Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    Alla uusin lappu e46 kulmista. Ihan tietosesti en säädättänyt aivan pystyyn cambereita. Heitin powerflexit pois alatukivarsista edestä sekä takakynkkien etupäistä. Korvasin ne uusilla lemförderin kumipuslilla. Nyt kulkee kyllä todella siististi. Rengastuksena Eagle f1 asymmetric 2 225/245/17.
    Sellainen huomio että nyt caster meni vihreälle, powerflexeillä se oli punaisella..

    Last edited by Antti O; 03-06-2015, 20:17.

    Comment

    • Happo
      BTCF Member
      • Sep 2004
      • 922
      • Kauhajoki

      Originally posted by jms1601 View Post
      Moro!

      Vuodatampa tännekin tuota oman auton vetelyongelmaa ja kevään testailua.
      Kesärenkaiksi laitoin Pirellin P-Zero kumit koossa eteen 245-35R20 ja taakse 285-30R20, vanteina toimii Vertinin Magic.
      Mulla on nyt tuossa sedanissa 20" Pirellin p-zero -setti. Erona 275 takana ja runflatit. Nyt setti on loppuun ajettu, mutta koko ajan olen ihmetellyt, kuinka hyvin auto käyttäytyy noilla. Ei oikeastaan vetele, eikä varsinkaan hyökkää kaistanvaihdoissa. Hirvittävä meteli niistä kyllä lähtee.

      Kulmista sen verran, että edessä kuluu tasaisesti, takaa meni sisänurkat hajalle samaan aikaan, kun sakkoraja renkaassa muuten alkoi tulla vastaan. En tiedä johtuuko tuo kuluminen kulmista, taka-akselin ohjauksesta, vai pienestä alipaineesta, jolla ajelin huomaamattani loppusyksystä.

      Jotenkin tuntuu, että noista Pirelleistäkin saisi toimivat pelit.
      Ford S-Max 2.0
      Kilpuri VW Golf III VR6
      ex:

      F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

      Comment

      • jms1601
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 338
        • P-Pohjanmaa

        Originally posted by Happo View Post
        Mulla on nyt tuossa sedanissa 20" Pirellin p-zero -setti. Erona 275 takana ja runflatit. Nyt setti on loppuun ajettu, mutta koko ajan olen ihmetellyt, kuinka hyvin auto käyttäytyy noilla. Ei oikeastaan vetele, eikä varsinkaan hyökkää kaistanvaihdoissa. Hirvittävä meteli niistä kyllä lähtee.

        Kulmista sen verran, että edessä kuluu tasaisesti, takaa meni sisänurkat hajalle samaan aikaan, kun sakkoraja renkaassa muuten alkoi tulla vastaan. En tiedä johtuuko tuo kuluminen kulmista, taka-akselin ohjauksesta, vai pienestä alipaineesta, jolla ajelin huomaamattani loppusyksystä.

        Jotenkin tuntuu, että noista Pirelleistäkin saisi toimivat pelit.
        Niin empä tiiä?? Itellä nyt se tilanne, että kulmat tarkistettu ja säädetty kahteen kertaan Pirelleillä ja toka kerralla nostettiin takapään camppereita enempi pystöön => ei juurikaan vaikutusta jumalattomaan vetelyyn. Sitten kokeilin vaihtaa eteen talvi kitkat kokeeksi ja kas, ei mitään vetelyä vaikka takana vielä Pirellin paskat. Eli etupään Pirelleissä on todellakin jotain vitullaan tai sitten se on vaan tuon renkaan ominaisuus. Mutta totuus on se, että tuo setti mikä nyt on alla on hengenvaarallinen normiajossa ohitustilanteista puhumattakaan.
        Vaihtoon lähtee tuo setti ja tutkittavaksi onko etupään rungoissa tai kumiseoksessa jokin valmistus virhe. Tulossa nyt siis uus setti Hankook Evo S1 K107 ja mitä tuosta lukenut juttua niin pitäisi olla aika tunteeton urille toisin kuin Pirelli joka ei Suomeen sovi ei sitten niin mitenkään.
        530e G30 M-Sport -21
        ***********************
        Ex Audi A6 allroad -17
        Ex X5 xd30 M-Sport -14
        Ex 530dA F11 M-Sport -11
        Ex E61 530xD M-Sport -08
        Ex 530DAT E61
        Ex E39 M-Sport

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Happo View Post
          Mulla on nyt tuossa sedanissa 20" Pirellin p-zero -setti. Erona 275 takana ja runflatit. Nyt setti on loppuun ajettu, mutta koko ajan olen ihmetellyt, kuinka hyvin auto käyttäytyy noilla. Ei oikeastaan vetele, eikä varsinkaan hyökkää kaistanvaihdoissa. Hirvittävä meteli niistä kyllä lähtee.

          Kulmista sen verran, että edessä kuluu tasaisesti, takaa meni sisänurkat hajalle samaan aikaan, kun sakkoraja renkaassa muuten alkoi tulla vastaan. En tiedä johtuuko tuo kuluminen kulmista, taka-akselin ohjauksesta, vai pienestä alipaineesta, jolla ajelin huomaamattani loppusyksystä.

          Jotenkin tuntuu, että noista Pirelleistäkin saisi toimivat pelit.
          Pirellinkin saa jollain lailla menemään kun taakse laittaa ihan älyttömän camberin jotta rengas kulkee pelkän sisärunkonsa ja 1/3 sisäreunansa kulutuspinnan kantamamana.
          Eli niin että käytännössä takana on 175 leveä rengas.
          Ei tietysti mitään pitoa vesikelillä ja sisäkantit renkaista sulaa alle varsin nopeasti.
          Pikkuisen huonolla tuurilla koko sisärunko väsyy loppuun ja rengas repeää/puhkeaa kerrasta lähes koko kierroksella ja riippuu ihan siitä ollaanko mutkassa vai suoralla, lähdetäänkö metsähallitukseen vai ei.
          Sinullahan normaalia pienemmät paineet loppumetreillä on hieman armahtanut renkaan sisärunkoa, mikäli ei ole ollut paljon lastia ja pitkään kovempia nopeuksia?
          Kyllä Pirelli on paskan synonyymi Suomen uraisille, kallistetuille ja karheille pääteille, varsinkaan kun se ei renkaana ole teknisesti nykyisin edes kovin kummoinen tuote.

          Comment

          • j328
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 310
            • Vantaa

            Taistelin pari vuotta erinäköisten etuakselin tärinäongelmien ja vetelyn kanssa. Lähes koko etupään pyöräntuenta meni vaihtoon eikä mikään meinannut auttaa. Kulmia säädettiin useamman kerran ja samoin etualatukivarsien takapuslat vaihdettiin pariin kertaan. Alla kävi myös eri renkaita ja auto oli kaikilla yhdistelmillä joko enemmän tai vähemmän levoton ajaa.

            Lopulta vika korjaantui, kun vaihdoin etualatukivarsien puslat kolmannen kerran. Tällä kertaa alle tuli Lemförderin puslat ja kas kummaa, auto menee suoraan ja kaikki ylimääräiset tärinät katosivat täysin.

            Tarvikepuslissa näyttää olevan huikeita eroja vaikka näyttävät päällepäin lähes samoilta. Jos auto vetelee sitkeästi, niin ehdottomasti etualatukivarsien puslat vaihtoon ja tilalle orginaalit tai Lemförderin valmistamat.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by j328 View Post
              Jos auto vetelee sitkeästi, niin ehdottomasti etualatukivarsien puslat vaihtoon ja tilalle orginaalit tai Lemförderin valmistamat.
              Tämä on tosiaan se lähtökohta mistä pitäisi aina lähteä. Vanhat kuluneet paskat, halvimmat tarvikkeet ja uretaanipuslat ovat jo itsessään yksi ongelmia aiheuttava asia, joten tämä asia pitäisi olla kunnossa ENNEN kuin lähdetään etsimään vetelemätöntä ajokäytöstä.
              Eli ihan ensin nämä alustan tärkeimmäy asiat varmasti kuntoon ja sen jälkeen kulmat niihin arvoihin mitä alla oleva vannekoko vaatii (ei siis mikään tehtaan antama keskiarvo, tai säätäjän kertoma: ”hyvä se on").

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                Onko Hemillä kommenttia tuosta uusimmasta suuntauslapusta? Aika hyvin nyt kulkee 17" pyörillä. 2.6/2.8 bar paineita. Eagle f1 asymmetric 2, oem style 68 vanne. En ihan pystyyn vetänyt cambereita, yllättävän hyvä ajaa tuolleinkin. Nyt on nokalla ja takakynkkien etupäissä lemförderiä.

                Last edited by Antti O; 08-06-2015, 12:42.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Antti O View Post
                  Onko Hemillä kommenttia tuosta uusimmasta suuntauslapusta? Aika hyvin nyt kulkee 17" pyörillä. 2.6/2.8 bar paineita. Eagle f1 asymmetric 2, oem style 68 vanne. En ihan pystyyn vetänyt cambereita, yllättävän hyvä ajaa tuolleinkin. Nyt on nokalla ja takakynkkien etupäissä lemförderiä.
                  Vieläkin on hieman liikaa negatiivista camberia niin edessä kuin takanakin jopa 17” renkaalle, mutta kyllähän näiden kanssa nyt jotenkin voi elää.
                  Tilanne ajettavuuden suhteen kuitenkin tulee muuttumaan enemmän kuin jos renkaat olisivat hieman pystymmässä, kun renkaat tästä hieman kuluu.
                  Eli uraherkkyys kasvaa enemmän, kuin ihan oikeilla 17” renkaan kulmilla tapahtuisi.
                  Lisäksi 17” renkaatkin tulevat hieman nopeammin kulumaan sisäkanteistaan ko.arvoilla, mutta kuitenkin todennäköisesti renkaan keskiosa saavuttaa sakkorajan ennen kuin sisäkantti pettää/räjähtää.
                  Itse en tähän kulmia jättäisi 17” renkaallakaan, mutta kuten todettua, näiden kanssa voi jo elää, paitsi ehkä GY:nihan viimeisillä kulutuspinnan milleillä.

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    Joo noissa on yli 6mm pintaa.. ei huolta, seuraillaan miten tasaisesti kuluvat.

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14448
                      • Oulu

                      Joo, tuossahan ollaan takana jo käytännössä -2 asteen camberilla, että ei oikein ominainen 17" rengastukselle.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Originally posted by zener View Post
                        Joo, tuossahan ollaan takana jo käytännössä -2 asteen camberilla, että ei oikein ominainen 17" rengastukselle.
                        Toi on just ihan täysin perinteinen " kaikki vihreällä" lappu.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Toi on just ihan täysin perinteinen " kaikki vihreällä" lappu.
                          Kulmat siis ”ihan kunnossa”....

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            Tarkoituksella ne laitatin sinne vihreän äärilaitaan ja niin pystyyn camberin puolesta että pysytään vihreällä.
                            Säätäjä ois toki säätänyt vaikka pystympääki takanta jos oisin halunnut.
                            Onhan bemarilla varmaan ollut joku ajatus miksi tota negatiivista camberia pitäis takanakin olla? Jos ainut ongelma on se että se syö sisäkantteja siinävaiheessa kun renkaat on muutenkin jo ajettu loppuun en näe sitä kovin isona ongelmana koska vaihdan yleensä renkaat jo kun 3mm luokkaa on kulutuspintaa jäljellä.
                            Last edited by Antti O; 10-06-2015, 08:00.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by Antti O View Post
                              Niin tietääkseni tuo on nyt vedetty takantakin ihan sinne äärilaitaan ja niin pystyyn camberin puolesta että pysytään vihreällä.
                              Säätäjä ois toki säätänyt vaikka pystympääki takanta jos oisin halunnut, mutta nimenomaan pyysin nyt noin tekemään.
                              Onhan bemarilla varmaan ollut joku ajatus miksi tota negatiivista camberia pitäis takanakin olla? Jos ainut ongelma on se että se syö sisäkantteja siinävaiheessa kun renkaat on muutenkin jo ajettu loppuun en näe sitä kovin isona ongelmana koska vaihdan yleensä renkaat jo kun 3mm luokkaa on kulutuspintaa jäljellä.
                              Jos nyt yhtään mitään noista arvoista ymmärrrät ( mitä epäilen ), niin takana on camberia nyt enemmän kuin ennen säätöä... Eli ennen säätöä renkaat oli pystymmässä.
                              Ja jos itse halusit noin ja BMW:n suosituskin on mielestäsi oikein, miks kyselet Hemin mielipidettä jos kerran tulos arvoissa oli juuri mitä itse BMW:n kanssa halusit?
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                No tuskin tätä tarvii jatkaa sen enempää, nyt auto kulkee hyvin ja jos se alkaa takanta sisäkantteja syömään käännetään takantakin pystympään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎