memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by JiiB View Post
    Jos vielä ehdit selventää miksi jää haaveeksi?
    No, kuinka kävi?

    Leave a comment:


  • kaakeli
    replied
    Laitetaas nyt vielä tännekin, jos huomiseks sais tietoa:

    Oliskohan jollain antaa jotain ihannearvoja E46 Touringin alustalle? Pitäis huomenna käyttää suuntauksessa ja jospa sais kerralla hyvän.
    Eli on vakioalustalla ja rengaskokona on 225 40 18 molemmissa päissä. Ja tapit on etutolpista lyöty pois, niin etucamberia saa säädettyä.

    Leave a comment:


  • JiiB
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nämä olisivat ok, mutta ilmeisesti jää haaveeksi.

    Jos vielä ehdit selventää miksi jää haaveeksi? Vai eikö takapään säädöt piisaa tuohon? Etupäässä ainakin on tuo yläpään säätö on aika reilu ja käsittääkseni varoja pitäisi olla, ehkä. Toki tämä selviää tänään onnistuuko vai ei, enkä asialle kauheesti ehdi enää muutoksia tekemään jos ei nuo tuolla setupilla mene tuommosiin arvoihin. :think


    Elikkä niinhän se Hemi näytti taas olevan kovasti ajan tasalla, takaa ei saanu -1,30 vaan vara loppui 1-,44. Eteen tuli -0,26 tällä erää. Ainakin ensituntuma hyvä omaan käteen. Ilmeisesti tuo ero on nyt karvan liian iso etu ja takapään välillä mutta tosiaan tuntu ihan hyvältä ajaa ainakin.
    Last edited by JiiB; 12-06-2015, 13:48.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by JiiB View Post
    Elikkä kysytääs nyt mielipidettä vaikka hiukan myöhässä voipi olla kun säätö on huomenna kahdelta jo.. Elikkä e36 m3 on auto ja alustana bc racing br.
    Mihis nuo camberit kannataas pistää että sais mahdollisimman rauhallisen tuosta. Korkeus on nyt semmonen "semimatala" vanteet 18" ja edessä kumit 215/35/18 takana 255/30/18.
    Ite tuossa lueskelujen perusteella aattelin etu camberia johki -0,20 nurkalle ja taakse ilmeisesti jotain -1,30 sitten tuon kanssa sopiva?
    Jos joku asiaan perehtunyt ehtii sivistää tässä asiassa huomiseen mennessä niin saa esittää mielipiteensä. Ellei niin noilla mennään ja surraan sitten myöhemmin.
    Nämä olisivat ok, mutta ilmeisesti jää haaveeksi.

    Leave a comment:


  • JiiB
    replied
    Elikkä kysytääs nyt mielipidettä vaikka hiukan myöhässä voipi olla kun säätö on huomenna kahdelta jo.. Elikkä e36 m3 on auto ja alustana bc racing br.
    Mihis nuo camberit kannataas pistää että sais mahdollisimman rauhallisen tuosta. Korkeus on nyt semmonen "semimatala" vanteet 18" ja edessä kumit 215/35/18 takana 255/30/18.
    Ite tuossa lueskelujen perusteella aattelin etu camberia johki -0,20 nurkalle ja taakse ilmeisesti jotain -1,30 sitten tuon kanssa sopiva?
    Jos joku asiaan perehtunyt ehtii sivistää tässä asiassa huomiseen mennessä niin saa esittää mielipiteensä. Ellei niin noilla mennään ja surraan sitten myöhemmin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Tarkoituksella ne laitatin sinne vihreän äärilaitaan ja niin pystyyn camberin puolesta että pysytään vihreällä.
    Säätäjä ois toki säätänyt vaikka pystympääki takanta jos oisin halunnut.
    Onhan bemarilla varmaan ollut joku ajatus miksi tota negatiivista camberia pitäis takanakin olla? Jos ainut ongelma on se että se syö sisäkantteja siinävaiheessa kun renkaat on muutenkin jo ajettu loppuun en näe sitä kovin isona ongelmana koska vaihdan yleensä renkaat jo kun 3mm luokkaa on kulutuspintaa jäljellä.
    Siis se varsinainen ongelmahan tässä ei olekkaan takapää, vaan etupää.
    Eli etu ja takapään välillä eroa pitää olla vähnintään yksi aste, jotta varsinkin auton äärikäytös pysyy sellaisena kuin minkälaiseksi se on suunniteltu (mm.ajonhallinnan näkökulmasta).
    Sinulla takapäätä ei siis oikeastaan voi säätää pystympään, koska etupäässä camberia on jo lähes aste.
    Nythän säätö on tehty joka tapauksessa aivan vikasuuntaan, koska tuo lähtötilanne takapäässä oli aika optimi suhteessa etupäähän.
    Jos/kun nyt tällä säädöllä vetely väheni, johtuu se ihan puhtaasti siitä että takarengasta ikäänkuin kavennettiin entisestään, kääntämällä rengasta entisestään enemmän sisäkantilleen (eli nyt alla on ikäänkuin 175-leveyden takarenkaat).
    Tällä hetkellähän renkaasi sisärunko kantaa valtaosan takapään akselimassoista ja renkaan kulutuspinnasta on tehollisessa käytössä vain sen sisäosa.
    Kun rengas nyt pikku hiljaa kuluu kuitenkin ”lintaan”, alkaa myös vetely lisääntymään.
    Eli se etupää nyt pitäisi saada sinne -0.25-0.35-asteen haarukkaan ja sen jälkeen voidaan takapää suhteuttaa siihen ”kertoimella” 1.10-astetta.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    No tuskin tätä tarvii jatkaa sen enempää, nyt auto kulkee hyvin ja jos se alkaa takanta sisäkantteja syömään käännetään takantakin pystympään.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Niin tietääkseni tuo on nyt vedetty takantakin ihan sinne äärilaitaan ja niin pystyyn camberin puolesta että pysytään vihreällä.
    Säätäjä ois toki säätänyt vaikka pystympääki takanta jos oisin halunnut, mutta nimenomaan pyysin nyt noin tekemään.
    Onhan bemarilla varmaan ollut joku ajatus miksi tota negatiivista camberia pitäis takanakin olla? Jos ainut ongelma on se että se syö sisäkantteja siinävaiheessa kun renkaat on muutenkin jo ajettu loppuun en näe sitä kovin isona ongelmana koska vaihdan yleensä renkaat jo kun 3mm luokkaa on kulutuspintaa jäljellä.
    Jos nyt yhtään mitään noista arvoista ymmärrrät ( mitä epäilen ), niin takana on camberia nyt enemmän kuin ennen säätöä... Eli ennen säätöä renkaat oli pystymmässä.
    Ja jos itse halusit noin ja BMW:n suosituskin on mielestäsi oikein, miks kyselet Hemin mielipidettä jos kerran tulos arvoissa oli juuri mitä itse BMW:n kanssa halusit?

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Tarkoituksella ne laitatin sinne vihreän äärilaitaan ja niin pystyyn camberin puolesta että pysytään vihreällä.
    Säätäjä ois toki säätänyt vaikka pystympääki takanta jos oisin halunnut.
    Onhan bemarilla varmaan ollut joku ajatus miksi tota negatiivista camberia pitäis takanakin olla? Jos ainut ongelma on se että se syö sisäkantteja siinävaiheessa kun renkaat on muutenkin jo ajettu loppuun en näe sitä kovin isona ongelmana koska vaihdan yleensä renkaat jo kun 3mm luokkaa on kulutuspintaa jäljellä.
    Last edited by Antti O; 10-06-2015, 07:00.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Toi on just ihan täysin perinteinen " kaikki vihreällä" lappu.
    Kulmat siis ”ihan kunnossa”....

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Joo, tuossahan ollaan takana jo käytännössä -2 asteen camberilla, että ei oikein ominainen 17" rengastukselle.
    Toi on just ihan täysin perinteinen " kaikki vihreällä" lappu.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Joo, tuossahan ollaan takana jo käytännössä -2 asteen camberilla, että ei oikein ominainen 17" rengastukselle.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Joo noissa on yli 6mm pintaa.. ei huolta, seuraillaan miten tasaisesti kuluvat.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Onko Hemillä kommenttia tuosta uusimmasta suuntauslapusta? Aika hyvin nyt kulkee 17" pyörillä. 2.6/2.8 bar paineita. Eagle f1 asymmetric 2, oem style 68 vanne. En ihan pystyyn vetänyt cambereita, yllättävän hyvä ajaa tuolleinkin. Nyt on nokalla ja takakynkkien etupäissä lemförderiä.
    Vieläkin on hieman liikaa negatiivista camberia niin edessä kuin takanakin jopa 17” renkaalle, mutta kyllähän näiden kanssa nyt jotenkin voi elää.
    Tilanne ajettavuuden suhteen kuitenkin tulee muuttumaan enemmän kuin jos renkaat olisivat hieman pystymmässä, kun renkaat tästä hieman kuluu.
    Eli uraherkkyys kasvaa enemmän, kuin ihan oikeilla 17” renkaan kulmilla tapahtuisi.
    Lisäksi 17” renkaatkin tulevat hieman nopeammin kulumaan sisäkanteistaan ko.arvoilla, mutta kuitenkin todennäköisesti renkaan keskiosa saavuttaa sakkorajan ennen kuin sisäkantti pettää/räjähtää.
    Itse en tähän kulmia jättäisi 17” renkaallakaan, mutta kuten todettua, näiden kanssa voi jo elää, paitsi ehkä GY:nihan viimeisillä kulutuspinnan milleillä.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Onko Hemillä kommenttia tuosta uusimmasta suuntauslapusta? Aika hyvin nyt kulkee 17" pyörillä. 2.6/2.8 bar paineita. Eagle f1 asymmetric 2, oem style 68 vanne. En ihan pystyyn vetänyt cambereita, yllättävän hyvä ajaa tuolleinkin. Nyt on nokalla ja takakynkkien etupäissä lemförderiä.

    Last edited by Antti O; 08-06-2015, 11:42.

    Leave a comment:

Working...
X