Originally posted by zener
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Kiitos kommenteista, vahvistaa omat ajatukseni aiheesta. Täytyy ihmetellä tämänkin valtakunnallisen ja hyvämaineisena pidetyn huoltamoketjun kavereiden asennetta kun ehdotin että ehkäpä ehjien ja suorien levyjen kieroutuminen voisi olla seurausta huolimattomasti tehdystä jarruremontista (johon piti kuulua satuloiden tarkastus ja herkistely tarvittaessa).
Katsotaan nyt onko tällä kertaa omia jälkiä korjatessa muistettu ihan oikeasti tehdä laskutetut työt vai vaihdetaanko kohta nämä uudetkin levyt "viallisina" parin kuukauden päästä2012 F11 530DAt Xdrive
Ex 2002 E39 530DAt
Comment
-
-
Kai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.
Silloin kun vika oli viimeksi reaktiotangossa, tuntui kyllä jarrutuksissa aivan eri tavalla, auto lähti jarrutuksessa aivan kuin viemään jompaan kumpaan suuntaan. Nyt ennen levyjen vaihtoa pienessäkin vauhdissa kevyt jarrutus sai ratissa tuntunaan pientä väpätystä.
Mutta levyssä tosiaan se vika tuskin oli ennen levyn vaihtoa, ja tuskin on sittenkään, jos väpätys alkaa uudelleen. Mutta täytyypä satulan lisäksi pitää mielessä se mahdollisuus, että reaktiotangoille tai jollekin muulle tuennan osalle olisi tullut tunnit täyteen.2012 F11 530DAt Xdrive
Ex 2002 E39 530DAt
Comment
-
-
Originally posted by Siankarlo View PostOn tiedossa, eikä mitenkään poissuljettu, tosin alusta on käytännössä kokonaan uusittu viimeisen 100.000 aikana, eikä ajossa mikään oikein viittaa että just nyt olisi mitään rikki, auto tuntuu ehjältä, ei väpätä eikä kolise ja menee suoraan kuin juna. Mutta eihän se sitä sano etteikö joku pusla voisi olla taas mennyt, reaktiotanko on ihan hyvä veikkaus sillä muistaakseni toisella puolella on nyt 100.000 ajettu vahvistettu Meyle, toinen puoli on ajettu vasta pari kymppiä.
Silloin kun vika oli viimeksi reaktiotangossa, tuntui kyllä jarrutuksissa aivan eri tavalla, auto lähti jarrutuksessa aivan kuin viemään jompaan kumpaan suuntaan. Nyt ennen levyjen vaihtoa pienessäkin vauhdissa kevyt jarrutus sai ratissa tuntunaan pientä väpätystä.
Mutta levyssä tosiaan se vika tuskin oli ennen levyn vaihtoa, ja tuskin on sittenkään, jos väpätys alkaa uudelleen. Mutta täytyypä satulan lisäksi pitää mielessä se mahdollisuus, että reaktiotangoille tai jollekin muulle tuennan osalle olisi tullut tunnit täyteen.Last edited by peto2; 09-03-2014, 20:44.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKai se nyt on tiedossa että etupään välykset aiheuttavat yli 90% kaikista "jarrutärinöistä"?
Uudet karheat hiotut levyt poistaa ongelman siksi aikaa kunnes levyt kiilloittuvat/lasittuvat ja taas alkavat tärinät?
Ei esim.e39:stä saa kyllä oikein tekemälläkään levyjä ihan oikeasti niin kieroksi että se itsessään aiheuttaisi ko.tärinät(ei edes halvimpia tarvikelevyjä), vaan kyllä syy useimmiten löytyy mm.reaktiotankojen puslista.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostItse kuulun tuohon 10% sillä kaikki hilut etupäästä on vaihdettu ja tärinä on pysynyt, joten kiero(t) on levy(t)....mutta se on loppupeleissä aika pientä tärinää vielä joten en ole viitsinyt asialle mitään tehdä...jospa kesällä laittaisi kaikki jarrut uusiksi...
Oikeasti lähes millin heitto e39:n levyssä ei vielä tunnu jarrutärinänä jos jarrusatulat ovat kulumattomat+puhtaat+herkistetyt.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSe loppu 9% ei sekään oikeasti johdu kieroista levyistä, vaan jumittavista jarrusatuloista ja/tai puhdistamattomista levyn+navan tasopinnoista(esim .levyn takatasopinta pitää hioa neekerintukalla puhtaaksi).
Oikeasti lähes millin heitto e39:n levyssä ei vielä tunnu jarrutärinänä jos jarrusatulat ovat kulumattomat+puhtaat+herkistetyt.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostNiin siis nuo meylet on ainakin nykyään täyttä paskaa (myyvät kiinalaista kuraa omalla nimellään eikä omaa valmistusta ole) todennäköisesti olet saanut parempaa vanhaa sarjaa kun olet yli 10tkm päässyt mutta sanoisin silti että valmista kauraa on.2012 F11 530DAt Xdrive
Ex 2002 E39 530DAt
Comment
-
-
Originally posted by Siankarlo View PostOk. Mitähän merkkiä sinne tänä päivänä pitäisi vaatia, jos haluaa ajaakin välillä ehjällä autolla? Mun käytössä alustan osa on paska jos se ei kestä sataa tuhatta vähintään (paljon maantieajoa hyvillä teillä, normialusta, rauhallinen ajotapa enimmäkseen).
Comment
-
-
Miten herkästi pyöriväksi porukka on saanut jarrulevyt levyjen ja palojen vaihdon jälkeen? Vaihtelin eilen kaikki jarruletkut ja eteen levyt+palat, mutta herkemminkin voisi pyöriä levystä pyörittämällä. Satulalle tein perus herkistelyt. Kumeja en vaihtanut enkä käyttänyt mäntää ulkona, mutta käsin painamalla kuitenkin liikkui. Hiotuuko nuo herkemmiksi ensimmäisten kilometrien aikana vai alkaako laahaamaan vielä enemmän?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostMiten herkästi pyöriväksi porukka on saanut jarrulevyt levyjen ja palojen vaihdon jälkeen? Vaihtelin eilen kaikki jarruletkut ja eteen levyt+palat, mutta herkemminkin voisi pyöriä levystä pyörittämällä. Satulalle tein perus herkistelyt. Kumeja en vaihtanut enkä käyttänyt mäntää ulkona, mutta käsin painamalla kuitenkin liikkui. Hiotuuko nuo herkemmiksi ensimmäisten kilometrien aikana vai alkaako laahaamaan vielä enemmän?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostKyllähän uudet levyt ja palat vaativat hiukan "sisään" ajoa että asettuvat ja muotoutuvat oikeille paikoilleen. Jos ei jonkun 100km jälken alkaa vapaasti pyöriä, niin sitten saattaa olla sylintereissä likaa ja eivät näin ollen liiku vapaasti. Ilmasit varmaan kunnolla jarrut?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Olishan satulanpidikkeistä ollut syytä liukupinnat ja urat putsata kunnolla, viilaa vaan kehiin. Vanhat palat ovat lyöneet merkkiä pidikkeisiin ja uudet palat ahistaa pikkasen niitten kohdalla kun asettu vähän leveämmälle.
Liukutappien kumiohjurit, pölysuojakumi ja anti-rattle clip myös potentiaalisia vaihtokohteita palojen+levyjen lisäksi eli kumit uusiksi samalla.
Comment
-
Comment