memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Itse käytän n. 3bar melkein renkaassa kuin renkaassa.. 19" kesäkumeissa taitaa olla 3,1/3,3
    Kyllä tuollaiset 3,3bar ja yli,on jo liikaa jossain 19" ja esim.225/35 265/30 profiilissa.Itsellä pari kesää sitten,joku ammattimies oli auttanut vaimoketta huoltamolla ja laittanut sigun 335:seen 19" pirelleihin eteen 3,3 ja taakse 3,5 niin meno oli kuin marmorikuulilla,ei sitten mitään pitoa ja ajo- suuntavakaus kärsi todella paljon.

    Kyseinen tapahtumasarja johtui siitä varmaan että kyseinen avulias herrasmies luotti huoltamon painemittariin.Itsellä aina kontissa oma painemittari,jolla teen tarkistuksen ja pystyn kompensoimaan huoltamon "raiskatun" painemittarin lukeman.Isoin heitto on ollut huoltamon vs. omapainemittari 0,5 bar,eli laitoin huoltamon painemittarilla 3 bar niin oma näytti 3,5 bar

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Eikös se Hemi juuri sanonut yllä, että rengasvalmistajat määrittävät ne suosituspaineet. No suurin osa näyttää määrittävän ne niin, että katso auton ohjekirjasta....
    Niin, ”katso suositellut minimipaineet” jota ei saa alittaa missään tilanteessa eikä missään lämpötilassa...., ei ”suosituspaineet”.
    Painetaso riippuu paljon alla olevasta vannekoosta, renkaan nopeusluokituksesta, camberkulmista ja käytetystä/halutusta ajonopeudesta.
    Oikea painetaso kakkine muuttujineen löytyy aina ammattitaitoisesta asennusliikkeestä.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied


    Tuossa Continentalin taulukko. Esimerkkinä vaikkapa BMX X6 35i.
    Rengaskoolle 255/50 R 19 arvot ovat 2.0 eteen ja 2.2 taakse yksin ajettaessa. :think

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Eikös se Hemi juuri sanonut yllä, että rengasvalmistajat määrittävät ne suosituspaineet. No suurin osa näyttää määrittävän ne niin, että katso auton ohjekirjasta (myös esim. Nankang). Mites ne rengasvalmistajienkin ohjeet nyt muuttuivatkin minimipaineiksi, eivätkä enää olekaan suosituspaineita? Nokian renkaat ohjeistaa pistämään talvirenkaisiin 0,2 bar enemmän kuin suositus, mitään muuta suositusta paineiden nostoon vs. ohjekirjan arvot en ole löytänyt toistaiseksi. Tuokin siis jää kauas 3bar lukemista aika monen auton kohdalla.

    En aio asiasta sen kummemmin väitellä, koska olen pyhästi päättänyt lopettaa väittelyn netissä... Odotelen vastausta Nokian renkailta ja ajelen siihen asti noilla paineilla. Jos sieltä jotain radikaalia muutosta kehotetaan tekemään, niin sitten otan asian harkintaan. Muuten voidaan jäädä odottelemaan miten renkaani kuluvat talven aikana.

    Tarkemmat notulit noista kumeista jos jotakuta kiinnostaa on Nokian Hakkapeliitta R 225/40/18 92R XL ja kyljessä lisäksi joku Black ice notuli ja merkintä "Ultra low rolling distance" - olleet muuten ennen alla Z4:ssä.
    Last edited by Tenox; 01-10-2015, 22:18.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Goodyear "Rengaspainesuositus on kerrottu ajoneuvosi käyttöoppaassa."

    Michelin "Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:
    Auton ohjekirjasta.
    Polttoaineluukun kannesta.
    Kuljettajan puoleisen oven sivusta jne.."

    Continental "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi."

    Kumho "Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta."

    Tuoltakin voi vielä katsella paineita http://rengaspaine.fi/.
    Niin, se on edelleen MINIMIPAINESUOSITUS, jota ei pidä missään lämpötilassa alittaa.
    esim.Tuollainen 2.3bar vakiolämmössä oleva paine 19” renkaassa alkaa olla jo hengenvaarallinen kovissa nopeuksissa.

    Leave a comment:


  • Dabbler
    replied
    Täällä myös ihmetelty onko autojen valmistajat todella niin tyhmiä ettei ne vuodesta toiseen korjaa niiden "vääriä" painesuosituksia oikeiksi =likimain 3bar , niinkuin keskustelupalstoilla väitetään, itse olen huomannut jos paineet nostaa lähemmäs 3:n bar muuttuu ajomukavuus melkoisesti, alkaa jo lyömään "käsille" jopa vakiorenkaalla.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nämä ovat tehtaan antamat MINIMIPAINEET jota ei saa missään olosuhteissa eikä lämpötiloissa alittaa, ei todellakaan ”suosituspaineet” (ne määrittelee renkaan valmistaja).
    Goodyear "Rengaspainesuositus on kerrottu ajoneuvosi käyttöoppaassa."

    Michelin "Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille löydät:
    Auton ohjekirjasta.
    Polttoaineluukun kannesta.
    Kuljettajan puoleisen oven sivusta jne.."

    Continental "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, usein myös polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista. Auton valmistaja antaa aina suosituksen sekä kevyelle kuormitukselle, että maksimikuormitukselle. Muista lisätä renkaisiin painetta aina kun kuormaat autoasi."

    Kumho "Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta."

    Tuoltakin voi vielä katsella paineita http://rengaspaine.fi/.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Itse käytän n. 3bar melkein renkaassa kuin renkaassa.. 19" kesäkumeissa taitaa olla 3,1/3,3 ja 17" talvipyöriin menee 2,8/3,0

    Joskus tuli kokeiltua e39:ssä 225/55-16 kesäkumeissa ovenkarmin suosituksia.. veteli kuin mielipuoli mutta kun laittoi normaalit 2,6/2,8 paineet niin johan mentiin taas kuin kiskoilla.

    Omien kokemuksien mukaan liian korkeista paineista ei ole ainakaan havaittavissa olevaa haittaa mutta matala paine oireilee heti.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    ...ei todellakaan ”suosituspaineet” (ne määrittelee renkaan valmistaja).
    No mistä löytyy se Nokian info siitä millaiset paineet noille kuuluu laittaa?

    Nokian renkaiden sivuilta löytyy tällainen info:

    "Mikä merkitys on oikeilla ilmanpaineilla?

    Oikea ilmanpaine vähentää selvästi renkaan kulumista ja vierintävastusta. Rengas joustaa oikein, ja lämmönkehitysysyy hallinnassa. Renkaiden oikea ilmanpaine tulee tarkistaa auton ohjekirjasta. Kesärenkaissa suosittelemme käytettäväksi autonvalmistajan suosittelemia rengaspaineita ja talvirenkaissa 0.2 bar enemmän kuin kesärengaspainesuositus on. Lämpötila vaikuttaa renkaiden ilmanpaineeseen, siten että kylmässä paine laskee; 10 C asteen lämpötilan muutos vaikuttaa 0.1 bar (10 kPa) renkaan paineessa. Rengaspainetta ei saa koskaan säätää heti ajon jälkeen, sillä renkaat lämpiävät aina ajossa. Ilmanpaineet kannattaa tarkastaa kolmen viikon välein ja aina ennen raskasta kuormausta vaativaa matkaa. Renkaiden ilmanpaine pitää aina mitata kylmistä renkaista. Myös vararenkaan ilmanpaine tulisi tarkistaa säännöllisin väliajoin"



    Laitoin nyt vielä kysymyksen sinne, mutta tuon perusteella noihin pitäisi laittaa 2,4 eteen ja 2,5 taakse. Siis rengasvalmistajan ohjeita noudattaen.
    Last edited by Tenox; 01-10-2015, 15:59.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Auto on 15 vuotta vanha, joten en usko, että paineet on RFT renkaille tarkoitettu. Onko mitään tietoa - googlella en löytänyt - että millaisia paineita Nokia suosittelee tuon koon kitkoille? 3bar tuntuu kovin suurelta. :think

    Edit:

    Sain nuo renkaat niin halvalla ja tuntuvat niin hyviltä ajaa noilla 2,5 paineilla, että tehdäänpä tällainen testirupeama tästä talvesta. Mittasin noista jokaisesta kulutuspinnan syvyyden kolmesta eri kohdasta tänään 30.9 ja mittarissa 170200km. Katsotaan siis miltä nuo näyttää keväällä 2016. Renkaiden tulisi siis kulua keskeltä eniten jos painetta on liian vähän.

    Mitat:
    VE: Sisäreuna 8mm, keskellä 7,5mm, ulkoreuna 8mm
    VT: Sisäreuna 6mm, keskellä 6,5mm, ulkoreuna 8mm
    OE: Sisäreuna 7,5mm, keskellä 8mm, ulkoreuna 8mm
    OT: Sisäreuna 7,5mm, keskellä 6,5mm, ulkoreuna 8mm
    Ko.kokoluokan nokialaisen sisärunko väsyy, eikä kestä 2.5bar peruspaineita jos on vähänkään kovempi pakkastalvi ja camberia on hiemankaan enemmän takana. Sitä on turha edes kokeilla, vaikka nyt ”tuntuisivat kuinka hyviltä".

    Originally posted by Tenox View Post
    Ajoneuvokohtaiset painesuositukset vakiokoon (215/45/17) renkaille tuohon autoon ovat 2,3 eteen ja 2,2 taakse.
    Nämä ovat tehtaan antamat MINIMIPAINEET jota ei saa missään olosuhteissa eikä lämpötiloissa alittaa, ei todellakaan ”suosituspaineet” (ne määrittelee renkaan valmistaja).
    Eli lämpimässä rengashallissa mitattu 2.5bar paine alittuu noista minimipaineistakin -20 asteen pakkasilla.
    Last edited by Hemi; 01-10-2015, 13:56.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Auto on 15 vuotta vanha, joten en usko, että paineet on RFT renkaille tarkoitettu. Onko mitään tietoa - googlella en löytänyt - että millaisia paineita Nokia suosittelee tuon koon kitkoille? 3bar tuntuu kovin suurelta. :think

    Edit:

    Sain nuo renkaat niin halvalla ja tuntuvat niin hyviltä ajaa noilla 2,5 paineilla, että tehdäänpä tällainen testirupeama tästä talvesta. Mittasin noista jokaisesta kulutuspinnan syvyyden kolmesta eri kohdasta tänään 30.9 ja mittarissa 170200km. Katsotaan siis miltä nuo näyttää keväällä 2016. Renkaiden tulisi siis kulua keskeltä eniten jos painetta on liian vähän.

    Mitat:
    VE: Sisäreuna 8mm, keskellä 7,5mm, ulkoreuna 8mm
    VT: Sisäreuna 6mm, keskellä 6,5mm, ulkoreuna 8mm
    OE: Sisäreuna 7,5mm, keskellä 8mm, ulkoreuna 8mm
    OT: Sisäreuna 7,5mm, keskellä 6,5mm, ulkoreuna 8mm
    Last edited by Tenox; 30-09-2015, 21:03.

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Ajoneuvokohtaiset painesuositukset vakiokoon (215/45/17) renkaille tuohon autoon ovat 2,3 eteen ja 2,2 taakse.
    Itse ymmärtänyt että uusissa autoissa jotka varustettu RFT renkailla,tuo valmistajan ilmoittama rengaspaine (esim.kuskin ovessa) on juurikin RFT renkaille.

    RFT renkaassa voi juurikin pitää pienempää painetta,koska renkaan sivut/sivujen rakenne jäykempi.Jos RFT renkaaseen heittää sen 3bar,niin siitä tulee aivan hirveä ajettava.

    Itse aikanaan kokeilin tuota valmistajan ilmoittamaa painetta 18" RFT renkaaseen ja käytös parani välittömästi,mutta kulumisesta ei ole dataa,koska vaihdoin renkaat isompiin ei RFT mallisiin.
    Last edited by b mutteri kasa; 30-09-2015, 06:33.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Pitää vähän miettiä ja kuulostella muita mielipiteitä. Yhdet Nankangit kului 4mm / 10tkm 3.0 bar paineilla (17") ja reunoista vielä enemmän. Vähän ollut arka isojen paineiden suhteen sen jälkeen.

    200km testilenkki tänään ja ainakin ajossa noi paineet vaikuttaa sopivilta. Aika napakat renkaat talvikumeiksi.
    Totuus löytyy siitä 3.0bar molemmin puolin. 2.5bar on matalaan nykyrenkaaseen kesät/talvet aivan liian vähän.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Pitää vähän miettiä ja kuulostella muita mielipiteitä. Yhdet Nankangit kului 4mm / 10tkm 3.0 bar paineilla (17") ja reunoista vielä enemmän. Vähän ollut arka isojen paineiden suhteen sen jälkeen.
    Tuskinpa tuossa nyt paineilla on ollu moiseen tapahtumaan niin suurta vaikutusta.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Pitää vähän miettiä ja kuulostella muita mielipiteitä. Yhdet Nankangit kului 4mm / 10tkm 3.0 bar paineilla (17") ja reunoista vielä enemmän. Vähän ollut arka isojen paineiden suhteen sen jälkeen.

    200km testilenkki tänään ja ainakin ajossa noi paineet vaikuttaa sopivilta. Aika napakat renkaat talvikumeiksi.

    Leave a comment:

Working...
X