jolloin renkaan nastaominaisuuksiin perustuva jääpito muuttuu suhteellisen radikaalistikkin huonompaan. Taas kerran kuluttaja kuvittelee että alla on huippuluokan testivoittaja, testivoittajan ominaisuuksin, kun todellisuus jo viimeistään yhden talven ajolla on ihan toinen. Paradoksaalista tässä on se, että mm.itsellä ei yhdestäkään misukan kesärunkoon pinnatusta, pitkällä nastalla nastoitetulla Encore tai Master uusiosta ei lähtenyt talven ajolla yhtäkään nastaa, jolloin puhtaat jääpidot olivat talven jälkeen selkeästi parempaa tasoa kuin talven ajetulla hakkis4:lla.
    Eli, jos/kun talvi on uuden tyypin nastatalvirenkailla päästy vain muutaman nastan katoamisella, on sisäänajo aivan selkeästi onnistunut. Olen nimittäin nähnyt contin, Nokian, ja muutaman muunkin nastaseti menettäneen käytännössä PUOLET nastoistaan jo yhden talven ajossa. Käytännössä tällöin ko.rengas on jo selkeä romu ja puolet tarvesta on tullut ajettua jo selkeästi vaarallisesti ääritilanteissa käyttäytyvällä kumilla.
    Nimittän tuo nastojen katoaminen ei välttämättä tunnu Pentti Perusautoilijan persauksissa, vaan ongelmat syntyvät lepo ja liikekitkan rajoilla.
    Tarkoittaen sitä, että jäisellä alustalla , päätievauhdeissa pitoa on tarjolla kutakuinkin kuin ennenkin, mutta ne ennen pieninä lipsahduksina tapahtuneet "huojumiset" muuttuvatkin äkkiä täydellisiksi pidon katoamisiksi.
    Erityisesti tämä näkyy ohituksissa tehtävissä kaistavaihdoissa jolloin pidon ja luiston välinen raja-alue muuttuu ennakoimattomaksi ja todella äkilliseksi.
    Itse kuitenkin koen talvirenkaan turvallisuuteen eniten vaikuttavan ominaisuuden olevan juuri helpon ja loogisen ennakoitavuuden, en suinkaan renkaan tarjoaman maksimipidon(joka kuitenkin AINA ulosmitataan kasvaneena tilannenopeutena). Eli jos alla on tuote joka tarjoaa: Pitoa...Pitoa...Pitoa...ja täydellisen kontrollin katoamisen, otan itse mielummin tuotteen jonka peruspito on heikompi mutta joka tarjoaa täysin portaattoman logiikan pidon ja luiston välillä. Uutena ja täysnastaisena nämä uudetkin nastakumit toimivat toki juuri näin, mutta ei todellakaan enään yhden talven nastansa menettäneenä. Tässä suhteessa kitkarenkaat toimivat selkeästi loogisemmin vaikka tarjoaakin maksimipitoa vähemmän erityisesti jäällä.
    Huolellisella sisäänajolla tuo nastojen irtoaminen voidaan kuitenkin selkeästi minimoida, joten niillä muutaman sadan kilometrin alkutaipaleella kannattaa todellakin välttää renkaiden paikallaan kääntelyä, kovia kiihdytyksiä+jarrutuksia sekä yli 100kmh nopeuksia.

    Hienoa jos Nokiankin kumeissa saadaan nastat pysymään jollain keinolla mutta suurin paska noissa Nokian kumeissa (siis talvi sellaisissa) on tolkuton ulina asfaltilla sekä että runko on niin vetelä kuin olla ja voi. Varmaan on ihan OK kumit lumella mutta hei, missä sellaisia kelejä on Suomessa oikeasti? Paskat renkaat on, toivottavasti tuotekehitys tajuaa tilanteeen.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Sturmovik View Post
      Hemille: Eikös se nyt kuitenkin ole ÄSSÄ-rengas joka on pinnattu misukan JA bridgestonen rungoille?
      Sori, ajatuskatkos. Tarkoitin siis nimenomaan omissa käyttäneeni 17" Encore sekä ÄSSÄ uusiokumeja, en siis Mastereita(toki näilläkin olen joka koolla ajanut, mutta siis omat pitkän juoksun käyttökokemukset puuttuvat).

      Comment

      • Pred
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 442
        • E-Pohjanmaa

        Originally posted by hurtta View Post
        No vaikka en skoodalla olekaan ajanut niin ihan varmasti vetelee 17 kumeilla kun ei alustaa ole satavarmasti suunniteltu tuollaisille kumeille.
        RS Octavian vanteen vakiokoko on kyllä 17"
        Tesla Model 3 Performance
        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
        EX: VW Touran 2.0 TDI
        EX: VW R6 Polo GTI
        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
        EX: BMW E91 325dA M-sport
        EX: BMW E46 320d touring M-sport
        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          Ihan väliheittona tuosta nastojen ulinoista ja kovasta rengasmetelistä:

          Töissä tuossa on porukka paljon kehunut tätä uutta Nokian 5:sta hiljaiseksi renkaaksi että jos joku miettii että ostaako 4:sta vai 5:sta niin jos kukkaron nyörit antaa periksi niin kannattaa ehdottomasti ostaa se 5 malli, koska metelissä on kuulemma älytön ero 5 ollessa huomattavasti hiljaisempi.

          Comment

          • hurtta
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 444

            Originally posted by Pred View Post
            RS Octavian vanteen vakiokoko on kyllä 17"

            Varmaan onkin mutta ei se silti todista sitä että alusta on suunniteltu 17" kumeille 18" puhumattakaan.

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Hyviä uutisia vetelystä kärsiville. Sijoittakaa 85e powerflexin pusliin ja jos ongelmat nyt ei aivan kokonaan poistu niin helpottaa ainakin huomattavasti. Itselleni sain tänään alle em. puslat ja ero entisiin on kyllä suuri. Nyt ohjaus on tarkka ja sellainen pieni keskialueen tunnottomuus on poissa. Vetely myöskin rauhoittui selvästi. Vanhat puslat olivat jo jonkin verran kuluneet vaikkei niistä vielä mehut pihalla oleetkaan. Toinen takapusla lähti irti tukivarresta melkein itsestään mutta toista sai sentään ihan runnoa. Oli suht helppo homma poistaa puslat niistä alumiinisistä käikäleistä. Prässillä painamalla uudet puslat menivät helposti paikalleen. Suorastaan luiskahtivat koloonsa.

              Nyt kelpaa ajella. Ei ihme jos vetelee kun jäykkärunkoinen rengas ei paljoa anteeksi anna urille ja kun tukivarren takapusla on alustan löysin kohta on soppa valmis. Siinä on sen verran vipuvartta, ettei puslan tavitse olla paljoakaan kulunut niin se kyllä tuntuu. Urassa vaeltava rengas vääntää tukivartta ja siitä se vetely alkaa.

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                Originally posted by Hemi View Post
                Siis nastarengas on jo maailman sivun pitänyt AINA sisäänajaa, mikäli nastat halutaan pitää kiinni koko sen elinkaaren. Nyt kun kuluttajilla ei tätä tietoa ole enään tullut ns."äidinmaidosta", niin Nokia on ottanut lusikan kauniiseen käteensä ja käytännössä jo vaatii tuon sisäänajon.
                Edelliset uudet nastarenkaat ostin vuonna 2002 ja ne oli HKPL 4:set. Silloinen myyjä ei puhunut mitään sisäänajosta vann renkaat alle ja kovaa ajoa. No sen ulinan jälkeen en ole viitsinyt nastoja edes harkita..

                Tuo HKPL 5:nen ei kuulemma enää pidä sitä hirvittävää ujellusta joten sen suhteen olisi varmasti ollut ihan ok valinta, mutta en vain näe noita nastoja niin tarpeelliseksi ainakaan E39 Touringissa. Tällä sedanilla kun ei ole vielä kertynyt tuota talviajoa käytännössä metriäkään niin ei sen takia pysty sanomaan toimiiko kitkat yhtä hyvin tässä mitä ne touringissa toimivat. Pahin moite viimetalven kitkoissa oli RSi:n veltto runko, joka ajossa tuntui matomaisena etenemisenä ja huonona tuntumana tiehen. Nyt Contin kitkoilla ei ole mitään tuollaista ilmiötä ja näillä vesikeleillä ei suurta eroa ole kesärenkaaseen, paitsi tietenkin pito. HKPL 5:ssa on kuulemma myös tuollainen samanlainen ominaisuus mitä nyt on tullut ilmi 4:ssa ja RSi:ssä. Eli tuntuma tiehen onneton tuon velton rungon takia. Miksi eivät voi sitten tehdä runkoa, jossa ei tuollaista velttoa käytöstä ole. Tuskin on tiedon/osaamisen puuttesta kiinni..:think
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  Originally posted by Stone View Post
                  Edelliset uudet nastarenkaat ostin vuonna 2002 ja ne oli HKPL 4:set. Silloinen myyjä ei puhunut mitään sisäänajosta vann renkaat alle ja kovaa ajoa. No sen ulinan jälkeen en ole viitsinyt nastoja edes harkita..

                  Tuo HKPL 5:nen ei kuulemma enää pidä sitä hirvittävää ujellusta joten sen suhteen olisi varmasti ollut ihan ok valinta, mutta en vain näe noita nastoja niin tarpeelliseksi ainakaan E39 Touringissa. Tällä sedanilla kun ei ole vielä kertynyt tuota talviajoa käytännössä metriäkään niin ei sen takia pysty sanomaan toimiiko kitkat yhtä hyvin tässä mitä ne touringissa toimivat. Pahin moite viimetalven kitkoissa oli RSi:n veltto runko, joka ajossa tuntui matomaisena etenemisenä ja huonona tuntumana tiehen. Nyt Contin kitkoilla ei ole mitään tuollaista ilmiötä ja näillä vesikeleillä ei suurta eroa ole kesärenkaaseen, paitsi tietenkin pito. HKPL 5:ssa on kuulemma myös tuollainen samanlainen ominaisuus mitä nyt on tullut ilmi 4:ssa ja RSi:ssä. Eli tuntuma tiehen onneton tuon velton rungon takia. Miksi eivät voi sitten tehdä runkoa, jossa ei tuollaista velttoa käytöstä ole. Tuskin on tiedon/osaamisen puuttesta kiinni..:think
                  Mitä tossa on noita nokian eri renkaita tullut vuosien varrella nähtyä/koettua niin en ole vielä yhtäkään rungoltaan fiksua nokialaista löytänyt. Kaikissa kitkoissa liian veltto runko painaviin autoihin ( BMW E39, MB E, MB S yms.) Nastoissa taas se uskomattoman kova rengasmelu joka toki koskee myös RSi kitkaa ja kesärenkaissa taas "pyöreysongelmat" eli selkäheittoa löytyy. Lisäksi Nokialaiset ovat markkinoiden kalleimpia renkaita ja niissä todellakaan rahalle ei saa vastinetta jos hakee ajomukavuutta.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    Originally posted by hurtta View Post
                    Varmaan onkin mutta ei se silti todista sitä että alusta on suunniteltu 17" kumeille 18" puhumattakaan.
                    Eiköhän se alusta ole 17" suunniteltu jos sellaiset siihen ovat ainoat jota tehtaalta voi saada, vai mihin perustat väitteesi?
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Nokialaiset sattui compactin mukana tulemaan ja kyllähän se vituttaa. Meteliä riittää ja rungot ovat todella löysät. Vaihtaisin koska vain ne contin wintercontacteihin.

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        Originally posted by NokiLeka 27-04-2007 View Post
                        Ei noihin e46:sen arvojen kohdalle saamiseen sattuisi ohjeita löytymään? Itellä kun on tuo 55/25 alusta omassa ja jonkinasteista vetelyä on huomattavissa, joskin suurin syy löytyy noista renkaista, mutta olisi silti hyvä saada kulmat kohdilleen.

                        Edit: Ja vielä kun huomaisi lukea oikein ajatuksen kanssa, eli ohjeet ovat vissiin työn alla. Odotellaan siis.
                        Originally posted by Hemi 27-04-2007 View Post
                        Ohjeet tulee.
                        Onko tarkempaa tietoa että millon tarkemmat ohjeet tulee?
                        Olis ihan ok.
                        ...vai löytyykö ne jo jostain toisesta threadista?
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • rasanttu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 530
                          • Tuusula

                          Mitä tulee tuohon kitka vs. nasta keskusteluun, eiköhän jätetä kaikille vapaus valita. Täällä pääkaupunkiseudulla ei ainakaan tee nastarenkailla mitään.

                          Ennakoimalla pärjää kitkarenkailla siinä missä nastarenkaillakin. Jos ei hallitse autoaan kannattaa sitten hankkia nastarenkaat jos haluaa lisää pelivaraa. Ei ne nastarenkaatkaan kesää tee. Minusta on turha pilata premium auto vollottavilla nastarenkailla kun voi mennä hissun kissun kitkarenkailla. Ainakin täällä se on perusteltua.

                          Tunnustan toki että tuossa viikko sitten Mikkelin eteläpuolella meinasi oikeasti olla kusiset paikat kun tie oli peilijäässä ja samanaikaisesti satoi vettä. Kitkarenkaan pito on aivan onneton tälläisellä kelillä. Sivutuuli aiheutti perän heittämistä sivulle. No eipä muuta kuin nopeus 80->60km/h ja turvallisesti mentiin se 15 km pätkä joka oli suolaamatta. Lahden moottoritiellä pystyi ja ajelemaan +120km/h ongelmitta (tie kuiva ja lumeton).


                          Mutta jokainen saa tehdä valintansa itse =)
                          Freude am Fahren

                          Comment

                          • Smack
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 320
                            • Oulu

                            Jahas, pitäs ostaa E46seen 225/45 17" kesärenkaat. Rengastesteistä on tullut laitettua muistiin mitkä on pärjännyt ja oli tarkotus että merkkirenkaat ostasin, mutta tämän ketjun luettuani pitänee funtsia asiaa lisää.

                            Eli mitkäs renkaat ne nyt tämän kokosena on semmoset että auto kulkee suoraan, ei ole älyttömän meluisat ja pitoakin sais vielä löytyä? Onko mikään merkkirengas hyvä, vai meneekö tosiaan GT Radial osastolle? Voin tosiaankin ostaa kalliimman merkkirenkaan, mutta jos se on oikeasti huononpi, niin suottapa siihen rahoja tuhlaamaan..

                            Comment

                            • Fallu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 1780
                              • oulu

                              paljonko ois rengaspaineet 225/45/17 kitkanastassa:think
                              |Sotkamo Connection|

                              Originally posted by Eetu
                              Dry vodka auttaa tähänkin.

                              Comment

                              • waudeville
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 2089
                                • Nokia

                                paljonkos olis hyvät paineet 225/40-18
                                ja takana 255/35-18 siä on nyt 2bar
                                e34 540ia -94 Batmobile
                                candy-king

                                ex: e32 735i -89
                                e34 525i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎