Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Originally posted by Hemi View Post
    Niin minkälaiset kulmat sinulla siellä olikaan? (entä renkaat ja madallus?)
    Puhuin aikaisemmin paskaa, että olisi takaa camberit -1.30´.

    Paperia en löytänyt viimesuntauksesta, mutta olin kirjoittanut vuositakaperin toiseen threadiin, että takana camberit ovat -1.45 ja auraus 0.07´ ja nuohan ne ovat edelleen! En tiedä mistä tempaisin noi väärät lukemat.
    Edessä camberit -0.12´ ja auraus 0.02´
    Renkaat Ns-II 235/40/18. Madallus.. en tiedä milleinä, mutta renkaat ovat kaarien tasalla aika tarkasti.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by janke View Post
      Puhuin aikaisemmin paskaa, että olisi takaa camberit -1.30´.

      Paperia en löytänyt viimesuntauksesta, mutta olin kirjoittanut vuositakaperin toiseen threadiin, että takana camberit ovat -1.45 ja auraus 0.07´ ja nuohan ne ovat edelleen! En tiedä mistä tempaisin noi väärät lukemat.
      Edessä camberit -0.12´ ja auraus 0.02´
      Renkaat Ns-II 235/40/18. Madallus.. en tiedä milleinä, mutta renkaat ovat kaarien tasalla aika tarkasti.
      Negatiivista takacamberia on joka tapauksessa liikaa, varsinkin suhteessa täydelliseen etupäähän (kulkee näillä kuin ”hai”...vai tunnistatko ko.ominaisuuden). Eli tuolla takacamberilla auraus pitäisi kyllä olla aika ok, mutta aika eri paria etu ja takapää camberien suhteen?

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Originally posted by Hemi View Post
        Negatiivista takacamberia on joka tapauksessa liikaa, varsinkin suhteessa täydelliseen etupäähän (kulkee näillä kuin ”hai”...vai tunnistatko ko.ominaisuuden). Eli tuolla takacamberilla auraus pitäisi kyllä olla aika ok, mutta aika eri paria etu ja takapää camberien suhteen?
        Hai, nimen omaan... paitsi että ei ihan samassa aika-suhteessa, mutta kulku perjaate sama
        Kävin korjaamassa itse "pikaisesti" taka-camberit pystyyn ja nyt laskelmieni mukaan pitäisi olla lähelle -1.06 (asteina 88,9) Suuntaukseen nyt kuiteskin menen niin on helppo tuosta sitten säätää asteen eroon.
        Kulku rauhottui jokseenki, mutta en pysty sanomaan poistuiko tuo vetely, kun ajoin lyhkäsen lenkin, mutta takapyörien "hammasjurina" hävisi tiehensä.
        Last edited by janke; 14-05-2015, 20:04.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by janke View Post
          Hai, nimen omaan... paitsi että ei ihan samassa aika-suhteessa, mutta kulku perjaate sama
          Kävin korjaamassa itse "pikaisesti" taka-camberit pystyyn ja nyt laskelmieni mukaan pitäisi olla lähelle -1.06 (asteina 88,9) Suuntaukseen nyt kuiteskin menen niin on helppo tuosta sitten säätää asteen eroon.
          Kulku rauhottui jokseenki, mutta en pysty sanomaan poistuiko tuo vetely, kun ajoin lyhkäsen lenkin, mutta takapyörien "hammasjurina" hävisi tiehensä.
          Minkälaiset paineet? Onko etu ja takarenkaat varmasti samalla kantavuudella?

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by Hemi View Post
            Minkälaiset paineet? Onko etu ja takarenkaat varmasti samalla kantavuudella?
            Kyllä pitäisi olla samalla kantavuudella. Takana 3.1 ja edessä 2.9 bar
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              Originally posted by JKK View Post
              Nyt en esitä mitään ratkaisua, vaan omiin E39:iin liittyviä kokemuksia. Mulla oli aikanaan kolme E39:iä, jotka jokainen oli ostettaessa 16" vakiorengastuksella. Tällöin auto tuntui aina hyvältä, mukavalta ja meni suoraan kuten auton pitikin. Jokaisen kohdalla lähdin turhamaisuuttani kasvattamaan rengaskokoa tuuma kerrallaan kohti 18" kokoa. Ja sitä mukaa kyllä katosi myös maku koko autolla ajmisesta, vaikka miten väänneltiin pyöränkulmia. Viimeisimmän kohdalla palasin lopulta takaisin 16" vakiovanteeseen/rengaskokoon ja samalla kertaa auto alkoi taas tuntumaan omistamisen arvoiselta autolta. Syy tähän ei todellakaan ole autossa, vaan kotimaisessa laiminlyödyssä tieverkostossa.

              Viimeviikolla tein pitkän koeajon erään tuttavani juuri ostamalla käytetyllä E61:llä, jossa oli 16" rengastus (liki loppuunajetulla PREMIUM-renkailla). Melkein alkoi harmittamaan kun tajusi miten mukavalta sellainen 16" vakiorengaskombinaatio oikeasti tuntuu arkiajossa verrattuna oman autoni 18" kokoon (uusilla renkailla). Ja ennenkaikkea miten totaalisen tunteeton tuo kaverin auto oli tieurille. Ei kyllä hävennyt suuntavakavuudessa yhtään parhaallekaan Volvolle tai muulle vastaavalle.

              Näillä kokemuksilla sanon likimain totuutena, että suurin syy urissa vetelyyn on teiden huono kunto yhdistettynä liian suureen vannekokoon ja liian leveään/matalaan kumiin. Puoliakateemisella rengaskulmien näpertelyllä ja kiinakumien vertailulla voi asiaa korjata 10-20% parempaan suuntaan mutta perusongelmaa se ei muuta yhtään mihinkään. Ja pitää muistaa että ihan samalla tavalla ne Volvot sun muutkin tempoilee kun alle laitetaan 245/40R18-kokoista kumia.... Jotkut japanilaiset jopa vielä pahemmin kuin BMW:t.

              Eli kyse on vain siitä, että rengaskoon valinnassa, ulkonäöllisestä yksityiskohdasta joutuu maksamaan suomessa tällaisen ajettavuuteen liittyvän lisähinnan. Oikesti tässä maassa ainoa oikea kulkuneuvo olisi jonkinlainen SUV, jotka pitäisikin vapauttaa ensimmäisenä autoverosta jos teiden kunto ei ala parantua.
              Tässä on oikein hyvin faktaa miten se asia on.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                Originally posted by Hemi View Post
                Se tuuman ero vannehalkaisijassa ei sinällään ole niin mahdoton että se yksistään muuttaisi auton ajettavuutta kovin radikaalilla tavalla.
                Eli sinulla muuttuu renkaassa jotakin muutakin kuin pelkkä vannekoko, jos ero käyttäytymisessä on noin iso.
                Se on siis varma että osasyy on tietenkin nuo GY:n renkaat ja niiden toimivuus nykyisillä alustakulmilla sekä näillä uretaanipuslilla.
                Itse en näitä uretaanipuslia ja niiden funktiota ymmärrä katuautossa lainkaan, mutta jos ne nyt välttämättä näkee tarpeellisemmaksi kuin kunnossa olevat/uudet orggispuslat, niin rengasvalinnassa vain pitää tehdä kompromisseja jos etsitään alustan toiminnasta mukavuutta.
                Eli uretaanipuslilla kun sitten haetaan mukavuutta ja laitetaan rengaspaineet alas ja/tai ”lötkö” korkea rengas alle, saadaan koko puslan hyödyt kerralla mitätöityä, kun hermo ei kestä koko kesää oikeita rengaspaineita ja matalia nopeasti reagoivia renkaita.
                Ok, epäilen tässä myös liian suurta etupään negatiivista camberia, mutta niinhän se on että se hyvä/nautittava ajettavuus syntyykin osiensa summasta, ei mistään yksittäisestä asiasta.

                Minulle henkilökohtaisesti on toki jäänyt täysin hämärän peittoon mitä niillä uretaanipuslilla oikeasti katuautossa etsitään/tavoitellaan?
                Kovan ratatyyppisen kaarreajon G-voimien rutistuksessa pysyviä alustakulmia, vai välittämään sitä ”tarkkuutta” joka tuo asfalttisaumat ja pienetkin epätasaisuudet ajokokemukseen?
                Sitten kun hermo loppuu jossain kohtaa ko.ajotuntumaan, laskee rengaspaineet alle 2.5bar ja/tai renkaat vaihtuu 16” ”nuljukumeihin” ja tätä kautta ne saavutetut ”kaarrenopeudet” huononee tuntuvasti?
                Eli klassinen onnistunut ”viritys”....
                Päätin testata ja tilasin autooni lemförder oem malliset kumipuslat eteen alatukivarsiin. Ne ovat sellaiset missä sisä ja ulkokehän välillä on öljy.
                Vaihdoin ne maanantaina paikalleen ja sen suhteen olit oikeassa että nyt kestää kovempia rengaspaineita. Ei sen puoleen, ei ole tarvinnut paineita nostella kun se auto on nyt aika hyvin suuntavakaa. Voisin jopa harkita pudottamista lähemmäksi valmistajan suosituksia. Muistaakseni 2.2/2.6 (en laita päätä vadille).
                Keulasta tuli reilusti pehmeämpi ja mukavampi, toki ohjaustuntumasta hävisi hieman tarkkuutta. Paras juttu tuossa on se ettei enää kaikki paikat ja epätasaisuudet tule ohjaukseen suoraan läpi, ilmeisesti se monen mielestä liian löysä oem pusla puskuroi suuren osan eikä välitä ohjaukseen pilaten ajettavuutta.
                Päätin myös vaihtaa takapäähän myös kynkkien etupäihin kumiversiot kun nyt perä tuntuu turhan kovalta keulaan verrattuna.
                Kiitoksia vinkistä Hemi
                Last edited by Antti O; 22-05-2015, 08:33.

                Comment

                • jms1601
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 338
                  • P-Pohjanmaa

                  Moro!

                  Vuodatampa tännekin tuota oman auton vetelyongelmaa ja kevään testailua.
                  Eli talvikitkoilla, Nokian 245-40R19 kitkat, auto kulki suoraan ja oli urille tunteeton. Kesärenkaiksi laitoin Pirellin P-Zero kumit koossa eteen 245-35R20 ja taakse 285-30R20, vanteina toimii Vertinin Magic. Kulmat on säädetty, http://1drv.ms/1Al7kfh, ja rengaspaineilla on kikkailtu. Nyt paineet on ed. 2,7 ja takana 2,9. On kokeiltu 2,9/3,2 ja 3,1/3,3 ja 3,3/3,3 ja 2,4/2,7 ja millään paineilla ei ole tilanne ns normaali. Paras kombo on nyt ehkä tuo 2,7/2,9, mutta ongelma on ohitustilanteet. Kun vaihdat kaistaa tuntuu, että ei millään mene toiselle kaistalle, mutta sitten oikein imaisee sinne ja kun tulet takaisin omalle kaistalle ja vauhtia on 130-140km/h niin siinä saa olla tarkkana ettei mene metsähallituksen puolelle ja kun auto oikeen heijaa takaisin omalle kaistalle niin siihen perään sitten vastaheitto niin tarkkana saa kyllä olla kun ohittelee.
                  Urissa vetelee niin, että ratista pitää kunnolla pitää kiinni, mutta urattomalla tiellä menee hienosti suoraan.

                  Eilen tarkistettiin alusta ja siellä ei ollut löysää missään, ainostaan kuskin puolen takapäässä iskarin pohjaanlyönti kumi oli rikki, mutta se ei liene vaikuta ajettavuuteen? Nyt kun muistelen niin kyllä kitkoilla oli vähän samaa oiretta tuossa ohittamisessa jos tie oli oikein kupera, mutta ei lähellekkään noin selvästi kun nyt kesäkumeilla. Ja autona siis 530d F11 ja ajettu 109tkm. Itse olen tullut siihen lopputulemaan, että vika on renkaissa. Tämä siksikin, että ajelin kaverin vastaavalla autolla, jossa Nankangin NS2 alla ja oli lähes tunteeton urilla ja paljon paljon hiljaisempi kuin Pirellin kyyti.

                  Komentteja odottelen ja lähinnä Hemin komentit kiinnostaa, eli onko kulmissa vielä jotain viturallaan vai onko vain Pirellin rengas ominaisuuksiltaan tuollainen ja tilanne paranisi renkaanvaihdolla. Ja jos renkaat vaihdan niin niissä arvostan ominaisuuksia vetelemättömyys, mukavuus ja hiljasuus. Nexen:n N Fera Su1:stä olen katsellut tai sitten jokin premiumrengas esim Michelin Pilot Sport 3 tai Hankookin Evo:t.
                  530e G30 M-Sport -21
                  ***********************
                  Ex Audi A6 allroad -17
                  Ex X5 xd30 M-Sport -14
                  Ex 530dA F11 M-Sport -11
                  Ex E61 530xD M-Sport -08
                  Ex 530DAT E61
                  Ex E39 M-Sport

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2328
                    • Uusimaa

                    Originally posted by jms1601 View Post
                    Itse olen tullut siihen lopputulemaan, että vika on renkaissa....

                    ...vai onko vain Pirellin rengas ominaisuuksiltaan tuollainen ja tilanne paranisi renkaanvaihdolla.
                    Olet aivan jälijllä. Mielestäni sulla on auton alla ehkä "huonoin" mahdollinen rengasvaihtoehto, mitä suomen teille pystyy autoonsa laittamaan. Eikä tilannetta paranna yhtään tuo 20" rengaskoko, ja 285-leveys, mikä tekee valmiiksi "ultra-sporttisesta" kumista äärimmäisen jäykän. Tuo setti on varmasti makea ajettava etelä-saksassa, mutta suomeen varmasti aivan kauhea! Voin hyvin kuvitella...

                    Unohda samantien se Michelin myös. Ne on hienoja renkaita mutta näillä suomen urateillä nämä jäykät merkkirenkaat on rasittavia ajettavia. Se ei tarkoita että ne olisivat huonoja renkaita, mutta rengasvalinta pitää mielestäni tehdä "maaston" mukaan. Suomen tiestö on länsimaisittain hyvin poikkeuksellinen. Ja suunta ei ole missään nimessä paranemaan päin....

                    Tuo Nexen nFera SU1 saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Sellaiset ostaisin ehkä itsellenikin jos ei alla olisi uudet GoodYearin Asy2:set, jotka myöskin on hieman herkät urille, mutta jotakuinkin siedettävät. Hankookit on myös hyviä, mutta K120:sta ovat jotkut sanoneet hieman uraherkäksi...
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • b mutteri kasa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1462
                      • Area 03

                      Yllä tulikin jo varmasti oleellinen.Kyllä itse pidin juurikin käyttiksen alla (F11) maltillisen rengaskoon,mikä itselläkin on tehtaan M350 vanteet 18" koossa.Siihen pariksi Hankookin renkaat 245/45,niin on mieluinen ajella.

                      Voi sitten uratutkailla harraste pelillä.
                      BMW F11 530 dA VOLL
                      Carbon-schwarz Metallic

                      BMW E30 325i Sport

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        Mikäs näistä hankookin malleista nyt on sitten vähiten uraherkkä 17-18" kokoluokissa? Isän autoon tuli K115 16" pyörät, kirjoittelen niistäkin kun saadaan alle.

                        Comment

                        • jms1601
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 338
                          • P-Pohjanmaa

                          Originally posted by JKK View Post
                          Olet aivan jälijllä. Mielestäni sulla on auton alla ehkä "huonoin" mahdollinen rengasvaihtoehto, mitä suomen teille pystyy autoonsa laittamaan. Eikä tilannetta paranna yhtään tuo 20" rengaskoko, ja 285-leveys, mikä tekee valmiiksi "ultra-sporttisesta" kumista äärimmäisen jäykän. Tuo setti on varmasti makea ajettava etelä-saksassa, mutta suomeen varmasti aivan kauhea! Voin hyvin kuvitella...

                          Unohda samantien se Michelin myös. Ne on hienoja renkaita mutta näillä suomen urateillä nämä jäykät merkkirenkaat on rasittavia ajettavia. Se ei tarkoita että ne olisivat huonoja renkaita, mutta rengasvalinta pitää mielestäni tehdä "maaston" mukaan. Suomen tiestö on länsimaisittain hyvin poikkeuksellinen. Ja suunta ei ole missään nimessä paranemaan päin....

                          Tuo Nexen nFera SU1 saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Sellaiset ostaisin ehkä itsellenikin jos ei alla olisi uudet GoodYearin Asy2:set, jotka myöskin on hieman herkät urille, mutta jotakuinkin siedettävät. Hankookit on myös hyviä, mutta K120:sta ovat jotkut sanoneet hieman uraherkäksi...
                          Joo, eipä noista Pirellin renkaista osannut yhtään arvata, että ovat tuollaiset. Ja taitaa BMW olla muutenkin herkkä sivutuulelle ja urille ja siihen vielä väärä rengasvalinta ja liian isot vanteet niin ajonautinto on menetetty
                          Mietin kyllä kauan, että pysynkö 19" vanteissa ja 245 renkaissa, mutta nettiä selatessa tuli tuollainen paketti youtubessa vastaan niin lankesin siihen
                          Pitänee kattella noita Hankookin ja Nexenin settejä josko vaihtais vielä tälle kesälle. On se halpaa lystiä tällainen ja eipä ole kyllä aikaisemmin tarvinut renkaita alkaa vaihtaan kesken kaiken. Aikaisemmin ollut alla Roadstone:a, Kumhoa, Hankookkia ym. keskihintaisia sarjoja ja ei mikään rengas ole ollut noin uraherkkä ja äänekäs kuin nuo Pirellit.
                          530e G30 M-Sport -21
                          ***********************
                          Ex Audi A6 allroad -17
                          Ex X5 xd30 M-Sport -14
                          Ex 530dA F11 M-Sport -11
                          Ex E61 530xD M-Sport -08
                          Ex 530DAT E61
                          Ex E39 M-Sport

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

                            Originally posted by Antti O View Post
                            Mikäs näistä hankookin malleista nyt on sitten vähiten uraherkkä 17-18" kokoluokissa? Isän autoon tuli K115 16" pyörät, kirjoittelen niistäkin kun saadaan alle.
                            Kyllä se varmasti on tuo K115 vähiten uraherkkä. Ja käsittääkseni myös hiljaisin Hankookeista.
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • deemu79
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 453
                              • Helsinki

                              Originally posted by jms1601 View Post
                              Aikaisemmin ollut alla Roadstone:a, Kumhoa, Hankookkia ym. keskihintaisia sarjoja ja ei mikään rengas ole ollut noin uraherkkä ja äänekäs kuin nuo Pirellit.
                              Just hyviä merkkejä Suomen teille ollut.
                              sigpic
                              328i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7452
                                • Oulu

                                Originally posted by jms1601 View Post
                                Kesärenkaiksi laitoin Pirellin P-Zero kumit koossa eteen 245-35R20 ja taakse 285-30R20, ...

                                Urissa vetelee niin, että ratista pitää kunnolla pitää kiinni, mutta urattomalla tiellä menee hienosti suoraan.

                                ... vai onko vain Pirellin rengas ominaisuuksiltaan tuollainen ja tilanne paranisi renkaanvaihdolla.
                                Ei ole omassa autossa ikinä ollut noin matalia renkaita, mutta tänään kävin koeajamassa uuden Audi RS3:n jossa oli P-Zerot alla, edessä 255/30R19 takana 235/35R19, eikä tuntenut minusta uria yhtään. MUTTA eipä tuolla tuntenut ratissa sitten oikein mitään muutakaan siitä mitä siellä tapahtuu, joten ilmeisesti matalat ja leveät Pirellitkin saa tunteettomiksi urille jos autossa ei vain ole kummempaa tuntoa ohjauksessa.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎